Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
japp precis.... vad är en barockhäst??
alltså vad är det som utmärker en sådan?
är det exteriören? psyket? eller båda delarna? eller nåt helt annat?
*nyfiken*
En barockhäst är en barockhäst om något av följande stämmer:
a) Det sitter en ryttare som kallar sig barockryttare på den
b) Den avseende typ och härkomst har stor likhet med de hästar som användes till högre skolans dressyr under barocken (t ex äldre typen av PRE, lusitano, lipizzaner)
alltså spelar rasen eller hästen mindre roll hur den ser ut och den kan vara barockhäst ändå.... bara ryttaren kallar sig barockryttare..eller trots extrema exteriöra fel eller liknande?
Jag håller med Svea på hennes definitioner, det är nog framförallt ryttaren som 'gör' barockhästen!
Men för mig som lipizzanerägare stämmer även alt. B in väldigt bra. Vi använder bla.uttrycket "barockmodell/häst" i samband med utställningarna och menar då den äldre typen/modellen av lipizzaner (aningen grövre än flera av dagens modernare modeller)vars ursprung kan härledas till barocken.
Hästhantering
Hej!
Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
Hästnyheter Jag har aldrig sett ridning som en idrott..sport är det ju om man tävlar men idrott har jag nog aldrig kallat ridning för. Fast på vissa...
Hästmänniskan Jag är en hobbyryttare som älskar att träna, tävling är inte så viktigt för mig men gillar att träna och utvecklas. Och såklart rida i...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.