Diana

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att köpa en bärsjal. Har fått låna en Babybjörn men jag tycker det verkar mer praktiskt med en sjal. För visst är det så att man kan amma bebisen med den på? Men vad ska jag välja för sjal? Har tittat på den som Babyproffsen säljer som heter Tricot-slen (från Babylonia). Är den bra eller rekomenderar ni någon annan för en sjalnybörjare?

Sv: Bärsjal

Jag har köpt två bärsjalar (men har ingen bebis än) och jag blev rekommenderad Tri-Cots sjalar. De är tydligen lätta för nybörjare att använda. Jag köpte en ringsjal (då slipper man knyta helt och hållet) och en lång sjal.

Ringsjalen har jag provat lite och den verkar smidig att använda.

hur tung bebis har du? Det finns två typer av långa sjalar och det är trikå och vävda. Trikåsjalarna är ju lite stretchiga och passar bäst till mindre bebisar. När de börjar närma sig 10 kg är det inte lika bekvämt att bära i något som stretchar. Men sen finns det bärpåsar, meitai, mfl. Här kan du hitta en översikt
http://www.sjalbarn.se/sjalar.php
Vilket märke man väljer spelar inte så där oerhört stor roll, att man knyter rätt och tillräckligt hårt är mycket mer avgörande för bekvämligheten. Barnet ska inte svaja runt utan sitta tight mot magen.

Kan tillägga att själv har jag 5 olika sjalar/selar så det blir lätt så att man skaffar lite olika för olika ändamål....

Jag har en Tricot-slen som jag har varit väldigt nöjd med. Den var perfekt när dottern var mindre. Nu börjar hon bli större och funderingarna går till att köpa en ringsjal.
När hon var riktigt liten hade hon svårt att somna på kvällarna så det blev sjal på, hon var nöjd så länge hon fick vara nära. Oerhört skönt, man kan ju göra ås mycket annat under tiden. Dessutom tycker jag att en sjal avlastar tyngden väldigt bra så jag upplever det inte som att man blir trött i axlar, höfter och rygg vilket jag snabbt blir med en sele.

Vet inte vad bebisen väger, han har två månader kvar i magen... Det kanske är dumt att köpa sjal innan bebisen är född? Jag tänkte att alla bebisar tycker om att sitta i sjal, men så kanske det inte är.
Tack för länken.

Hur gammal är din dotter? Har inte riktigt koll på hur länge man kan ha just den sjalen. Det låter ju bra att sjalen avlastar tyngden bra, är lite känslig i axlar och rygg.

Dottern min är snart 7 mån och väger ca 9½ kg.
Det finns ju en uppsjö med knytningar. Tänkte lära mig knyta henne på ryggen istället nu när hon är lite större. Det går fortfarande bra att ha henne på magen om man drar åt ordentligt så hon inte guppar runt.

Det är definitivt bättre att skaffa en ergonomisk sele, släng Babybjörnen i soptunnan.

Du kan amma i en sele också, fast första tiden är en sjal jättemysig. De är alla ungefär likadana, bara bestäm dej för vilken färg och kvalité på tyget du vill ha. Jag sydde en själv och sedan köpte jag en Manduca bärsele, den har jag ammat i när vi varit iväg, superpraktiskt!

Jag får ont i ryggen av Manducan. Jag är från början svankryggig "i mig själv". Sonen har gallskrikit och vägrat sitta i Manducan tills han var ca 6 månader. Nu verkar han sitta bättre, men han sitter fortfarande "ojämt". Han kan inte bresa så mycket som det behövs för att sitta i den så han sitter lite på sniskan får att slippa bresa så mycket. (Svårt att förklara) Men jag bär i den om jag bara ska korta sträckor. Däremot långsjalen kan jag fortfarande bära i utan att det knappt känns :) Långsjalen är ju dock svårare att knyta utomhus eller om det är ett skitig offentligt golv...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 997
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 149
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar