Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

KL

Finns så mycket att diskutera ang detta, men jag orkar inte just nu.....:o

Har varit ute, trots risk för regn, och tänkte då på att vara konstruktiv ang detta istället. En del tycker nog det är basic men då behöver man inte läsa.....

När man jobbar ute var det.

Som axel skrev så lär man sej känna av hur just den hästen är. Och planera det, delvis. "Idag är det så här, då jobbar jag så här"

Jag är inte kamikaze, jag har stor självbevarelsedrift. Det finns hästar jag inte heller skulle rida ut på, galningar. Som den nyinflyttade i grannstallet som kom förbiskenande häromdagen, utan ryttare. Brukar tydligen göra så:crazy:. Klart man aktar sig då. I alla fall kastar man sej inte ut bara utan att först ha tömkört tex - rejält. Eller ridit i ridhuset. I början i alla fall.

Om man vill träna ute så kan man (utifrån hur hästen fungerar) välja att ha vissa ställen, vägar, gärden, där man alltid kräver samma disciplin som i ridhuset. Då vet hästen det. Där jobbar man. Om man vill ha samma möjligheter att jobba utomhus alltså. Hästar lär sig ganska lätt.

Man också göra tvärtom, aldrig galopp på samma ställe tex. OCh slippa glädjesprång och hetsande när man närmar sej "galoppställen". Om man nu har en häst som beter sig så.

Är hästen väl genomriden och inte stallmodig brukar de allra flesta vara lugna och göra det man begär, även ute.

För att underlätta kan man också lära dem användbara ord redan från början. Som man är konsekvent med. Säger jag "skritt" är det skritt. Vid tömkörning, longering, ridning, andra ord är tex. "trav", "galopp", "framåt", "stilla", "vänta", osv. Hästar klarar att ha ganska stort ordförråd.

Man kan träna så mycket ute. Skritta självklart, längningar o tillbaka, i trav o galopp. Att sitta och jobba med galoppen ute och få tillbaka hästen rejält kort, samt maximal ökning av steget o tillbaka igen är så nyttigt. Efter ett sånt arbete är hästen så avslappnad och mjuk i hela kroppen att det inte finns en enda spänning. Lättriden, genomarbetad.

Man travar ibland i nerförslut och får under bakdelen och hästen stärker samlingsmusklerna "gratis".
´
Man kan träna övergångar, "vid det trädet gör jag halt" osv.

Man kan använda naturen på så många sätt.

Och så bara rida på och ha roligt med hästen. Enda kravet är då att inte gå med sänkt rygg och huvudet bland stjärnorna. Hitta nya vägar, undersöka skogsstigar, få social träning genom att stöta på en massa olika saker.

Jag tror varenda häst kan arbeta sansat ute om den bara blir riktigt van vid det och det inte är en stor sensation att komma ut.

Jag kan också dra paralleller till ridskolan, särskilt den i stan där hästarna inte ens hade hagar. Hela vintern i ridhuset, de var galna på uteritterna under jullovet och på våren. Inte för att de var så laddade dressyrhästar utan för att de tyckte det var så skitkul:bump: Knappt man satt kvar. :crazy: (Åkte av också ett par gånger) De pep av lycka:)


Precis som många andra skrivit så handlar det om livskvalité också. :bow:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ok, då förstår jag;) !
'
Jag rider inte min häst i någon samling då den inte orkar med det än.. vi har påbörjat att korta galoppen lite, men ingen samling att tala om, traven är det fokus på takt och bärighet och sätter takt med sitsen.

Jag har blivit instruerad att rida min häst som en 4 åring för att ordentligt stärka ryggen då han har en svag rygg som inte egentligen är gjord för att sitta på (vagnshäst). Då han har blivit ordentligt musklad kan jag börja arbetet med att sakta börja samla honom då ryggen orkar med att vara en del i "bågen".

Ingen rollkur, framåt/nedåt i låg form som jag åstadkommer genom att rida såsom jag beskrivit i tråden "Annorlunda träning" :)
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

KL; Inte till dig Malinski
Tänker på hur min häst var då jag fick hem henne. Det var nästan självklart att man skulle åka på bockningar, stegringar mm.
Har arbetat mycket med olika metoder att stärka hennes förtroende för mig (livsnödvändigt), och nu är det inga sådana problem alls längre.
Då kan jag i stället fokusera på det som är viktigt då vi sticker ut.
Livskvalitet, bärighet, balans etc.
Vad vill jag säga?
Jo, att om man har problem för att hästen spänner sig ute, så är det väl något man får ta tag i och göra något åt. Hästen säger ju nåt och man får väl f lyssna??
Det finns ju massor av metoder att ta till, eller hur.
Blir nästan arg, då jag tänker på det, man kan lägga hur mycket tid o energi som helst på det man själv tycker är kul/viktigt; egoistiskt!
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

:bow: Du är klok du. Nu har jag återfått hoppet om mänskligheten..! :bow: :D
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

*kl*

Däremot upplever jag en försämring efter jag gick över till havre från krafft, ska gå tillbaka till krafften och se om han blir coolare i skallen igen. Mer lättspänd och på tårna / tittig ute nu...
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

KL
Har varit ute, trots risk för regn, och tänkte då på att vara konstruktiv ang detta istället. En del tycker nog det är basic men då behöver man inte läsa.....

När man jobbar ute var det.

Som axel skrev så lär man sej känna av hur just den hästen är. Och planera det, delvis. "Idag är det så här, då jobbar jag så här"

Om man vill träna ute så kan man (utifrån hur hästen fungerar) välja att ha vissa ställen, vägar, gärden, där man alltid kräver samma disciplin som i ridhuset. Då vet hästen det. Där jobbar man. Om man vill ha samma möjligheter att jobba utomhus alltså. Hästar lär sig ganska lätt.

Man också göra tvärtom, aldrig galopp på samma ställe tex. OCh slippa glädjesprång och hetsande när man närmar sej "galoppställen". Om man nu har en häst som beter sig så.

Är hästen väl genomriden och inte stallmodig brukar de allra flesta vara lugna och göra det man begär, även ute.

För att underlätta kan man också lära dem användbara ord redan från början. Som man är konsekvent med. Säger jag "skritt" är det skritt. Vid tömkörning, longering, ridning, andra ord är tex. "trav", "galopp", "framåt", "stilla", "vänta", osv. Hästar klarar att ha ganska stort ordförråd.

Man kan träna så mycket ute. Skritta självklart, längningar o tillbaka, i trav o galopp. Att sitta och jobba med galoppen ute och få tillbaka hästen rejält kort, samt maximal ökning av steget o tillbaka igen är så nyttigt. Efter ett sånt arbete är hästen så avslappnad och mjuk i hela kroppen att det inte finns en enda spänning. Lättriden, genomarbetad.

Man travar ibland i nerförslut och får under bakdelen och hästen stärker samlingsmusklerna "gratis".
´
Man kan träna övergångar, "vid det trädet gör jag halt" osv.

Man kan använda naturen på så många sätt.

Och så bara rida på och ha roligt med hästen. Enda kravet är då att inte gå med sänkt rygg och huvudet bland stjärnorna. Hitta nya vägar, undersöka skogsstigar, få social träning genom att stöta på en massa olika saker.

Jag tror varenda häst kan arbeta sansat ute om den bara blir riktigt van vid det och det inte är en stor sensation att komma ut.

Jag kan också dra paralleller till ridskolan, särskilt den i stan där hästarna inte ens hade hagar. Hela vintern i ridhuset, de var galna på uteritterna under jullovet och på våren. Inte för att de var så laddade dressyrhästar utan för att de tyckte det var så skitkul:bump: Knappt man satt kvar. :crazy: (Åkte av också ett par gånger) De pep av lycka:)


Precis som många andra skrivit så handlar det om livskvalité också. :bow:

Jag håller med. Jag jobbar också så ute.... som du säger så finns det inga gränser egentligen för vad som kan göras ute.

jag är blandad i min metod dock, i det att jag kräver att hästen ska veta från mina signaler när det är allvar och det krävs fokus, och när jag tillåter en lite mer avslappnad attityd..... Som ryttare är jag helt orädd ute på min häst och de hästar jag haft då jag känt dem väl och fungerat väl med dem och kan läsa dem bra. Då kan det inte riktigt bli otäckt faktiskt i min bok....

Jag tycker det kan vara lite kul när hästen glädje krullar inför en liten trädstam som går att hoppa fast den ligger på marken, eller brallar en liten brall i glädje. Hästen känner att jag tycker det är ok med lite skoj uttryck, och tillåts uttrycka det. sen är det åter till ordningen igen. Även det förstår de, dvs vart gränserna går, och att det räcker.

Fast min förra som sagt - var uppväxt i skog och mark och gick där mycket och regelbundet. Han spände aldrig av ordentligt. Oavsett vad man gjorde. var bara het och spänd. Underbar på bana/ridhus och tävling, älskade att visa upp sig och slappnade av totalt. aldrig i skogen. fast det var glädje spänning så hjälpte det inte - det var spänning i vilket fall.....Dock var det en väldigt känslig häst, som vid minsta korrigering tex blev väldigt spänd och olycklig om han ens missförstod - då kunde ett helt pass vara förstört. så den hästen var nog som sagt speciellt känslig.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja det ska vara roligt och kännas tryggt och jag tycker nog det gör det när man lärt känna hästen och vet var man har den. Precis som du skriver så blir det så med hästar man rider mycket.

Men ang spända hästar så är det ju jobbigt. Jag har nog inte träffat mer än en som var så alltid, inte bara ibland, utan alltid. Det är väl kanske en fråga om arv också. Att vissa är väldigt känsliga i psyket. Tror jag i alla fall. De blir ängsliga av allt.
Den hästen var inte min. Så jag kände henne inte så väl. Hon tillhörde en bekant. Allt måste vara exakt likadant som igår, även ridvägen, - annars var det farligt. Hon panikade inte, men blev spänd i hela kroppen och nästan blockerad i huvudet, dvs svår att nå fram till. Min bekant hade väldigt jobbigt med det där. Då är det för myclet spänningar för att det ska gå att komma tillrätta med tror jag. Men det är nog undantag.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja det ska vara roligt och kännas tryggt och jag tycker nog det gör det när man lärt känna hästen och vet var man har den. Precis som du skriver så blir det så med hästar man rider mycket.

Men ang spända hästar så är det ju jobbigt. Jag har nog inte träffat mer än en som var så alltid, inte bara ibland, utan alltid. Det är väl kanske en fråga om arv också. Att vissa är väldigt känsliga i psyket. Tror jag i alla fall. De blir ängsliga av allt.
Den hästen var inte min. Så jag kände henne inte så väl. Hon tillhörde en bekant. Allt måste vara exakt likadant som igår, även ridvägen, - annars var det farligt. Hon panikade inte, men blev spänd i hela kroppen och nästan blockerad i huvudet, dvs svår att nå fram till. Min bekant hade väldigt jobbigt med det där. Då är det för myclet spänningar för att det ska gå att komma tillrätta med tror jag. Men det är nog undantag.

Ja det är nog undantag som du säger.

fast isåfall var min förra ännu konstigare.
för han funkade ju i vilka nya miljöer som helst. om det var tävling.
bara älskade att visa upp sig helt enkelt - och miljön.

blev dock tokstressad dan innan tävling - han visste på kvällen om man flätade och badade och han fick stå inne. blev då stressad som tusan.

Om jag skulle tävla sommartid då de normalt gick ute natten, fick jag låta honom gå ute nattetid som om allt var som vanligt, även innan en tävling - annars visste han och var helt uppstressad från det han kom in till dess man skulle åka - orkade inte prestera på det sättet.
blev extra tidiga morgnar för :angel: som ingenting, att sen komma och hinna ta in, fläta och putsa... men det funkade om man gjorde så. :D väl på tävling var han 100 procent.

väldigt lustig häst med andra ord. men fin var han!
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Det känns som om du inte läst mitt inlägg speciellt noga.

Jag skriver i inlägget att jag har utbildat tre hästar till relativt hög nivå i dressyr och jag beskriver hur två av dem var rätt olika att "introducera" till utearbete. Nämnde inte den tredje hästen men även den arbetade jag mycket utomhus.

Jag är alltså FÖR att arbeta hästarna ute, men jag inser att det inte är så lätt på alla hästar att göra det på ett bra sätt från dag 1. Därav min teori om att man tar det steg för steg. Skritta försiktigt på lång tygel kanske man kan göra under en övergångsperiod, men åtminstone min målsättning är att jag ska kunna rida hästen LIKA BRA ute som inne. Men jag ger inte avkall på kvaliteten på vägen dit.

Var nog otydlig i vissa av mina beskrivningar - "high chaparall" använde jag i negativ bemärkelse om ryttare som inte bryr sig så mycket om hur hästen går i form/är lugn osv, bara för att de rider ute. Trist tycker jag för hästar kan inte förstå skillnaden mellan varför den ena dagen ska gå på ett sätt på banan, och nästa dag är alla regler borta.

"Riva av" använde jag i positiv bemärkelse, menar inte bokstavligt talat flågalopp eller rivstarter, utan på det sätt jag själv har arbetat mer flegmatiska individer på bra underlag ute. T ex tempoväxlingar i galopp upp till "hoppegalopp" med bra balans men lite friare form.

Varför skulle det vara antingen lugn harmoni eller "high chaparall"? Det blir inte "high chaparall" på en häst som är van att arbeta ute i naturen också. "Riva runt" i skogen? Jag vet inte vad du har för bild av folk som rider och arbetar sina hästar ute?

Allt jag gör har någon tanke om varför det är bra för hästen. För att den ska må bra både fysiskt och psykiskt och hålla.



Det säger mer om dej som ryttare än om hästen om du inte kan få hästen att arbeta lugnt utomhus. OM den "stretar" så fort du tar tygeln utomhus skulle du kanske jobba enbart utomhus ett tag tills både hästen och du har lärt er att det går det också?

Hållbarhet skapar man knapppast genom att harva runt på ridbana alla dagar utom en, då hästen försiktigt får skritta i skogen. Och var kommer hästens mentala välbefinnande in? Tror du att den trivs bättre med livet (om den är "lättspänd") om den inte får ett omväxlande arbete?
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

... brallar en liten brall i glädje. Hästen känner att jag tycker det är ok med lite skoj uttryck, och tillåts uttrycka det. sen är det åter till ordningen igen...

:bow: Underbart att höra. När ryttaren slappnar av o släpper sin prestationsångest o tillåter sig att skratta o busa lite o låter hästen göra detsamma; då växer förtroendet dem emellan o det blir en roligare samvaro. :bump: Spänningar släpper o det blir lättare att jobba.

Ibland ääär det ju så kul; livet - som när man hittar en omkullfallen trädstam att hoppa över :bump: lite spontant sådär - då måååste man ju bara bocka lite av glädje efteråt! :D

Sen detta med att rida ute, innebär ju även att man har vädret som påverkar - vilket man får ta hänsyn till, spec då om man har en häst med lite nerv. Blåsväder är ju busväder. Såna dagar blir det inte mkt ordning på torpet; men då är det så. Shit happens. :p
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Min häst får göra allt! Jag rider ut honom i skogen och klättrar eller bara myser, galopperar honom på skogsvägar, rider på öppna stora fält o.s.v.
Han är lydig och väldigt snäll, han uppskattar att få varierad träning. Nu i sommar har vi i stort sett bara ridit ut och det har minst sagt gett utdelning.
Han får hoppa och gå lite cavaletti, ibland är det mer markarbetsaktig dressyr för att han inte ska fastna i huvudet på något (det får vi satsa på lite nu, han vill BARA trampa!)
Det enda som gör min häst spänd på det viset att det blir svårt att rida är när han känner sig trängd, t.ex. av andra hästar i ridhuset (det är det som gör att ja tror han kan bli bra tävlingshäst, han trivs bäst när han är själv i ridhuset ;)) men i övrigt är han bara världens snällaste.
Skulle jag inte rida ut skulle han ju bara få en överskottsenergi som man knappt kan få ur honom.
Det är väldigt många som kommenterat och blivit förvånade över att jag rider ut min häst men för mig är det naturligt, sen vi skaffade egen häst 2000 har jag alltid ridit ut mina hästar, det är ju roligt! Fräsa på lite i galopp o.s.v.
När jag fick hem Wille hade vi inget ridhus på gården ja stod, jag red uteslutande ut och lite på ridbanan, när vintern kom hade vi nästan bara fält att rida på. Redan där började han ju känna förtroende för mig, om jag får vara så djärv :angel: , han hade väl inte blivit så mkt uteriden men efter ungefär ett halvår med sådan ridning växte ju bandet mellan oss eftersom han litade på att ja kunde hantera dessa situationer.
Hmm supersvamligt, men jag och Wille gillar att vara i skogen och mysa :D lika mycket som vi gillar att rida i ridhuset.
Synd bara på vädret nu, det är blött och tråkigt och halt överallt, ridbanan blir tung och stum och gräsbanan hal och mjuk.
Mer utomhus åt mig!
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Om hästar ska vara "Lyckliga Atleter" måste de få variation och se mer än bara fyra hörn och fyra långsidor! Sen är det ju underbart att ha möjlighet att få krypa in i ett ridhus när mörkret faller på!!! Jag har upptäckt att det mest är mörkret som är jobbigt för mig... känns som om jag blir yr i huvudet ibland när man ska ut och allt är svart!
http://www.youtube.com/watch?v=vgI66FjZ_x8&mode=related&search=
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

]
Var nog otydlig i vissa av mina beskrivningar - "high chaparall" använde jag i negativ bemärkelse om ryttare som inte bryr sig så mycket om hur hästen går i form/är lugn osv, bara för att de rider ute. Trist tycker jag för hästar kan inte förstå skillnaden mellan varför den ena dagen ska gå på ett sätt på banan, och nästa dag är alla regler borta
Vadå alla regler borta:confused:
En häst som är lydig o tränar hårt kan få slappa lite ibland.
Att ha kul ihop med träningen är av stor vikt.
Om man inte är motiverad- träning=tråkigt.

när man är ute o galopperar fort behöver hästen inte gå i form.

Förr sa jag -Yihaa! om hästen fick springa allt vad den kunde.
Om den FICK göra det ngn gång, låg den aldrig på i handen annars.

det är iallafall mer kontrollerat än när de drar järnet i hagen.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag brukar rida med pannlampa.
Det är skitamysigt med den eller månsken när det är snö.

Val. tycker inte om när jag släcker den. Sackar då o pendlar med öronen-Sätt på lampan! :crazy:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

]Vadå alla regler borta:confused:
En häst som är lydig o tränar hårt kan få slappa lite ibland.
Att ha kul ihop med träningen är av stor vikt.
Om man inte är motiverad- träning=tråkigt.

när man är ute o galopperar fort behöver hästen inte gå i form.

Förr sa jag -Yihaa! om hästen fick springa allt vad den kunde.
Om den FICK göra det ngn gång, låg den aldrig på i handen annars.

det är iallafall mer kontrollerat än när de drar järnet i hagen.

Jag tror du missar poängen med det jag skriver. Jag läste ett tidigare inlägg i denna tråd, tror det var Malinskys, om hur hon hade problem att få sin häst avspänd och i nuläget klarade detta bäst i paddock, medan det däremot var problem att göra detta ute i skog och mark.

Jag skrev mitt inlägg utifrån detta, att jag tycker att det är rätt resonerat att lägga tyngdpunkten vid kvalitet, och kanske träna ett tag under för ekipaget optimala förhållanden, och låta hästen slappa på lång tygel ute i skogen. Naturligtvis med sikte på att så småningom kunna träna hästen lika bra ute som inne.

Tolkade Malinskys inlägg som om träning ute var mer av ondo eller godo just nu (rätta mig om jag har fel) och att hon därför valt att ge sin häst långa skrittpromenader utan krav. Kraven ställs istället under dressyrträning i paddock/ridhus.

Mitt ursprungliga inlägg gav helt enkelt stöd åt detta upplägg, som jag tycker är insiktsfullt av Malinsky.

De som har hästar som på ett bra sätt kan växla mellan krav och lite friare utomhusform, utan att detta förvirrar hästen och försvårar utvecklingen, har ju redan ett bra upplägg.

Men jag VET av erfarenhet att det finns många ryttare som sitter och beklagar sig på dressyrbanan för att hästen är het, laddad, stark i munnen osv. I slutet på passet kan de ha fått hästen att slappna av och bära sig själv utan stress. Men nästa dag är de ute och galopperar runt i skogen, har plöstligt släppt alla krav från dressyrträningen och vad händer? Jo nästa pass i ridhuset är hästen återigen stark och ligger på.

Min poäng är alltså att utifrån sina långsiktiga mål lägga upp en träning, inne och ute, som SAMVERKAR för att komma fram till målet. Där "ute" och "inne" inte motverkar varandra.

Och Axel, dressyrträning och regler ska inte automatiskt innebära att det är tråkigt. Roligt tycker jag och min häst att det är när jag har min häst så avpänd och lydig att jag kan ut och galoppjobba på grannens travbana eller på sandvägarna runt omkring utan att hästen blir vrålstark i munnen eller släpper ryggen. Att kunna släppa på ordentligt i galoppen några hundra meter och ändå veta att jag kan få tillbaka tempot bara genom att räta upp mig, utan att behöva ta i hästen mun.

Dressyr för mig är frihet under ansvar, och ansvaret kräver tydliga och enkla regler som hästen måste respektera.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag har aldrig provar pannlampa, menm jag tror inte att jag vågar mig ut i skogen ändå om det är för mörkt, du vet, hyggena.

Däremot så är det ju underbart när det är månklart ute.

Visst drömmer jag ibland om ridhus, som idag, men det gäller att intala sig att man rider och tränar under de förutsättningar man har.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Du förstod mig helt rätt.. :bow:

..och givetvis (till alla som undrar) vill jag kunna jobba min häst optimalt även i skog och mark i alla gångarter..
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag brukar rida med pannlampa.
Det är skitamysigt med den eller månsken när det är snö.

Val. tycker inte om när jag släcker den. Sackar då o pendlar med öronen-Sätt på lampan! :crazy:

Åh, månsken o snö, det är helt underbart!

Förr red jag alltid i mörker och hästen såg bättre än jag. Nu blir jag bekväm med ridhuset. Men månsken o snö, dår går jag ut.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 583
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 655
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp