Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
200 kcal är ungefär två bananer.
Att gå 2,5 timmar och träna hund i över en timme kräver långt mer än två bananer. Att ens ligga i sängen en hel dag kräver mer än två bananer.

Det enda jag har att jämföra med är mig själv. Ungefär 1400 kcal är vad min kropp behöver för att driva sig själv ett dygn, och då är ingen rörelse alls inräknad. 1400 är vad som går åt om jag ligger blick stilla i soffan en hel dag, utan att ens bokstavligt talat lyfta ett finger. Och med tanke på vilken koll du har på kalorier så inser du hur stor skillnad det är på dina 200 och mina 1400.
Sen måste vi addera det jag rör på mig. Jag cyklar 3 km om dagen (till och från tåget), går sisådär 8000 steg spritt över dagen om jag inte tar extra promenader/tränar. Jag är viktstabil på nånstans runt 1900 kcal när mina dagar ser ut sådär.

Jämför det med vad du rör på dig. Om du på dina 2,5 h promenader går totalt en mil så är det över 13 000 steg bara där. Lägg sen till hundkursen, när du rör dig i hemmet, när du handlar etc. Jag gissar att du skulle hamna över 20 000.

Du och jag är inte så olika. Vi är båda människor, våra kroppar är uppbyggda på samma sätt, vår fysiologi fungerar likadant. Det enda som kan ge dig ett lägre kaloribehov är att du är några centimeter kortare än mig, att din kropp har mindre vikt att bära runt på och om du har t.ex. fel på sköldkörteln (vilket jag har för mig att du nämnt), men det väger du upp med råge genom att röra dig enormt mycket mer än vad jag gör. Så varför försöker du övertyga dig själv om att det räcker med att äta tresiffrigt antal kalorier?
Din kropp skriker alla varningstecken den har att ta till. Den ger dig yrsel, huvudvärk, svaghet i muskulaturen - och du lyssnar inte. Då tar den till det tyngre artilleriet, den sänker blodtrycket - och du lyssnar inte. Det finns inte så många fler steg att gå, snart är det enda den kan göra att stänga av. För det går inte att driva en människokropp på så lite bränsle, precis som att du inte kan köra en bil på vatten. Bilen kommer hosta till och stå där orörlig intill vägkanten om den inte har tillräckligt med bensin i tanken. Skillnaden är att bilen kan tankas upp och köras därifrån även efter att man behandlat den så, men det kan man inte med kroppen. När den väl gett upp, då är det för sent.
Och det här är jag övertygad om att du egentligen vet om, innerst inne.
Alltså, jag behöver läsa sådant här om och om igen för att påminnas om vad jag gör mot min kropp. Och att försöka ta till mig att min kropp också behöver mat precis som alla andra. Men det är ju det här med sköldkörteln, att jag är bara 162 cm och att jag inte har så mycket massa på kroppen för jag går inte ner på samma sätt som andra gör. Jag kan stå still i vikt på att äta en tredjedel av vad andra gör trots att jag rör mig så mycket.

Det här med att kroppen behöver mat fast man vilar går bara inte in i mitt huvud, på riktigt så kan jag inte ta till mig det. Men om man ser att jag en hel dag från 8-22 bara åt 200 kcal och var så aktiv och sen tänker på att du skrev att en kropp behöver 1400 för att vila så är det ju sjukt, så mycket äter jag aldrig. Och 200 kcal, till och med ett barn äter väl mer än så?

Jag har sjuka tankar på att dra ner på maten ännu mer för att jag hatar kroppen som den är nu och tycker den väger för mycket men sen tänker jag på kvällar som igår, när jag och hunden bara var så himla bra, vi är ju ett bra team. Eller som idag när jag varit på morgonpromenad med hunden och sedan varit i stallet och pysslat och ridit ut en timme. Och ska strax ut med hunden igen. Allt det kommer bli svårt att orka om jag tappar mer i vikt. Måste försöka komma ihåg alla dessa saker.

Och som du skriver så orkar kanske kroppen bara till en viss gräns, till slut kanske den säger ifrån helt och bara lägger av. Vissa dagar bryr jag mig inte så mycket om det, andra tar jag det inte på allvar eller kan inte ta in det och ibland så kan jag tänka på det och försöka använda det för att äta men ofta är ångesten för maten starkare än ångesten för att dö.

Ojoj @Luem hoppas foten bättrar sig snabbt;)
Idag har jag sprungit 90 min i extremt lugnt tempo. Skönt att drälla på utan brådska. Dagens fågelspaning var en trana.
Wow, 90 minuter är ju jätte länge, jag brukade springa 1-1,5 timme förr i världen men det var länge sen nu. Hur långt kommer du på den tiden?

Ridit 2 dressyrpass barbacka och 1,5h fotboll senaste 2 dagarna = jag har träningsvärk i häcken! :D

Jag kan stå still i vikt på att äta en tredjedel av vad andra gör trots att jag rör mig så mycket.

Jag skulle kunna slå vad om min förstfödda att det där är rent jävla skitsnack, faktiskt. När jag vägde runt 68 kg så rörde jag mig mindre än vad du gör och åt runt 2500 kcal per dag och då stod jag still i vikt. Aldrig i hela helvete att du skulle stå still i vikt på snett över 800 kcal per dag, speciellt inte med tanke på hur mycket du rör dig.

Det här med att kroppen behöver mat fast man vilar går bara inte in i mitt huvud, på riktigt så kan jag inte ta till mig det. Men om man ser att jag en hel dag från 8-22 bara åt 200 kcal och var så aktiv och sen tänker på att du skrev att en kropp behöver 1400 för att vila så är det ju sjukt, så mycket äter jag aldrig. Och 200 kcal, till och med ett barn äter väl mer än så?

Min dotter är knappt fyra veckor, väger 4,5 kg och äter motsvarande runt 550 kcal om dagen. Nuff said.

Jag skulle kunna slå vad om min förstfödda att det där är rent jävla skitsnack, faktiskt. När jag vägde runt 68 kg så rörde jag mig mindre än vad du gör och åt runt 2500 kcal per dag och då stod jag still i vikt. Aldrig i hela helvete att du skulle stå still i vikt på snett över 800 kcal per dag, speciellt inte med tanke på hur mycket du rör dig.
Hmm, jag äter ca 1000 kcal en bra dag om jag kämpar i mig allt jag ska, vissa dagar blir det mindre. Jag har ju visserligen gått ner lite men det blir så att vikten hoppar lite upp och ner och jag går inte stadigt neråt utan ibland går jag ner och ibland går jag upp det jag redan gått ner. Så det känns som att jag inte går ner något. Men ser man det över ett långt perspektiv har jag ju iof gått ner i vikt. Jag har lite svårt att se det där för t.ex. så kan man ju en dag väga mer än dagen innan och det ger mig panik och tankar om att jag bara går upp och upp i vikt. Jag lägger inte lika mycket märke till de dagar jag går ner i vikt för då är jag bara glad och har inte samma ångestpåslag.

Min dotter är knappt fyra veckor, väger 4,5 kg och äter motsvarande runt 550 kcal om dagen. Nuff said.

Oj, då är jag helt galet ute. Det var en bra jämförelse.

Hmm, jag äter ca 1000 kcal en bra dag om jag kämpar i mig allt jag ska, vissa dagar blir det mindre. Jag har ju visserligen gått ner lite men det blir så att vikten hoppar lite upp och ner och jag går inte stadigt neråt utan ibland går jag ner och ibland går jag upp det jag redan gått ner. Så det känns som att jag inte går ner något. Men ser man det över ett långt perspektiv har jag ju iof gått ner i vikt. Jag har lite svårt att se det där för t.ex. så kan man ju en dag väga mer än dagen innan och det ger mig panik och tankar om att jag bara går upp och upp i vikt. Jag lägger inte lika mycket märke till de dagar jag går ner i vikt för då är jag bara glad och har inte samma ångestpåslag.

Du har ju visserligen gått ner lite? Hur många kilo har du gått ner sedan du låg på din friskaste vikt?

Just i detta nu sitter jag och väntar på att min makaronilåda ska bli klar. Det luktar magiskt gott i hela lägenheten.
Jag har handlat idag och suttit på arslet i soffan. Mer än så blir det inte idag :)

Oj, hur lyckades du med det? Det är inte så att du råkade vricka till den under dagen men att det liksom kom fram senare?
@Luem Du kanske har sprungit i sömnen:idea:

Idag är jag ledig så jag ska ta en långpromenad med en kompis. Även lite löpning står på schemat!

Ojoj @Luem hoppas foten bättrar sig snabbt;)
Idag har jag sprungit 90 min i extremt lugnt tempo. Skönt att drälla på utan brådska. Dagens fågelspaning var en trana.

Haha, ja man undrar ju hur det gick till. Klumpig sömngångare kanske :p

halvt kl

Det känns faktiskt jättemycket bättre nu som tur är, kan gå ganska obehindrat och träningen gick över förväntan. Jag körde axelpress, stångrodd och avslutade med flies (tror jag att det heter?) varvat med axelpress med hantlar. Kort och effektivt! Skippar nog att köra ben imorgon för säkerhets skull. Kan bli skönt att köra lite stretching, foam rolling och mage typ istället, det gör jag nog lite för sällan :)

@Qelina Du borde se till att få behandling innan det är för sent. Det känns som att vården alltid släpper dig för tidigt. Jag blev inte frisk från mina ätstörningar förrän jag låg stadigt på ca 24 i BMI. Först då släppte nojjorna och ångesten.

Jag är fortfarande krasslig i halsen :(. Är hes och lite tjock i bihålorna. Sååå trött på detta nu. Red lite bommar med pålle imorse iaf och det gick inte riktigt lika bra som sist. Pålle har börjat tycka att bommar är jättekul och blev lite övertaggad, samt att min avståndsbedömning inte är den bästa känner jag. Trots att jag bara red "hinder" på max 20 cm så lyckades vi komma fel vid ett tillfälle, pålle rev grovt, blev rädd och studsade iväg efteråt. Jag satt kvar och kunde lugna honom och därefter körde vi mest travhoppning samt galoppbommar på marken vilket gick bra. Jag tänker att om jag känner mig osäker nästa helg så kör vi på 30 cm istället och travar runt banan - det spelar liksom ingen roll att det knappt är hinder, huvudsaken är att vi båda känner oss trygga och har kul.

@Qelina, 7,3 kilo från din friskaste vikt (som förmodligen även den är mycket lägre än normalt) är jättemycket. Jag är några cm kortare än du (1,57) och om jag skulle gå ner 7,3 kilo är det i mesta laget för att jag fortfarande skulle se "frisk" ut och då lär jag garanterat väga mer än vad du gör. 7,3 på kilo på dig är hur mycket som helst!

Det blev en powerwalk/promenad igår kväll på 5,5 kilometer. Halsen har spökat mindre senaste dygnet, peppar peppar ta i trä, däremot har jag sträckt till mig i ett muskelfäste i ryggen och det var inte skönt. Kändes inte så mycket under dagen igår medan jag satt/stod upp/gick, utan det började verkligen kännas när jag la mig ner och skulle sova. Aj, kan vi väl sammanfatta det med.

Efter två alvedon kunde jag dock somna, och i morse kändes det inte alls. Red ut en halvtimme med hästen, och sen kom det givetvis tillbaka igen, även om det inte var med lika stor kraft. :mad: Jahaja, då får jag väl vänta ut det då. Istället blir det hockey ikväll.

1 mils promenad blev det :)

Härligt! Har ni haft lika fint väder som här? Strålande sol hela dagen. :love:

Jag har grejat i trädgården i flera timmar med att kratta och gräva och rensa. Tungt tidvis, nu trööött Chili. :) I morgon blir det mer trädgårdsarbete samt promenad i fint naturreservat! Mer sol utlovat. :love: Var så sjukt trött idag ända från det att jag vaknade, stressen som tar ut sin rätt... så jag har även passat på att sola i min härliga trädgård, det är lä nästan överallt så det blir riktigt varmt!

Senast ändrad:
@Qelina Du borde se till att få behandling innan det är för sent. Det känns som att vården alltid släpper dig för tidigt. Jag blev inte frisk från mina ätstörningar förrän jag låg stadigt på ca 24 i BMI. Först då släppte nojjorna och ångesten.

Jag är fortfarande krasslig i halsen :(. Är hes och lite tjock i bihålorna. Sååå trött på detta nu. Red lite bommar med pålle imorse iaf och det gick inte riktigt lika bra som sist. Pålle har börjat tycka att bommar är jättekul och blev lite övertaggad, samt att min avståndsbedömning inte är den bästa känner jag. Trots att jag bara red "hinder" på max 20 cm så lyckades vi komma fel vid ett tillfälle, pålle rev grovt, blev rädd och studsade iväg efteråt. Jag satt kvar och kunde lugna honom och därefter körde vi mest travhoppning samt galoppbommar på marken vilket gick bra. Jag tänker att om jag känner mig osäker nästa helg så kör vi på 30 cm istället och travar runt banan - det spelar liksom ingen roll att det knappt är hinder, huvudsaken är att vi båda känner oss trygga och har kul.

Vill bara säga att jag tycker du har en bra inställning. :) Ridning ska vara roligt, inte ett tvång eller farligt. Hur blev det med hösten, har det löst sig med pålle och fodervärd? Vad skulle du göra i England, är det något utbyte under din doktorandtjänst? :)

Alltså, jag behöver läsa sådant här om och om igen för att påminnas om vad jag gör mot min kropp. Och att försöka ta till mig att min kropp också behöver mat precis som alla andra. Men det är ju det här med sköldkörteln, att jag är bara 162 cm och att jag inte har så mycket massa på kroppen för jag går inte ner på samma sätt som andra gör. Jag kan stå still i vikt på att äta en tredjedel av vad andra gör trots att jag rör mig så mycket.

Jag har sjuka tankar på att dra ner på maten ännu mer för att jag hatar kroppen som den är nu och tycker den väger för mycket men sen tänker jag på kvällar som igår, när jag och hunden bara var så himla bra, vi är ju ett bra team. Eller som idag när jag varit på morgonpromenad med hunden och sedan varit i stallet och pysslat och ridit ut en timme. Och ska strax ut med hunden igen. Allt det kommer bli svårt att orka om jag tappar mer i vikt. Måste försöka komma ihåg alla dessa saker.

Och som du skriver så orkar kanske kroppen bara till en viss gräns, till slut kanske den säger ifrån helt och bara lägger av. Vissa dagar bryr jag mig inte så mycket om det, andra tar jag det inte på allvar eller kan inte ta in det och ibland så kan jag tänka på det och försöka använda det för att äta men ofta är ångesten för maten starkare än ångesten för att dö.

Jag blir nyfiken på vad en kropp är för dig. En statisk pryl? Gjord av plast? Alla levande varelser behöver energi eftersom våra kroppar (och växterna och bakterierna och alla andra organismer) hela tiden genererar nya celler. Vi producerar blodkroppar, bekämpar infektioner, processar mat, rör på oss, naglar och hår växer, alla celler byts ut med olika intervall (ja, även i tarmarna, i munnen, på huden osv). Att producera sådana saker kostar energi - utan att du märker det. Du behöver inte göra nånting, kroppen gör allt det här för dig. Om du bara ger den energi, i form av mat och vatten.

Sjukdomen är så stark hos dig just nu och jag tycker du ska följa läkarens råd om inläggning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar