Bästa vapnet i sängen

Vem är inte rädd ibland för att någon skall bryta sig in på natten när man sover. Har funderat på vad man egentligen borde ha under kudden att försvara sig med. Känns som att barnens mjukisdjur inte kommer stoppa inbrottstjuvar.

Kanske lite absurd tanke men sådant spinner i mitt huvud när jag skall sova :nailbiting:

Bäst hade ju varit att ha små pirajor som simmade omkring i huset och bet random folk som kom in...
Anyhow.
Jag har i alla fall ett skohorn i stål som kan användas som vapen :)
 
Precis, det är otäckt.

Hela grejen är att vapen gör situationer ÄVEN när man får till exempel inbrott mycket farligare. För alla inblandade.

Det är bara i specialfallet att man drabbas av en mördare som bryter sig in i hemmet. Extremt ovanligt - och ännu ovanligare i vårt land. Om man vill täcka det specialfallet är det nog bättre att satsa på annat än livsfarliga vapen nära sängen.
För kvinnor är ju risken för att utsättas våld i hemmet högre än för män. Men det handlar ju dessvärre inte om män som ens behöver bryta sig in. De har egen nyckel.

(Situationen med en galen exman som tar sig in förekommer ju. Men jag tror att det bästa är att undvika att beväpna sig även om man vet att en sådan exman finns.)
 
Nej och trots både tränade vakthundar och larm så får folk inbrott. Tjuvarna som ingår i ligor är så väl tränade att inte ens en vakthund hör dem och de går runt vilka larm de vill. Däremot är det avskräckande med larm. Har ett hus larm och nästa inget kan tjuven tycka att det inte är värt besväret att gå in där det är larmat.

Att inte låsa dörren och tro att tjuven inte går in om det ser ut som att någon är hemma är inte att rekommendera. Sådant som att någon är hemma bryr sig inte tjuvar om. Att då inte ens ha låst dörren gör att man inte får ut något alls eller en struntsumma på försäkringen när det väl händer så det är dumt att inte låsa. Eventuella utryckningspersoner kommer in ändå. Det är inget problem om man nu inte råkar bo i en bunker.

Vi har haft inbrott två gånger här och båda gångerna när vi var hemma. Jag får då och nu frågan om jag inte är rädd, speciellt då jag ofta är ensam hemma men nej, det är jag inte. Inte för egen skull. Däremot kan jag noja över att någon skulle skada mina djur. Jag förstår inte heller varför jag skulle vara mer rädd när jag är ensam hemma. Det är dock inget som upptar mina tankar i normalläget.

Jag låser även när jag är hemma. Jag vill inte ha folk ståendes i köket eller liknande för att jag inte hör dem. Stort hus och hörselskada gör det omöjligt att höra när någon som inte kan använda en ringklocka knackar.
Vart har du hört att ligor skulle vara så väl tränade?
Hur skulle det ens gå till? Varje andetag, hjärtslag och steg låter ju. Nej jag tror att du är felinformerad.

Larm går att kringgå om de har klantat till det vid installation, vilket nog görs i 99% av fallen. Viktigt att tänka på att även larma kring centralen så att den är skyddad med. Det missas ofta.

Om någon öppnar min ytterdörr så ändras lufttrycket, det är helt omöjligt att missa.
 
När jag var nojjig för mitt stalkande ex (efter att hen hade brutit sig in i min lägenhet en gång) hängde jag en påse med tomburkar på dörren, om någon tog sig in skulle den trilla ner och föra ett jäkla oväsen så att jag förhoppningsvis blev såpass förvarnad att jag hann ringa larmnumret. Med lite tur skulle även inkräktaren bli avskräckt och fly...
Om jag haft hund hade jag hellre sett att den sprang och gömde sig bakom soffan än gick i försvar, känns som att det är stor risk att ev inkräktare skadar hunden, speciellt om hen blir trängd utan klar flyktväg. Hade nog hellre riskerat mitt egena liv och läm för att rädda min hund än tvärtom.
 
Vart har du hört att ligor skulle vara så väl tränade?
Hur skulle det ens gå till? Varje andetag, hjärtslag och steg låter ju. Nej jag tror att du är felinformerad.

Larm går att kringgå om de har klantat till det vid installation, vilket nog görs i 99% av fallen. Viktigt att tänka på att även larma kring centralen så att den är skyddad med. Det missas ofta.

Om någon öppnar min ytterdörr så ändras lufttrycket, det är helt omöjligt att missa.
Dessutom så luktar de ju, även om de skulle ninjasmyga.
 
Dessutom så luktar de ju, även om de skulle ninjasmyga.
Ja precis. Jag har jättesvårt att se att de inte skulle höra. Djuren hör ju så mkt bättre än oss.

Jag kommer aldrig glömma när jag pratade med @Amha i telefonen när vi båda var i stallet, och hennes häst gnäggade. Jag hade då en handsfree som var i mitt öra. Och min häst som var lös 10 meter bort svarar för att hon hör en främmande häst gnägga!

De hör så sjukt mkt bättre än oss, jag ser verkligen inte hur det skulle gå till.
 
Vart har du hört att ligor skulle vara så väl tränade?
Hur skulle det ens gå till? Varje andetag, hjärtslag och steg låter ju. Nej jag tror att du är felinformerad.

Larm går att kringgå om de har klantat till det vid installation, vilket nog görs i 99% av fallen. Viktigt att tänka på att även larma kring centralen så att den är skyddad med. Det missas ofta.

Om någon öppnar min ytterdörr så ändras lufttrycket, det är helt omöjligt att missa.
Jag har inte hört. Det är egen erfarenhet och grannars erfarenhet. Samma sak med larm.
 
Åh, den här tråden får mig att tänka på när min pappa berättade att när hans fosterbror flyttade hemifrån så satte han upp ett "varning för hunden" klistermärke på dörren och satt i hallen och skällde "voff voff" varje gång någon gick förbi, så att folk skulle tro att han hade hund och därmed inte våga göra inbrott hos honom :rofl:
 
Jag tycker att det är oroväckande att så många känner att de behöver ha ett vapen för att försvara sig. Att låsa dörren och ha ett larm om man är orolig borde räcka. Att ha olika tillhygge eller vapen känns riktigt obehagligt, inte riktigt verklighetsförankrat kanske? Sker det verkligen så många inbrott i Sverige där gärningsmännen skadar husinnehavaren? Att det sker inbrott är jag med på, men jag har svårt att tänka mig att en gärningsman skulle göra annat än sticka om den märker att folk är hemma, en hund skäller eller upptäcker ett larm. Överlag alltså. Sedan finns det ju de som gör inbrott när folk verkligen ÄR hemma, men är det standard så att man behöver riktiga vapen nu? Och vad händer om man hamnar i situationen att man får ta fram dem, kommer man använda dem? Våld föder våld. Det här vapen-tänket känns inte riktigt bra.

Nå, jag är född och uppvuxen med hundar så jag har ingen direkt vana av inbrott, om jag uttrycker mig så, i mitt vuxna liv har jag haft dobermann och de har varit avskräckande för tjuvar. Grannarna i närheten har fått inbrott flera gånger, men inte jag. Det gjordes ett försök just när vi flyttade till gården, den gången släppte jag ut min hund som jagade efter dem den biten löplinan räckte och de sprang för glatta livet.

Jag har hund nu, låser inte min dörr när jag är hemma och vet att hon vaktar. Så om jag skulle svara på frågan angående vapen skulle jag säga larm och hund.
 
Jag tycker att det är oroväckande att så många känner att de behöver ha ett vapen för att försvara sig. Att låsa dörren och ha ett larm om man är orolig borde räcka. Att ha olika tillhygge eller vapen känns riktigt obehagligt, inte riktigt verklighetsförankrat kanske? Sker det verkligen så många inbrott i Sverige där gärningsmännen skadar husinnehavaren? Att det sker inbrott är jag med på, men jag har svårt att tänka mig att en gärningsman skulle göra annat än sticka om den märker att folk är hemma, en hund skäller eller upptäcker ett larm. Överlag alltså. Sedan finns det ju de som gör inbrott när folk verkligen ÄR hemma, men är det standard så att man behöver riktiga vapen nu? Och vad händer om man hamnar i situationen att man får ta fram dem, kommer man använda dem? Våld föder våld. Det här vapen-tänket känns inte riktigt bra.

Nå, jag är född och uppvuxen med hundar så jag har ingen direkt vana av inbrott, om jag uttrycker mig så, i mitt vuxna liv har jag haft dobermann och de har varit avskräckande för tjuvar. Grannarna i närheten har fått inbrott flera gånger, men inte jag. Det gjordes ett försök just när vi flyttade till gården, den gången släppte jag ut min hund som jagade efter dem den biten löplinan räckte och de sprang för glatta livet.

Jag har hund nu, låser inte min dörr när jag är hemma och vet att hon vaktar. Så om jag skulle svara på frågan angående vapen skulle jag säga larm och hund.
Nej risken är extremt liten att en gärningsperson skulle gå in till någon med huvudsyftet att skada någon. Det bästa är om inbrott sker är att lådsas sova och vara snabb att larma. Inte att gå till fysiskt angrepp.
 
Tror att otryggheten ökat pga sociala medier, tyvärr...

Många vill sprida bilden av att Sverige är otryggt, ser det i alltför många inlägg, så snart ett brott begåtts. Personligen känner jag mig inte oroad, jag har rört mig ute både på landet och i storstan nattetid och aldrig känt mig otrygg, kanske är jag korkad?:angel:

Risken för att bli utsatt för brott är, tyvärr, större tillsammans med en närstående, och ja jag har erfarenhet av det.
Är ensamstående och bor på landet, har inga värdesaker att tala om, och låser inte om mig....
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 244
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 870
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte. Är trött egentligen men hjärnan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 406
Senast: kbtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp