Bästa vapnet i sängen

Tycker det låter farligt att sova med vapen/tillhygge.
Är man inte tränad fighter lär ju risken vara överhängande att man blir övermannad och åker på duktigt med däng själv.

Själv är jag inte oroad, låser sällan dörren och kunde inte bry mig mindre.
 
Alltså, det var inbrott här i närheten natten till igår. Själv bor jag 3 trånga jävla trapphelveten upp och hissen är riven. Om någon vill göra inbrott hos mig så har de fan förtjänat en belöning. Och tar de tvn så ger det mig en bra ursäkt till att uppgradera till smart-tv.
Så det är ju ett tips till rädda. Flytta så det blir en jävla pain in the ass.
 
Alltså, det var inbrott här i närheten natten till igår. Själv bor jag 3 trånga jävla trapphelveten upp och hissen är riven. Om någon vill göra inbrott hos mig så har de fan förtjänat en belöning. Och tar de tvn så ger det mig en bra ursäkt till att uppgradera till smart-tv.
Så det är ju ett tips till rädda. Flytta så det blir en jävla pain in the ass.
Jag tänker lite åt det hållet, att många gånger beror ett inbrott och vad de får med sig på hur väl skyddad man är. Har man ett larm och man har dekaler om det så det är klart och tydligt så väljer ju tjuvar hellre någon som är dum nog att inte larma sin bostad fullt med rikedomar att tjäna pengar på. För det är ju det, hur förvarar man sina saker, vad har man? Ligger de väl synliga i hallen eller vid ett fönster? Många inbrott är ju ett tillfälligt verk, inget planerat. De kan man skydda sig emot genom att låsa, larma, inte ha nycklar och värdesaker synliga vid dörren eller fönsterna. Då slipper man "tillfället gör tjuven" en del ju.

Och de flesta av oss har ju hemförsäkring så att låta bli att konfrontera en tjuv borde vara värt för alla att tänka på. Ha en back upp på telefoner och datorer och låt hemförsäkringen ta hand om inbrottet liksom.
 
Och de flesta av oss har ju hemförsäkring så att låta bli att konfrontera en tjuv borde vara värt för alla att tänka på. Ha en back upp på telefoner och datorer och låt hemförsäkringen ta hand om inbrottet liksom.
Jag håller helt med i ditt tänk och man ska skydda de som lever i första hand vid inbrott, inte saker som går att ersätta. Men, man ska vara medveten om att hemförsäkringen täcker värdet av det du har och avskrivningen är hård. Du får alltså inte ut vad det kostar dig att ersätta grejen, alltså att köpa en ny. Har du en fem år gammal dator är den knappt värd något alls efter avskrivning, alltså får du knappt ut något alls om den blir stulen.
 
Pratade i våras med några som sålde larm (mässa så blev några företag). Inget företag jag pratade med hade ett larm som funkade till gården, största problemet var att det inte var uppvärmt i ekonomibyggnader. Skrämmas var 2 av företagen jag pratade med duktiga på då jag blev erbjuden ett överfallslarm där bolaget åkte ut vid överfall, hintade att om jag blir överfallen så lär det hela vara över innan någon hinner fram och att jag vägrar vara så rädd för att vara hemma på gården att jag behöver ett överfallslarm, då flyttar jag.

Mina bikupor på en utbigård är mer värda än något jag har inne i huset och nästa år har jag fler utbigårdar förhoppningsvis, dessa kommer ju vara helt utan larm eller övervakning.
 
Jag håller helt med i ditt tänk och man ska skydda de som lever i första hand vid inbrott, inte saker som går att ersätta. Men, man ska vara medveten om att hemförsäkringen täcker värdet av det du har och avskrivningen är hård. Du får alltså inte ut vad det kostar dig att ersätta grejen, alltså att köpa en ny. Har du en fem år gammal dator är den knappt värd något alls efter avskrivning, alltså får du knappt ut något alls om den blir stulen.
Det förstår jag, och det suger ju faktiskt. Men det är bara saker, eller hur? Liv är det viktiga. Man kan kanske få ut så pass att man kan köpa en äldre begagnad dator och spara ihop till den man vill ha? Jag har inga värdefulla saker alls. Mina saker är inte nya och jag förväntar mig inte få många kronor alls vid inbrott. Jag har mer hemförsäkring ifall det börjar brinna, blir översvämning eller annat, som gör att jag riskerar att stå helt tomhänt. Min telefon tex som köptes för 7000 fick jag byta skärm på och fick ut den kostnaden på min försäkring. De betalade mig vad telefonen var värd vid tillfälelt (den var 1,5 år gammal då) vilket var 2400 kr och lät mig veta att jag kunde köpa en ny telefon eller byta skärm, det är upp till mig. Den är i otroligt fint skick fortfarande, snart 3 år gammal, ser inte ut som om den faktiskt är så gammal, men jag kommer inte få ett öre för den. eller hade inte fått om jag nu inte redan hade använt försäkringen, om du förstår hur jag menar. Det suger. Samtidigt, det är liven som är det viktiga. Och att minska risken för inbrott på det viset man själv kan, mer än så går ju inte. Att ha vapen känner amerikanskt och med tanke på vad som händer i USA med folk och vapen så känns det som fel väg att gå.
 
Jag håller helt med i ditt tänk och man ska skydda de som lever i första hand vid inbrott, inte saker som går att ersätta. Men, man ska vara medveten om att hemförsäkringen täcker värdet av det du har och avskrivningen är hård. Du får alltså inte ut vad det kostar dig att ersätta grejen, alltså att köpa en ny. Har du en fem år gammal dator är den knappt värd något alls efter avskrivning, alltså får du knappt ut något alls om den blir stulen.
Precis. Och sen är nog sakerna det sekundära i det hela. Utan det är otryggheten som är jobbig och kanske går överstyr.
Tror inte att det handlar om att man sett på fel tv program eller filmer utan det är mer invecklat än så tyvärr.
 
Jag tänker lite åt det hållet, att många gånger beror ett inbrott och vad de får med sig på hur väl skyddad man är. Har man ett larm och man har dekaler om det så det är klart och tydligt så väljer ju tjuvar hellre någon som är dum nog att inte larma sin bostad fullt med rikedomar att tjäna pengar på. För det är ju det, hur förvarar man sina saker, vad har man? Ligger de väl synliga i hallen eller vid ett fönster? Många inbrott är ju ett tillfälligt verk, inget planerat. De kan man skydda sig emot genom att låsa, larma, inte ha nycklar och värdesaker synliga vid dörren eller fönsterna. Då slipper man "tillfället gör tjuven" en del ju.

Och de flesta av oss har ju hemförsäkring så att låta bli att konfrontera en tjuv borde vara värt för alla att tänka på. Ha en back upp på telefoner och datorer och låt hemförsäkringen ta hand om inbrottet liksom.
Ja det märks tydligt vid bilinbrott här om inte annat. Vi har stora problem med inbrott i bilar här - men vi hör aldrig några larm och det är ofta samma bilar som drabbas gång på gång på gång, nämligen de som saknar larm. Syrran fick tex inbrott gång på gång på gång, men skaffade en rejäl ljudanläggning istället för larm och fick givetvis anläggningen stulen i nästa inbrott. Själv har jag larm och har inte haft några som helst problem.

När det gäller prylar de kan sno i hemmet så får man väl mest hoppas att de inte får tag på känslig information däremot. Datorn kan ersättas, foton och sånt kan såklart förvaras i molnet så man får tillbaka allt, kort kan spärras och lösenord bytas, men det kan lika gärna finnas info eller bilder som inte får komma ut. Det hade varit min main concern, att lättklädda bilder kommer ut på nätet. Jag har inte ens porriga sådana utan bara jämförelsebilder för min viktminskning, men det vore nästan mer förnedrande :cautious: Däremot är det inget jag är rädd för, för det händer liksom inte.
 
Precis. Och sen är nog sakerna det sekundära i det hela. Utan det är otryggheten som är jobbig och kanske går överstyr.
Tror inte att det handlar om att man sett på fel tv program eller filmer utan det är mer invecklat än så tyvärr.
Det var jag som skrev om att ha sett fel filmer. Och vad det handlade om var att de som är så himla tuffa i tråden och pratar om knivar, metallrör och baseballträn nog GROVT överskattar sin egen förmåga att bruka fysiskt våld mot en annan människa. Och en sådan överskattning kan komma från att man sett för mycket på film där folk sätter kniven i varann kors och tvärs eller drämmer ett baseballträ i huvudet på någon. För den genomsnittliga människan, som vi, ligger sådant beteende långt bortom det rimligas gräns. Men det är klart, det låter ju tufft på internet.
 
Jag känner två personer som haft inbrott på natten när de är hemma, båda bor i villaområde. Ingen av dem har vaknat.
Jag går inte runt och oroar mig, men numera låser jag dörren om mig på nätterna.

När jag bodde själv blev jag rädd ett tag, någon smög i trädgården. Sov ett tag med en stekpanna, i teflon, 🙄 bredvid mig i sängen. Lite oklart vad jag skulle göra med den om någon smög sig in, men den gav mig lite (falsk) trygghet 😬
 
Det var jag som skrev om att ha sett fel filmer. Och vad det handlade om var att de som är så himla tuffa i tråden och pratar om knivar, metallrör och baseballträn nog GROVT överskattar sin egen förmåga att bruka fysiskt våld mot en annan människa. Och en sådan överskattning kan komma från att man sett för mycket på film där folk sätter kniven i varann kors och tvärs eller drämmer ett baseballträ i huvudet på någon. För den genomsnittliga människan, som vi, ligger sådant beteende långt bortom det rimligas gräns. Men det är klart, det låter ju tufft på internet.
Fast det handlar absolut inte om det. Iaf inte för min del. Om att låta tuff på något vis. Snarare tvärtom att det handlar om en obefogad rädsla.
 
Vart har du hört att ligor skulle vara så väl tränade?
Hur skulle det ens gå till? Varje andetag, hjärtslag och steg låter ju. Nej jag tror att du är felinformerad.

Larm går att kringgå om de har klantat till det vid installation, vilket nog görs i 99% av fallen. Viktigt att tänka på att även larma kring centralen så att den är skyddad med. Det missas ofta.

Om någon öppnar min ytterdörr så ändras lufttrycket, det är helt omöjligt att missa.

Mina hundar hör om folk går på vägen utanför huset liksom. Sätter någon foten på gruset som ligger runt hela huset ja, då är dom 100% vakna och redo att skälla.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 244
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 870
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte. Är trött egentligen men hjärnan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 406
Senast: kbtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp