Bästa sadeln?

Sv: Bästa sadeln?

KL

Jag har ridit barbacka ett längre tag nu, och så har jag nu provat lite amazonas. Och jag upplever mig komma så högt upp! Gjorde jag det förr oxå (har haft elisabeth)? Hmm, antagligen.
Jag skulle vilja ha en sadel som sätter "ner" mig bättre. Vilka gör det?
Hur är Eponan? Är den så platt i känslan som den ser ut att vara?

Med (läder-)bom tack :)

Fast jag menade inte bara för ryttarens skull - utan ur hästens perspektiv! :idea: Alltså det är ex. INTE lämpligt för hästen att regelbundet hoppas i westernsadel då den sadeln inte är gjord för det rörelsemönstret. :)

KL

Jag har ridit barbacka ett längre tag nu, och så har jag nu provat lite amazonas. Och jag upplever mig komma så högt upp! Gjorde jag det förr oxå (har haft elisabeth)? Hmm, antagligen.

Det problemet tror jag att jag kommer uppleva också. Rider just nu barbacka och kan tänka mig att när jag ska sitta i en sadel igen så kommer det kännas som om jag kommer väldigt långt från hästens rygg...

Eponan tyckte jag var ganska platt, ja, Förutom att den jag red i var ganska bred i sitsen tycker jag den kändes kanon :)
Men pengamässigt tycker jag isf Chezz:en är mer för pengarna, hehe för att den kostar mycket mindre! ;)
(Tycker man känner sig närmare hästen i den, jämfört med de andra med läderbom jag testat.)

KL

Jag har också ridit barbacka ett tag då min gamla sadel inte passade hästen längre. Efter att ha vant mig vid barbacka har jag blivit väldigt kinkig när det gäller sadel. Jag gillar inte heller känslan att komma över hästens rygg, har provat ett flertal sadelmodeller som ger den känslan.
Men Eponan är inte en av dem, den är suverän, man känner allt precis som barbacka, plus att man får den extra stabiliteten man får med en sadel.

Tyvärr räckte inte min skattkista till en sån utan jag köpte en bomfri sadel istället.

Just hoppning i westernsadel känns väldigt obehagligt ialla fall för ryttaren. Ska ´jag hoppa så väljer jag mellan de olika modellerna som är anpassade för hoppning. (och det finns ju rätt många olika modeller att välja mellan)
Se på distansryttarna tex. De använder ett väldigt brett utbud av olika modeller. De rider i distanssadlar, westernsadlar, allroundsadlar, bomlösa osv.

Då skulle du älska min sadel med fårskinnsöverdraget på! ;)
Haha tur att det är sommar nu, förr eller senare lär jag ge upp fårskinnsöverdraget pga värmen, vilket sitsen garanterat skulle må bra av! :p Det ÄR nästan omöjligt att få lika bra sits när det känns som att man sitter i spagat mot när man har halvbred/normalbred sits, tycker jag iaf! :angel:

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jessica Lindgren delar sina bästa tips och råd för att komma tillbaka till ridningen efter graviditet och förlossning. Ta del av hennes...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Piglet
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 908
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar