Beach 2013 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013 del VII

Presto- Allt går att äta i lagom mängd. En fralla kan ju variera extremt mycket i fiberinnehåll, socker, sirap, fullkorn, tillsatser och kalorier. Och sen beror det ju på vad man har för pålägg och vilken mängd, det kan ju dra i väg en hel del i kalorier om man väljer väldigt feta pålägg t.ex. Men det kan också vara nyttiga och bra pålägg så att smörgåsen innehåller saker från de flesta delarna av kostcirkeln.

Om du köper naturell yoghurt/fil eller kvarg och smaksätter med t.ex. äkta vaniljpulver och eller bär/frukt så blir det väldigt gott och mättande och du slipper en massa tillsatser. Om du gillar både frallor och fil/yoghurt så kan du ju alltid köra på lite variation, fil med bär/frukt och en liten macka till frukosten, yoghurt eller smoothie till mellanmål osv. Kolla upp flingorna också för en hel del av dom innehåller mycket tillsatt socker och en hel del kalorier. Om du vill kan du blanda ihop din egna musli och välja ut naturliga ingredienser. Eller så klart välja ett par bra fullkornsflingor.

Gröt av olika sorter tycker jag är gott till frukost också, med lite mjölk och någon frukt får man i sig mycket av det man behöver till frukost.

Ägg passar ju både som pålägg, att ätas kokt vid sidan om gröten/filen med lite salt, som omelett eller äggröra eller kan knäckas i gröten.

Om man varierar kosten så minskar risken att man får i sig för mycket av något ämne och för lite av något annat :)
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013 del VII

Jag har precis tagit min första näringsdryck. Den första jag klarat av att ta på egen hand på 3 år!!!
 
Sv: Beach 2013 del VII

Presto- glömde skriva det, att om du får ont av att springa är det nog bättre att du börjar lugnt med promenader, cykling eller simning. Kanske finns det pass eller övningar du kan göra i gymmet som inte belastar benhinnorna?

Angående maten så äter du kanske för lite eller för sällan till de vanliga måltiderna vilket gör att du småäter godis och liknande och det gör att det totala energiintaget blir för stort? Prova att äta regelbundet och lägga in 2-3 mellanmål (allt från en frukt, smörgås, fil, kvarg, gröt osv) och när du känner godissuget så tar du en frukt eller något annat samtidigt som du någon gång i veckan kanske tar en bulle eller lite godis bara för att det är gott.

Bara lite tankar från mig
 
Sv: Beach 2013 del VII

Jag igen :D

Lindgren- Jag märker av sjukt stor skillnad på min hy och hud beroende på hur jag äter och när jag går upp eller ner i vikt. Eftersom jag inte har någon produktion av östrogen fungerar min kropp inte som en vuxen utan när jag antingen går ner i vikt men framförallt när jag går upp i vikt så får jag finnar och oren hy... Borde ju vara tvärtom så man blir lite mer pepp på viktuppgång. Men min kropp är lite förvirrad och tror att den kommer in i puberteten eller klimakteriet om och om igen när jag går upp eller ner i vikt :p

Samtidigt är det så att när jag äter dåligt eller väger lite så blir jag blek och gråaktig, torr och får eksem både på händerna men ibland även runt munnen och ögonen (det är jätte fult, jag ser ut som en panda fast med stora illröda ringar runt ögonen, fast just nu har jag inte det som tur är).

Bäst är nog min hy när vikten är lite stabil och det inte sker så stora förändringar i den, men jag vet att när kroppen vant sig vid en högre vikt och mer mat så får huden lyster, jag får färg och renare hy.

Lite kuriosa är att pga östrogenbristen så får jag vallningar och ligger på nätterna och ömson svettas så lakanen blir blöta och ömsom fryser, som om jag vore typ dubbelt så gammal som jag är.
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013 del VII

KL

Jag har faktiskt lite ångest över hur osportig jag har varit den här veckan, men till mitt försvar har jag 1) haft ont i halsen och 2) legat i soffan och velat dö pga att det snöande en jävla decimeter snö i går.

Idag ska jag öka på den ångesten med cirka ett halvt kilo lösgodis, det ska bli roligt!
 
Sv: Beach 2013 del VII

Äsch inte ska du ha ångest, du har ju väldigt vettiga anledningar till att inte träna. Jag har också ätit lösgodis idag, lite ångest men mest gott! :p

kl

Körde yogavideon som Linisen postade, kul att testa något nytt! Jag är ju rätt stel, men jag tror att yoga kan vara något för mig. Tänker typ att jag kör en gång i veckan eller så som komplement till den andra träningen. :)
 
Sv: Beach 2013 del VII

Jag har precis tagit min första näringsdryck. Den första jag klarat av att ta på egen hand på 3 år!!!

Woop woop!! :banana:

Knapp

Ställde mig på vågen på gymmet, bara på kul efter dagens pass - minus ett halvt kg från förra minsta vikten! :eek: :D :D annars väger jag minst på morgonen, så ska bli roligt att se hur det ser ut på låndag morgon när jag är hemma igen. :)

Ökade vikt på benböj, triceps och halva bicepslåten på dagens bodypumppass. :D fett nöjd! :)

Imorgon är det ett joggingpass och bodybalance. :)
 
Sv: Beach 2013 del VII

Du är också duktig! :) Ditt tempo hade jag aldrig pallat med, haha. Rider hästar, tränar, pluggar till veterinär och har tid för en sambo. Galet imponerande!

Ah, studiejobb låter ju rätt kul ändå. Även om det innefattar gödningsprover. Gött!

Och bra att boxen var så rolig! :D

Tack tack! :)

Håller helt med angående Malan förresten; det är väl flera år nu på samma nivå med studier, hästar, plugg och träning?! Den mest ihärdiga i tråden, kan jag tycka... :D

Åh tack vad snälla ni är! :love: Haft ett mindre mentalt breakdown idag då vågen visade ännu mer idag, så värmer att komma in och läsa dt här. Ihärdigast i tråden vet jag dock inte helt om jag tycker jag är! :)

Jag har precis tagit min första näringsdryck. Den första jag klarat av att ta på egen hand på 3 år!!!
:banana: Fortsätt så!!

Jag är själv hemma ikväll och har tänkt mig att plugga, går dock sådär med att komma igång... :angel:
 
Sv: Beach 2013 del VII

Förlåt! :p

Kan ju "trösta" med att jag nu känner mig som en svullen klump och har ont i magen. Fint... Inte. Haha.
 
Sv: Beach 2013 del VII

Ja, heelt galet jobbig!

Köpte btw godis idag, åt en bit och lämnade resten av påsen i bilen. :)
 
Sv: Beach 2013 del VII

apropå godis...

Jag blir så jäkla besviken på mig själv. Jag som hade fått igång hyfsade ätrutiner och började fundera på vilken god mat jag skulle lägga ner tid på nu när jag haft mer lust att laga mat. Idag föll det fullkomligt. Det var dåligt redan igår. Och dagen innan det. Men idag är bara ren katastrof.

Två minibaguetter med ost + ett glas oboy till frukost vid 8:30.
Sedan dess har jag bara intagit en halv påse ahlgrens bilar (och det med sån stress att jag mådde illa efteråt), en 55g chokladhare och en näve vindruvor.
Och jag har jobbat nio timmar idag...

"Men laga nåt nu då", tänker säkert någon. Ja, det är lätt för dig att säga. Jag är inte hungrig, jag har inte minsta ork eller lust att ställa mig och laga mat. Lägg där till ångesten över att jag VET att det där är misshandel av min egen kropp. Jag blir inte nöjd av att ha ett så litet matintag, jag är inte anorektiker, men någonstans finns det ändå en spärr.
 
Sv: Beach 2013 del VII

Körde ju på sånna rätt flitigt till frukosten förut (och så blev det ett glas över till kvällen). Men orken och inspirationen har tvärdött på den fronten också. Var minst en vecka sen jag gjorde en sist.
Jag känner bara ett enda stort "vill inte" och en rejäl likgiltighet över allt som har med mat att göra.

Innan jag åkte från jobbet var jag någorlunda inspirerad att göra en creme fraiche-baserad sås med bacon och diverse goda kryddor i och ha över en tallrik pasta. Så det köpte jag hem ingredienser till. Men lika fort som inspirationen dök upp försvann den, och kvar är den där "meh, det kvittar"-känslan. Så det finns ju fräscha och goda saker i kylen, jag bara inte tillagar dom.
Jag har till och med en färdig matlåda där inne, men den har stått en vecka nu så den skulle jag inte våga äta idag. Men just det där att jag har haft något som går att lägga in i micron, värma några minuter och sen är det klart - men ÄNDÅ gör jag det inte.
 
Sv: Beach 2013 del VII

Jag har precis tagit min första näringsdryck. Den första jag klarat av att ta på egen hand på 3 år!!!
Nice! Bra jobbat :D :bump:

Ställde mig på vågen på gymmet, bara på kul efter dagens pass - minus ett halvt kg från förra minsta vikten! :eek: :D :D annars väger jag minst på morgonen, så ska bli roligt att se hur det ser ut på låndag morgon när jag är hemma igen. :)

Glöm inte att olika vågar kan visa olika vikt även om du väger lika mycket ;)

Edit: kom på att det lät lite väl negativt... Härligt med minus på vågen! :D


KL*
Gud va gott det var med pizza nu ikväll (åt halva, har resten kvar till lunch imorgon) :d efter att ha varit på kak-kalas hos mina kusiner (moster och ena kusinen hade hittat en massa recept de ville testa) så känner jag hur mycket mer jag föredrar riktig mat framför en massa sött. Tre sorters kakor och tårta på det blev alldeles för sött:yuck:

Egentligen hade jag klarat mig utan allt sött, men sen kommer de stunder när man blir riktigt sötsugen.. Troligen läggs kosten om lite från och med imorgon (med undantag för pizzan som måste ätas upp, hatar att slänga mat) :)

Imorgon blir det en massa slit och fix i stallet. Mockning av lösdrift och gårdsplan, bortförsel av möglig hösilagebal, öppning av ny hösilagebal m.m. står på schemat. Då vi inte har någon traktor eller liknande görs allt för hand vilket borde bränna en väldig massa kalorier :D
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013 del VII

Mammas- härligt när man blir positivt överraskad av vågen!

Cili- Vet du vad den där spärren beror på? Hur går dina tankar kring maten och vad är det som stoppar dig från att laga till ens enkla maträtter? Känner du dig aldrig hungrig rent fysiskt eller är det en mental spärr? Kan det vara så att du kanske är deprimerad och därför har svårt att motivera dig eller ta tag i saker och har tappat matlusten?

På tal om något helt annat nu efter allt godissnack i tråden, är det någon som testat Lokas nya vattensmaker? Jag köpte hem ett litet lager för att det lät gott men jag har testat den med choklad nu och den var ju riktigt äcklig. Eller är det bara jag som tycker det?
 
Sv: Beach 2013 del VII

Så kan jag också känna mig. Kan vara hungrig och inte känna minsta inspiration till att laga mat eller leta upp något jag är sugen på så då blir det istället att jag hoppar över att äta. Kan å andra sidan också vara riktigt inspirerad till att prova vissa rätter, men när jag väl står i köket för att laga maten tappar jag suget totalt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 530
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
268
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
596
Senast: movi
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 429
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp