Bästa sadeln?

Sv: Bästa sadeln?

På första frågan blir det det tråkiga svaret: Den bästa sadeln är en sadel som passar dig och hästen.

Jag har en Deuber & Partner Renaissance, har haft den i sex år och trivs bra med den, särskilt nu när jag fått den omstoppad med tjockare stoppning. Jag tycker om den för bommen har viss flexibilitet men den är stadig och fångar upp och fördelar vikten utan att begränsa kommunikationen. Ändå tänker jag skaffa en högkvalitativ dressyrsadel av engelsk modell när ekonomin tillåter. Detta eftersom jag ibland vill tävla.

Den bästa sadeln är en sadel som passar dig och hästen.

Precis vad jag tänkte när jag läste trådens rubrik :D

Jag har en Amazonas Gueriniére och en Jensen Amiral, den senare är måttbeställd till både hästen och mig själv.

Jo visst är det så att den bästra sadeln är den som passar ens häst bäst.

Om jag formulerar om mig lite och frågar varför ni valde just den sadeln ni har. Vad tycker du om den och varför valde du det märket?

En del sadlar kan man ju själv ändra som bomvidden på och det är ju jättepraktiskt :). Är det något som funnits länge eller är det mer nu som det har kommit. Deuber har vissa sådana, man skruvar själv tills den passar hästen.

Har en häst med ganska rak rygg och nästan ingen manke, viken sadel skulle ni rekommendera att jag tittade extra på till honom?

Jag har en startrekk espaniola deluxe som jag och hästen trivs ruggigt bra med men den funkar bäst när vi är igång, igångsättning efter vila funkar bättre barbacka konstigt nog

Jag rider i en chezz Iberico pa Friesern just nu eftersom det ar den enda som passar den breeeda ryggen forutom en gammal GP Sadel som ligger bra men man sitter inget vidare i den sjalv.

Ovriga hastar anvander vanlig dressyrsadel.

Vilken är den bästa sadeln enligt dig och varför?

Vad tycker du om deubers sadlar och vilken av dem föredrar du och varför det?

efter at har ridit i över 30 år och för det mesta i KR och har provat och även designat sadlar (nästan alla spanska modelle, camarquesadlar, dressyr och flera western modeller) tycker jag att förmodligen en av dom bästa sadlarna är en Vaquera / Vaquero, kolla i ludomar.com en bra sadelmakare i salamanca, spanien. (monturas espagnolas)

en vaquera har en flexibel bom och följer hästens alla rörelse, sadeln kommer att anpassa sig till dig och hästen efter ett tag, typ 4 - 5 ridturer.

framvalvet är rät låg och ger gott om utrumme när man byter spö, tilllåter handrörelsen, där finns ingen bräda som håller en fast i sadeln, det är inget problem att klara lägre hopp, mästan onmögligt i dom flesta andra inklusive deubers.

en vaquera är extrem bekväm, sitsen består av fårskinn, och mann sitter extrem nära hästen, man kan använda hella benet till hljäper. det höga bakvalvet ger extra stöd men man kan röra sig fortfarande i sadeln.

aven levader, hästar som stegrar sig och bockar blir enkla attt sitta, man är fastgjuten. har även provat denna sadeln på galopphästar och kunde utan problem hållsa up farten med min träningspartner. (breeze med 2 hästar på banan)

får dom pengarna som en ny eller bra begagnat deuber kostar, köper du 2 till 3 vaqueras!!! deuber har funnits i ca. 10 år, vaquera sadlar kom till spanien med muslimerna ca.1500 år sen. (snaka om ett testat produkt)

Vad tycker du om deubers sadlar och vilken av dem föredrar du och varför det?

efter at har ridit i över 30 år och för det mesta i KR och har provat och även designat sadlar (nästan alla spanska modelle, camarquesadlar, dressyr och flera western modeller) tycker jag att förmodligen en av dom bästa sadlarna är en Vaquera / Vaquero, kolla i ludomar.com en bra sadelmakare i salamanca, spanien. (monturas espagnolas)

en vaquera har en flexibel bom och följer hästens alla rörelse, sadeln kommer att anpassa sig till dig och hästen efter ett tag, typ 4 - 5 ridturer.

framvalvet är rät låg och ger gott om utrumme när man byter spö, tilllåter handrörelsen, där finns ingen bräda som håller en fast i sadeln, det är inget problem att klara lägre hopp, mästan onmögligt i dom flesta andra inklusive deubers.

en vaquera är extrem bekväm, sitsen består av fårskinn, och mann sitter extrem nära hästen, man kan använda hella benet till hljäper. det höga bakvalvet ger extra stöd men man kan röra sig fortfarande i sadeln.

aven levader, hästar som stegrar sig och bockar blir enkla attt sitta, man är fastgjuten. har även provat denna sadeln på galopphästar och kunde utan problem hållsa up farten med min träningspartner. (breeze med 2 hästar på banan)

får dom pengarna som en ny eller bra begagnat deuber kostar, köper du 2 till 3 vaqueras!!! deuber har funnits i ca. 10 år, vaquera sadlar kom till spanien med muslimerna ca.1500 år sen. (snaka om ett testat produkt)

Jag har ridit i både vaquerosadlar och ludomar alta escuela och potrera. Alla tre spanska. Jag skulle nog säga att vaqueron är sämst att rida dressyr i :crazy: Men det är ju bara jag :) alla tycker ju olika. Den bästa av de spanska är alta escuelan, sen potreran. Men potreran är inte direkt en renrasig dressyrsadel.

KL, till TS
Jag gissar att du med bästa sadel, menar den som får dig att sitta bäst?
Jag vet inte vilken den "bästa" sadeln är, jag är fortfarande på jakt. Men jag har haft en elisabeth ultraflex länge och den har jag gillat jättemycket. Hästen har vuxit ur den, så nu är min sadel ett schabrak :D Jag kan ännu inte bestämma mig om jag ska ha en läderbom eller ställbar som nästa, så jag fortsätter att rida barbacka ett tag till, ska prova sadlar nästa månad igen.

Har en häst med ganska rak rygg och nästan ingen manke, viken sadel skulle ni rekommendera att jag tittade extra på till honom?

Det är jättesvårt. Jag tycker alla amazonas sadlar är olika, unika och individuela. Du måste prova helt enkelt. Två likadana sadlar kan vara helt olika. Klart det går ju att stoppa om :)

Är det OK om jag stjäl din frågeställning men ändrar den till:

Vilken är den bästa sadeln för AR?

Jag menar då inte märke utan jag menar: flatback, allround, dressyr, barocksadel, westernsadel, galoppsadel, bomlös.... you get the idea! ;)

Självklart är det ju så att man inte BEHÖVER någon sadel alls, dvs du kan ju rida barbacka. Och självklart är det så att man KAN rida i precis vilken sadel som helst, men om vi ser till det optimala. Är det så att de här spanska sadlarna, barocksadlarna och allt vad de heter är de optimala eller funkar det precis lika bra med dressyrsadel (engelsk)? Varför/varför inte. Vad letar man efter för att få en så bra AR-sadel som möjligt? Närhet har jag förstått, men det kan man väl få i ex. bomlösa som inte är barocksadlar och engelska sadlar också - eller?

KORT SAGT: Hit med era åsikter om den optimala AR-sadeln! :banana:
Ursäkta TS om det inte var OK! :o

Här kommer ett tråkigt svar, men jag tycker inte man behöver någon speciell sadel för att träna enligt AR. Man kan ha vad som helst bara man trivs i den och sitter bra. Det används dressyrsadlar, spanska, portugisiska sadlar, westernsadlar osv av AR ryttare.

Jag misstänkte att det skulle komma ett sånt svar. Eller "den som ligger bäst på hästen". Men jag menar inte så uppenbart som att den ska ligga bra på hästen och kännas bra för ryttaren - jag skrev ju att man kan ju rida helt utan sadel samt att det GÅR att rida i precis vilken sadel som helst, men vilken är den optimala uppbyggnaden?

VAD är det i den specifika sadeln som gör att den känns bra för ryttaren i AR? Varför har A valt att rida AR i en engelsk dressyrsadel? Varför har B valt en westernsadel? Varför tycker C att en barocksadel är optimal? Varför säger D att h*n kom bäst till ridning i en bomlös? Läste till exempel att det var någon som avrådde från just westernsadlar då de ansåg att man inte kan inverka med lika fina sitshjälper som i ex. en barocksadel. Jag menar, det måste väl finnas en anledning till att barocksadlar existerar - eller är det bara av sentimentalt värde (dvs man vill att det ska se ut som det gjorde på den tiden)? Är de inte bra att rida i?

I hoppning är det ju så att man vill ha framåtskurna kåpor och ett lite flatare säte för att kunna ha korta läder och inte låsas av sadeln, i western verkar det mest handla om att sitta stadigt, säkert och bekvämt (men jag kan ha SÅÅÅÅ fel då jag inte vet). Islandssadlar (en del av dem) placerar ryttaren i lite bakvikt/stolsits och enligt de islandsryttare jag frågat så SKA det vara så - det är det de letar efter. Nuförtiden verkar dock trenden på islandssidan leta sig till mer dressyrsits/lodrät sits.

Vad är det man letar efter i AR? Vill man sitta nära hästen? Lite ovanpå? Sitta som i westernsadlar och en del islandssadlar - lite längre bak? Eller som många moderna engelska sadlar - få en tyngpunkt långt fram istället (ex. prestiges dressyrsadlar)? Vill man ha mkt stöd av sadeln? Lite stöd? Klossar/inte klossar, höga fram- och bakvalv eller så flat som möjligt? Varför/varför inte? Vill man sitta rakt upp och ner eller lite i bakvikt eller vad? Är det bättre med bomlöst än en bomsadel? I vanliga bomlös/bomsadel-diskussioner brukar det ju komma fram att det är bättre med bomlösa om man önskar komma nära och kunna ge fina sitshjälper. Eller har jag missuppfattat?

Att jag envisas med att fråga är för att jag tycker det låter lite konstigt att det kan vara precis lika optimalt att sita och rida AR i en westernsadel som en spansk sadel som en dressyrsadel osv. När de är framtagna för olika syften. Hänger du med i mitt tankesätt? :idea:

Jag är helt novis och väldigt nyfiken och ivrig att lära mig om allt som jag inte kan - därav frågan! :)

OBS! Jag menade inte att ditt svar är ett dåligt svar, jag önskar bara lite mer utlägg och förklaring. Varför rider ex. inte Bent Branderup eller andra med diverse riddartitlar (kan inte riktigt systemet så ursäkta ifall jag uttrycker mig klumpigt eller felaktigt) i en westernsadel eller vanlig dressyrsadel om det funkar precis lika bra som en... barocksadel eller vad det nu är de sitter i? Inser nu att jag skrivit barocksadel ganska många gånger utan att eg veta om det finns något som heter så! :p Det kanske är spanska och/eller portugisiska sadlar de rider i? :o

Senast ändrad av en moderator:

Jag misstänkte att det skulle komma ett sånt svar. Eller "den som ligger bäst på hästen". Men jag menar inte så uppenbart som att den ska ligga bra på hästen och kännas bra för ryttaren - jag skrev ju att man kan ju rida helt utan sadel samt att det GÅR att rida i precis vilken sadel som helst, men vilken är den optimala uppbyggnaden?
Men vad som är optimalt varierar ju från ryttare till ryttare. Vi är ju olika byggda.
VAD är det i den specifika sadeln som gör att den känns bra för ryttaren i AR? Varför har A valt att rida AR i en engelsk dressyrsadel?
Jag har inga andra kvar nu jämfört med när jag red vanlig traditionell dressyr (eller vad man ska kalla det?) Jag vill ha en sadel som placerar mig bra och där kroppen kan vara utan spänningar osv. Personlige´n spelar det ingen roll för mig om jag har en vanlig dressyrsadel eller som nu en spansk bomlös, men jag vill ha en bomlös för hästens skull och har inte hittat någon i dressyrmodell som jag sitter bra i.
Vissa ryttare trivs med stora stöd, andra vill ha en flat sits, osv. Det är ju så olika vad vi trivs med. I westernsadlar kan jag inte hitta något sätt att sitta där min kropp är avspänd. Det känns bara onaturligt och stumt. Därför går westernsadlar helt bort för mig del, men det finns ju många som trivs jättebra i westernsadlar.
Varför har B valt en westernsadel? Varför tycker C att en barocksadel är optimal? Varför säger D att h*n kom bäst till ridning i en bomlös?
För att sadlarna känns bra för dem, passar deras kroppsbyggnad och känns bekväma för ryttarna.
Läste till exempel att det var någon som avrådde från just westernsadlar då de ansåg att man inte kan inverka med lika fina sitshjälper som i ex. en barocksadel.
Både westernsadlar och barocksadlar har stor anläggningsyta vilket gör hästen mera viktkänslig. Westernryttarna rider ju nästan enbart på vikthjälper.
Jag menar, det måste väl finnas en anledning till att barocksadlar existerar - eller är det bara av sentimentalt värde (dvs man vill att det ska se ut som det gjorde på den tiden)? Är de inte bra att rida i?
I en klassisk barocksadel sitter ryttaren mellan höga gallerier både fram och bak. Det var/är säkert praktiskt för skolor ovan mark osv. Jag känner mig fastlåst i en sån (klaustrofobivarning) och trivs inte alls i dem, men det är ju individuellt.
När jag sätter mig i en skön sadel så känns liksom inte sadeln. Den bara finns där men märks inte. (Är en sadel fel för min kropp känns den hela tiden)
I hoppning är det ju så att man vill ha framåtskurna kåpor och ett lite flatare säte för att kunna ha korta läder och inte låsas av sadeln,
Jag hatar flatbacksadlar. Jag vill ha klossar fram och bak när jag hoppar.
i western verkar det mest handla om att sitta stadigt, säkert och bekvämt (men jag kan ha SÅÅÅÅ fel då jag inte vet).
Enligt mig är westernsadlar det obekvämaste som finns. Får sååå ont i baken. (och skänklarna går inte att få i en avspänd position för mig)
Islandssadlar (en del av dem) placerar ryttaren i lite bakvikt/stolsits och enligt de islandsryttare jag frågat så SKA det vara så - det är det de letar efter.
Isissadlar känns för mig som en flat dressyrsadel.
Se vad olika det är. Om alla här skriver vad de gillar när det gäller sadlar så får du säkert olika svar från alla. :)

Vad är det man letar efter i AR? Vill man sitta nära hästen? Lite ovanpå? Sitta som i westernsadlar och en del islandssadlar - lite längre bak? Eller som många moderna engelska sadlar - få en tyngpunkt långt fram istället (ex. prestiges dressyrsadlar)? Vill man ha mkt stöd av sadeln? Lite stöd?
Du kan nog inte fråga vad "man" letar efter. Jag vill ha samma sak som i en dressyrsadel. Mina önskemål när det gäller sadel har inte ändrats sedan jag började träna enligt AR.
Klossar/inte klossar, höga fram- och bakvalv eller så flat som möjligt?
Gärna stöd/klossar, men de ska inte vara så stora. De ska däremot sitta på rätt ställe för min kropp.
Varför/varför inte? Vill man sitta rakt upp och ner eller lite i bakvikt eller vad?
Jag vill hamna i balans. Inte i fram eller bakvikt. Det tror jag gäller de flesta ryttare oavsett vilken inriktning de ägnar sig år.
Är det bättre med bomlöst än en bomsadel?
Det beror på häst och ryttare. Jag rider dressyr i bomlös och rider ut/hoppar i en bomsadel. Det trivs jag med.

Att jag envisas med att fråga är för att jag tycker det låter lite konstigt att det kan vara precis lika optimalt att sita och rida AR i en westernsadel som en spansk sadel som en dressyrsadel osv. När de är framtagna för olika syften. Hänger du med i mitt tankesätt? :idea:
Tror jag förstår, men bara för att man tränar enligt AR behöver man inte sikta på skolor ovan mark. Man kan träna enligt filosofin ändå och då spelar utrustningen ingen roll. (så länge du sitter bekvämt och i balans)

OBS! Jag menade inte att ditt svar är ett dåligt svar, jag önskar bara lite mer utlägg och förklaring. Varför rider ex. inte Bent Branderup eller andra med diverse riddartitlar (kan inte riktigt systemet så ursäkta ifall jag uttrycker mig klumpigt eller felaktigt) i en westernsadel eller vanlig dressyrsadel om det funkar precis lika bra som en... barocksadel eller vad det nu är de sitter i?
De rider i de sadlar de tycker är bra helt enkelt. BB rider även i vanliga dressyrsadlar. Det ser man på alla bilder som finns i hans böcker tex.
Inser nu att jag skrivit barocksadel ganska många gånger utan att eg veta om det finns något som heter så! :p Det kanske är spanska och/eller portugisiska sadlar de rider i? :o
Det är säkert både och.

Tack snälla du att du orkade svara så ingående! :bow:

Tror jag förstår, men bara för att man tränar enligt AR behöver man inte sikta på skolor ovan mark. Man kan träna enligt filosofin ändå och då spelar utrustningen ingen roll. (så länge du sitter bekvämt och i balans)

Jag glömde svara att det var ju precis detta jag var ute efter! Den optimala sadeln för att kunna komma så långt som möjligt inom den akademiska ridkonsten/barockridning och där få hjälp av sadeln när man gör skolor över mark osv. :)

Som en jämförelse: Du kan rida dressyr i en galoppsadel om du så vill, men ska du tävla på GP-nivå så har du ju bra mkt mer hjälp av en bra dressyrsadel - eller hur? Samma i hoppningen! Hoppar du 50 cm så kan du ju göra det barbacka, med westernsadel eller vad du nu vill. Men ska du hoppa 160-banor så underlättar det ENORMT om du har en hoppsadel/flatback! :idea:

KAN kan man ju göra vad man vill. Men frågan är ändå vad som är OPTIMALT! :)

Sen måste jag rätta mig angående det där med westernsadel!!! Jag kom ihåg fel, det hade inte med ryttaren att göra att den var olämplig för AR, det hade med hästen att göra. Det var någon som sa att en westernsadel är gjord för att sitta på westernhästar som rör sig som de gör - vilket skiljer sig MYCKET från hur man vill att en AR-tränad häst ska röra sig. En westernsadel riskerar att hindra hästen från att röra sig så som man önskar inom AR. Påstod den personen iaf.

Senast ändrad av en moderator:

Jag glömde svara att det var ju precis detta jag var ute efter! Den optimala sadeln för att kunna komma så långt som möjligt inom den akademiska ridkonsten/barockridning och där få hjälp av sadeln när man gör skolor över mark osv. :)
Måste ändå svara att det är individuellt. Vissa vill ha mycket stöd och andra trivs med mindre stöd, även vid skolor ovan mark. Det är rätt stor skillnad på spanska och portugisiska sadlar tex.
Som en jämförelse: Du kan rida dressyr i en galoppsadel om du så vill, men ska du tävla på GP-nivå så har du ju bra mkt mer hjälp av en bra dressyrsadel - eller hur? Samma i hoppningen! Hoppar du 50 cm så kan du ju göra det barbacka, med westernsadel eller vad du nu vill. Men ska du hoppa 160-banor så underlättar det ENORMT om du har en hoppsadel/flatback! :idea:
Jag vill ha en dressyranpassad sadel även om jag inte tävlar längre. Men det finns ju olika modeller som är lämpade för dressyr. Det skiljer rätt mycket mellan olika hoppsadlar också och man har det man trivs med.
KAN kan man ju göra vad man vill. Men frågan är ändå vad som är OPTIMALT! :)
Det optimala för mig är säkert inte det samma som är optimalt för dig.
Det var någon som sa att en westernsadel är gjord för att sitta på westernhästar som rör sig som de gör - vilket skiljer sig MYCKET från hur man vill att en AR-tränad häst ska röra sig. En westernsadel riskerar att hindra hästen från att röra sig så som man önskar inom AR. Påstod den personen iaf.
Det där låter konstigt. Oavsett vilken inriktning man ägnar sig åt så ska inte sadeln hindra hästen på något sätt. Sadeln ska ju passa hästens kropp vilken modell det än är.

Att en sadel passar hästens kropp betyder inte per automatik att den sadeln är optimal till ALL användning. Jag har svårt att tro att en westernsadel skulle vara bra för hästens rygg om jag valde att träna hoppning regelbundet i den (på nivå ca 120-140, eller ännu värre högre) även om JAG skulle klara att hoppa iden (vilket jag fö inte tror :p), men den skulle säkert fungera utmärkt till uteritt och westernridning. En hästs kropp rör sig ju HELT annorlunda i de olika grenarna.

Det är ju som sagt individuellt. För mig är jag fortfarande på jakten efter den optimala AR-sadeln för både mig och hästen.
Jag hade tänkt köpa en vanlig dressyrsadel när jag skulle köpa min häst. Men av slump skulle min tränare sälja sin sadel, en "barocksadel" från Amazonas. Den passade min häst väldigt bra och därför blev det den!

Det jag vill ha från en sadel för att den ska passa mig och min ridning är: (förutom att den passar hästen)
*Djupt bekvämt och mjukt säte
*Gärna stöd men inte alltför låst
*Kvalitetssadel till bra pris
*Har börjat kolla på sadlar med inställbara framvalv vilket jag tycker är en jättebra uppfinning!
*Gärna placerad nära hästen, inte för mkt "ovanpå" vilket min nuv. tyvärr är...
*Uppbyggd i bra balans så jag automatiskt hamnar i en "stå-sits", lodrät över hästen med benen hängande rakt ner
*Gärna en vacker sadel om det ska vara perfekt!

(tips på en sån sadel är varmt välkommna!!) :D

Att en sadel passar hästens kropp betyder inte per automatik att den sadeln är optimal till ALL användning
Nej såklart inte. om det lät så så har jag uttryckt mig dåligt. ursäkta i så fall.
jag menar att den som vill rida dressyr vill ha en sadel där som man kan sitta i lodrät sits avspänd och i balans. Det kan man göra i olika sorters sadlar som spanska sadlar, dressyrsadlar, portugisiska sadlar, westernsadlar osv. Man väljer den man trivs med utav de som är lämpliga för ändamålet. En hoppsadel är ju inte aktuell för dressyrryttaren, men det finns flera olika sorters sadlar som är lämpliga för dressyr.
Jag har svårt att tro att en westernsadel skulle vara bra för hästens rygg om jag valde att träna hoppning regelbundet i den (på nivå ca 120-140, eller ännu värre högre) även om JAG skulle klara att hoppa iden (vilket jag fö inte tror :p), men den skulle säkert fungera utmärkt till uteritt och westernridning. En hästs kropp rör sig ju HELT annorlunda i de olika grenarna.[/QUOTE ja ska man hoppa så väljer man ju en sadel som är anpassad för hoppning och det finns olika modeller även där. vissa vill ha flatback, andra vill ha djup sadel, vissa vill ha stora stöd och andra vill ha små stöd.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jessica Lindgren delar sina bästa tips och råd för att komma tillbaka till ridningen efter graviditet och förlossning. Ta del av hennes...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Piglet
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 904
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar