Bäst bett? Och andra funderingar...

Ava22

Trådstartare
Min häst är nästan lite orolig i munnen med bettet. Huvudet går gärna bland molnen.. Konstigt nog så löddrar han mycket med bettet. Posetivt eller negativt? Nu rider jag med tredelat vanligt. Hästen är kollad i kropp, mun o sadel. Så problemet ligger inte där. Men frågan är vad man ska ha för bett som gör att han "gillar det". Rida med hack har jag gjort, och det fungerade bra fram tills han började krulla ihop nacken och springa. Inte så kul. Vill så gärna tävla dressyr, men det är trist när han håller på och inte vill. Driver jag älgar han på i stooor trav, tar jag tillbaka honom saktar han av till skritt. Dessutom har han en grymt skumpig trav vilket inte gör saken bättre när han älgar iväg med huvudet bland molnen.

Jag vill bara hans bästa, men det är precis som om han jävlas med mig. Kanske ett nytt trevlig bett skulle hjälpa? När jag sätter press på honom är det alltid samma sak, stegringar, bakningar mm. Jag ger inte upp, det vet han om. Men ändå, han tar minsta lilla chans till att INTE jobba. Detta gör mig skitarg på honom. Men jag vill absolut inte ge upp. Men det är trist när man ger honom chans på chans på chans och det inte funkar. Jag gillar verkligen hästen, han är speciell och vill att han ska fungera, men när det bråkas jämt o ständigt gör det inte saken bättre! :cry:

Vad tror ni? Ska jag ge upp och sälja honom? :confused: Han är 10 år, halvblod. Hans syskon är helt "normala", har inte sånna här grejer för sig som honom.

Sv: Bäst bett? Och andra funderingar...

Om du är helt säker på att hästen verkligen inte har ont någonstans, och har varit hos veterinär på utredning, haft ute equiterapeut, sadelmakare och tandläkare, tycker jag du ska ta hjälp av en bra instruktör! :)
Det verkar ju inte som om ni kan reda ut problemet själva. Och det är bara dumt att låta tiden gå. Funkar det inte så prova en annan instruktör.
Lycka till!

Som sagt, är du säker på att hästen inte har ont någonstans? Mycket av hans upförande tyder på det. Har du låtit kiropraktor/massör titta på honom?

Japp, alla "sorters" hästmänniskor har tittat på honom, inget är fel...!

Är det veterinär eller tandläkare som kollat tänderna? Är det veterinär kan du helt och håller räkna bort det. De är oftast helt värdelösa på hästtänder.

Om en häst skummar om munnen (mer än bara lite grann) så beror det oftast på att den antingen lägger sig på handen eller har problem med munnen på ett eller annat sätt.

Låter helt klart som att din häst har problem med munnen eller med ridningen. Kanske har du en häst som lägger sig handen på sig som blir öm i munnen och sen börjar gå och slå med huvudet p.g.a det.

Har själv en som har varit sån. Gäller att få med sin bakdelen så slutar de lägga sig i handen.

Halloj!!! Ge inte upp, jag höll också på att ge upp innan jag pratade med en tjej som jobbar på Lillhästen i Stav och hon rekomenderade ett bett ( stång med fasta ringar) ett av de snällaste du kan ha. Hon hade vart och lyssnat på en häst tandläkare i Uppsala och han förklarade följande; att det kan vara så enkelt att det nyper både inne å utan på mingipan+ att det kan vara obehagligt med bett som viker å trycker ner i tungan, eller att det även nyper i tungan. Sagt å gjort så köpte jag bettet och då har han tidigare gått på tre å två delat å det har inte funkat. Albert(hästen) är en väldigt pigg och framåt kille som alltid har "flippat" me huvet å vägrat att jobba lågt, men me det nya bettet så funkar han kanon.

Mvh en nu mer lycklig ryttare

Om han protesterar så fort lite mera krävande arbete krävs av honom så finns det nog inte en sån enkel lösning som att hitta ett trevligare bett. Ta hjälp av en duktig instruktör! Blir lätt att man sitter och gnetar och gnetar och retar upp sig och blir förbannad om man sitter med såna här saker helt själv. En instruktör kan visa dig alternativa övningar och sätt att få igenom saker på effektivare och mindre konflikt artat sätt. samt verkar ofta som en "stabiliserande" faktor när det gäller humöret hos den som rider :)

Lycka till.

Svar till alla:
Jag red idag, plockade bort nosgrimman och tog med mig ett dressyrspö som hjälpmedel. Jag vet inte vad, men hästen gick kanon! Backade inte, inga stegringar inget sånt alls! Kunde sitta ner o arbeta ordentlgt i traven. Han var som en dröm att rida! Ibalnd får han för sig att han inte vill och då kan man sitta där hur länge som helst utan att nått funkar! Nosgrimman brukar jag aldrig spänna hårt, har den bara där för att.

Han är kollad av riktig tandläkare. Och idag skummade han inte lika mycket som i onsdags när han inte gick att rida...

Idag kändes det som om han var nöjd och avslappand så han blev riktigt belönad i form av morötter o annat gott=)

Jag ska snart flytta till ett nytt stall, där finns andra tränare som jag absolut ska testa. Hoppas det funkar ännu bättre då!=)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 280
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 310
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar