Bästa boxströ till häst som kissar mycket?i

Sv: Bästa boxströ till häst som kissar mycket?i

Med ordentliget med strö, oavsett vilket material har jag faktiskt aldrig haft problem. Det till trots att hästen sägs vara en "storkissare". För mig är ett rejält lager halm ca 40cm (hyfsat packat), spån 30cm och torv lika mycket. En blöt box betyder oftast att det är för lite strö.

Hade torv i botten till min ponny som kissade HUR mycket som helst!! Det enda som funkade, sög upp superbra, blev liksom bara en liten hög kvar av det hela...helt klart mycket bättre än spån och halm:)

(Det är ju egentligen en smaksak...)
Men hoppa över all halm, halm har ingen uppsugningsförmåga alls.
Jag hade lagt torv i botten, ett ordentligt lager som packas både av hästen och av dig, som flera skriver ovan så har det blivit kladdigt med torv och det blir det ju om man bara lägger ett tunt lager...
Ovanpå? Ett tunnare lager spån, spån har också bra uppsugningsförmåga men det ger framför allt en ljusare stallmiljö som gör det trevligare för både häst och ryttare, dessutom gör spånet att man direkt ser om det är smutsigt i boxen.

Själv tycker jag att finspån passar bra till häst som kissar mycket blir som en madrass...

Råspån=sågspån, "Vanligt spån"= kuttersån. Råspån är som "sand" och kutterspån som "flingor" , eller hur man nu ska förklara :)
Råspån suger upp urinen så det blir som att mocka i kattsand, väldigt lättjobbat.

Till alla som använder torv:

Hur gör ni vid mockning? tar ni ut det blöta i bädden eller har ni permanentbädd som grävs ut ~1 gång per år?

Funkar det att lämna bädden och bara ta ut pluttar?

Har använt torv till min häst i vår, har insett att jag strör för lite då det går väldigt många balar torv! Jag har tagit ut det blöta varje dag och därmed fått strö in balar ca 2 gånger i veckan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar