BE - körkort

Sv: BE - körkort

Jag kan gå ed på att vad som gäller för bilen ovan

Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1570

är att du med B-kort får KOPPLA ett släp med max totalvikt 1570 kg, men bruttovikten får aldrig överstiga 1500 kg. Det är ju i alla fall HELT KLART att bilen aldrig får dra mer än 1500 kg - så långt kan vi ju vara överens hoppas jag?

Därefter har jag kollat flera bilar med just ovanstående slamkrypare, och det som gäller är att du får koppla max totalvikt 1570 kg på B. Men inte lasta till mer än 1500 kg. Någonsin.

*kl*
Jag har en Christ Cortez. Den kan reggas in på max 1700 kg och eftersom den väger endast 700 kg så kan man då få lasta 1 ton. Min är dock nervägd så att jag kan köra med den påkopplad (har bara B-kort, men funderar starkt på BE).

Finessen med BE är att du med de flesta bilar dels får dra tyngre och kanske främst att det enda du behöver veta är "max släpvagnsvikt" för bilen.

Ta vår "kombination" till exempel;
B-körkort.
Bilen får dra 1250 på B. Då måste alla släp vara inregistrerade med max detta på totalvikten, oavsett om det körs tomt eller lastat. Givetvis får man inte komma över 1250 heller, men här måste man redan när släpet kopplas ha koll på regbevisen.

E-behörighet.
Bilen får dra 1800 på e-kort. Nya släpet är invägt på 1990 kg, och detta är fortfarande helt lagligt. Vi får inte stoppa in mera än att det vi drar klarar 1800 kilo, men det är först då man måste ha koll. Det är endast totalvikten som är intressant.

KL
Betyder det att jag som har BE-kort får hänga på ett 2000kg släp på en Volvo V70 som får dra 1800kg med BE-kort så länge jag inte lastar släpet att det överstiger 1800kg?

har nu varit och vägt hästen och släpet. Hästen vägde mindre än vad jag har fått fram när jag har "vägt" med måttband.

Transporten väger 790kg
Hästen väger 670kg
Totalt:1460kg
Släpets totalvikt: 1500kg
Så jag har inte mycket marginal men jag klarar mig....

Utrustning har jag inne i bilen, så håller han vikten så ska det nog funka...:)

Hur skulle ni göra? byta transport eller köra vidare..?

40 kg är inte jättemycket, men en hyfsad marginal. Hade kört vidare men också börjat hålla ögonen öppna för andra lösningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama