Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har satt igång igen så smått, idag blev det 1 h allroundstyrka ute på gräsmattan (lite olika utfall och knäböj, plankor, russian twists med medicinboll, pushups samt höftlyft), och sen 8 km jogg i 5:20-fart. Seg som sirap i början men benen gick lättare och lättare mot slutet. Ser fram emot att försöka få till bra halvmaraträning, distansen är ju inga problem men det hade varit fett att klara "drömgränsen" sub 1:40 på Sthlm marathon i september.

Jag fick kämpa en del, men till slut lyckades jag trycka ner rösten i huvudet som skrek att jag absolut måste gymma idag för att inte tycka illa om mig själv resten av den här veckan, typ (ja, jag är nere i en liten psykisk svacka för tillfället tror jag visst). Mitt tilltänkta gymsällskap som jag skulle testa det där utegymmet med ställde in, och jag kände mig inte tuff nog att gå själv. Istället gjorde jag det jag kände för; bytte om till gymkläder på jobbet, lämnade cykeln där och körde en kombinerad power walk/joggingrunda hem istället. 6,4 km enligt Runkeeper, och av det blev det nog ungefär 2,5 km löpning och resten power walk. Det var varmt (26 grader och gassande sol) men underbart, och jag var riktigt skönt trött när jag kom hem. Det ska jag göra fler gånger!

Delvis *knapp*

Min motivation är väl inte så stark till att träna för tränandets skull här på sommaren men jag älskar ju att göra aktiva saker så vandrar, kör MTB, igår testade jag "via ferrata" etc. :)

tyvärr är det rätt tunga mörka moln här i tänndalen nu men ger sig väl inför lördagens lopp hoppas jag. :)

På gymmet har dom aerobicstrip-pass, jag kände att det kunde ju vara kul och googlade lite för att se om jag kunde få lite mer koll på hur ett sånt pass går till.

Hittade följande film, som visar en instruktör inom den gymkedjan jag går hos:

Skulle jag ens tänka tanken att försöka mig på det där så skulle mina höfter säga "nope." och bete sig helt stelopererade, och så skulle jag stå där i salen som ett kylskåp :rofl:
Glömde ju att jag skulle tagga rumpskakaraspiranten @Blueberry i det där inlägget

Jag styrketränade ikväll! Sänkte vikten lite i benböjen för att ryggen skulle orka med rörelsen istället för att fuska och än så länge känns det som att det funkar :) Ryggen var ARG i bilen till Enköping, såpass att jag blev illamående, men nu känns det bara som muskelömhet. Får väl se hur det känns imorrn ;) Har lämnat dottern med mormor iaf och ska till stallet tidigt på morgonen. Ser fram emot en utetur i morgonsolen!

Så har jag också varit på gymmet :banana:

Bestämde mig redan igår att efter jobbet idag SKA jag till gymmet. Slutade jobba 18.30 och det betyder att jag inte har så mycket tid att spendera i stället = bättre att träna i stället. Så fort jag slutat jobba trampade jag hem, kastade på mig träningskläder och åkte till gymmet. Köttade i 45 minuter och gick sedan och simmade några längder innan jag avslutade med att chilla fett i bubbelpoolen. Seeeen hade jag konsultation med en PT också. Så nu börjar saker hända :banana:

Har haft en jobbig dag med maten, det har inte blivit alls som det ska, har kanske fått i mig hälften av vad jag borde samtidigt som jag promenerat ca 3 timmar och gått på stan utöver det också. Känns inget bra, känner mig besviken på mig själv och kroppen säger att den vill ha mer mat men jag vågar inte ge den det.

Min telefon dog och de ledde till att jag blev dålig på att uppdatera.
Vägning i måndags, vågen stod på fina 81,4. Total viktnedgång 48,6 kg. 6,4 kg kvar till mål!
Träningen går grymt bra, känner mig starkare för varje gång! :)
Härligt att höra, bra jobbat! Verkligen imponerande :)

Angående träning på sommaren så är det lite av en icke-fråga för mig... att träna är för mig ungefär som att äta frukost. En dag jag inte tränar är mer ovanlig än en dag då jag gör det. Däremot är ju motivationen att gå till gymmet superlåg; jag har inte tränat inomhus på flera veckor och så är det alltid på sommaren.

På söndag åker jag ner till min blivande häst (iiih!) och ska rida honom samt hjälpa till med övriga hästar (turridningsverksamhet) i nästan tre veckor. Då lär jag träna lite mindre än vad jag gör hemma eftersom jag är ute precis hela dagarna och får mitt behov av frisk luft och fysisk aktivitet tillgodosett, men om kroppen håller kommer jag säkert göra 3-4 löppass/vecka, något/några styrkepass och kanske cykla lite grann också. Jag gillar att röra på mig helt enkelt :).

@WS6 "ner" är södra Östergöland (jag bor i Falun, så "nedanför" mig geografiskt sett alltså). Pållen heter Theo och är en sjuårig korsning highlandponny/halvblod som min faster har fött upp.

Här är en film på Theo från i mars när han var lurvig go :) (ignorera min inte allt för proffsiga ridning):
PS. Anledningen till att jag berömmer så mycket är att han tidigare i passet fjantat sig och skyggat en massa för det superfarliga skynket som ligger över en hög med halmbalar.

... och här är en film på hans far, som på videon rids på ridbana för första gången på 1,5 år p.g.a. en mycket allvarligt skada där han i princip slet av hela bogmuskeln (ett träd föll i skogen och McGregor flydde i panik genom en mycket stenig passage). Han är som en soffa att sitta på, rör sig mjukt som en katt och är världens goshäst. Förhoppningen är att Theo blir som honom :)

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: WS6
Åh vilken härlig dag jag hade igår! :) Var på bodybalance med @cili på förmiddagen, rätt kul pass som kändes lagom för dagens fysiska status. På eftermiddagen åkte jag och badade med några vänner, hade på mig min nya bikini och kände mig faktiskt rätt snygg :D Hade det urskönt där några timmar vid vattnet, kändes som välbehövlig påfyllning av energi.

Idag blir det någon form av träning hemma. Känner mig inte helt hundra fortfarande så jag får tyvärr hoppa över löpningen igen :( Men yoga blir det nog och någon promenad. Röra på mig vill jag göra oavsett :)

Efter gårdagens löppass har jag skitont under mina stortår. Känns som när man fått blåsor, fast det finns inga. Hur sjutton gör man för att undvika det?
Det började kännas efter ca 2km, och då hade jag ungefär lika långt kvar hem så jag kunde ju inte bara lägga ner för dagen och sätta mig ner.
Det var i skorna jag sprungit/gått i många gånger, och längre, utan problem tidigare

@yew98fq han är nog 155 ungefär, ska försöka komma ihåg att mäta honom för det vore kul att veta. En liten storhäst är han i alla fall! Den intressanta korsningen beror mest på att min faster importerade highlandponnys från Skottland för att föda upp. Hon hade redan ett halvblodssto i stallet (Theos mamma) som hon ville ha ett halvblodsföl efter. Första fölet kastades sent, det andra dog efter bara några dagar då han var allergisk mot mammans råmjölk (mammans och pappans gener gav den reaktionen). Då tänkte min faster "äh, jag har ju en hingst hemma, vi testar" och nu har de tre stycken korsningar highland/halvblod. Alla är jättefina :).

@zassoo du är ju supersnygg! (PS. Eftersom jag är så offtopic om olika djur i den här tråden, kan du inte lägga upp fler bilder på dina katter i din blogg? De är så fina! :))

@snow Spännande ju! Blir ju en lite större och lite smäckrare variant av ponnysarna kan jag tänka mig? (o såklart vi får vara lite off-topic, ridning är också träning :D

@zassoo BodyBalance är härligt, och ja, såklart du är snygg! =) (jag är ju själv ovanligt ofit efter senaste årets sjukdomar men till o med jag kunde känna mig helt ok när jag badade med en killkompis jag nyss lärt känna).

Så är några dagar med världens bästa Vän avklarade. Shopping (hjälp vad jag har gjort av med pengar :p), fjärilshus, fotoutställning, massa god mat och en dag ute med båten. Helt underbart!

Imorgon blir det en löptur, idag tar jag det lugnt fram till hundtävling ikväll.

Åh, behöver stöttning! Verkligen kaos i huvudet! Blev långt men vore toppen om ni orkade ta er igenom all text.

Idag var jag iväg hela förmiddagen och handlade mat och köpte ett par shorts och var med mamma som shoppade i en evighet. Men det innebar att förmiddagspromenaden bara blev en kvart för att jag inte hann mer, i princip bara en liten rastningsrunda alltså. Sen på eftermiddagen tänkte jag gå längre men min hund var så påverkad av värmen att vi bara gick 45 minuter, kändes inte bra att tvinga honom gå långt när det märktes så tydligt.

På kvällen brukar jag vara trött, kände det i benen idag redan på eftermiddagen att jag var lite svag och så brukar jag alltid ha svårt att överhuvudtaget ta mig ut ur lägenheten pga depressionen och tröttheten och massa olika saker (och det är ofta extra svårt på kvällen) så jag brukar försöka få lite sällskap på någon av dagens rundor iaf, blir några gånger i veckan som jag får det. Jag går de långa rundorna på förmiddagen och eftermiddagen för att jag vet hur jag fungerar.

Idag säger anorexin att jag måste gå massor mer nu ikväll för att få äta och jag har dåligt samvete ifall inte hunden får gå långt. Men ikväll kan ingen jag känner följa med så jag måste klara det helt själv. Och benen är trötta, jag är helt omotiverad och jag tror inte hunden egentligen skulle lida av lite mindre promenader en dag eftersom jag gått ungefär 2,5-3 timmar varje dag senaste tiden. Eller?

Men hjälp, vad händer med kroppen om jag bara går typ 1,5 timmar idag? Kommer jag gå upp massor i vikt? Borde jag äta mindre? Är jag för lat och är det onormalt att gå så lite på en dag? Jag mår jätte dåligt över det här, ångesten gnager inombords och om jag lyssnar på kroppen som säger nej till en lång promenad är jag rädd att det kanske är mitt psykiska mående som påverkar min ork och att jag därför borde pressa mig själv mer. Hur ska jag tänka? Hur vet jag vad som är psykiskt och fysiskt motstånd? Anorexin vill gå massor, depressionen inte alls, alltså blir det en stor krock i huvudet. Anorexin vinner alltid, alltid men om jag skulle gå en kort sväng ikväll så skulle ju depressionen vinna och det är ju inte heller bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka