Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

många som hört talas om AR o läst på nätet får lätt för sig att köpa olika vagnshästar och så fort de köpt lite skum utrustning på nätet börjar de se bocksprången i hagen som kaprioler och besvikelsen börjar saktaväxa inne i dem när de ska försöka träna sin draghäst...dom ryttarna kan inte gymnastisera sumobrottare til atleter! och egentligen inte det verkliga intresset heller. Dom är vanligare än du och det e dom somsyns...
Men vad är dethär för fördomar? :eek:
Varför utgår du ifrån att du känner till varje annan ryttares inre drivkraft? Varför tror du att alla lider av prestationskrav och fixering vid framgång?
Är det inte tillåtet att köpa den häst man känner att man vill ha, och sedan välja den ridstil man vill för att använda hästen??? :confused::confused::confused:
Varför ska det jämt appliceras förutfattade meningar på andra människor? :confused:
/dressyrtant, som undrar vad hon har på detta forumet att göra, blir bara ledsen varje gång

Utan någon som helst kontroll...Crank å spank...:confused::confused:

Du måste verkligen ha råkat ut för riktiga bottennapp till tränare!! :eek::eek:

De tränare jag ridit för under alla mina år inom dressyrsporten har då förklarat vad och varför.

Att det för vissa kan upplevas att det blir mycket ridning runt på volter beror oftast på att det brister i kunskapen om sitsen, formen och resterande grundförutsättningar som krävs för att börja med krusidullerna...:o:o

Har man då inte riktigt känsla eller sin kropp emot sig så kan det ta lite tid. Men det tar inte ett år innan man får börja trava i alla fall...

Om man tränar för en skicklig dressyrtränare så kommer man att lära sig rida med små hjälper, använda sin kropp i balans med hästens, (rida med kroppen) Läste någonstans också att du skrev att rida framdelen på bakdelen var något speciellt för just din tränare, blev förvånad för att det var något grundläggande i början på min dressyrkarriär, när det började pratas om rakriktning!

Givetvis snurrar det runt en massa totalt okunniga så kallade tränare i Sverige och många råkar sorgligt nog ut för dem.

Men ska man rida för en etablerad och dokumenterat bra tränare kostar det mycket pengar och det förstår jag att inte alla kan lägga ut.
Sen finns det guldkorn på gräsrotsnivå också!! Det gäller bara att kunna sålla agnarna från vetet och det är inte alltid så lätt, tydligen.
Jag hade säkert kunnat skriva ett dylikt inlägg för 15 år sen. Skillnaden vet man inte förrän man har haft upplevelsen av skillnaden.
Och ja, jag har tävlat (mest dressyr). Och nej, jag har verkligen inte tillbringat hela mitt liv i byhålan (men jag är väldigt nöjd med att vara här nu, för allt jag har sett har fått mig att inse att det ungefär är bästa stället på jorden). Byhålan räcker dessutom rätt långt, iom att både nationella och internationella tränare kommer hit (ja, "vanlig" dressyr). Vill jag se tävlingsdressyr bor jag på rätt ort. De som bor här har både dyra/fina hästar och klarar sig bra i tävlingar.
Vi tävlade tillsammans förr. Nu bor vi bara i samma by. Och jag är mycket lyckligare nu.

KL
Jag tänker att det uppstår en massa förvirrande tankar från alla möjliga håll i denna tråden.
Jag har upplevt att det på Ridskola ofta är så som nidbilden framstår här. Driv och dra, runt runt. Inte bara dressyr, utan också inom isisvärlden, så jag tror att det mest har att göra med gruppstorlek och trötta instruktörer. Dottern gick i ridskola (normal sådan) i 7 år, med olika instruktörer var och varannan gång, ingen uppföljning eller eftertanke för individen alls, kändes som att instruktörerna bara var ute efter timarvodet...
Däremot har jag märkt att då vi anlitar personliga instruktörer så är det en helt annan femma.
Därför tycker jag det blir en ovederhäftig diskussion här i tråden där man dömer ut och har fördomar (som jag har om ridskolor) om varandras uppfattningar.
De som talar om känslig ridning känner jag igen mig i, från de instruktörer vi haft, både islands- dressyr och cr-tränare.
Om man ska rida väl, handlar det ju om att hantera sin egen kropp och dess balans, och vad jag förstår är det så att vissa inriktningar fokuserar mer på den kroppsmedvetna ridningen än andra.
Jag är tacksam att ha funnit en tränare som plockar ingredienser från olika håll, och som ser oss som ekipage på ett intelligent vis...

AMEN! :bow:

Jag satt "hemma i mitt vardagsrum med stampat jordgolv vid min stockeld" och funderade härom dagen...

Jag funderade över det här tunnelseendet när det gäller Akademisk Ridkonst. Varför är det bara där det ska vara svart eller vitt. Ingen har sett god svensk AR, utan bara förböjda ostrkrokar i undertempo. Det är det enda som anti-AR-arna har hat att komma och gnälla med i snart fyra år. Jag börjar undra om det var fyra år sen de var på någon clinic och än idag fyra år senare, tror att alla AR-are rider likadant. Och det är ett *piiip* tjat om att man ska lägga in exempel på god AR. Vad ÄR då god AR? :confused: Det vore roligt att veta. Men näää... det får man aldrig veta.

Jag som står med en fot i varje läger, håller på att bli knas med min ridning. Jag ska nog snart sluta rida och satsa på knyppling.

Vid lektioner på min dam vid min "traditionellt ridinriktade" ridskola:

Instruktör 1: Lätt lätt kontakt med handen nästan lite lös tygel och minska tempot, minska tempot rid inte så fort...

Instruktör 2: Håll i tygeln, sträckt kontakt med hästens mun, minska tempot känn in takten.

Instruktör 3. Håll i tygeln, sträckt kontakt, ner med hälen, korta tygeln, minska tempot, böj mer på volterna, böj ÄNNU mera, minska tempot, minska, minska ÄNNU mer.

Instruktör 4: Håll i tygeln, korta den, sträckt kontakt, minska tempot, men låt ändå inte hästen slappna av utan växla hela tiden även framåt.

Instruktör 5: Håll i tygeln, DRIIIIIIIIIIV, fram, fram, fram, korta tygeln, sträckt kontakt, DRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIv, fram, fram, fram...

Detta är alltså EN ridskola, som BORDE vara enhetligt Strömsholmsutbildade ridinstruktörer eller får varje årskull en egen utbildning med annorlunda inriktning och riktlinjer för hur man ska instruera? Varför kommer det då vidareutbildningar som dessa instruktörer oftast också går och då också borde få samma utbildning. Flera av instruktörerna är dessutom aktiva, eller före detta aktiva tävlingsryttare MSV, S't George, GP, dressyrdomare... Vilken instruktör skulle du lyssna på? Vad är god "traditionell ridning?" :confused:

Min AR-instruktör, kontakt med hästens mun på bridongen, banansläng på stången, minska tempot men tänk på takten. Vid behov separerar vi hjälperna och rörelsrna, tills vi får hjälper och rörelser som vi kan pussla ihop till något bra efter behov.

Min AR-instruktör är alltså från början tävlingsryttare om jag inte missminner mig upp emot MSV och Strömsholmsutbildad ridinstruktör, DET vet jag.

De instruktörer som enligt mig, får mig och min häst att göra vårat bästa är Instruktör fyra på K-lund och min AR-instruktör. De påminner om varandra, har ett rikt bildspråk, bushumör och är "killar" bägge två, lite action med andra ord. Det händer något hela tiden, på ett bra sätt och det behöver jag, för att våga utmana Tima.

Men Håll med om, att ridning inte ÄR svart och vit i någon gren. Alla har ju SIN syn på saken och vad den och den grenen går ut på och vad som är viktigt och signifikativt för den grenen. Eller är jag verkligen dum i huvudet. Ibland undrar jag... om det verkligen BLEV kortslutning däruppe, när jag fick hjärnblödningen 1999.

Jag hade säkert kunnat skriva ett dylikt inlägg för 15 år sen. Skillnaden vet man inte förrän man har haft upplevelsen av skillnaden.
Och ja, jag har tävlat (mest dressyr). Och nej, jag har verkligen inte tillbringat hela mitt liv i byhålan (men jag är väldigt nöjd med att vara här nu, för allt jag har sett har fått mig att inse att det ungefär är bästa stället på jorden). Byhålan räcker dessutom rätt långt, iom att både nationella och internationella tränare kommer hit (ja, "vanlig" dressyr). Vill jag se tävlingsdressyr bor jag på rätt ort. De som bor här har både dyra/fina hästar och klarar sig bra i tävlingar.
Vi tävlade tillsammans förr. Nu bor vi bara i samma by. Och jag är mycket lyckligare nu.

Jag har av ren nyfikenhet varit med på några olika AR-tränares kurser och det var inget för mig. Men det betyder ju inte att det inte passar andra bättre!! !Lyckas man inte på det ena viset så är det ju bara att prova det andra!

Alla har vi ju olika förutsättningar för ridningen och det är ju därför det finns så många olika inriktningar.
Jag själv skulle aldrig ta mig genom en hoppbana på 1.20 utan att ha svimmat och trillat av innan första hindret...:o:o

Det är ju så det är!
Det visas bara ostkrokar som är ute på söndagspromenad!

Varför inte visa det som är bättre i stället om det nu är så att vi som undrar över detta vill se något bättre?

Vi vill se det för attt förstå vad det är som är så fantastiskt med detta sätt att rida!

Men får man inga konkreta bevis så är det faktist svårt att byta åsikter och bryta fördomsfulla tankegångar.

Någon måste väl under dessa fyra år du pratar om ha kommit förbi ostkroksstadiet....

Jag har av ren nyfikenhet varit med på några olika AR-tränares kurser och det var inget för mig. Men det betyder ju inte att det inte passar andra bättre!! !Lyckas man inte på det ena viset så är det ju bara att prova det andra!

Alla har vi ju olika förutsättningar för ridningen och det är ju därför det finns så många olika inriktningar.
Jag själv skulle aldrig ta mig genom en hoppbana på 1.20 utan att ha svimmat och trillat av innan första hindret...:o:o

:bow::bow::bow:

Nu missade du halva mitt inlägg....

Mina FEM OLIKA traditionella ridinstruktörer som jag har ridit för i vinter... på min egna häst. Jag har bara EN enda häst och ibland räcker det mer än väl... :rofl:

Och alla fem, säger olika. VILKEN instruktör är det då som har den GODA TRADITIONELLA ridtanken? Vem ska jag lyssna på? Hugg i och dra, minska så mkt jag kan, böja ostrok, eller driva så hästkraken springer ut genom ridhusväggen på gårdssidan?

Jag brukar använda "mittfilen", som brukar fungera bäst...

Min AR-instruktör som kommer till oss 2-3 ggr/år och i övrigt håller mejlkontakt eller "bloggkontakt" med oss är konsekevent och har sagt samma sak åt mig och Timsan under åren. Vi klättrar uppåt emellanåt, men halkar även neråt. Jag är nöjd, med att vi har funnit de knappar vi har och trots att vi börjar närma oss ålderns höst, så ger vi oss i kast med nästa bergsbestigning emellanåt. :bump:

Jag har inte så många i min släkt/bekantskapskrets som är så hästintresserad att de har lust att ägna en hel dag åt att sitta och glo på åtta ostkroksformade, myrskrittande ekipage under 8 timmar... :angel: så det är inte alltid så lätt att få till några bilder.

Mina egna filmer som jag tar av andra ekipage på våra kurser, har jag inte en tanke på att lägga ut. De ekipagen kanske inte har lust att vara några skyltexemplar på en hästsajt på internet.

Jag förstår att det är svårt att få någon som filmar eller tar kort.

Men så länge som det bara läggs ut ostkroksbilder mm. så kommer fördommarna finnas kvar.

Du har fortfarande missat/undvikit att svara? på halva mitt inlägg... :angel:

Jag funderade över det här tunnelseendet när det gäller Akademisk Ridkonst. Varför är det bara där det ska vara svart eller vitt. Ingen har sett god svensk AR, utan bara förböjda ostrkrokar i undertempo. Det är det enda som anti-AR-arna har hat att komma och gnälla med i snart fyra år. Jag börjar undra om det var fyra år sen de var på någon clinic och än idag fyra år senare, tror att alla AR-are rider likadant. Och det är ett *piiip* tjat om att man ska lägga in exempel på god AR. Vad ÄR då god AR? Det vore roligt att veta. Men näää... det får man aldrig veta.

Jag som står med en fot i varje läger, håller på att bli knas med min ridning. Jag ska nog snart sluta rida och satsa på knyppling.

Vid lektioner på min dam vid min "traditionellt ridinriktade" ridskola:

Instruktör 1: Lätt lätt kontakt med handen nästan lite lös tygel och minska tempot, minska tempot rid inte så fort...

Instruktör 2: Håll i tygeln, sträckt kontakt med hästens mun, minska tempot känn in takten.

Instruktör 3. Håll i tygeln, sträckt kontakt, ner med hälen, korta tygeln, minska tempot, böj mer på volterna, böj ÄNNU mera, minska tempot, minska, minska ÄNNU mer.

Instruktör 4: Håll i tygeln, korta den, sträckt kontakt, minska tempot, men låt ändå inte hästen slappna av utan växla hela tiden även framåt.

Instruktör 5: Håll i tygeln, DRIIIIIIIIIIV, fram, fram, fram, korta tygeln, sträckt kontakt, DRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIv, fram, fram, fram...

Detta är alltså EN ridskola, som BORDE vara enhetligt Strömsholmsutbildade ridinstruktörer eller får varje årskull en egen utbildning med annorlunda inriktning och riktlinjer för hur man ska instruera? Varför kommer det då vidareutbildningar som dessa instruktörer oftast också går och då också borde få samma utbildning. Flera av instruktörerna är dessutom aktiva, eller före detta aktiva tävlingsryttare MSV, S't George, GP, dressyrdomare... Vilken instruktör skulle du lyssna på? Vad är god "traditionell ridning?"

Men - vilket av direktiven som stämmer går ju inte att svara på utan att ha sett hästen/ridningen.... :D helst skulle väl alla 5 ha fått stå och bedöma samma moment och tidpunkt dessutom :angel::D

skojar lite

Fast anta att du ridit för fem olika AR-tränare och dessa haft fem olika uppfattningar....

Att tränarna har helt olika uppfattning är INTE bra, var finns den röda tråden? MEN, tränarna kan ju ha olika sätt att angripa samma problem. Det har jag t.ex. varit med om med min häst som har svårt att sätta under sig bakdelen pga sin exteriör. Jag har provat att rida för olika tränare som haft olika sätt att "komma åt" problemet. Sedan har jag sållat ut det som passar mig bäst, det sätt som för mig är lättast att få min häst att arbeta på ett bra sätt.

lite allmänt svar.

jag tycker inte man ska stirra sig blind på inriktningar. Man måste nog utgå efter individer och vad dom trivs med. Även om jag själv alltid ridit (o alltid kommer att rida) dressyr så tänkte jag på individen när jag lämnade min häst hos AR tränare. Hästen behövde finna framåtbjudning och ridas med lätta hjälper.

och hästen reds på små hjälper o hästen va positiv, så jag tyckte absolut att jag gjorde rätt som tänkte så.

Jag tror faktiskt att en blandning av allt är det bästa. Man plockar ut det positiva ur alla ridgrenar.

Senast ändrad av en moderator:

Om man tränar för en skicklig dressyrtränare så kommer man att lära sig rida med små hjälper, använda sin kropp i balans med hästens, (rida med kroppen) Läste någonstans också att du skrev att rida framdelen på bakdelen var något speciellt för just din tränare, blev förvånad för att det var något grundläggande i början på min dressyrkarriär, när det började pratas om rakriktning!

Jo det pratas om rakriktning - men jag vet inte man ser nån, det kan ju var och en själv bedömma bla på om hästen lägger huvudet på sned. Det syns ju tydligt om hästen är rak eller inte

Och det pratas om lätta hjälper, men också det kan ju var och än se - hur sträckt är tygeln tex.

Detta är alltså EN ridskola, som BORDE vara enhetligt Strömsholmsutbildade ridinstruktörer eller får varje årskull en egen utbildning med annorlunda inriktning och riktlinjer för hur man ska instruera? Varför kommer det då vidareutbildningar som dessa instruktörer oftast också går och då också borde få samma utbildning. Flera av instruktörerna är dessutom aktiva, eller före detta aktiva tävlingsryttare MSV, S't George, GP, dressyrdomare... Vilken instruktör skulle du lyssna på? Vad är god "traditionell ridning?" :confused:

Man är medveten om detta med det oenhetliga.

Det var ju några hippologer som gjorde en udnersökning där det visade sig att det mesta inom ridningen visade sig bygga på enhögst subjektiv uppfattning om hur det ser ut.

Dvs alla kan TALK THE TALK.

Men sen hur WALK ser ut - är högst personligt....
Uifrån det så blri det uppenbart att vägen dit blir lika personlig.
Det enda som kan svara på vad som är rätt är hästen och om det fungerar i längden. Dvs utvecklingen går framåt - och hästen håller

Det borde vara en kvalitetsgarant att välja en bokstavstränare.
Idag är det inte så.

Det satsas på bättre utbidlning för att alla skall ha samma röda tråd, men det är enbit kvar - om man så säger.

Idag känns det inte som en kvalitetsgarant om en tränare är A tränare eller St Georg dommare

jag sammanfattar det hela såhär.

ATT RIDA ÄR SVÅRT.

Att vi misslyckas ofta är givet
- misslyckandet ser olika ut beroende på metod.

men alla metoder har en större procents missyckande än lyckande - helt enkelt för att -RIDNING ÄR SVÅRT

kl

Blir ledsen när jag ser hur diskussionerna gång på gång ramlar ner i samma tråkiga grop där det ska kivas och tjafsas.

Och ingen är bättre än den andre i det här fallet.

Samtliga sidor (för inbilla er inte att det "bara" är två) hävdar sin rätt och befinner sig i sin egen unika bubbla utan förmåga att vilja förstå andras bubblor. Det enda som kan hända då är att man pratar om varandra och samma evighetsdiskussion upprepas gång på gång.

Jag hoppades att dressyrsverige (och bukedressyrarna) skulle finna inspiration av varandra, inte motsättningar. Det verkar som den förhoppning har gått om intet.

/Jegra - besviken

Ja, jag brukar faktiskt åka runt och titta på träningar! Eftersom jag tycker att det låter bra i teorin, och är nyfiken på hur det ser ut och fungerar "på riktigt". "Många" kanske det inte riktigt är, och jag erkände ju att jag inte vet hur representativa de är.

Det var lättare att hitta träningar runt stockholm, men även här uppe finns det en del. Synd att jag inte hann träffa din tränare, för det låter väldigt bra det du skriver! Jag har bara tränat för två själv, men tittat på flera andra bla någon riddare. De jag tränat för är elever till riddare, jag tänker dock inte hänga ut några namn.

Självklart ska du inte hänga ut några namn! Det har jag inte heller lust att göra men inser att jag haft tur att med mina vänner och kontakter "ramlat" in på AR-spåret och att jag träffat just de personer jag träffat. Jag ställde ju även frågan till flera som säger att de sett så mycket AR. Då undrar man ju hur de, särskilt de som inte ens är intresserade av att lära sig AR-ridningen, hinner och orkar åka runt och kolla på just den sortens träning. Jag har liksom fullt schå med mitt eget liv och mina egna träningar osv.

Jag tycker att det ger en hel del att titta på träningar också. Och innan jag släpar med mig hästen så brukar jag åka och kolla in några pass och se om det kan vara något för oss.

Nästa vecka ska jag åka och titta på ännu en riddare, det ska bli intressant! (Men gladast just nu är jag för att min "gamla vanliga" tränare kommer hem till mig och håller kurs snart :love: )

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama