Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag håller med dig om att stret gör mera skada än nytta.

Både för häst och ryttare.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag har ju en sådan häst, min erfarenhet är att ju mera lösgjord desto lättare att hantera dessa spänningar. Visst kan du träna bort det till en viss del, men jag tror samtidigt att man måste acceptera att ens häst är sådan.

Trixet är att temperara dem rätt, förhållande till foder, arbete, och utevistelse.
Vet du inte att man kan svälta den, släppa ut den 24h o ta av skorna.
Då håller den sig på mattan:)
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

De behöver ingen Graman. De stannar hemma:D
En häst som är väldigt stallmodig o inte får hoppa runt, brukar jag tömköra.
Lätt att hålla den på mattan.

Ja, tömköra skulle jag lägga till i mitt första inläg om hur jag varierar träningen.
Periodvis gör jag det ganska ofta, någon gång i veckan.

Jag brukar även låta den efter promenaderna för hand gå på lina några varv i båda varven i alla gångarter. I bara grimma.
Det är så nyttigt att se hur de rör sig, om man ser någon förändring i rörelsemekaniken och för hästen att jobba i egen balans.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Inte bara här:angel:
i en grannby gjorde man så.
En häst har fortfarande inte kommit iväg till ngn klinik efter 1 års hälta eftersom den inte har lust att gå in i trailern.
Den kunde knappt ta sig till hagen.

Den var tidigare riden av barn o körd utan problem till små hopptävlingar, nu går den inte att lasta.
Matte tycker att hästen ska vilja göra saker.
vill den inte- slipper den.

Hade dock skor på fram sist jag såg den- såg mkt lyckligare ut.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

När man pratar om varierad ridning/träning så måste man tänka i ett större perspektiv tycker jag.

Över ett år, långsiktig planering av träningen.

Och väga in utbildningsnivå, ålder och tävlingssäsong, ev viloperiod.
Och väga in årstider och väder.

Jag har skrivit det några gånger förr, men om man tänker att man har en frisk häst som ej ska sättas igång, så är vintern uppbyggnadstiden.

Då rider jag sällan på banan, då det antingen är för hårt, eller för mycket snö. Jag sitter på våran grusväg som är ca 1½ km, fram och till baka.
Där varierar man med galoppjobb, eller travjobb/skolorna.
Detta varvas med klättring och långa skrittpass.
Under skrittpassen så leder jag hästarna,ca 30 - 50 min.
En vilodag, och 2 skrittdagar i veckan.

Våren och början på sommaren är förhoppningsvis lite tävl. då rider jag ganska mycket på banan, varierande beroende på vilka helgen man tävlar. Men skrittpassen finns på samma sätt här. Gärna över hygget, så det blir mycket benlyft och balansträning.
Dock så klättrar jag inte eller cantrar under denna period.

Sommaren är det mera skogsridning, i trav och galopp, varvat med träning på banan, och skrittpass. Även lite klättring.

Hösten rider jag som på våren.

Skrittpassen är a och o. Jag tycker nog att det kan ge mera än att galoppa runt. Rider jag ute så gör jag aldrig avkall på lydigheten, men hästen får bestämma formen själv, så den tränar att bruka sin kropp i olika lägen/terränger.
Den ska alltid svara frammåt och stopp, annars blir det farligt...

Mina hästar går ute mycket, men de får själva bestämma när de vill in. De går ut vid 6.30 på morgonen.

Jag tycker att flera har skrivit tänkvärda inlägg.
Det är ju rätt många dressyrhästar som "det inte går" att rida ut på.

Just det, du har skrivit vettigt om hur du lägger upp det tidigare, vet att du rider ute mycket precis som jag.
Jag varvar också efter årstiden och planeringen.
Ju mer man kan göra utomhus, desto mer bör ju hästen, rent logiskt, lära sig att det inte är någon skillnad på ute och inne egentligen i fråga om vad som förväntas av den ang lydnad, avslappning osv. Men fortfarande återstår ju det jag pratar om i tråden, att spänning från att vara ute är ngt som är väldigt vanligt på många hästar, och mer närvarande än när man rider inom fyra väggar. samt som du själv säger, att det finns individer som är mer spända än andra, oavsett, om man jämför.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag har ju en sådan häst, min erfarenhet är att ju mera lösgjord desto lättare att hantera dessa spänningar. Visst kan du träna bort det till en viss del, men jag tror samtidigt att man måste acceptera att ens häst är sådan.

Trixet är att temperara dem rätt, förhållande till foder, arbete, och utevistelse.

Absolut, rider man BARA ut och inte kräver, då är det väldigt svårt att få hästen lösgjord nånstans och den blir mer svårriden ute också.

När vår gamling inte tävlade och vi inte hann med honom blev han mycket mer "obstinat" ute. Det blev åter till ridbanan minst ett par gånger i veckan. Med så mycket muskler som den hade måste han kunna uppföra sig. :o

Att vissa hästar är såna håller jag också med om. Jag rider en sån också och mina egna har inte varit bättre. Men det är just därför jag påstår som jag gör att det går att rida dem till arbete även ute, om det är naturligt för dem.

Man kan temperera med ridningen också. Till viss del. Men inte alltid självklart! Men lugn, fokusering, och samma signaler som på ridbanan gör mycket för att hjälpa hästen spänna av.

Fö kan de stressa upp sig och vara spända även på ridbanan. Behövs att en fågel landar på ridhustaket om de har den läggningen och det är en sån dag.

På den enda bilden jag har (i avataren) spårar en ökning ur innan den startat för att ridhusdörren öppnades, (bakom) och det räcker för att tappa allt. För det var en sån dag. Och då dagarna vet man ju ofta, dagen efter vila, tex.

Håller fö med det du skrev tidigare om upplägg. Jag är inte emot skrittpass, de är utmärkta, över "stock o sten",men när det BARA blir skritt ute och bara ngn gång/vecka, är det en annan sak.

Och axel: Lysande idé:idea: Om "min" dam hamnat i "rätt" händer, då hade hon varken haft skor eller box eller fått nån mat:idea: Det ska jag tala om för henne.:devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

*KL'
Detta fenomen gäller inte bara för dressyrhästar.
Har en grannponny som pga inkonsekvent behandling, numera inte ens går att ledas ut MOT skogen.
Den kom på sensommaren o var då inte komplicerad.
Reds sen ut med sällskap varje gång= vägrar nu att gå själv.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Nej man ska inte generalisera. Men i ett avseende gör jag det faktiskt och det är att alla hästar behäver omväxlande arbete för att må bra, både fysiskt och psykiskt.

Det är inte bara dressyrhästar som inte får detta, långt ifrån. Många elithästar i hoppning lever nog rätt enformigt liv också liksom många galopphästar som står på träningsstallen vid galoppbanorna, och travhästar, mm.

I viss mån måste man bortse från hästens psykiska behov för att ha dem på det sättet. Och även dess fysiska behov.

Det kan man inte komma ifrån. Oavsett vad man har för syfte.:crazy:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Såg inte ditt svar:o men ja just det.

Skrev just det, gäller egentligen många och inte alls bara dressyrhästar. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag använder inte hästen som ett redskap för min ev. framgång som dressyrryttare, utan vill att även den ska ha livskvalité.

Jag har inte alls samma krav ute.där är man för att ha kul o njuta av naturen. Lite som att i skolan pluggar man- på fritids leker man.

Vet att tränare har tyckt att jag är snäll :confused: mot hästen, för att jag inte vill träna 6 dár i v.

Men för mig är hästen som mitt barn- vill dens bästa.

:bow::bow:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag skrittar ut hästen av den enkla anledningen att jag är för rädd för att galoppera ute. Ni må tycka att jag är en tönt och en dålig ryttare/hästägare för detta men för många är det en realitet. Jag har fått några rejäla skador som har gjort mig fegare än jag var förr.

Till dig som också endast skrittar ut (har jag förstått rätt) kan jag tipsa om att tömköra istället. Jag gör det mycket med min häst längs vägar i skritt. I min del av landet saknas skog och det mesta är asfalt. Var man än är kan man se miltals åt alla håll och det är TRÅKIGT. Nåväl, åter till ämnet. När jag tömkör ute går hästen i en låg och fri form och får samtidigt chansen att öka sitt självförtroende genom att vara den som går först. Dessutom får jag ett rejält träningspass genom att följa med i hennes stora skritt. Jag är övertygad om att hästen tycker det är rolig omväxling till arbetet på utebanan men tror inte att hon går och tänker att det hade varit mycket roligare att galppera på vägen istället.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag skrittar ut hästen av den enkla anledningen att jag är för rädd för att galoppera ute. Ni må tycka att jag är en tönt och en dålig ryttare/hästägare för detta men för många är det en realitet. Jag har fått några rejäla skador som har gjort mig fegare än jag var förr.

Till dig som också endast skrittar ut (har jag förstått rätt) kan jag tipsa om att tömköra istället. Jag gör det mycket med min häst längs vägar i skritt. I min del av landet saknas skog och det mesta är asfalt. Var man än är kan man se miltals åt alla håll och det är TRÅKIGT. Nåväl, åter till ämnet. När jag tömkör ute går hästen i en låg och fri form och får samtidigt chansen att öka sitt självförtroende genom att vara den som går först. Dessutom får jag ett rejält träningspass genom att följa med i hennes stora skritt. Jag är övertygad om att hästen tycker det är rolig omväxling till arbetet på utebanan men tror inte att hon går och tänker att det hade varit mycket roligare att galppera på vägen istället.

Tömköra ute är väldigt bra. Och inne med för den delen.

Ang naturen förstår jag att det är trist. Som slätterna i Uppland. En av de två gånger jag red islandshäst var i de trakterna, inte en backe på tre timmar :cool: Men skog att kliva i fanns det ju i alla fall.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Den vilda hästen tillbringar sitt liv i skritt, den galopperar bara vid fara. Jag har en bok som sammanfattar den forskning som gjorts på förvildade hästar och hästliknande raser ( rena riktiga vildhästfloclkar finns inte längre).

Där uppges så lite som galopp typ två ggr i veckan.
Hästen är ett fredligt stillsam djur som lojt hasar runt på stäppen och käkar :D
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Den vilda hästen tillbringar sitt liv i skritt, den galopperar bara vid fara. Jag har en bok som sammanfattar den forskning som gjorts på förvildade hästar och hästliknande raser ( rena riktiga vildhästfloclkar finns inte längre).

Där uppges så lite som galopp typ två ggr i veckan.
Hästen är ett fredligt stillsam djur som lojt hasar runt på stäppen och käkar :D

Utan skor o box o havre:p :idea: :D
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

utan skor - men den är anpassade sedan .........till underlaget - och ÄR FRI att själv välja underlag :smirk:

Däremot börjar de gärna dagen med lite proteinrika fröer om sådant bjuds - så nästan havre :D
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Mm, nu är det så här att min häst är världens snällaste och skulle aldrig drömma om att göra nått så jag åkte av. Men jag sa att jag låter henne bara skritta i sogen därför att jag tycker det är så skönt för henne att få skritta igenom hela sin kropp och bara få gå ut och filosofera i skogen heeelt utan krav. Visst låter jag henne trava och galoppera ibland om vi känner för det.

Vem som nu skrev att jag skulle rida ut oftare - så är det inte så att hon blir ohanterbar om hon får sträcka på sig - men så här rider JAG och det var ju det frågan handlade om!

Det är ganska svårt att gå in på hur varje enskilld rider sin häst eftersom alla hästar är olika och man känner sin egen häst bäst!

Kan tillägga att min häst är så glad som man kan bli! Hon älskar att jobba. Och sen tycker jag att det kan vara väldigt stimulerande för hästar att ridas på uteridbanan, där jag rider nästan uteslutande, jag går i vart fall inte in i ridhuset om det inte verkligen måstes p.g.a vädret och det är ju nästan bara när banan står under vatten eller är belagd med snö!

man kan rida OTROLIGT varierande på banan inte sitter man och harvar samma saker dag ut och dag in? Eller hur!?
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Du har rätt ang. hästens temperament o även hur det är med bra ridunderlag.
Jag har ju dragit mig för att klättra när det tar 2h fram o tillbaka, men åker nu iväg för att få tillgång till bra klätterbackar o även fina sandvägar.

Om man är rädd för att ramla av.Är det så att hästen försöker att få av en- är det en sak, glädje en annan.
man kan även rida lydnad- precis som på banan om man tycker att hästen uppförs sig illa.
När det är fruset i marken kan jag ibland bara träna fattningar o bryta av på en gång- enkla byten.
Man kan oxå leja en kamikazepilot till att galoppera hästen.
Jag gjorde så förr o även Tinne har en som galopperar hästarna (även Carex) på gärdena.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja, jag tänker leja en kamikaziepilot när det är dags att galoppa ute på min unghäst. Hon är visserligen en sansad häst. Bra mycket coolare än valacken, men jag har blivit fegare med åren, det är bara att inse.

Hade det inte kostat 19 000 att få henne dräktig, så hade jag skickat iväg henne redan nu i höst, men någonstans går gränsen för vad man har råd med. Så nu får vi se hur långt jag kommer under hösten, och hur hon är i vår. Tyvärr så resorberade hon, och jag har inte bestämt än hur jag ska göra ännu, om jag betäcker om eller försöker satsa på utbildning.

oj, blev lite offtopic där...
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag har blivit modigare med åren:cool:
Växte upp på ridskolan där ingen häst fick gå ute om dagarna, inte ens privathästarna- snacka om bomber.

Skötte o red en 3o en 5-åring som jag även red ut i väldigt backig terräng- utan skor på ishalka oxå.:eek:
Skötte de värsta ridskolehästarna som skickade alla som red dem.
Man formas av sina erfarenheter o jag lärde mig att kunna se längre ä näsan räckte o kanské kunna förutsäga på vilket humör som hästen var på.

skötte sen en häst som blev tokig när det skvätte om bilarna- fast vi red på en cykelväg på sidan om.
Hoppade på bakbenen- livsfarlig. Ägaren visste om det, men sa inget så att jag inte skulle spänna mig:crazy:
Min första häst var ibland riktigt otäck. Ingen i stallet vågade rida henne, förutom min kamikaze.

Den sista som jag red in var den snällaste. Mest förberedd kanske?
Nää inte bara, utan trygg i sig själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 583
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 655
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp