Beach 2013, del X

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del X

Jag har arga benhinnor, och det är inte de "vanliga" benhinnorna som är längst fram på benet utan de som sitter på insidan. Det är väldigt jobbigt och tråkigt, särskilt eftersom jag i princip har fått all den hjälp jag kan få.

Angående frukost och måltider har det tagit mig flera månader att hitta en rutin som fungerar, men jag måste fortfarande skärpa mig när det gäller mellanmål, de hoppar jag lätt över.

Jag dricker alltid en smoothie till frukost, det fungerar för mig.
Det går att göra smoothies av kvarg. Till exempel: Kvarg, banan, hallon och lite mjölk eller kvarg, banan, mango och lite apelsinjuice.
Min smoothie består av banan, jordnötter och havremjölk med chokladsmak. :d Den är inte supernyttig ur ett kaloriperspektiv, men jag behöver energin från jordnötterna för att kicka igång och min mage blir väldigt glad om den får starta dagen utan laktos. Dessutom är det jättegott :D

Kvarg är en slags färskost av surmjölk som smakar ungefär som naturell yoghurt fast lite tjockare i konsistensen, kesella är en slags kvarg :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Usch, det låter jättejobbigt :/ Vet du varför, eller det bara "är så"?

Min käre sambo tycker att det mesta är bra, bara det är kött eller vanlig svensk husmanskost, eller för all del thai/liknande. Mat som kan kallas för nyttig är han automatiskt lite anti, så det blir enklare för mig att bara gå tillbaka till det gamla vanliga när allt annat känns stressigt.

Tack så jättemycket gör frukostrecepten, jag ska prova ett par dagar! :D Man känner sig verkligen blind när man inte vet någonting, och det är så jobbigt.
 
Sv: Beach 2013, del X

Gå via vårdcentralen till en dietist. Lite svårt att säga såhär rakt upp och ner hur du ska äta. Och sen läs näringslära, finns säkert massor att hitta på nätet. Du behöver få i dig kolhydrater, protein och fett. Sen är det ju det, hur vill du ändra din kosthållning, vad har du för mål med det?

*knapp*
har förresten börjat kika lite på kostrådgivarutbildningar. Är bra jäkla sugen. Men det är mkt pengar. Och hur jobbar man sen? Har undersköterska i botten vilket är bra med tanke på det medicinska och fysiologiska. Vad tror ni?

Skon satt kvar och jag har ridit första gången sen innan midsommar! Underbart! Höfterna börjar komma igång lite nu när jag rör på mig lite. Så det är nog ingen större fara. Nu lunch (omelett, torkad skinka och ruccola) sen till gymmet!
 
Sv: Beach 2013, del X

Om du har råd kan jag rekommendera att du uppsöker en naprapat med benhinnorna. Jag fick hela förra året förstört träningsmässigt pga benhinnorna. Varken vila, voltaren eller någonting hjälpte. Jag var så himla ledsen. Men med hjälp av naprapaten och rehabträning har jag blivit betydligt bättre. Inte som förr då jag tålde allt, men jag kan i alla fall träna.
 
Sv: Beach 2013, del X

Kl
Sjuk(are) idag :( ingen träning med andra ord, men jobb plus att jag måste köpa hundmat. Dammsuga borde jag också göra. ..
 
Sv: Beach 2013, del X

KL

Jag är sinnessjukt trött idag. Men jag har i alla fall inte ont i huvudet - för tandställningen får jag visst inte förrän i augusti :cool: Men en jäkla massa information har jag fått i alla fall. Tandställningen ska jag ha i 1,5 ÅR :eek: innan jag ska opereras, då jag har en smalare överkäke än underkäke. Under denna tid kommer mitt underbett bli värre, därför kommer det krävas kirurgi. Förhoppningsvis behöver de bara flytta bak underkäken, men det kan eventuellt bli så att överkäken behöver flyttas fram också.

Vet inte om det kanske är all info som gjort mig helt slut i huvudet. Har knappt gjort någonting idag. Eller jo, övningskört och ätit pizza :o
 
Sv: Beach 2013, del X

+ hvala

Jag trodde först att det var Soleus (inre vadmuskeln) som spökade, så jag gick till sjukgymnast som undersökte mig och bekräftade att det var benhinneinflammation (det här var i början av april). Jag fick springförbud och en remiss till aktiv ortopedteknik. Nu har jag skoinlägg som är gjorda och gjutna efter mina fötter.
Det kommer av att jag har ett pronerande steg, och att jag tydligen har en tokig vinkel mellan hälen och stortån.

I tisdags hade jag min första löprunda på tre månader, och det var en mjukstartsrunda med 30-sekundersinvaller jogg/gång. Benhinnorna kändes bra, men jag märke att de liksom "vaknade" lite. Ingen smärta dock.

Zumban med skutt och hopp och stötar var däremot värre, där kände jag smärta efter bara några minuter. :( Jag masserade benhinnorna och stretchade vaderna (skonsamt) på kvällen, och det är ju bättre än inget.
Kan en naprapat göra något, tro?
Jag kan ju alltid ringa och fråga :)


Idag blir det styrketräning, det ser jag faktiskt fram emot för första gången någonsin.
 
Sv: Beach 2013, del X

Hoppas de snart bättrar sig blåbäret!

Wysiwyg + zasso: Lite extra pepp till er, hoppas det känns bättre idag!

Har varit lite dålig på att skriva i tråden men läser den troget! Blev veckans andra löprunda idag, 6.13 km i skogen! Så himla mycket mysigare att springa där än inne i Köpenhamn. Hittade dessutom några nya trevliga vägar/stigar där vi inte kan komma till med hästarna!

Nu ska jag ta tag i tvättberget de kommande tre timmarna... :cautious:
 
Sv: Beach 2013, del X

Hehehehe, känslan av extrem win som uppstår när en av tjejerna i receptionen på jobbet visar sig vara zumbainstruktör och lovar att lära mig ett grymt rumpskak och att släppa lös mina höfter :banana:
 
Sv: Beach 2013, del X

Ja, iaf har jag fått det berättat för mig att man tränar upp muskelfästena så. När jag sitter ner går jag ända längst ner med armen så den blir helt rak för att sedan böja den. Jag märker att jag är väldigt svag i fästena för när jag börjar från raka armar klarar jag mycket mindre än om jag har något böjda armar i början.

Det vet jag att de säger på bodypumpen, att man ska sträcka armen helt varje gång i bicepscurlen, så det gäller nog jämt? De säger också att man inte ska gå längre än i jämnhöjd med armhålan, typ en dm från kroppen, annars vilar man. :p
 
Sv: Beach 2013, del X

Kl
Mår bättre nu, hoppas på att det håller i sig, i så fall blir det en springtur imorgon :)
På bättre humör också, och fick ett väldigt positivt telefonsamtal tidigare idag :)

OT men "underbara" slyngelålder- ena sekunden är hunden snorjobbig och i nästa uppför hon sig helt underbart.
 
Sv: Beach 2013, del X

Naaaaajs! Hoppas du kan komma till rätta med benhinnorna snart! :)

linisen, jag har också funderat över det. Men jag har funderat för de jag har kollat på har varit snordyra och typ askorta, det känns rätt ovärt tycker jag. Hojta till om du hittar någon bra! :D Jag hoppas att jag kommer in på kursen jag sökte till hösten, distans 15 p, Kost vid träning. :D
 
Sv: Beach 2013, del X

kl

Benet känns bättre idag, kan gå i trappor normalt nu ;) Har fortfarande känningar dock så jag fortsätter min vila. Duktiga ni är alla som jobbar på, jag blir jätteinspirerad! :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Rådet med dietist låter bra tycker jag. Annars slår jag ett slag för någonting med ägg till frukost, alternativt gröt (men det har jag svårt att stå mig på, dessutom är det snorjobbigt med disken, speciellt när min svåger bor här och också äter gröt till frukost, grötkastruller öööööööverallt! ;)).

Sedan gillar jag att äta sallad, speciellt såhär på sommaren. Bönor och ost i tycker jag hjälper för att göra den lite matig. Personligen hoppas jag över pasta och kött, men det är ju en smaksak. Jag är lat av mig så jag lagar inte mat så ofta, men gör storkok. Det hjälper att bara kunna lyfta fram något ur frysen när man är trött eller lat. :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Förresten, hörni! Jag behöver hjälp! Jag börjar bli ytlig! :o Min syster anmärkte häromdagen på det, och sedan har jag funderat över det och det stämmer. Vad gör jag? Är det bra eller dåligt? Ska jag försöka jobba på det så jag inte fortsätter vara det? Hur?

Det har alltså kommit i takt med att jag tränar, men ja, är det ett problem? Bör jag tackla det på något vis? Märker ni samma sak/liknande/något?
 
Sv: Beach 2013, del X

Hmmm. Jag gissar nu att det handlar om ytlighet i form av att man bryr sig onödigt mycket om hur man ser ut, vad man har på sig och hur man uppfattas av andra?

På vilket sätt skulle det yttra sig hos dig? Jag har fått uppfattningen att du är sådär cool liksom och inte bryr dig så mycket om vad andra tycker och några ytliga skäl till att du tränar har jag då inte märkt av. Att träna och äta bra för att man vill ta hand om sin kropp, må bättre, bli starkare och för att det är så himla roligt kan väl aldrig vara ytligt och dåligt?

Jag har ju inte tränat regelbundet mer än ett halvår, men jag känner inte av några "ytlighetseffekter". Däremot får man ju kommentarer, mormor som säger att "snart springer du ihjäl dig så mycket som du springer!" Yeah right, 3 pass i veckan på typ 3-5 km, jag tror inte det va :D Jag tror att människor i ens närhet kanske reagerar när man inte tidigare tränat så mycket och nu är det "helt plötsligt" (för dem) jätteviktigt att man får komma iväg på just det passet som man har planerat. Jag funderar på om det liksom är för att de är rädda att man tränar ohälsosamt mycket? Obs att jag inte tycker att du gör det, men för någon som inte tränar alls så kanske det uppfattas som det.

Svammel svammel men du kanske förstår. Jag är nyfiken på att höra vad det var som din syster uppfattade som ytligt hos dig! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 792
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp