Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen får man ju ha med i beräkningarna att ju högre upp i klasserna en dressyrhäst kommer ju mer ligger nerverna utan på - det är ju så man vill ha det!! Med det inte sagt att dom hoppar och far runt i skogen men de blir säkerligen taggade!! Dom flesta storhästar en bit upp i klasserna är ju lite som att sitta på ett paket med nitroglycerin
Jag tycker det är viktigast att hästen får gå mycket i skogen när den är ung. Min 4-åring är inriden i skogen och jobbas fortfarande där till minst 50%. När det kommer till min "förstahäst" eller vad man ska kalla det, så går hon bara i skogen en gång i veckan om det inte är nått spec.
Hon skrittas uteslutande på långtygel. Verkar vara ganska så tvärtom mot vad ni andra skrivit - jag tycker dock inte att det är negativt att rida på mer framåt. Min häst går nat. St.george och ska debutera int.I jag anser det inte värt spänningen som sätts i hästen och framför allt inte skaderisken. Jag kan naturligtvis trava och galoppera i skogen - men att säga att det skulle kunna göras utan ett visst "ånga på" som någon beskrev det är ju nästan omöjligt.
Sen får man ju ha med i beräkningarna att ju högre upp i klasserna en dressyrhäst kommer ju mer ligger nerverna utan på - det är ju så man vill ha det!! Med det inte sagt att dom hoppar och far runt i skogen men de blir säkerligen taggade!! Dom flesta storhästar en bit upp i klasserna är ju lite som att sitta på ett paket med nitroglycerin
Men åter till hur jag väljer att rida min häst i skogen och varför - det var ju det frågan handlade om
Jag tycker så här, när jag låter henne skrittas på långtygel i skogen en dag i veckan i kanske 45 min så är hon laddad när vi går i väg - ju längre tid det går ju mer avslappnad blir hon för att sedan skritta och bara njuta i total harmoni. Om jag i stället travar och galopperar blir hon bara mer uppstressad (eller vad man nu ska kalla det) ju längre bort vi kommer.
Där kommer jag till slutsattsen: En skritt tur i skogen blir verkligen BELÖNING i detta fallet!
Hmm fast dom orkar ju egentligen inte ens piaffera när det väl kommer till kritan så så mkt nitroglycerin eller nerverna utanpå handlar det inte om,mest spänning och överskottsenergi som mest beror på för mycket mat och för lite arbete.
Det var den typen av energi som en tränare som jag red för förr, ville att man skulle
-BRUKA energin!
Tja. Piaffen blir mkt bättre, men bytsserier i varje- Jag åker av
Hm, min häst får inte alls mkt mat i proportion till det arbetet hon utför plus att hon går i hage 8 timmar om dagen. Och att säga att dressyr hästar på elit nivå inte arbetar tillräckligt är nog lite magstarkt. jag pratar inte om fritidshästar! Och visst orkar dom både piffa och puffa har jag tyckt mig se
Allt är relativt helt enkelt.
Hmm jag fattar inte, "energin" som kommer utav spänning och överskottsenergi brukar ju vara i 2 minuter knappt när den kommer till arbete innan hästen blir dödstrött.
Hmm jag fattar inte, "energin" som kommer utav spänning och överskottsenergi brukar ju vara i 2 minuter knappt när den kommer till arbete innan hästen blir dödstrött.
Isabell Werth sa en gång att man inte kan gå in och rida en högre dressyrklass med viss spänning i hästen. Man måste nog inse att det finns postitiv och det finns negativ form av spänning.
Jag tror du missuppfattar, det är inte överskottsenergin axel menar att man ska bruka utan mer den energin som kommer när hästen är färdigvärmd har kommit igång ocg är inne i andra andningen - den energin verkar det inte finnas nån ända på.
Axel - rätta mig om du menar nått annat
Du känner inte min häst som är livrädd för hästar(skäckar) i en hage som vi går förbi på vägen hem ibland.
2 min. räcker till mååånga piffsteg.
Ja hon menade inte som du, det framgick ju ..... Du talar inte om samma sak här och hästar som inte går att rida i skogen pga nitroglycerin.
Det är inte det Isabell talar om heller. Hon talar om energin som kommer utav när hästen är helt igenomarbetad och på hjälperna, det är inte spänningen hästen går på då utan spänsten. Det är en fin linje mellan spänning och spänstighet och det gäller att veta vad som är vilket.