De ligger ju högt/i topp på mest nöjda bilägare år efter år så något är det ju. Antingen att de bara går så det är värt extra kronor när de väl behövs fixas eller så är de så outstanding i allt övrigt att det gärna får kosta mer. Jag har som sagt inte upplevt de så extremt mycket dyrare att fixa än som du säger, motsvarande bilar. Eller så har jag bara blivit invand.Jag jämför med bilar i någorlunda samma storlek och ålder (min var som sagt en äldre modell, jag har inte haft nya bilar. Legacy är ju heller ingen "värsting dragbil", nån sån har jag heller inte haft.) som jag haft. Startmotorn kostade drygt 8tkr att byta när den gick (och den gick verkligen helt - bilen gick öht inte utan bärgades till verkstad). Kamremmen (som jag bara kollade upp priset för, bytte aldrig) skulle kosta rätt mycket mer att byta än på mina andra bilar. I övrigt har jag som sagt bollat med verkstad och besiktning i allmänhet.
Jag delar din uppfattning om att det överlag är hållbara bilar som inte går sönder stup i ett.
Subaru är ju inte precis ensamma om dyra delar, heller. Men mina andra bilar har det ofta funnits billigare alternativ till, och har varit enklare (enligt verkstan) att mecka = billigare.
@Amha Tråkig erfarenhet men förstår att du inte vågar chansa igen även om du verkar ha åkt på den värsta sorten.