Jag har två! De är jättesöta och jättegoa, men jag kan tyvärr inte rekommendera rasen till någon som vill ha hund. Kanske om man tänker jaga med dem, men då är nog basset griffon eller någon av de andra sorterna lättare att ha att göra med. Hound avlas att bli så tunga och med så mycket skinn att de knappast kan vara lämpliga för sitt ursprung längre.
De är envisa, grymt envisa! Vill de inte något så vägrar de och vill de nåt som de inte får så ger de sig aldrig. Jaktinstinkten är väldigt stark. Du går inte med en basset utan koppel (möjligen under jakt då du jagar med den). De trivs inte att vara ensamma, inte ens som ensamhund utan de är väldigt sociala. Det är oftast reserverade och många har problem med vikten. De är svåra att få rumsrena. Mina är 5 år och de gör fortfarande ifrån sig inne om man inte passar dem.
Visst finns det säkert undantag, men det är ingen lätt ras. Inte en hund som kommer när man ropar hit och som glatt och villigt går fint i koppel (eller ens följer med på promenad om du går åt "fel håll").
Som sagt så rekommenderar jag dem inte och även om jag älskar mina hundar så är det tveksamt om det skulle bli en ny basset efter Ester och Doris.