Det svar du skrev på min tråd tolkade jag, av resonemanget att döma, att hästen exkluderas eftersom den inte tas på allvar. Att ställa frågan "till hästen" är väl det första alla borde göra...Eftersom man istället väljer att ställer frågan till andra människor i forum istället för att ta sig tid och "kommunisera" med sin häst.
Som jag ser det så finns tre bromsklossar, eller i detta fall turboväxlar,
* hästens fysiska förmåga,
* människans påverkan
* människans bristande förmåga i självransakan och hästkännedom.
Att ställa sig frågan "Vad gör jag?" Inför varje situation med hästen kan vara en bra start för en självransakan. Eller?
Att sedan fortsätta med frågan "Vad gör hästen när jag ber den göra nåt" Borde också vara en bra fråga att ställa sig själv.
Sen så kan man givetvis fortsätta och fundera på ifall man gillar resultatet av samarbetet med hästen eller ifall man vill försöka ändra sitt sätt att kommunisera för att förändra.
Ett tips för turbohäst kan vara att (ifall ridning och markarbete inte funkar), låt hästen undersökas, lära sig slappna av, kolla så att man själv inte samlat på sig låsningar och blockeringar, gå promenader med grimma och grimskaft tills hästen är så avslappnad att den automatiskt går i din takt, eller tömkör.
Döm av förvåningen, men många människor kommenderar och rabblar monologer OCH tror att det har med dialog och samspel att göra....visserligen är det kommunikation, men långt ifrån ett kreativt, positivt samarbete som främjar båda parter, anser jag.