Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet du inte att man kan svälta den, släppa ut den 24h o ta av skorna.Jag har ju en sådan häst, min erfarenhet är att ju mera lösgjord desto lättare att hantera dessa spänningar. Visst kan du träna bort det till en viss del, men jag tror samtidigt att man måste acceptera att ens häst är sådan.
Trixet är att temperara dem rätt, förhållande till foder, arbete, och utevistelse.
De behöver ingen Graman. De stannar hemma
En häst som är väldigt stallmodig o inte får hoppa runt, brukar jag tömköra.
Lätt att hålla den på mattan.
Vet du inte att man kan svälta den, släppa ut den 24h o ta av skorna.
Då håller den sig på mattan
När man pratar om varierad ridning/träning så måste man tänka i ett större perspektiv tycker jag.
Över ett år, långsiktig planering av träningen.
Och väga in utbildningsnivå, ålder och tävlingssäsong, ev viloperiod.
Och väga in årstider och väder.
Jag har skrivit det några gånger förr, men om man tänker att man har en frisk häst som ej ska sättas igång, så är vintern uppbyggnadstiden.
Då rider jag sällan på banan, då det antingen är för hårt, eller för mycket snö. Jag sitter på våran grusväg som är ca 1½ km, fram och till baka.
Där varierar man med galoppjobb, eller travjobb/skolorna.
Detta varvas med klättring och långa skrittpass.
Under skrittpassen så leder jag hästarna,ca 30 - 50 min.
En vilodag, och 2 skrittdagar i veckan.
Våren och början på sommaren är förhoppningsvis lite tävl. då rider jag ganska mycket på banan, varierande beroende på vilka helgen man tävlar. Men skrittpassen finns på samma sätt här. Gärna över hygget, så det blir mycket benlyft och balansträning.
Dock så klättrar jag inte eller cantrar under denna period.
Sommaren är det mera skogsridning, i trav och galopp, varvat med träning på banan, och skrittpass. Även lite klättring.
Hösten rider jag som på våren.
Skrittpassen är a och o. Jag tycker nog att det kan ge mera än att galoppa runt. Rider jag ute så gör jag aldrig avkall på lydigheten, men hästen får bestämma formen själv, så den tränar att bruka sin kropp i olika lägen/terränger.
Den ska alltid svara frammåt och stopp, annars blir det farligt...
Mina hästar går ute mycket, men de får själva bestämma när de vill in. De går ut vid 6.30 på morgonen.
Jag tycker att flera har skrivit tänkvärda inlägg.
Det är ju rätt många dressyrhästar som "det inte går" att rida ut på.
Jag har ju en sådan häst, min erfarenhet är att ju mera lösgjord desto lättare att hantera dessa spänningar. Visst kan du träna bort det till en viss del, men jag tror samtidigt att man måste acceptera att ens häst är sådan.
Trixet är att temperara dem rätt, förhållande till foder, arbete, och utevistelse.
Jag använder inte hästen som ett redskap för min ev. framgång som dressyrryttare, utan vill att även den ska ha livskvalité.
Jag har inte alls samma krav ute.där är man för att ha kul o njuta av naturen. Lite som att i skolan pluggar man- på fritids leker man.
Vet att tränare har tyckt att jag är snäll mot hästen, för att jag inte vill träna 6 dár i v.
Men för mig är hästen som mitt barn- vill dens bästa.
Jag skrittar ut hästen av den enkla anledningen att jag är för rädd för att galoppera ute. Ni må tycka att jag är en tönt och en dålig ryttare/hästägare för detta men för många är det en realitet. Jag har fått några rejäla skador som har gjort mig fegare än jag var förr.
Till dig som också endast skrittar ut (har jag förstått rätt) kan jag tipsa om att tömköra istället. Jag gör det mycket med min häst längs vägar i skritt. I min del av landet saknas skog och det mesta är asfalt. Var man än är kan man se miltals åt alla håll och det är TRÅKIGT. Nåväl, åter till ämnet. När jag tömkör ute går hästen i en låg och fri form och får samtidigt chansen att öka sitt självförtroende genom att vara den som går först. Dessutom får jag ett rejält träningspass genom att följa med i hennes stora skritt. Jag är övertygad om att hästen tycker det är rolig omväxling till arbetet på utebanan men tror inte att hon går och tänker att det hade varit mycket roligare att galppera på vägen istället.
Den vilda hästen tillbringar sitt liv i skritt, den galopperar bara vid fara. Jag har en bok som sammanfattar den forskning som gjorts på förvildade hästar och hästliknande raser ( rena riktiga vildhästfloclkar finns inte längre).
Där uppges så lite som galopp typ två ggr i veckan.
Hästen är ett fredligt stillsam djur som lojt hasar runt på stäppen och käkar