Bästa vapnet i sängen

En hund missar vare sig att det kommer in nagon i huset eller att nagon gar forbi utanfor fonstret. Hunden VET att personen ar dar .... men bryr sig inte (inte tranad eller daligt tranad) och har inte en "vaktande personlighet".

Att hunden larmar nar nagon gar pa vagen betyder inte att den vaktar, det betyder att nar den ar vaken "talar den om" nar nagon gar pa vagen. Ofta for att agaren da skriker att den ska vara tyst och hunden upplever att "vi gor det har tillsammans" och insisterar pa att larma varje gang nagon gar pa vagen.

INGEN hundnos missar att det kommer in en ny lukt. Om hunden vaktar gar den pa ljud, lukt, vibrationer i golv, forandring i lufttryck nar en dorr oppnas och hunden VET att nagot inte ar som vanligt och (de flesta) ger skall om de vaktar ... medan andra ar tystlatna vaktare.

Min Malle vaknar varje gang jag vaknar och min andning forandras pa natten. Han hor min bil langt innan jag ens kommer in pa gatan, tre villor bort. Nar en bil han inte kanner kor upp for att vanda pa var uppfart sager han till, liksom nar nagon han inte kanner kommer. (Han gillar sa valdigt fa utom oss att han inte bryr sig nar nagon han kanner kommer.)

Miss Mandy stod vid dorren och reste ragg med ett morr nar nagon kom for nara nar vi bodde pa farmen. Nar personen tog ett steg tillbaka fran dorren la sig raggen och svansen gav ett lojt langsamt godkannande.

Jag har inte tranat mina hundar att vakta och Tate skulle inte bry sig om en frammande gick forbi fonstret pa grusgangen ... for det har jag godkannt och sagt at honom att vara tyst. Miss Mandy hade absolut inte brytt sig om nagon gick upp till stallet pa farmen, for det hade hant innan och jag sagt till henne att vara tyst.
Okej. Jag förstår inte riktigt varför du talar om det för mig trots att jag vet att inbrott kan utföras utan att även en tränad vakthund märker något alls. Det blir lätt surrealistiskt att du talar om för mig hur något är när jag vet att det inte är så. Eller, menar du att vi bara inbillade oss att vi hade inbrott? Vi och en hel drös med grannar. Eller att vi inbillar oss att vi har hundar kanske?
 
Okej. Jag förstår inte riktigt varför du talar om det för mig trots att jag vet att inbrott kan utföras utan att även en tränad vakthund märker något alls. Det blir lätt surrealistiskt att du talar om för mig hur något är när jag vet att det inte är så. Eller, menar du att vi bara inbillade oss att vi hade inbrott? Vi och en hel drös med grannar. Eller att vi inbillar oss att vi har hundar kanske?

Det var nog snarare sa att jag papekade att om en tranad VAKThund missar att det kommer in en manniska i huset ar den daligt tranad ... eller inte tranad for "jobb" alls. Ingen hund som ar allert och lampar sig att vakta missar det ... om den vet var som forvantas av den.
Jag har inga ovriga asikter i fragan om ert inbrott, men da jag haft en hel del att gora med polis och militar hundar som vaktar har jag lart mig hur HUNDARNA tranas och fungerar.
 
Det var nog snarare sa att jag papekade att om en tranad VAKThund missar att det kommer in en manniska i huset ar den daligt tranad ... eller inte tranad for "jobb" alls. Ingen hund som ar allert och lampar sig att vakta missar det ... om den vet var som forvantas av den.
Jag har inga ovriga asikter i fragan om ert inbrott, men da jag haft en hel del att gora med polis och militar hundar som vaktar har jag lart mig hur HUNDARNA tranas och fungerar.
Det beror väl i viss mån på hur stort huset är och var hunden befinner sig?
 
Helt seriöst så tror jag att du har, eller iaf borde ha, så många spärrar att du inte kan knivhugga någon med vett och vilja. Jag vet att jag skulle aldrig kunna det vid ett hot mot mig, jag skulle absolut göra allt jag kan om en närstående blir fysiskt angripen för att avvärja hotet, men att sticka ner eller slå en inbrottstjuv med ett slagträ skulle jag aldrig klara av mentalt om de bryter sig in för att stjäla.

Att varulven troligtvis skulle angripa är en sak, men även då skulle jag ju egentligen försöka bryta, jag kan ju inte stå och se på när någon blir av med en arm. Nu är det troliga snarare att om någon är dum nog att försöka ta sig in när jag sover så lär larmet från hundarna skrämma bort dem.
Allvarligt talat så tror jag att de flesta är kapabla att skada eller till och med döda om det är tillräckligt stor fara för ditt eller dina näras liv.
Jag har själv vid ett tillfälle varit väldigt nära. Jag hade fingret på avtryckaren då en man var på väg att bryta sig in i mitt hus. Han visste att jag var ensam hemma och han var på väg in i huset med syfte att skada när polisen äntligen kom.

Vid ett vanligt inbrott för att stjäla skulle jag idag inte göra någonting för att hindra tjuven. Prylar är inte viktigare än mitt liv.
 
Allvarligt talat så tror jag att de flesta är kapabla att skada eller till och med döda om det är tillräckligt stor fara för ditt eller dina näras liv.
Jag har själv vid ett tillfälle varit väldigt nära. Jag hade fingret på avtryckaren då en man var på väg att bryta sig in i mitt hus. Han visste att jag var ensam hemma och han var på väg in i huset med syfte att skada när polisen äntligen kom.

Vid ett vanligt inbrott för att stjäla skulle jag idag inte göra någonting för att hindra tjuven. Prylar är inte viktigare än mitt liv.
Du pratar om en helt annan sak än ett vanligt inbrott så det är inte jämförbart. Du var vaken och visste hans ärende, en helt annan sak än att sova med en kniv under kudden och någon bryter sig in för att stjäla.
 
Allvarligt talat så tror jag att de flesta är kapabla att skada eller till och med döda om det är tillräckligt stor fara för ditt eller dina näras liv.
Jag har själv vid ett tillfälle varit väldigt nära. Jag hade fingret på avtryckaren då en man var på väg att bryta sig in i mitt hus. Han visste att jag var ensam hemma och han var på väg in i huset med syfte att skada när polisen äntligen kom.

Vid ett vanligt inbrott för att stjäla skulle jag idag inte göra någonting för att hindra tjuven. Prylar är inte viktigare än mitt liv.
Nära, säger du. Men du gjorde det inte. Sannolikt för att du har samma starka spärr mot att döda som alla vi andra och för att du någonstans antagligen insåg att det faktum att någon bryter sig in inte räcker att sätta en kula i hen. Det är inte nödvärn vare sig juridiskt eller moraliskt. Bara det faktum att du ”hade fingret på avtryckaren” borde beröva dig vapenlicensen.

Delvis KL

En del inlägg i den här tråden bekymrar mig på riktigt. Att folk verkar tro att de utan skulle utöva grovt, eventuellt dödligt, våld mot en annan människa låter alldeles för allvarligt. Jag får trösta mig med att det antagligen får skrivas på fantasikontot.
 
Nära, säger du. Men du gjorde det inte. Sannolikt för att du har samma starka spärr mot att döda som alla vi andra och för att du någonstans antagligen insåg att det faktum att någon bryter sig in inte räcker att sätta en kula i hen. Det är inte nödvärn vare sig juridiskt eller moraliskt. Bara det faktum att du ”hade fingret på avtryckaren” borde beröva dig vapenlicensen.

Delvis KL

En del inlägg i den här tråden bekymrar mig på riktigt. Att folk verkar tro att de utan skulle utöva grovt, eventuellt dödligt, våld mot en annan människa låter alldeles för allvarligt. Jag får trösta mig med att det antagligen får skrivas på fantasikontot.
Jag gjorde det inte för han hann inte ta sig in och uppför trappan innan polisen kom. Inte på grund av någon spärr. I det läget tänker du inte på påföljder.

Jag har ingen vapenlicens, har aldrig haft. Däremot hade jag vid tillfället tillgång till vapen i hemmet.
 
Nära, säger du. Men du gjorde det inte. Sannolikt för att du har samma starka spärr mot att döda som alla vi andra och för att du någonstans antagligen insåg att det faktum att någon bryter sig in inte räcker att sätta en kula i hen. Det är inte nödvärn vare sig juridiskt eller moraliskt. Bara det faktum att du ”hade fingret på avtryckaren” borde beröva dig vapenlicensen.
Hur resonerar du angående att det inte kan vara nödvärn?
 
Nära, säger du. Men du gjorde det inte. Sannolikt för att du har samma starka spärr mot att döda som alla vi andra och för att du någonstans antagligen insåg att det faktum att någon bryter sig in inte räcker att sätta en kula i hen. Det är inte nödvärn vare sig juridiskt eller moraliskt. Bara det faktum att du ”hade fingret på avtryckaren” borde beröva dig vapenlicensen.

Delvis KL

En del inlägg i den här tråden bekymrar mig på riktigt. Att folk verkar tro att de utan skulle utöva grovt, eventuellt dödligt, våld mot en annan människa låter alldeles för allvarligt. Jag får trösta mig med att det antagligen får skrivas på fantasikontot.
Glömde - som jag skrev tidigare var syftet inte att bryta sig in för att stjäla. Syftet var att skada mig. Detta hade han mycket tydligt uttryckt vid ett telefonsamtal en stund tidigare. Så en helt annan situation.
 
Reality check. Om man tror sig själv om att faktiskt använda kniv, metallrör eller baseballträ på en person - då tror jag att man sett för mycket på (fel) filmer.
Tack. Det, i kombination med risken att få vapnet använt mot sig/trappa upp våldet gör att hela grejen med vapen vid sängen känns jättedum.

De flesta som gör inbrott är ju inte där för att vara våldsamma, men stress och motstånd ökar risken.
 
Reality check. Om man tror sig själv om att faktiskt använda kniv, metallrör eller baseballträ på en person - då tror jag att man sett för mycket på (fel) filmer.
Jag gjorde det inte för han hann inte ta sig in och uppför trappan innan polisen kom. Inte på grund av någon spärr. I det läget tänker du inte på påföljder.

Jag har ingen vapenlicens, har aldrig haft. Däremot hade jag vid tillfället tillgång till vapen i hemmet.
När jag tror att de allra, allra flesta inte kan använda dödligt våld så lättvindigt som det framställs i den här tråden, ingår det att just det där "nära" är just "nära". Mycket sällan mer än så.

Naturligtvis kan du vara ett av undantagen. Du är ju enligt egen uppgift också en av dem som har tillgång till olagliga vapen. Det är förstås en riskgrupp i sammanhanget.

Men det förvånar mig hur du kan tro att det är tanken på påföljder som utgör spärren mot att använda grovt/dödligt våld.
 
När jag tror att de allra, allra flesta inte kan använda dödligt våld så lättvindigt som det framställs i den här tråden, ingår det att just det där "nära" är just "nära". Mycket sällan mer än så.

Naturligtvis kan du vara ett av undantagen. Du är ju enligt egen uppgift också en av dem som har tillgång till olagliga vapen. Det är förstås en riskgrupp i sammanhanget.

Men det förvånar mig hur du kan tro att det är tanken på påföljder som utgör spärren mot att använda grovt/dödligt våld.
Det var absolut inget olagligt vapen. Min man hade licens för samtliga vapen som förvarades helt korrekt i vapenskåp helt i enlighet med alla lagar och regler som gällde vid tiden för denna händelse. Jag visste var en nyckel fanns.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 244
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 904
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 868
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte. Är trött egentligen men hjärnan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 406
Senast: kbtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp