Du behöver kanske vara mer specifik i kravställningen. Är komfort och interiör lågprioriterat, 4wd eller 2wd, skall den gå långa eller korta sträckor, ska den användas utanför hästlivet öht eller uteslutande vara en hästdragbil?
Jag frågar litet ledande och provocerande för den kompromiss alla vill ha, den heliga bil-graalen, finns helt enkelt inte.
Under typ 35 år har jag haft en massa bilar och dragit både tunga och lätta släp med dem. Den bästa
dragbilen jag haft, allt invägt, är en VW LT35. Den är spårstabil, har bra framkomlighet genom hög markfrigång, bakhjulsdriven, automatisk diffspärr, har bra väghållning vid undanmanöver med släp, man sitter högt och har bra sikt, den drar ca 0,8 l/mil med en häst i transporten och strax över litern med två - men det gör inte så mkt om den bara skall användas just till att dra häst. Den har "bara" 108 hk ur en stor dieselmotor men startar plättlätt i brant uppförsbacke med två ton på dragkroken, och fixar Hallandsåsen i norrgående i 90 km/h. Hur det kan funka med 108 hk? För att växellådan är gjord (läs: utväxlad) just för att lasta och dra tungt, inte för att åka på alpsemester i 160 på Autobahn eller för att motorvägspendla.
Det är inte den bästa bil jag haft, absolut inte. Och den är rätt dyr i skatt. Men den är jäkligt bra på att dra två ton.
Behövde jag en kompromissbil - en familjebil som skall användas för jobbpendling, köra barnen till förskolan, åka på semester med
och ibland dra två ton hästtransport, så skulle jag titta på t ex Passat eller nån av koreanerna.