BE - körkort

Sv: BE - körkort

Vet inte riktigt vilka regler du frågar om, men svarar lite allmänt.

Med BE-kort får du dra TUNG släpvagn efter bil/lätt lastbil. Med vanligt B-kort får du bara dra en LÄTT släpvagn.

För att en släpvagn ska räknas som lätt gäller följande regler:

1) Alla släpvagnar som väger max 750 kg räknas som lätta.
2) Släpvagnen är lätt om släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt.
3) Fordonskombinationen (bil + släp) får inte väga mer än 3500 kg.

För att få BE-kort måste du göra ett teoriprov, ett manöverprov, en funktionsbeskrivning, samt en uppkörning för att visa att du kan hantera ett tyngre ekipage i trafiken.

Utöver detta gäller givetvis vanliga trafikregler.

Vet inte om det är svar på din fråga.

//Åsa

Finessen med BE är att du med de flesta bilar dels får dra tyngre och kanske främst att det enda du behöver veta är "max släpvagnsvikt" för bilen.

Ta vår "kombination" till exempel;
B-körkort.
Bilen får dra 1250 på B. Då måste alla släp vara inregistrerade med max detta på totalvikten, oavsett om det körs tomt eller lastat. Givetvis får man inte komma över 1250 heller, men här måste man redan när släpet kopplas ha koll på regbevisen.

E-behörighet.
Bilen får dra 1800 på e-kort. Nya släpet är invägt på 1990 kg, och detta är fortfarande helt lagligt. Vi får inte stoppa in mera än att det vi drar klarar 1800 kilo, men det är först då man måste ha koll. Det är endast totalvikten som är intressant.

sorry... var visst lite otydlig...

jag funderade på vad jag får dra med E kort.

Bilen:

Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1570
Max lastvikt: 350

Skattevikt: 1570

Tjänstevikt: 1570
Totalvikt: 1920
Sänkt totaltvikt: 1920

Släpet:
Totalvikt ca 1550

Blir nyfiken på vad det är för bil...

Nåja, du får dra samma med B som med BE.

För B: du får KOPPLA ett släp med totalvikt 1570 kg, men bara lasta det till bruttovikt 1500 kg.

För BE: du får koppla ett släp - oavsett totalvikt - och lasta det till bruttovikt 1500 kg.

Ok lite trött nu men... det spelar egentligen igen roll om jag ha tar E kort, får ändå inte köra mitt släp med den bilen?

Mitt grund problem (har en annan tråd om det) är att släpet vid vägning väger ca 860kg (630kg på regbeviset), totalvikt på 1500kg får lasta 640kg. Hästen väger ca 750kg... så 100kg övervikt + desutom mer än bilen får dra=olovlig körning.

Det enda jag kan göra är att byta transport?

Men som jag tolkar det så får du dra ditt släp med B-kort. Men du får inte lasta det så totalvikten på släpet överstiger 1500.

Du får alltså dra ett släp med en totalvikt påmax 1570, men när det är kopplat och du kör så får det inte väga mer än 1500 totalt. (alltså inkl. last)
Spelar ingen roll i det fallet om du tar BE.

Oftast så är det så att bilens motor/bromsar inte är byggt för att dra tyngre än max släpvagnsvikt. Även om bilen i det här falet har en högre tjänstevikt.
Hade bilen haft större motor/bättre bromsar så hade du fått köra ditt släp med last upp till 1550 som är släpets totalvikt.

Jeanette

Såg att jag skrivit fel..

Släpvagnens totalvikt är 1500kg men när jag lastar min häst så blir det ca totalt 1550kg något sådant. (har inte vägt hela ekipaget på våg men uppskattnings vis).

Såg att jag skrivit fel..

Släpvagnens totalvikt är 1500kg men när jag lastar min häst så blir det ca totalt 1550kg något sådant. (har inte vägt hela ekipaget på våg men uppskattnings vis).

I ditt fall enligt ovan och tidigare inlägg.... så spelar det ingen roll om du har BE eller inte.

På vanligt B får du dra den här vagnen..... Behörigheten är OK... Alltså kan det inte bli olovlig körning.

Men om du lastar släpet med en häst så att bruttovikten överstiger 1500 kg så begår du två andra trafikbrott...

1. Du överskrider maxlasten för släpet..(= överlast).. böter räknas efter hur många procent du överskridit med. (Om nu släpet har en registrerad totalvikt på 1500 kg)

2. Du överskrider bilens maximala släpvagnsvikt... även här baseras bötesbeloppet på hur många procent du överskridit med.

Inget körkortsbehörighet i världen kan ge dig möjlighet att dra ett släp som väger mer än 1500kg bruttovikt i detta fallet. Bilens kapacitet begränsar... Oavsett körkortsbehörighet så får bilen aldrig dra något som är tyngre än 1500kg.

(Bruttovikt= den vikt släpet väger just för tillfället, lastat och klart för färd)

Bra då vet jag att jag kan lägga ner tanken om E kort. Får skaffa en annan transport i stället.

Var osäker på hur det fungerade med E kort, vad man får dra, och hur reglerna är. Men nu vet jag, så jag ska ge mig ut på transport jakt igen. fyyy vad tråkigt. Och väldigt irriterande att verkligheten inte var den samma som på regbeviset, hade den varit det hade jag inte haft några problem alls med att transportera min "lilla" häst....

ja det är det som är mitt problem, men var osäker på om det gick och dra med E körkort. Hade ingen anning om hur reglerna var för E kort. Undrade eftersom många säger att jag ska ta E för och kunna dra.

Hade vikten varit som det står på regbeviset så hade jag kunnat lastat 870kg. Och det hade ju varit perfekt!

Håller på och letar transport nu, och det verkar vara svårt och hitta en boggie som lastar så mycket....

Och nästa transport ska vägas på våg innan jag köper!!

1,5 hästars är de som dagligdax kallas enhästars.

Många har dem, Ifor, Böckmann, Cheval Liberté, Henra och Fautras är några exempel. Beroende på ekonomi och preferenser skaffar man det ena eller det andra...

Jag tog BE-kort för att kunna köra min tunga häst, nordsvensk som väger 800kg. Tyvärr så får nuvarande bilen bara dra 1600kg så det blir ett bilbyte.I nuläget lånar jag en kompis bil som får dra 1800kg och hyr transport vid behov (Ifor,totalvikt 2500kg, tjänstevikt, 925kg) men jag ska byta bil och skaffa egen transport för det känns lite omständigt att låna/hyra så fort man ska iväg.

Om jag vore som du skulle jag fundera på BE-körkort och bilbyte! Du skulle slippa tänka så mycket på vikter utan kunna välja den transport du verkligen gillar.

Skulle gärna vilja byta bil om det inte vore en kostnads fråga...!
Den jag har funkar bra och kostar inte mycket, så ett bil byte skulle innebära ytterligare en månads kostnad och det går inte nu. Och låna bil och transport vill jag inte. Så alternativet nu ser ut som så att bilen blir kvar men jag får byta till en enkelaxlad transport.... I framtiden så kanske jag kan byta hela ekipaget..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama