BE - körkort

Sv: BE - körkort

Med en så pass tung häst tror jag att det blir svårt att hitta även ett enkelaxlat släp som tar vikten. 1300-släp ligger ju ofta på 600-700 kg tjänstevikt, då blir det kvar 600-700 kg till last.

Har du tittat på enhästarssläp och vikterna?

Edit: Böckmann Uno (plyfasläp) får lasta 748 kg med tjänstevikt 1500 kg. Nu till specialpris (nytt).

Edit IGEN: Boj har en tvåaxlad släp (216) med tjänstevikt 720 kg, som går att få till max 1600 kg totalvikt. Med totalvikt 1500 kg blir det ju hela 780 kg lastvikt...

Senast ändrad:

Min Dalavagn (boogie) väger 650 och är reggad för 1400 kg alltså en lastkapacitet på 750 kg.

Förstår dig!

Jag bytte till min nuvarande bil för den var betydligt bättre att dra med än min förra och var ganska nöjd med min bilsituation, men så kom 800kg häst in i bilden så nu ska jag byta igen...

Lycka till med transportletandet!

jag har tittat på några 1,5 hästars och de får lasta ca 700kg-750kg. Och det blir inte mycket marginal om hästen väger så mycket.(ska lasta in honom och åka olagligt :angel: till bilprovningen och väga honom...). Men idag var jag i kontakt med en återförsäljare som kunde egentillverka en enaxlad transport till mig. Han skulle sätta på en ny axel som kan ta 1500kg. Det blir en BOJ specialare... så då skulle jag få lasta ungefär 850kg!!

Han sa att det är svårt och få tag på transporter som kan lasta så mycket.. och det har jag märkt när jag letar bland annonser!

Funderade på vilket som är bäst, stabilitet mm (om jag hittar en 1,5 hästars...) en enkelaxlad eller en 1,5?

Förstår dig!

Jag bytte till min nuvarande bil för den var betydligt bättre att dra med än min förra och var ganska nöjd med min bilsituation, men så kom 800kg häst in i bilden så nu ska jag byta igen...

Lycka till med transportletandet!

det är inte det lättaste när man har en så "liiiiten" häst...

Med en så pass tung häst tror jag att det blir svårt att hitta även ett enkelaxlat släp som tar vikten. 1300-släp ligger ju ofta på 600-700 kg tjänstevikt, då blir det kvar 600-700 kg till last.

Har du tittat på enhästarssläp och vikterna?

Edit: Böckmann Uno (plyfasläp) får lasta 748 kg med tjänstevikt 1500 kg. Nu till specialpris (nytt).

Edit IGEN: Boj har en tvåaxlad släp (216) med tjänstevikt 720 kg, som går att få till max 1600 kg totalvikt. Med totalvikt 1500 kg blir det ju hela 780 kg lastvikt...

Var hittar jag dessa släp? låter mycket intressant!

det är inte det lättaste när man har en så "liiiiten" häst...

Näää:p Lyckliga de som har hästar på max 600kg;)

Har kört min stora i enaxlad och det märktes när han klev på om man säger så...tycker det känns mycket tryggare och säkrare med boggiesläp!

Jag vet inte hur många ggr sista veckorna jag tipsat om det lättaste släpet jag hittat på marknaden sista veckorna. Cheval Liberté 2001XL är en 1,5 hästars släp med en tjänstevikt på 570 kg och max totalvikt på 1400 kg - ger ju hela 830 kg lastvikt! Boggie dessutom...

Kvalitén får du kolla upp på egen hand. ;)

Skulle gärna vilja byta bil om det inte vore en kostnads fråga...!
Den jag har funkar bra och kostar inte mycket, så ett bil byte skulle innebära ytterligare en månads kostnad och det går inte nu. Och låna bil och transport vill jag inte. Så alternativet nu ser ut som så att bilen blir kvar men jag får byta till en enkelaxlad transport.... I framtiden så kanske jag kan byta hela ekipaget..

Jag skulle lugnt köra vidare om jag var du. Har vägt ett par gånger när jag blivit stoppad. Dom väger OM du har B kort hela ekipaget ( både bil + släp ihop) Om det inte överstiger 3500 kg är det lugnt. Det gör det garanterat inte om du inte har bilen fullproppad med folk. Oftast kollar polisen regbevisen o då åker du ju lagligt.

Jag har tagit BE kort pga att jag köpte ett 2 tons släp o ska åka lagligt med 2 hästar.

Just det... glömde.. bilen är en audi.

Vad har du för audi? Jag får dra 1.540kg med B-kort och 1.700kg med BE.

Ett tips när du kollar på transporter, är att totalvikten är ju med inredning och hästen, spån (sen om du har utrustningen i släpet oxå). Och i många fall är tjänstevikten släpet helt tomt, dvs utan mellanvägg och bommar.

Men du verkar bo smidigt så du kan åka och väga ekipaget :bow:

Själv är jag himla glad över att ha ett nätt litet fullblod ;)

har nu varit och vägt hästen och släpet. Hästen vägde mindre än vad jag har fått fram när jag har "vägt" med måttband.

Transporten väger 790kg
Hästen väger 670kg
Totalt:1460kg
Släpets totalvikt: 1500kg
Så jag har inte mycket marginal men jag klarar mig....

Utrustning har jag inne i bilen, så håller han vikten så ska det nog funka...:)

Du får se till att hästen skiter innan han går in i transporten ;)

Funderade på att köpa ett viktband till min för å veta på ett ungefär mer än ögonmåttet, hon vägra gå upp på vågen på kliniken! Hur mkt felade vikt-bandet?

Jag har lärt mig att man ska lägga på ca 25 kg för ett halvblod med viktmåttbandet, det stämmer också väl för min häst (diffar 5 kg).
Det är en högställd och modern typ av häst.

Jag vet inte hur många ggr sista veckorna jag tipsat om det lättaste släpet jag hittat på marknaden sista veckorna. Cheval Liberté 2001XL är en 1,5 hästars släp med en tjänstevikt på 570 kg och max totalvikt på 1400 kg - ger ju hela 830 kg lastvikt! Boggie dessutom...

Kvalitén får du kolla upp på egen hand. ;)

Fyyy på dig! ;) :o

Nu blev jag ju genast sugen på en ny transport...:banana:

Jag kanske missförstår men jag tolkar det som att på
B:du får dra 1500
BE: du får dra 1570

Eller ska det vara två olika vikter för B?

Min volvo:

B: 1360
BE: 1600 bruttovikt (dvs släpet som väger 770 + last får inte väga mer än 1600). Mitt släp är invägt till 1990 och det spelar alltså med volvon endast roll om jag har B-kort. Med BE får jag dra det ändå.

Min Jeep

B: 1050
BE: minns ej exakt men iaf drygt 2000. Ingen bruttovikt angiven i regbeviset.

Här måste jag ha BE för att få lasta häst i släpet eftersom mina garanterat väger mer än 280 kg...

Det lättaste är att gå till en trafikskola, de kan ju lätt hjälpa dig att få ett korrekt svar:idea:. Tycker att alla svar här är lite luddíga, mitt eget inkluderat, det vore ju tråkigt om du blev av med kortet bara för att någon av oss här svarar fel...

Jag har försökt få tag på ingenjörerna på bilprovningen, men det är så svårt och komma fram. Tänkte jag skulle kolla upp igen vad min bil får dra och då även kolla vad som gäller med BE kort.

När jag mätte med vikt band så var den för lite graderad... så det gick inte så bra.. men jag tog ett vanligt måttband och mätte två olika mått som jag sedan skrev in i en tabell som jag hittade på en sida på nätet. Då skulle han väga ca740kg. Men på bilprovningens våg så väger han 670kg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur