Barrering ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Rodrigo__

Skulle någon kunna förklara för mej vad Barrering är ? Jag har hört så mkt om det men fattar inte vad det är :S Hade bra :D

Sv: Barrering ?

Det är när man på ett sätt som ur djurskyddssynpunkt är vidrigt försöker få hästen att lyfta på benen bättre. Tex. slå den med en pinne på frambenen när den hoppar hinder för att den ska tro att den slår i...

Enligt TR:
Med barrering menas att ryttaren och/eller medhjälpare med aktiv handling med eller utan tekniska hjälpmedel kan antas åstadkomma fysisk smärta hos hästen i samband med hoppning i syfte att tvinga hästen att hoppa högre eller försiktigare.

Praktiska exempel på barering;

Hoppa oxer bakvänt
Lägga hästen fel
Spik eller nubb i benskydden så att det gör ont när hästen slår i
Slå med pinne på benen i språnget
För tunga benskydd
Schockhöjning som hästen inte skall klara

Uh :( finns jättemånga hemska sätt folk barrerar sina hästar på :mad:

tror en oxer egentligen är en ett jämnt hinder men jag e inte helt säker!!

Parallelloxer är precis lika hög fram som bak
På en oxer får det frambommen vara ngt lägre, tror att det är 5 cm, och fortf räknas som oxer.

Parallelloxer är precis lika hög fram som bak
På en oxer får det frambommen vara ngt lägre, tror att det är 5 cm, och fortf räknas som oxer.
Oki, så på ett stigsprång skiljer sig bak och fram bommen mera?

du har redan fått många förklaringar, men sammanfattat:

barriering är hemskt och omänskligt, och de som medvetet håller på med det tillhör kategorin djurplågare i mina ögon! :cool:
tyvärr är det vanligare än man tror.

Finns även kemisk barrering, då man stryker på diverse medikament så att benen blir mkt känsliga för beröring.
En kompis till mig arbetade i Italien för några år sen och där var det tydligen vanligt att man gnuggade hästens ben med en stålborste och strök på med bensin. :cry:

Alltså jag bara undrar, du säger att du är kapabel att hoppa 140 och kan kommentera andras ridning, men ändå vet du inte vad barrering är?

Nån mer än jag som tycker det är konstigt?

Snor knapp

Det är ju också barrering att tex lägga fram ena änden av den bakersta bommen på en oxer och lägga den på högsta bommen fram. Och det har väl de flesta gjort någon gång.

Snor knapp

Det är ju också barrering att tex lägga fram ena änden av den bakersta bommen på en oxer och lägga den på högsta bommen fram. Och det har väl de flesta gjort någon gång.

Så du tycker att det är ok med barrering? Eller jag förstår inte riktigt vad du vill med inlägget...

Varför är det barrering om man lägger fram ena änden av den bakersta bommen på en oxer? Och nä, det har jag aldrig gjort. Lagt ner främre, ja, till en osäker häst...

Nej, jag tycker inte det är okej med barrering. Men många skriker så fort de hör ordet och ut kommer ord som djurplågeri, så då drog jag det som en avstickare bara, eftersom det är ett hinder de flesta hoppat, på ridskolehästar som privathästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 676
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 170
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar