Barock på turbohäst - hur gör ni?

I alla inläggen finns en gemensam nämnare: hästen vill inte lyssna och lyda. Den vill komma undan, därför lägger den in turbon och drar istället. Då gäller det att komma underfund med varför, göra något åt det. Skaffa en bättre kontakt med hästen, bättre mental kommunikation. AR i sig gör inte hästen lydigare om man inte först har fått den att inse vad den håller på med och vad som förväntas av den.
 
Tack, för att du förklarar vad jag försöker säga med egna ord, :bow: men jag menar att kommunikationen bör inkludera hästen inte exkludera.
Hästen kan omöjligt vara lydigare än vad den fysiskt/mentalt klarar, oavsett hur tuff eller tydlig ryttaren är.
Jag har varit med vid flera tillfällen där ledarskap inte varit problemet, utan fysiska låsningar. Det har ofta resulterat i ett oönskat tempo...
 
Hur vi gör..? Ja, jag har ridit länge utan att galoppera när jag tränar dressyr. Vi har då tränat i skritt och sedan trav (öppna, sluta, halter, piruetter mm.). Först nu tycker vi att han är tillräckligt lyhörd (och stark) att galoppera. (kan tillägga att min häst hade lite problem med själva fattningen i början). Så vi lät honom gå lite fritt i början, både tempo och form. Bara han galopperade. Vi har börjat träna att bara galoppera en kort bit. Först ifrån trav och sedan från skritt och halt Efter ett tag så började vi kräva mer. Vi gör lite sluta och provar att böja honom åt båda hållen, tempoväxlingar, galopp-halt-galopp. Går galoppen jättbra(!) hoppar jag av och tar hem honom till hans mat. Allt på inrådan och övervakning av mina tränare.
Galoppen funkar fortfarande inte helt. Men det är på väg åt rätt håll. Så mitt tips är väl det som står ovan och/eller att försöka få tag i en bra instruktör som kanske kan ge dig lite tips om varför just din häst rusar. Och vad du ska göra åt det. Sedan är det väl bara att utrusta sig med ett stort tålamod. Jag har tyvärr inga mirakeltips.. :crazy:
 
Var har jag sagt att kommunikationen bör exkludera hästen :confused:
Annars är det väl knappast någon kommunikation.
 
Det svar du skrev på min tråd tolkade jag, av resonemanget att döma, att hästen exkluderas eftersom den inte tas på allvar. Att ställa frågan "till hästen" är väl det första alla borde göra...Eftersom man istället väljer att ställer frågan till andra människor i forum istället för att ta sig tid och "kommunisera" med sin häst.

Som jag ser det så finns tre bromsklossar, eller i detta fall turboväxlar,
* hästens fysiska förmåga,
* människans påverkan
* människans bristande förmåga i självransakan och hästkännedom.

Att ställa sig frågan "Vad gör jag?" Inför varje situation med hästen kan vara en bra start för en självransakan. Eller?
Att sedan fortsätta med frågan "Vad gör hästen när jag ber den göra nåt" Borde också vara en bra fråga att ställa sig själv.
Sen så kan man givetvis fortsätta och fundera på ifall man gillar resultatet av samarbetet med hästen eller ifall man vill försöka ändra sitt sätt att kommunisera för att förändra.

Ett tips för turbohäst kan vara att (ifall ridning och markarbete inte funkar), låt hästen undersökas, lära sig slappna av, kolla så att man själv inte samlat på sig låsningar och blockeringar, gå promenader med grimma och grimskaft tills hästen är så avslappnad att den automatiskt går i din takt, eller tömkör.

Döm av förvåningen, men många människor kommenderar och rabblar monologer OCH tror att det har med dialog och samspel att göra....visserligen är det kommunikation, men långt ifrån ett kreativt, positivt samarbete som främjar båda parter, anser jag.
 
Frågor som jag brukar fundera på...

Har man gått för fort fram med sig själv och sin häst?
Hur mår hästen? Hur mår människan?
Har människan varit tydlig nog i tanke och handling?
Har hästen dom förmågor som krävs av ryttaren?
Utför hästen det man ber om med glädje och entusiasm?
Om inte, varför?

Det brukar vara lättare att studera hästen för att få svar som ligger nära verkligheten eftersom människan gärna vill dikta svar som den tycker passar, utan att det igentligen har med hästen att göra... ;)
 
Hm...ser att vi tänker på detta på olika sätt.

När jag skrev mitt svar så utgick jag självklart från min egna häst som är en lite turbohäst och jag menade då inte att hon inte lyder eller samarbetar. Ber jag henne att göra en rörelse så gör hon givetvis det, men när "turbon" sätter in så är det extremt svårt att få henne att göra rörelsen avslappnat och när det blir så så ger jag mig hellre ut i skogen den dagen.

Har inte tänkt på det i form av att jag säger en sak och hon gör en annan.

För mig är avslappningen något som man endast kan be om och försöka visa vägen till och sedan är det upp till hästen att svara på detta. Och ibland svara den bra ibland inte och då får man antingen forsätta be om det eller strunta i det och göra något annat, vilket man väljer beror ju på ryttaren, hästen och hur det känns för dagen.
 
"Takes one to know one", heter det visst....
Och av det svaret antar jag att du inte fattat.
 
Jag förstår det, eftersom det då skulle vara så mycket mindre diskussioner av denna typen här i detta forum. Forum, iofs inget dumt i sig.

Och vad jag då menar med diskutera är att testa olika saker, "fram och tillbaka" tills vi förstår vad det är som "bromsat" utvecklingen,
eller i deta tillfälle "trampat gasen i botten". Att finna tillbaka till kommunikation och respekt hos hästen, lita till sin häst och utveckla sig tillsammans.

För jag antar att vi alla vill samma sak: ha en frisk, stark och glad häst att hålla på med. :)
 
Håller helt med dig. Men alla är vi på olika stadier med våra hästar och testar olika grejer och man ändrar sin uppfattning allt eftersom man lär sig mer, då framför allt när man genomför fler grejer.

Just nur är det i alla fall det jag tycker om det, men jag ändrar med all säkerhet uppfattning om detta precis som jag gjort med nästan allt annat. Sen åt vilket "håll" återstår att se. ;)
 
Det är just där lite av paradoxen ligger, att alla har olika brister, olika behov. Så genom att bara läsa "boken" eller bara lyssna på instruktören så glömmer man lätt bort hästen . Men genom att först lyssna på hästen, sen fundera på vad som står i boken och vad instruktören sagt så blir det lättare, iallfall för hästen. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 244
Senast: Karminnie
·
Dressyr När vi nu diskuterat varierad träning av just dressyr hästar.... Hur ser ni på varierad ridning utomhus på dessa, för att bygga vidare...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
8 046
Senast: flashlight
·
J
Dressyr Ja som ni ser på rubriken har jag en hel del problem med "min" häst; en fd travare som jag försöker få lite ordning på. Som gammal...
Svar
9
· Visningar
1 863
Senast: jeslin
·
Hästvård *suckar* vad är det nu som är fel. någon som vill analysera lite? för 3 år sedan köpte jag min nuvarande häst. en mycket speciell...
Svar
4
· Visningar
1 304
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp