F
flashlight
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!
Jag tycker att genom dressyren går hästen att rida överallt utan att ligga på. Jag har alltid krav - ej ligga på. Även när man släpper på har man hästen kvar i handen och med arbete genom ryggen o lyhörd och kan när som helst ta tillbaka igen, precis så mycekt som jag vill.
Skulle inte gå lika bra och smidigt för oss båda om jag inte dressyrtränade.
När hästen ligger på har man tappat ryggen och bärigheten och kontrollen. Så vill jag inte ila omkring. Det är inget nöje för mej och nte för hästen heller om jag måste bråka för att få stopp. Det är olydnad var man än är.
Men det kräver ju att man rider med samma signaler jämt, fast med olika krav. Hästen måste fatta vad man vill. OCh det gör de, de kan skilja på saker och när man känner varandra uppstår inga konstigheter med sånt här.Tycker jag.
Roligt tycker jag och min häst att det är när jag har min häst så avpänd och lydig att jag kan ut och galoppjobba på grannens travbana eller på sandvägarna runt omkring utan att hästen blir vrålstark i munnen eller släpper ryggen. Att kunna släppa på ordentligt i galoppen några hundra meter och ändå veta att jag kan få tillbaka tempot bara genom att räta upp mig, utan att behöva ta i hästen mun.
Dressyr för mig är frihet under ansvar, och ansvaret kräver tydliga och enkla regler som hästen måste respektera.
Jag tycker att genom dressyren går hästen att rida överallt utan att ligga på. Jag har alltid krav - ej ligga på. Även när man släpper på har man hästen kvar i handen och med arbete genom ryggen o lyhörd och kan när som helst ta tillbaka igen, precis så mycekt som jag vill.
Skulle inte gå lika bra och smidigt för oss båda om jag inte dressyrtränade.
När hästen ligger på har man tappat ryggen och bärigheten och kontrollen. Så vill jag inte ila omkring. Det är inget nöje för mej och nte för hästen heller om jag måste bråka för att få stopp. Det är olydnad var man än är.
Men det kräver ju att man rider med samma signaler jämt, fast med olika krav. Hästen måste fatta vad man vill. OCh det gör de, de kan skilja på saker och när man känner varandra uppstår inga konstigheter med sånt här.Tycker jag.