Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ska bara råna en bank först!!!

Belive me, jag är jättesugen! Han är ju inkörd och "klar" dock börjar åren gå och han är ju inte körd på 3 år nu... :(
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag tycker det är viktigast att hästen får gå mycket i skogen när den är ung. Min 4-åring är inriden i skogen och jobbas fortfarande där till minst 50%. När det kommer till min "förstahäst" eller vad man ska kalla det, så går hon bara i skogen en gång i veckan om det inte är nått spec.

Hon skrittas uteslutande på långtygel. Verkar vara ganska så tvärtom mot vad ni andra skrivit - jag tycker dock inte att det är negativt att rida på mer framåt. Min häst går nat. St.george och ska debutera int.I jag anser det inte värt spänningen som sätts i hästen och framför allt inte skaderisken. Jag kan naturligtvis trava och galoppera i skogen - men att säga att det skulle kunna göras utan ett visst "ånga på" som någon beskrev det är ju nästan omöjligt.

Sen får man ju ha med i beräkningarna att ju högre upp i klasserna en dressyrhäst kommer ju mer ligger nerverna utan på - det är ju så man vill ha det!! Med det inte sagt att dom hoppar och far runt i skogen men de blir säkerligen taggade!! Dom flesta storhästar en bit upp i klasserna är ju lite som att sitta på ett paket med nitroglycerin:D

Men åter till hur jag väljer att rida min häst i skogen och varför - det var ju det frågan handlade om:rofl:
Jag tycker så här, när jag låter henne skrittas på långtygel i skogen en dag i veckan i kanske 45 min så är hon laddad när vi går i väg - ju längre tid det går ju mer avslappnad blir hon för att sedan skritta och bara njuta i total harmoni. Om jag i stället travar och galopperar blir hon bara mer uppstressad (eller vad man nu ska kalla det) ju längre bort vi kommer.

Där kommer jag till slutsattsen: En skritt tur i skogen blir verkligen BELÖNING i detta fallet!
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja det kan jag.. tack så mycket!

Min c-ponny gick max att rida på banan 2 gånger i veckan, red oftast bara en..resten i skogen.

nej de får inte hänga i handen efter att de fått springa av sig, då korekerar jag det direkt.

min tränare tycker bara att det är bra att jag rider mycket i skogen, och så länge hästarna gör framsteg hela tiden så lägger inte hon sig i det =)
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Sen får man ju ha med i beräkningarna att ju högre upp i klasserna en dressyrhäst kommer ju mer ligger nerverna utan på - det är ju så man vill ha det!! Med det inte sagt att dom hoppar och far runt i skogen men de blir säkerligen taggade!! Dom flesta storhästar en bit upp i klasserna är ju lite som att sitta på ett paket med nitroglycerin:D

Hmm fast dom orkar ju egentligen inte ens piaffera när det väl kommer till kritan så så mkt nitroglycerin eller nerverna utanpå handlar det inte om,mest spänning och överskottsenergi som mest beror på för mycket mat och för lite arbete.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Det var den typen av energi som en tränare som jag red för förr, ville att man skulle
-BRUKA energin!
Tja. Piaffen blir mkt bättre, men bytsserier i varje- Jag åker av:bump:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag tycker det är viktigast att hästen får gå mycket i skogen när den är ung. Min 4-åring är inriden i skogen och jobbas fortfarande där till minst 50%. När det kommer till min "förstahäst" eller vad man ska kalla det, så går hon bara i skogen en gång i veckan om det inte är nått spec.

Hon skrittas uteslutande på långtygel. Verkar vara ganska så tvärtom mot vad ni andra skrivit - jag tycker dock inte att det är negativt att rida på mer framåt. Min häst går nat. St.george och ska debutera int.I jag anser det inte värt spänningen som sätts i hästen och framför allt inte skaderisken. Jag kan naturligtvis trava och galoppera i skogen - men att säga att det skulle kunna göras utan ett visst "ånga på" som någon beskrev det är ju nästan omöjligt.

Sen får man ju ha med i beräkningarna att ju högre upp i klasserna en dressyrhäst kommer ju mer ligger nerverna utan på - det är ju så man vill ha det!! Med det inte sagt att dom hoppar och far runt i skogen men de blir säkerligen taggade!! Dom flesta storhästar en bit upp i klasserna är ju lite som att sitta på ett paket med nitroglycerin:D

Men åter till hur jag väljer att rida min häst i skogen och varför - det var ju det frågan handlade om:rofl:
Jag tycker så här, när jag låter henne skrittas på långtygel i skogen en dag i veckan i kanske 45 min så är hon laddad när vi går i väg - ju längre tid det går ju mer avslappnad blir hon för att sedan skritta och bara njuta i total harmoni. Om jag i stället travar och galopperar blir hon bara mer uppstressad (eller vad man nu ska kalla det) ju längre bort vi kommer.

Där kommer jag till slutsattsen: En skritt tur i skogen blir verkligen BELÖNING i detta fallet!

det var ju ypperligt intressant att faktiskt få ett uttalande från någon som verkar den andra läran också - du beskriver precis det jag fått höra från de tränare jag nämnt. :bow:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Hmm fast dom orkar ju egentligen inte ens piaffera när det väl kommer till kritan så så mkt nitroglycerin eller nerverna utanpå handlar det inte om,mest spänning och överskottsenergi som mest beror på för mycket mat och för lite arbete.

Hm, min häst får inte alls mkt mat i proportion till det arbetet hon utför plus att hon går i hage 8 timmar om dagen. Och att säga att dressyr hästar på elit nivå inte arbetar tillräckligt är nog lite magstarkt. jag pratar inte om fritidshästar! Och visst orkar dom både piffa och puffa har jag tyckt mig se:rofl:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Det var den typen av energi som en tränare som jag red för förr, ville att man skulle
-BRUKA energin!
Tja. Piaffen blir mkt bättre, men bytsserier i varje- Jag åker av:bump:

Hmm jag fattar inte, "energin" som kommer utav spänning och överskottsenergi brukar ju vara i 2 minuter knappt när den kommer till arbete innan hästen blir dödstrött.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Hm, min häst får inte alls mkt mat i proportion till det arbetet hon utför plus att hon går i hage 8 timmar om dagen. Och att säga att dressyr hästar på elit nivå inte arbetar tillräckligt är nog lite magstarkt. jag pratar inte om fritidshästar! Och visst orkar dom både piffa och puffa har jag tyckt mig se:rofl:


Allt är relativt helt enkelt.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Men jag måste poängtera att jag egentligen inte "förespråkar" den här läran (vad uppstoppat det lät va:cool: ) Jag tycker det är högst upp till var och en för ingen häst är den andra lik - därför blir det väääkldigt svårt att säga hur man ska eller inte ska göra anser jag!
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Allt är relativt helt enkelt.

Det är klart, jag förstår vad du menar för i allmänhet är det nog så att folk fodrar på sina hästar så att dom blir svåra att rida/hantera i stället därför att man aldrig kan komma till ridning under passet allt går åt till att blir av med överskottsenergin....
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Hmm jag fattar inte, "energin" som kommer utav spänning och överskottsenergi brukar ju vara i 2 minuter knappt när den kommer till arbete innan hästen blir dödstrött.

Du känner inte min häst som är livrädd för hästar(skäckar) i en hage som vi går förbi på vägen hem ibland.
2 min. räcker till mååånga piffsteg.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Hmm jag fattar inte, "energin" som kommer utav spänning och överskottsenergi brukar ju vara i 2 minuter knappt när den kommer till arbete innan hästen blir dödstrött.

Isabell Werth sa en gång att man inte kan gå in och rida en högre dressyrklass med viss spänning i hästen. Man måste nog inse att det finns postitiv och det finns negativ form av spänning.

Jag tror du missuppfattar, det är inte överskottsenergin axel menar att man ska bruka utan mer den energin som kommer när hästen är färdigvärmd har kommit igång ocg är inne i andra andningen - den energin verkar det inte finnas nån ända på.

Axel - rätta mig om du menar nått annat
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Vad menar du med spänning?
En spänd häst i min värld är inte optimalt, men däremot en "positivt" laddad häst med mkt glädje att arbeta och prestera.

Laddning ringer väl i mina öron medans spänningar "alltid" är av ondo.

Har du lust att vidareutveckla?? :)
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Isabell Werth sa en gång att man inte kan gå in och rida en högre dressyrklass med viss spänning i hästen. Man måste nog inse att det finns postitiv och det finns negativ form av spänning.

Jag tror du missuppfattar, det är inte överskottsenergin axel menar att man ska bruka utan mer den energin som kommer när hästen är färdigvärmd har kommit igång ocg är inne i andra andningen - den energin verkar det inte finnas nån ända på.

Axel - rätta mig om du menar nått annat

Ja hon menade inte som du, det framgick ju ..... Du talar inte om samma sak här och hästar som inte går att rida i skogen pga nitroglycerin.

Det är inte det Isabell talar om heller. Hon talar om energin som kommer utav när hästen är helt igenomarbetad och på hjälperna, det är inte spänningen hästen går på då utan spänsten. Det är en fin linje mellan spänning och spänstighet och det gäller att veta vad som är vilket.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Du känner inte min häst som är livrädd för hästar(skäckar) i en hage som vi går förbi på vägen hem ibland.
2 min. räcker till mååånga piffsteg.

Jo men jag tänkte mer inne på banan, man får ju hoppas att det inte finns en hel hög med skäckar därinne, men visst jag fattar vad du menar med att utnyttja den energin till att få hästen att piffa och puffa och berömma men det var inte det jag talade om :D
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja hon menade inte som du, det framgick ju ..... Du talar inte om samma sak här och hästar som inte går att rida i skogen pga nitroglycerin.

Det är inte det Isabell talar om heller. Hon talar om energin som kommer utav när hästen är helt igenomarbetad och på hjälperna, det är inte spänningen hästen går på då utan spänsten. Det är en fin linje mellan spänning och spänstighet och det gäller att veta vad som är vilket.

Jösses, det är inga personangrepp det här. Men jo det var exakt så I.W sa och det var exakt så jag menade också.

Och du har nog inte hängt med alls i vad jag skrivit för jag har aldrig sagt att en dressyr häst inte går att rida i skogen p.g.a nitroglycerin!!! Det var ett uttryck som jag snodde av Brink för jag tycker det stämmer så bra. Och jag skrev ju i mitt förra inlägg att den energin jag menade kom när hästen var helt genom jobbad och kommit in i vad man på en människa kallar andra andningen! Om du sedan vill kalla den spännst eller what ever... Allting går ju att tolka precis som man vill.

Men nu var det ju inte detta tråden handlade om så den diskussionen lämnar jag nu.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag menar att man ska bruka all energi o heller inte skapa mer än vad man klarar av.

Det har hänt att jag har fått kompromissa med stoet några ggr.
I synnerhet när hon var 4 år.
Ett enormt lok som är på G. uppskärrad o vill vidare-FORT.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

När man pratar om varierad ridning/träning så måste man tänka i ett större perspektiv tycker jag.

Över ett år, långsiktig planering av träningen.

Och väga in utbildningsnivå, ålder och tävlingssäsong, ev viloperiod.
Och väga in årstider och väder.

Jag har skrivit det några gånger förr, men om man tänker att man har en frisk häst som ej ska sättas igång, så är vintern uppbyggnadstiden.

Då rider jag sällan på banan, då det antingen är för hårt, eller för mycket snö. Jag sitter på våran grusväg som är ca 1½ km, fram och till baka.
Där varierar man med galoppjobb, eller travjobb/skolorna.
Detta varvas med klättring och långa skrittpass.
Under skrittpassen så leder jag hästarna,ca 30 - 50 min.
En vilodag, och 2 skrittdagar i veckan.

Våren och början på sommaren är förhoppningsvis lite tävl. då rider jag ganska mycket på banan, varierande beroende på vilka helgen man tävlar. Men skrittpassen finns på samma sätt här. Gärna över hygget, så det blir mycket benlyft och balansträning.
Dock så klättrar jag inte eller cantrar under denna period.

Sommaren är det mera skogsridning, i trav och galopp, varvat med träning på banan, och skrittpass. Även lite klättring.

Hösten rider jag som på våren.

Skrittpassen är a och o. Jag tycker nog att det kan ge mera än att galoppa runt. Rider jag ute så gör jag aldrig avkall på lydigheten, men hästen får bestämma formen själv, så den tränar att bruka sin kropp i olika lägen/terränger.
Den ska alltid svara frammåt och stopp, annars blir det farligt...

Mina hästar går ute mycket, men de får själva bestämma när de vill in. De går ut vid 6.30 på morgonen.

Jag tycker att flera har skrivit tänkvärda inlägg.
Det är ju rätt många dressyrhästar som "det inte går" att rida ut på.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Du får tala om vad du vill men jag håller ändå inte med dig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 583
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 655
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp