Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Roligt tycker jag och min häst att det är när jag har min häst så avpänd och lydig att jag kan ut och galoppjobba på grannens travbana eller på sandvägarna runt omkring utan att hästen blir vrålstark i munnen eller släpper ryggen. Att kunna släppa på ordentligt i galoppen några hundra meter och ändå veta att jag kan få tillbaka tempot bara genom att räta upp mig, utan att behöva ta i hästen mun.

Dressyr för mig är frihet under ansvar, och ansvaret kräver tydliga och enkla regler som hästen måste respektera.

Jag tycker att genom dressyren går hästen att rida överallt utan att ligga på. Jag har alltid krav - ej ligga på. Även när man släpper på har man hästen kvar i handen och med arbete genom ryggen o lyhörd och kan när som helst ta tillbaka igen, precis så mycekt som jag vill.
Skulle inte gå lika bra och smidigt för oss båda om jag inte dressyrtränade.

När hästen ligger på har man tappat ryggen och bärigheten och kontrollen. Så vill jag inte ila omkring. Det är inget nöje för mej och nte för hästen heller om jag måste bråka för att få stopp. Det är olydnad var man än är.

Men det kräver ju att man rider med samma signaler jämt, fast med olika krav. Hästen måste fatta vad man vill. OCh det gör de, de kan skilja på saker och när man känner varandra uppstår inga konstigheter med sånt här.Tycker jag.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag tycker att genom dressyren går hästen att rida överallt utan att ligga på. Jag har alltid krav - ej ligga på. Även när man släpper på har man hästen kvar i handen och med arbete genom ryggen o lyhörd och kan när som helst ta tillbaka igen, precis så mycekt som jag vill.
Skulle inte gå lika bra och smidigt för oss båda om jag inte dressyrtränade.

När hästen ligger på har man tappat ryggen och bärigheten och kontrollen. Så vill jag inte ila omkring. Det är inget nöje för mej och nte för hästen heller om jag måste bråka för att få stopp. Det är olydnad var man än är.

Men det kräver ju att man rider med samma signaler jämt, fast med olika krav. Hästen måste fatta vad man vill. OCh det gör de, de kan skilja på saker och när man känner varandra uppstår inga konstigheter med sånt här.Tycker jag.


Jamen då är vi ju helt överens. Ovanstående hade jag kunnat skriva själv.

Mitt första inlägg avsåg ju dock de ryttare som ännu kanske inte kommit så långt. Att de helt enkelt inte fixar att rida med samma signaler jämnt eller att hålla ryggverksamheten när hästen blir lite prillig och på tårna. För dessa ryttare är det, enligt min mening, mycket bättre att bygga upp kvaliteten i sin ridskicklighet där det finns förutsättningar att göra så. På sikt kommer det ju funka även utomhus också, när träningen gått framåt.

Tror du själv att alla ryttare, skickliga som mindre skickliga, direkt kan åstadkomma det du själv beskriver i ditt inlägg ovan, lika bra i alla miljöer?
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag lägger mig i!

Det gäller alla ryttare, beroende på vilken häst de har.

Min rår inte många på när han "tiltar".. han gör det inte ofta, men han gjorde det idag. Att rubba honom är som att rubba en trädstam, lika lätt att få kontakt..

han blev såhär:

http://www.awhitehorse.com/horsesmouth/uploads/images/2851.jpg

http://images.google.se/images?q=tbn:HciPWACr64R6vM:http://www.vestyshowhorse.com/images/maj_full_drop.gif

När han har hamnat i det läget har han 100% fokus på det han ser och då spelar det inte så stor roll i dessa lägen vem som sitter på ryggen, dock går det mer eller mindre fort/mer eller mindre lång tid beroende på hur duktig ryttare man är.

Men han kanske är extrem? I alla fall så är det inte en optimal form han uppvisar :smirk:

(denna häst har samma pappa som min, samt att denna hästs morfar har min häst som morfars far... ganska närbesläktade mao, och väldigt lika. )
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Du har inte funderat på skygglappar;)
Han tycker väl att han är hel:cool: :rofl:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Allvarligt talat kanske det skulle vara en idé, för det är inte kul när han hamnar i de lägena, som idag när det kom reflexvästprydda människor utanför paddocken och han gick inte att få kontakt med! Ingen "optimal form" att tala om då...

Vad menar du med det sista, han tycker han är hel:cool: ?
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

ööh!
COOL! Snyggast i stan:p
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jamen då är vi ju helt överens. Ovanstående hade jag kunnat skriva själv.

Mitt första inlägg avsåg ju dock de ryttare som ännu kanske inte kommit så långt. Att de helt enkelt inte fixar att rida med samma signaler jämnt eller att hålla ryggverksamheten när hästen blir lite prillig och på tårna. För dessa ryttare är det, enligt min mening, mycket bättre att bygga upp kvaliteten i sin ridskicklighet där det finns förutsättningar att göra så. På sikt kommer det ju funka även utomhus också, när träningen gått framåt.

Tror du själv att alla ryttare, skickliga som mindre skickliga, direkt kan åstadkomma det du själv beskriver i ditt inlägg ovan, lika bra i alla miljöer?


Men då så:D

Nej, det beror väl både på häst och ryttare. Jag är ingen skicklig ryttare, men van. Jag skulle inte göra mer än jag klarar på varje häst. Samtidigt kräver jag detta av varje häst. Om du förstår hur jag menar.

Om hästarna är vana att ridas i olika miljöer från start tror jag de flesta kan fungera så med en person som rider den regelbundet och känner hästen.

Jag har så svårt att tänka mej annat om jag ska vara helt ärlig:o Om det är en häst jag rider regelbundet.

Jag har en grundtanke att hästen klarar det jag begär av den, när det gäller såna saker. Men jag kanske bara har träffat "fel" hästar. Eller "rätt" eller hur man ser det. Jag vet inte. Ett par har varit lite svårt med först, i början, men då tar man det lite i taget, inget våghalsigt, utan provar och tar en bit i taget tills hästen är van och accepterar.

Men jag har ju inte suttit på alla hästar.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

SKitsnygg häst!:D

Ska jag vara helt ärlig har jag lite svårt för hästar som helt blockerar sig och blir "radarstyrda" som jag tycker du beskriver. Det är nästan dem jag har svårast för.

Jag trodde ett tag hingsten jag red var sån för han blev radarstyrd!:eek: Därför var jag lite skeptisk till honom.

Men jag upptäckte med just honom att han blev värre ju mindre jag sa ifrån. Ju bestämdare ledare jag blev ju mindre radarstyrd. Jag tvingade honom att fokusera på mej och blev rätt brysk ett tag när jag skulle ta mej igenom blockeringen. LYSSNA! rapp i rumpan, tex. Han hade tagit över med förra ryttaren och blev helt förvirrad av det:confused: :eek:

Han trivdes med att jag tog kommandot, väldigt tydligt. Då blev han lugnare och tryggare:idea: När han dessutom kände mej. Aldrig mer så radarstyrd som innan. Han lyssnade och var lugn när vi var ute.

Men din är antagligen mycket svårare. Som det låter. Då får du självklart anpassa hur du gör till det.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag lägger mig i!

Det gäller alla ryttare, beroende på vilken häst de har.

Min rår inte många på när han "tiltar".. han gör det inte ofta, men han gjorde det idag. Att rubba honom är som att rubba en trädstam, lika lätt att få kontakt..

han blev såhär:

http://www.awhitehorse.com/horsesmouth/uploads/images/2851.jpg

http://images.google.se/images?q=tbn:HciPWACr64R6vM:http://www.vestyshowhorse.com/images/maj_full_drop.gif

När han har hamnat i det läget har han 100% fokus på det han ser och då spelar det inte så stor roll i dessa lägen vem som sitter på ryggen, dock går det mer eller mindre fort/mer eller mindre lång tid beroende på hur duktig ryttare man är.

Men han kanske är extrem? I alla fall så är det inte en optimal form han uppvisar :smirk:

(denna häst har samma pappa som min, samt att denna hästs morfar har min häst som morfars far... ganska närbesläktade mao, och väldigt lika. )

Sorry Malinsky, läste nu mitt sista inlägg igen och såg att det kunde tolkas som kritik eller lite nedlåtande. Inte min mening. Oavsett hur skicklig ryttare man är tror jag att det kräver olika lång tid att komma till fullständig förståelse för en ny häst. Har själv haft hästar som varit rejält explosiva på tillridning (tar emot sådana ibland) och det har tagit olika lång tid på dessa innan de fungerat i alla miljöer, dvs uteridning, tävling osv.

Man får ju inte glömma att hästar är inidivider med olika förutsättningar. Och en del ÄR svårare än andra att "hitta rätt på".

Lät som en jobbig upplevelse, när han blev så ofokuserad. Förhoppningsvis kommer dessa tillfällen mer och mer sällan ju mer han och du mognar ihop som ekipage!

Kämpa på, det lossnar förr eller senare :-)
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Just det du beskriver med tydliga gränser känner jag igen från en av mina hästar. Han skrämde upp sig själv med att skygga, titta och kasta sig. Ju mer han "kom undan" med detta beteende, desto värre blev det. I början när han höll på så här trodde jag ärligt att han var riktigt rädd, för det var lite svårt att genomskåda. Men tillslut insåg jag att det var bara fjant och "ta-över-försök" från hans sida.

Och se på fasen, cirka en månad efter att jag började att kraftigt sätta stopp för larvigheterna så var till och med tendenserna till att titta och skygga borta. Funkade bra på honom iallafall.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

ja, precis!jag måste vara jättebestämd och en tydlig ledare, då relaxar han och e nöjd. han tiltar inte så ofta längre, men det händer ibland då han är väldigt tittig, även i 'hårt' arbete. den mentala avsl sitter hårt inne :(
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Man får ju inte glömma att hästar är inidivider med olika förutsättningar. Och en del ÄR svårare än andra att "hitta rätt på".


Absolut! De är verkligen helt olika! Hästar är individer precis som vi och utom olika temperament har de olika erfarenheter med sej. Men jag tycker nog också att det finns tydliga ärftliga delar också i hur de är.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

ja, precis!jag måste vara jättebestämd och en tydlig ledare, då relaxar han och e nöjd. han tiltar inte så ofta längre, men det händer ibland då han är väldigt tittig, även i 'hårt' arbete. den mentala avsl sitter hårt inne :(

Det är verkligen urjobbigt när en häst blir blockerad. Jag tycker tittighet är en sak, men att bli så där okontaktbar (eller vägra lyssna) är mer än så. Jag tycker det är hästar som inte är så säkra i grunden utan osäkra som blir så. Om dom blir utlämnade till sin egen virriga hjärna för att tolka och lösa en situation slår det slint i huvudet de behöver nån annan som "tar över" situationen.

Att jag har svårast för dem beror på att det är såna som kan fladdra iväg rakt ner i ett dike eftersom de inte har koll på nåt annat annat än sin egen rädsla innan de accepterar att "matte löser allt, jag lämnar det till henne". Då kan de var rätt lugna i alla lägen istället. Hingsten var en väldigt bra häst när han väl insåg att min hjärna löste situationer bättre än hans....

Enbart tittiga hästar brukar ha bättre koll på var de sätter fötterna och att inte ställa till farligheter. Men kan å andra sidan använda tittigheten för att pigga upp tillvaron när de är på det humöret och det är också väldigt enerverande:mad:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Japp, det är den totala blockeringen som är farligast. När hästen blir så låst i skallen att den till och med tappar självbevarelsedriften.

Hade en otäck upplevelse en gång med en häst som blev helblockerad ute, vägrade ta mina skänklar. Den började tokbacka mot ett jättedjupt krondike. När vi närmade oss detta och hästen inte tog skänkeln var jag tvungen att rappa på hästen rejält i rumpan för att undvika att vi skulle hamna i diket. Fatta paniken när hästskrället då backar ÄNNU fortare och går ner sig i diket! Hann tänka många hemska tankar om att hamna under osv.

Turligt nog gick det bra och anledningen till att just denna häst var så blockerad ute var en längre vila. Normalt sett var den jättetrevlig att träna utomhus men det krävdes regelbunden träning både ute och inne på denna för att den skulle vara cool och vettig i skallen.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

KL
Hoppar in här.
Ni som resonerar om detta med tittighet/blockeringar - gör ni några övningar för att hantera dessa fenomen?
I så fall vilka övningar?
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

KL
Hoppar in här.
Ni som resonerar om detta med tittighet/blockeringar - gör ni några övningar för att hantera dessa fenomen?
I så fall vilka övningar?

Det är väldigt individuellt från häst till häst. Men en grundläggande övning som jag gör med alla hästar jag rider är att öva upp respekten för hjälperna, t ex träna att hästen ska vara kvick i reaktionen framåt, "bakåt" (dvs stopp el förhållning) och även sidvärtes. Sedan tar jag med mig denna noggrannhet in i övriga ridningen.

En häst som blir spänd och tittig, alltfrån lätt okoncentration till total blockering, gör oftast detta på speciella ställen på en ridbana (om vi utgår från att det är där vi tränar). T ex vid utgången, eller där det står hindermaterial etc. När jag rider förbi dessa ställen är jag extra noggrann med att inte acceptera avvikelser i hästens reaktion på mina hjälper. Om hästen t ex skyggar inåt mot min innerskänkel trots att jag håller emot, ja då respekterar ju inte hästen min hjälp. Då kan jag t ex sakta av till skritt och sidvärtes flytta hästen undan för min innerskänkel MOT det den kastade sig ifrån. Helt enkelt tala om att trots att det bor ett spöke i hörnet så ska hästen ändå lita på mig som ryttare och följa mina hjälper in i hörnet. När jag befäst detta i skritt (oftast enklast pga minst energi i omlopp) ska hästen kunna göra det i trav och galopp.

Det är här ledarskapsfilosofin kommer in för mig. Hästen är ett flyktdjur med starka instinkter. Hänger jag med som en hjälplös trasa när hästen kastar sig och springer, ja då har jag överlämnat ledarskapet till hästen som förstår att den måste ta kommandot för att rädda sig. Men om jag istället lyckas bemästra situationen, vara en bestämd men rättvis ledare och visa hästen att den inte blir uppäten i hörnet, ja då kommer hästen tillslut att slappna av och "lämna över" ansvaret till mig att bedöma ev fara i alla situationer.

Beroende på grad av tittighet hos hästen (bara lätt stressad eller totalt blockerad) lägger jag upp svårigheten så att jag skapar goda förutsättningar att reda ut situationen. Om jag t ex vet att jag under första kvarten av ridpasset sitter på en jäkligt laddad häst och helt enkelt inte kommer att klara av att mota kast och spänning i "farliga hörnet", då kanske jag väljer att trava/galoppera hästen på en annan del av ridbanan. När jag successivt närmar mig det "farliga" ska jag kunna parera de problem som uppstår, annars förvärras situationen bara. Om hästen fungerar bra utomhus, men är tittig inne, är det bra att rida ut en ordentlig sväng innan så att hästen är rastad innan man tar itu med problemen.

Sen är det så himla individuellt från häst till häst. Beskrev i ett tidigare inlägg en valack som verkligen blev trygg när matte tog riktigt bestämt kommando "in mellan hand och skänkel" med ibland ganska tuffa tag. Det fick honom att slappna av och "lämna över" till mig på bara ngn månad efter att jag tagit tag i problemet.

Strax efter att jag löst problemet på denna häst fick jag en häst på tillridning som hade ung samma problem, explosiv och tittig. Provade naturligt nog samma koncept på honom, men det funkade inte alls. Han gick bara mer i baklås när han kände sig instängd. Efter någon månad när jag lärt känna hästen började jag lägga ihop ett och ett. Hästen hade allmänt lite tendens till cellskräck, fick lätt panik i trånga utrymmen som stalldörrar, på väg ut ur transporten osv. Han behövde känna att han hade gott om plats.

Tog med mig denna insikt till ridningen och när han började varva upp tog jag ett djupt andetag, och LÄTTAde helt på handen, dvs slack tygel. Inte så kul till en början eftersom hästen verkligen flög i luften. Tvingade mig själv att vara kall och att alltid lätta helt på handen när han körde igång. Och se på fasen, efter någon vecka var hästen helt annorlunda. Eftersom jag inte "spädde på" hans panik med att stänga in honom mellan hjälperna så hade han alltid en möjlighet att "fly". Denna häst blev kolugn efter en månad, alltså på TOTALT motsatt sätt som jag hade hanterat den andra hästen.

Inte så konstigt att man aldrig blir fullärd i ridning!
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Du har så bra tips men jag blir ändå lite full i skratt när jag läser och tänker på min valack.

Han är sällan tittig när vi är iväg och tränar, eller på tävling, men hemma är han för jäklig i det hörnet släpan står, och har man flyttat på den någon mm så blir han helskärrad.

:angel:

Han är 16 år och vi har bott här, haft samma ridbana sedan han var 3 veckor gammal.

Nu är det bättre, men detta gör att jag i princip inte kan programträna eller rida rörelser mot det hörnet.

Det är ingen som ser honom ute eller som träffar honom på andra ställen som kan tro det. Han är så lättsam och följsam annars.
Däremot så spänner han sig lätt, men att springa som en ostbåge och glo, det gör han bara hemma.....
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Tack för berömmet, det värmer.

Visst är det lustigt att det ofta är i hemmamiljö som hästen ser det största behovet av att pigga upp tillvaron.

Valacken som jag beskrev, han som behöver en fast hand, han fungerar just så. Han levde rövare med mig i flera månader i just hemmamiljö innan han "avslöjade" sig och jag kunde genomskåda honom.

Den vintern var han så hemsk att rida, kastade sig, stod på bakbenen och flöjtade runt och jag trodde alltså först att detta bottnade i verklig rädsla. Så skulle jag ut och tävla hoppning, på hemmaklubben där han alltså under flera månaders träning inte ens hade gått att få fram till läktaren. Övervägde om det ens var någon idé att starta, men jag provade iallafall. Å se på fasen, i tävlingsmiljö med högtalarljud, fullsatta läktare osv, då jäklar skärpte han till sig och var som en gud att rida och hoppa. Inte en skyggning, inte ett kast.

Efter detta drog jag åt tumskruvarna på den lilla spelevinken... och löste som sagt problemet helt och fullt på en månad.... snacka om att han hade lurat mig fett innan ;-)
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

men hemma är han för jäklig i det hörnet släpan står, och har man flyttat på den någon mm så blir han helskärrad.

Men du, det känner jag igen:angel:

:eek: :eek: :eek: varje gång vi ska passera den första kvarten. Sen går det över oftast när hon är uppvärmd, för att återkomma då hon blivit trött.:cool:

Min egen valack hade motsatta hörnet där INGENTING alls står:eek:

Särskilt om han vilat. Mörka vinterkvällar var jag nästan spökrädd som han kunde hålla på ibland. Han såååg nåt där.
Vi har ändå en del vikingagravar häromkring så man kunde ju börja undra om ridhuset av misstag placerats på någon ilsken vikings grav:eek: :crazy:

Jag tycker ignorera och rida på som ingenting oftast är det bästa. Då ger det ingen utdelning och skapar inte strid i onödan. Oftast avtar det då.

Men ibland kan det vara läge att säga ifrån. Det gäller bara att välja när och hur för att inte få tio gånger värre flåsande och blåsande.

Vid ett sånt tillfälle fick min tränare se vilken riktig liten bitch hästen kan bli om hon tar strid och blir arg. För att efteråt jobba dubbelt så bra och avslappnat, som om hon ändå ber om ursäkt och erkänner att hon var dum:love:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 583
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 655
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp