bäst ras till agillity

attempt

Trådstartare
Finns det någon ras som lämpar sig extra väl till agillity?
Vilken ras har haft bäst/mest framgångna resultat?

Sv: bäst ras till agillity

De jag tanker pa direkt ar border collies, shetland sheepdogs, golden retrievers och papillions. Egentligen kan ju nastan varje ras vara duktig pa agility, aven om en bra "kandidat" borde vara snabb och alert.

I Årets Agilityhund på de 20 främsta platserna är det just nu fördelningen över raserna:

Small: 15 sheltie, 1 dvärgschnauzer, 2 borderterrier, 1 Cavalier och 1 Papillon

Medium: 10 sheltie, 2 pumi, 2 mellanpudel, 2 Berger, 1 Cocker, 1 Staffe, 1 Foxterrier, 1 Parson Russel

Large: 17 BC, 3 Terv

Så i Sverige just nu dominerar Sheltie i small och medium och BC i large.

En bra agilityhund är snabb och lyhörd, som du ser är det rätt blandade raser som ligger i topp i small och medium även om väldigt många kör Sheltie.

kl

Jag har en mellanpudel på 6 månader som jag har testat på tunnlarna bara det gick super bra:laugh:

Så pudlarna är ju bra och border collie,sheltland sheepdog,Jack russell,pappilon Men dom Mardley skrev så passar ju dom flesta raserna fast vissa kan ju vara bättre än andra:)

Det finns många raser som är bra på agility. Fördelen är väl att ha en snabb och vig ras som lätt och smidigt tar sig över banan. Jag tycker oftast man ser border collies, pudlar och shelties på agilitybanorna. eller det är väl de jag tycker sticker ut för sin hastighet och sen brukar de ju vara otroligt duktiga.
Jag har själv en dvärgpudel som är jättesnabb på banan ( för snabb ibland för mig ;)) Sen är fördelen att han är så vig och lätt flyger över hinderna. Pudel är som små fjärdrar och det ser ut som de flyger fram över hinderna.

Men om man skulle satt alla raser och konkurrerat så tror jag faktiskt en border collie hade vunnit nästan allt om det är en riktigt bra sådan.

på mina agility kurser jag har haft så har "alla" raser lämpat sig jätte bra på en ren hobby nivå. det är beroende på individ.
de som är lite vassare har varit border collie, sheltie, softis och amris.

:D

det beror helt på förarens skicklighet att styra hunden.

Jag skulle vilja vända på det, vilken människa passar bäst till agility? Utan en skicklig, tydlig och rättvis förare får men ingen agility hund oavsätt ras. man måste ha ett team!
så 90 % ligger i handen hos föraren, skulle jag vilja påstå. så bara för man köper sig en border eller en sheltie så får man inte automatiskt en SM hoppare i agility...
har sett många som går ut med den atityden så går allt fel och allt skylls på hunden och dem förstår inte varför det har gått fel för man har ju köpt "rätt ras"

Jag skulle vilja vända på det, vilken människa passar bäst till agility? Utan en skicklig, tydlig och rättvis förare får men ingen agility hund oavsätt ras. man måste ha ett team!
så 90 % ligger i handen hos föraren, skulle jag vilja påstå. så bara för man köper sig en border eller en sheltie så får man inte automatiskt en SM hoppare i agility...
har sett många som går ut med den atityden så går allt fel och allt skylls på hunden och dem förstår inte varför det har gått fel för man har ju köpt "rätt ras"

:bow::bow:

Jag tävlar inte min tik utan kör bara lite "hemma" så att säga, men hon är den ultimata familjehunden samt agilityhunden. Jag har en blandning mellan sheltie och BC. Snabb, jättetrevlig och alert.

*KL*
Nån som vet om man får tävla med blandraser i agility? Varför finns det i så fall inga blandraser i topp, enligt listan som redovisades här i tråden?

aa det får man men man måste lösa ett blandras kort, Som kostar 500 kr men det gäller hela livet, fick jag veta för nått tag sen. Det är en ny regel

*KL*
Nån som vet om man får tävla med blandraser i agility? Varför finns det i så fall inga blandraser i topp, enligt listan som redovisades här i tråden?

Du får tävla med blandraser. Jag har tagit den aktuella ställningen i årets agilityhund rakt av. Bästa blandras var på plats 66 i small, 70 i medium och 26 i large. Varför, tja det får du fråga förarna om ;)

Av de raser man ser ute på tävlingar i 1an o 2an skulle jag tro att det är i small flest sheltisar, pappilon, dvärgpudlar, borderterrier & JRT. I large är det nog collie, tollare, spaniels, pudlar, pumi mfl. Är mest mixat i small o medium tycker jag det verkar som..

Gilly:)

Av de raser man ser ute på tävlingar i 1an o 2an skulle jag tro att det är i small flest sheltisar, pappilon, dvärgpudlar, borderterrier & JRT. I large är det nog collie, tollare, spaniels, pudlar, pumi mfl. Är mest mixat i small o medium tycker jag det verkar som..

Gilly:)

rättar mig själv.. Menar 2an o 3an. I ettan finns ju allting.

Gilly

Sen finns Japansk spets som är i stort sett lika bra som shelties också. Rasen är bara inte lika vanlig (Ja, min hund är Japansk spets - och ska bli agilitystjärna :angel:)...

Jag tänker direkt på kooikerhondje.
Förra VM i mediumklass vanns av en förare från finland med sin kooiker, både individuellt och med laget. Finska landslaget har två kooiker med i sitt lag, danska laget har en.
http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/0F18EA17-1EEF-4645-8EA7-5FD16D0C14B8/4000/IMG_3754.jpg
finskejarifrodo.jpg

Det är en liten ras till antalet, men om den hade varit större hade dom nog varit mer framträdande på agilitybanorna. Dom är oerhört signalkänsliga (i klass med bc:n), självständiga och grymt snabba.

Mycket negativt finns att säga om kooikerhondje, men till agility är dom som gjorda!
Maja_Muffin_hoppar.JPG

det beror helt på förarens skicklighet att styra hunden.

Jag håller med om att en förare som inte kan motivera och leda sin hund inte kommer att vinna i agility oavsett vilken hund den har men... Jag tror ändå att det spelar en stor roll vilken typ av hund man har.
//Bibi

Mycket negativt finns att säga om kooikerhondje, men till agility är dom som gjorda!
Maja_Muffin_hoppar.JPG

Håller fullkomligt med om att kooiker passar till agility. Lagom stor, snabb och vändbar. Däremot måste jag säga att det troligtvis inte finns mer negativt att säga om kooikern än det finns om väldigt många andra raser.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 839
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 707
Senast: Piaff
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 134
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II