Men då har du i alla fall varit ute och vissa dagar fungerar det
Det fungerar som sagt ibland, funkar det inte lägger jag ned träningen ute och bara skrittar, ingen mening att träna hästen på fel saker!?
Jag tror tyvärr att vissa dressyrryttare som resonerar så gör det pga att de själva blir så fixerade vid att trimma, deras perfektionism, som vissa människor har, vad de än gör, får dem att inte kunna släppa.
De blir rädda att gå ut och "förstöra" men är nog lika rädda att åka av sina "laddade" hästar som aldrig ser annat än ridbanan, tävlingsplatserna och hagen.
Nja, där kan jag nog inte hålla med, visst finns det de som är rädda att rida ut sina hästar, men det är nog inte bara dressyrryttare. Jag personligen anser att det inte finns någon anledning att rida ut och inte klara av att få honom i en "ändamålsenlig" form. Visst gör jag det ändå, men sedan jag fick pekpinnen från senaste tränaren så inser jag vad viktigt att han går i rätt form, jämt! Det gagnar inte honom som ridhäst att släppa ryggen
Jag har träffat en del såna ryttare, som tex fått panik när vet ordinerat galopp rakt fram längre sträckor, vid ingångsättning efter skador tex (som de lyckats få utan att ridas utanför ridbanan
).
Då har gramanen åkt på och de har gjort korstecken innan de går ut
En sålde hästen när vet beordrade mer omväxlande arbete
pga återkommande kotledsinflammationer.
Andra dressyrryttare rider ut sina hästar på samma sätt som jag gör. Oavsett vilken häst de har. Inget tjafs om "lättspända" där. En av hästarna har åtminstone tävlat lag-sm
Och den är "lättspänd", jag har själv ridit ut på den, och den kan stressa ujpp sej,åtminstone förr när den var yngre.
Jag tror det handlar om ryttarens egen inställning i första hand.
I viss mån kanske, men alla hästar är inte stöpta i samma form och man kan inte dra alla ryttare över en kam, tycker det är synd att generalisera
Nu blir jag nog utkastad från det här forumet