Sv: Barock/akademisk
AMEN!
Jag satt "hemma i mitt vardagsrum med stampat jordgolv vid min stockeld" och funderade härom dagen...
Jag funderade över det här tunnelseendet när det gäller Akademisk Ridkonst. Varför är det bara där det ska vara svart eller vitt. Ingen har sett god svensk AR, utan bara förböjda ostrkrokar i undertempo. Det är det enda som anti-AR-arna har hat att komma och gnälla med i snart fyra år. Jag börjar undra om det var fyra år sen de var på någon clinic och än idag fyra år senare, tror att alla AR-are rider likadant. Och det är ett *piiip* tjat om att man ska lägga in exempel på god AR. Vad ÄR då god AR?
Det vore roligt att veta. Men näää... det får man aldrig veta.
Jag som står med en fot i varje läger, håller på att bli knas med min ridning. Jag ska nog snart sluta rida och satsa på knyppling.
Vid lektioner på min dam vid min "traditionellt ridinriktade" ridskola:
Instruktör 1: Lätt lätt kontakt med handen nästan lite lös tygel och minska tempot, minska tempot rid inte så fort...
Instruktör 2: Håll i tygeln, sträckt kontakt med hästens mun, minska tempot känn in takten.
Instruktör 3. Håll i tygeln, sträckt kontakt, ner med hälen, korta tygeln, minska tempot, böj mer på volterna, böj ÄNNU mera, minska tempot, minska, minska ÄNNU mer.
Instruktör 4: Håll i tygeln, korta den, sträckt kontakt, minska tempot, men låt ändå inte hästen slappna av utan växla hela tiden även framåt.
Instruktör 5: Håll i tygeln, DRIIIIIIIIIIV, fram, fram, fram, korta tygeln, sträckt kontakt, DRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIv, fram, fram, fram...
Detta är alltså EN ridskola, som BORDE vara enhetligt Strömsholmsutbildade ridinstruktörer eller får varje årskull en egen utbildning med annorlunda inriktning och riktlinjer för hur man ska instruera? Varför kommer det då vidareutbildningar som dessa instruktörer oftast också går och då också borde få samma utbildning. Flera av instruktörerna är dessutom aktiva, eller före detta aktiva tävlingsryttare MSV, S't George, GP, dressyrdomare... Vilken instruktör skulle du lyssna på? Vad är god "traditionell ridning?"
Min AR-instruktör, kontakt med hästens mun på bridongen, banansläng på stången, minska tempot men tänk på takten. Vid behov separerar vi hjälperna och rörelsrna, tills vi får hjälper och rörelser som vi kan pussla ihop till något bra efter behov.
Min AR-instruktör är alltså från början tävlingsryttare om jag inte missminner mig upp emot MSV och Strömsholmsutbildad ridinstruktör, DET vet jag.
De instruktörer som enligt mig, får mig och min häst att göra vårat bästa är Instruktör fyra på K-lund och min AR-instruktör. De påminner om varandra, har ett rikt bildspråk, bushumör och är "killar" bägge två, lite action med andra ord. Det händer något hela tiden, på ett bra sätt och det behöver jag, för att våga utmana Tima.
Men Håll med om, att ridning inte ÄR svart och vit i någon gren. Alla har ju SIN syn på saken och vad den och den grenen går ut på och vad som är viktigt och signifikativt för den grenen. Eller är jag verkligen dum i huvudet. Ibland undrar jag... om det verkligen BLEV kortslutning däruppe, när jag fick hjärnblödningen 1999.