Beach 2013, del X

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del X

Hehe, jag känner mig rätt säker på att hon har händerna på köksbänken, inte fötterna. :D
 
Sv: Beach 2013, del X

Nämen tack, vad gullig du är! Då hade jag nog i och för sig högklackat och det gör ju alla ben snygga(re) :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Eeeeeeeeeeehehe tanken slog mig sen!

Och så menar jag naturligtvis diskbänken, inte diskningen. Damned you autocorrect!!

(Sitter på fullaste allvar i närheten av ett sällskap som inte gillar barnarbete för klädbutiker för att barn inte har någon känsla för kvalité. Och nej ingen av dem skämtar.)
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013, del X

Ok, det här låter väl helt galet, men jag har följt beachtrådarna sen den allra första och nog bara gjort ett fåtal inlägg på hela tiden. Rätt kufigt.:D

Nu har jag dock en mycket beachig fråga, som jag tänkte att någon kanske kan hjälpa mig med.

Det är nämligen så att jag tycker det är svårt att finna energibalans och stå still i vikt.

Just nu är jag ganska nöjd med min kropp och tror att jag ligger på en för mig sund vikt, möjligen något i underkant för vad som är förenligt med min livsstil. Problemet är att jag tycks fortsätta neråt lite väl snabbt om jag äter som jag gör nu och om jag släpper kontrollen helt och äter mer fritt vad jag har lust till klättrar jag upp i vikt.

Äter jag helt som jag känner för går jag upp i vikt, men att äta lagom och ligga kvar såhär verkar omöjligt. Hur gör ni? Finns det något knep för att lära sig känna vad kroppen behöver? Jag vill absolut inte räkna kalorier.

Borde jag ge upp och acceptera den högre vikt och fylligare kropp jag får av att trevlighetsäta? Försöker jag föra en kamp som inte går att vinna mot min kropp? Tror ni att man har någon typ av set point-vikt som kroppen strävar mot?
 
Sv: Beach 2013, del X

Stalker! :eek: ;)

Skämt åsido, bara att hoppa in! Svårt det där med att stå stilla. Jag har inga belägg för det, men jag tror absolut att kroppen har en vikt där den trivs. Äter du väldigt strikt nu? Kruxet är väl att hitta ett läge där man har ett avslappnat förhållande till sitt matintag men samtidigt inte släpper alla spärrar. Sen är det nog väldigt svårt att stå exakt still på en viss vikt, man får räkna med att pendla ett par kilo hit och dit tror jag. :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Avslöjad!:o Ska försöka sluta smyga och börja skriva!

Så som jag äter nu kan jag inte äta i längden, det inser jag. Det är hur lätt som helst att vara lat och fortsätta såhär, men jag vill ju faktiskt inte gå ner mer i vikt, så något måste göras. Inte heller vill jag, som vid ett par tillfällen förut, börja öka på maten för att på nolltid upptäcka att jag gått upp till den där gamla vanliga högsta-vikten igen. Där brukar det stanna, så kanske är det så min kropp vill se ut?

Något kilo hit och dit är jag med på är normalt att pendla, men för min del rör det sig om tio. Jag har aldrig varit överviktig, så egentligen borde jag kanske inte bry mig, men jag är så mycket mer tillfreds med min kropp såhär än med tio kilo ytterligare på den.

Frågan är bara om det helt enkelt är så att min kropp vill ligga i övre halvan av bmi-skalan så gärna att det blir ett helvete att försöka hålla den i den undre halvan? Går det att finna balans på alla (normala) vikter?

Det är verkligen jättesvårt!
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013, del X

Men hur äter du nu vs 10 kilo tyngre? Handlar det om dålig mat 7 gånger i veckan eller 1 gång? Hur mycket känner du att du måste "offra" för att hålla vikt? Är det "bara" god och kalorität mat eller handlar det om att du nästan får svälta dig själv och aldrig vara mätt?

Min kropp lägger på sig rätt enkelt men tack och lov går förbränningen att "skruva" upp rätt bra med träning. Utan träning hade jag aldrig kunnat äta som jag gör nu utan att lägga på mig 5+ kilo.

Jag försöker tänka att jag äter bra&nyttig mat i de flesta fallen. För mig är det jätteviktigt att äta mycket och ofta av bra och ordentlig mat, annars hungeröveräter jag hur mycket chips och godis som helst. Och att inte äta "skräp" vanemässigt eller när det går att välja andra alternativ utan att "spara" onyttigheterna till när jag är riktigt sugen (OBS ej av lågt blodsocker), till fest eller när inget annat alternativ finns.
 
Sv: Beach 2013, del X

Men hur äter du nu vs 10 kilo tyngre? Handlar det om dålig mat 7 gånger i veckan eller 1 gång? Hur mycket känner du att du måste "offra" för att hålla vikt? Är det "bara" god och kalorität mat eller handlar det om att du nästan får svälta dig själv och aldrig vara mätt?

Fast hålla vikt kan jag ju inte. Jag bara fortsätter ner! Det blir liksom antingen eller och jag har svårt att stanna på den vikt jag trivs med.

När jag är tio kilo tyngre äter jag bra, nyttig mat lagad från grunden. Känner jag för godis blir det ibland det. Jag tackar inte alltid nej till desserter etc och äter en smörgås när jag blir sugen på det. Nu äter jag nog för lite, men jag har som sagt svårt att hitta ett lagom. Det är liksom inga problem att fortsätta äta som jag gör nu, men när jag försöker äta mer blir det lätt för mycket mer, tror jag. Dock inte mer och mer i det oändliga, min kropp stannar ju faktiskt på den högre vikten istället för att bara fortsätta uppåt. Det är som att kroppen strävar mot den där högre vikten.


Min kropp lägger på sig rätt enkelt men tack och lov går förbränningen att "skruva" upp rätt bra med träning. Utan träning hade jag aldrig kunnat äta som jag gör nu utan att lägga på mig 5+ kilo.

Jag försöker tänka att jag äter bra&nyttig mat i de flesta fallen. För mig är det jätteviktigt att äta mycket och ofta av bra och ordentlig mat, annars hungeröveräter jag hur mycket chips och godis som helst. Och att inte äta "skräp" vanemässigt eller när det går att välja andra alternativ utan att "spara" onyttigheterna till när jag är riktigt sugen (OBS ej av lågt blodsocker), till fest eller när inget annat alternativ finns.
Detta låter ju sunt och bra. Så tycker jag mig ha det på min tjockisvikt, men har svårt att funka så när jag väger mindre.

Gah, snacka om ilandstrubbel. Egentligen borde jag vara nöjd och glad med den högre vikten också och se till att lära mig trivas med min kropp. Att det ska vara så svårt.
 
Sv: Beach 2013, del X

Men hur äter du nu då? Dvs vad gör du för att minska i vikt? Kan du inte fortsätta att hålla samma kontroll men öka intaget lite? Alternativt äta som du gör för "tjockisvikten" men lägga till en del träning?
 
Sv: Beach 2013, del X

Ja, det låter ju som enkel matematik - blir det för lite nu - öka litegrann, men inte för mycket. Men det är svårt! Förbannat svårt!

Nu äter jag ganska kontrollerat och über"nyttigt"(tycker egentligen inte om att använda begreppet nyttigt om hur jag äter nu, för det är ju uppenbarligen mindre och magrare än vad jag behöver och därmed inte särskilt hälsosamt). Jag håller helt klart igen, men det är utan svårighet.

Svårigheterna uppstår när jag försöker äta mer och frågan är om det alltid kommer vara så att jag liksom äter upp mig till de där förhatliga 65 kilona? Att min kropp inte blir lugn och ohungrig förrän jag ligger där? Eller är det bara ett resultat av viktpendling? Kanske kan jag ligga stadigt där jag är nu(eller egentligen något över nuvarande vikt, dårå) om jag bara kommer på hur jag ska äta?
Svammel, svammel...
 
Sv: Beach 2013, del X

Har du tänkt på hur du äter i förhållande till din hunger? För mig fungerar det ungefär såhär:
Ner i vikt - känner hunger, men ignorerar och väntar ett tag till innan jag äter
Upp i vikt - äter när jag är hungrig, punkt.
Stabil - känner hunger, äter om jag kan/vill, undviker att äta mig MÄTT och håller sockerintaget till ett par ggr/vecka. Hellre många små mål för att hålla blodsockret stabilt och äta ordentligt under dagen, för att undvika sockersug och överätning senare under dagen.

Det är ju uppenbart vilket som är svårast ;) lyssna på kroppen, den vet bäst
 
Sv: Beach 2013, del X

Det låter ju som att du är framme och snuddar vid något viktigt här. Men när jag äter som nu uppstår inga problem i form av överätning eller svårigheter att motstå sötsaker. Det gör det däremot när jag äter mer.

Jag vill ju gärna kunna lyssna på kroppen, men helst vill jag inte att den ska vilja annorlunda än vad jag vill. Kroppen tycker 65kg är en lysande vikt, jag tycker det är minst fem kg för mycket. Kanske blir, som Wysiwyg skriver, uppoffringen för stor om jag ska hålla mig slank?
 
Sv: Beach 2013, del X

För mig är det mer:
Ner i vikt - känner ingen hunger
Upp i vikt - äter när jag är hungrig och ibland när jag är sugen
 
Sv: Beach 2013, del X

kl*

Kastar mig in och tackar för all inspiration som finns i denna tråd! :D

I dag sprang jag mina första 10km, någonsin. 61 minuter tog det, helt perfekt att börja dagen med denna runda insåg jag när jag nu satte mig i sängen drygt 13 timmar senare och känner mig piggare än någonsin!
 
Sv: Beach 2013, del X

Om det är så du äter borde du ju vara viktstabil när du bara äter när du är hungrig men låter bli när du bara är sugen. Att du trots allt går upp i vikt betyder kanske att du inte följer kroppens signaler helt, känn efter noggrannt ett tag och se hur det går :)
Det går att vara viktstabil (men normala svängningar), det gäller bara att hitta vanorna ;)
 
Sv: Beach 2013, del X

KL

Idag har jag sprungit igen :)
Sprang 1.87km och gick en sväng efter, så blev 6.05km totalt.
Gick tungt som tusan men runt kom jag alla fall, samma runda som förra gången men två varv på banan istället för ett.
Satte mig för att vila emellan men blev snabbt anfallen av bromsar så den vilan blev väldigt kort :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 792
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp