Bästa belöningen?

Pilot

Trådstartare
Tycker det hade vart intressant att få reda på vad era hundar tycker är bästa belöningen under träning.
Lite inspiration skadar inte!
Skriv gärna ras också. :)

Bedlington terrier.
Rått, kokt, eller torkat kött (hemgjort).
Skalade räkor.
Få jaga boll i snöre som dras längs marken.

Malle. Slita/bita/dra i alla former med de flesta föremål (saknas leksak duger koppel). Laxpastej på tub, makrill på tub, skinkost på tub. För det mesta dock torrfoder som belöning. De arbetar för all sorts mat (har tre mallar).

Tinja
Mat: Vällagrad ost. Desto mer lukt, desto bättre. Inget slår ost!
Lek: Det bästa som finns är när jag smyger med leksaken, retas, hon får jaga mig och leksaken och sen kampar vi utav bara helvete innan hon får vinna och jag jagar henne. Det finns inget bättre :rofl:

Asni
Mat: Ost, samma som Tinja. Och de vuxna hundarnas mat :p
Lek: Jaktlek, att jaga en leksak på ett snöre är himmelriket. Hon gillar att kampa också, men själva jakten verkar så högst än så länge. Fast hon är ju bara en plutt än så länge :D Så det hinner säkert ändras både en och tre gånger.

Jag har ju också bara en plutt så svarar utifrån det jag vet än så länge (11 veckor gammal tollare).

Mat: Här slinker allt ner, men hon har tänt till rejält på Natures Menüs lammgodis (eller egentligen alla påsar från NM). Det är bättre än allt annat vi testat.

Lek: Kampa!!! Kampa, kampa, kampa.

Hanen älskar boll på snöre, särskilt starmarks gröna. Det ska kampas, springa ärovarv och gärna ska matte jaga med. Annars funkar allt som kan kampas med och bäst är det om han vinner. Köttbullar och korv är nog favoriten i matväg även om det på gamla dar verkar duga med lite vad som.

Tiken gillar allt som går att bita/slita/dra i men fårkampisar är bäst. I matväg duger allt men ju tröttare hon blir dessto godare kräver hon. Primadogs godis gillas mycket men korv och köttbullar är bäst även hos henne.

Båda är hovawart.

Vad som helst som är ätbart. Jag kan med lätthet belöna med mina egna frukostflingor om det så behövs (vilket jag gjorde förra veckan eftersom jag inte hittade något hundgodis då). Jag varierar gärna lite vad jag ger, upplever att det ökar motivationen ännu mer.

Sedan ger jag lite tråkigare godis vid inlärning och favoritgodis när de kan något men vi försöker få upp tempot. Ger jag för gott godis vid inlärning så tänker de inte utan flamsar bara runt. De vill inte tänka för det godaste godiset, utan bara gör så snabbt de kan för att få något. Därför passar det perfekt om jag tex vill få snabbare lägganden, bättre inkallning eller liknande.

De tycker också om att ha dragkamp, och att jag drar dragkampsgrejen snabbt fram och tillbaka på marken så att de får jaga den. Att jag själv kryper runt på alla fyra och tjoar gör det hela ännu bättre och det utnyttjar jag ibland. Alla leksaker med päls eller fuskpäls på uppskattas.

Aysu har väldigt tydligt en favoritleksak, en från dogmania med fårskinn och resår i själva handtaget. När jag invigde den, då var det första gången i världshistorien som hon hellre velat ha leksak än godis. Tidigare har hon aldrig ens tittat på leksaken om godis funnits nära. Inte ens om jag så puttat på henne med leksaken.
14611098_720553031426413_3622411028532194224_n.jpg

Lever- och skinkpastej på tub. Annars funkar allt som är ätbart men åker en tub fram så gör han nästan vad som helst:p

Dahlia Dvärgschnauzer. Inget, absolut inget slår denna nämligen en boll från Kong med pip i. Hon gör allt för denna boll, ratar till och med godis om hon måste välja.
354_2.jpg

Winzi Dvärgschnauzer. Älskar att kampa men sedan hon blev kastrerad och går på epilepsimedicin är det denna med valfri godisbelöning i som är roligast. En The Clam eller tulpanboll:
theclam.png

127068324-origpic-6d5d15.jpg

Har en golden så allt godis funkar. Godast är ost och leverpastej, men variation är viktigast. När jag ska lära in nytt eller vi ska tävla väljer jag godis som jag inte haft på ett tag.
Som lekbelöning är det kamp med favoriten som gäller - pälsbeklädd med resårhandtag (liknande den som @Red_Chili har).

Tollare. Gummiboll på snöre att kampa med som belöning direkt efter sök/apportering osv.
Godis är hunden inte jättehet på alls rent allmänt, oavsett vad det är.
0CF71C98-F204-45F3-831E-442CFC483F26.webp

Olle, Bedlington terrier
Han älskar sitt fårskinn på en meters snöre men allt lurv och kamp fungerar. Överlag alla leksaker faktiskt, han älskar att leka! Även social belöning dvs att jag hoppar, klappar händerna, piper med rösten och slår ut armarna osv gör att han fnattar av glädje :D

Han är mer kräsen med godis, men skinka, köttbullar, pannkakor ja, allt som inte är hundmat typ fungerar fint.

Lemmy verkar som Olle tycka hemskt mycket om en matte som klappar i händerna, hoppar, och talar om hur jäkla bäst han är med fjantröst, då blir han lycklig :D
Godis så går det eg bra med vadsom men han blir mer taggad av korv/ost/köttbullar
Han vill inte kampa eller jaga en boll. Har nu beställt och ska prova ett fluff på långt snöre och se om han kan tänkas vilja jaga den..

Jag har en 2 årig jaktlabrador, vid apportering och spårning (vare sig de är en klöv eller människa) så verkar mesta belöningen ligga i att få göra själva jobbet, men med annan träning tror jag hon gillar skinka eller rått kött bäst, fast tycker hon är lika glupsk på allt egentligen!

Skalman:
Boll, snörboll, repboll, annan leksak osv osv :D Vanlig boll används sällan numera då han blir övertaggad av typ tennisbollsvarianten. Därefter kommer godis.

Mini: godis i alla former - ev lite boll :)

Jag försöker många gånger tänka: Vad är bästa belöningen just nu?
Om vi har kört apport med änder, kanske det är att kasta ut en and som han får göra vad han vill med.
En kort spår som belöning är sällan fel. Eller om man uppför sig vid hundmöten så får man gå över på den mötande hundens sida och noga nosa igenom spåren.
Lite slår en hjärtligt glad figge vid söket, slår ofta kycklingbitarna de har i fickan.
Eller bara att matte förklarar att Midas är bäst i världen så det så.
Sen är ju godis inte fel, just nu har vi frysen full med vildsvinshjärta.

Tulpanboll, funkar i alla lägen.
Päls, funkar i nästan alla lägen. Kanin och räv är svårslagna favoriter.
Ost, funkar i alla lägen.

Kampdjuret Kipp gillar även spengummin. Och mina händer...
Ivan gillar de små gula tennisbollarna med pip. Och strumpor.
Billy gillar hemmagjorda makrillschips. Och fleeceflätor med päls.
Kipp och Billy gillar även brottning. :D

Gripa
Leksak: Boll som studsar/smiter iväg mycket eller kamp med vad som. Dock går det lika bra att köra henne på ett grässtrå som belöning :D Men vad hon tycker BÄST om är dessa.
Godis: Ost, kycklingkorv, lidls meatstick är nog bäst. Men hon äter det mesta och skulle säkert kunna tränas på morotsbitar också :angel:

Ninja
Leksak: Kampa. Hon är helt galen på att kampa verkligen. Har inte så stort föremålsintresse som så men lekintresset är stort.
Godis: Även här är nog ost, korv, meatstick och annat kött och gott nog bäst. Men hon kan även köras på vanligt torrfoder utan problem.

Viggo
Leksak: Pipleksak eller gosedjur. Bollar är också väldigt kul. Han gillar även att kampa men är känslig för nya miljöer med andra hundar då han inte riktigt vågar leka. Pipleksak däremot verkar alltid gå hem.
Godis: Även Viggo verkar tycka om samma som de andra.

Jag har lite svårt att veta exakt vad som är bäst då de känns lika ivriga om de får ost som korv som skinka och köttbullar typ. Säkert har de någon favorit, om de skulle hinna tänka och välja innan de sväljer :D

Min ena älskar kokt kycklinglever och att bli jagad, helst i kombination. Leksaker funkar inte som belöning vid träning även om han gärna leker och kampar med dem till vardags.

Den andra älskar Four Friends duck cubes (eller andra mjuka godisar med anka) och slår knut på sig själv för en sådan.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 090
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 792
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?