Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Blir ledsen när jag ser hur diskussionerna gång på gång ramlar ner i samma tråkiga grop där det ska kivas och tjafsas.
Och ingen är bättre än den andre i det här fallet.
Samtliga sidor (för inbilla er inte att det "bara" är två) hävdar sin rätt och befinner sig i sin egen unika bubbla utan förmåga att vilja förstå andras bubblor. Det enda som kan hända då är att man pratar om varandra och samma evighetsdiskussion upprepas gång på gång.
Jag hoppades att dressyrsverige (och bukedressyrarna) skulle finna inspiration av varandra, inte motsättningar. Det verkar som den förhoppning har gått om intet.
/Jegra - besviken
Man är medveten om detta med det oenhetliga.
Det var ju några hippologer som gjorde en udnersökning där det visade sig att det mesta inom ridningen visade sig bygga på enhögst subjektiv uppfattning om hur det ser ut.
Dvs alla kan TALK THE TALK.
Men sen hur WALK ser ut - är högst personligt....
Uifrån det så blri det uppenbart att vägen dit blir lika personlig.
Det enda som kan svara på vad som är rätt är hästen och om det fungerar i längden. Dvs utvecklingen går framåt - och hästen håller
Det borde vara en kvalitetsgarant att välja en bokstavstränare.
Idag är det inte så.
Det satsas på bättre utbidlning för att alla skall ha samma röda tråd, men det är enbit kvar - om man så säger.
Idag känns det inte som en kvalitetsgarant om en tränare är A tränare eller St Georg dommare
kl
Blir ledsen när jag ser hur diskussionerna gång på gång ramlar ner i samma tråkiga grop där det ska kivas och tjafsas.
Och ingen är bättre än den andre i det här fallet.
Samtliga sidor (för inbilla er inte att det "bara" är två) hävdar sin rätt och befinner sig i sin egen unika bubbla utan förmåga att vilja förstå andras bubblor. Det enda som kan hända då är att man pratar om varandra och samma evighetsdiskussion upprepas gång på gång.
Jag hoppades att dressyrsverige (och bukedressyrarna) skulle finna inspiration av varandra, inte motsättningar. Det verkar som den förhoppning har gått om intet.
/Jegra - besviken
Och det är ett *piiip* tjat om att man ska lägga in exempel på god AR. Vad ÄR då god AR? Det vore roligt att veta. Men näää... det får man aldrig veta.
Visst lägger vilken häst som helst huvudet på sned i bland, eftersom ingen häst går optimalt ett helt pass. Sedan får man ta hänsyn till att alla olika ryttare och hästar är olika långt komna i sin utveckling. Det viktiga är i denna fråga, tycker jag vad man är medveten om.Jo det pratas om rakriktning - men jag vet inte man ser nån, det kan ju var och en själv bedömma bla på om hästen lägger huvudet på sned. Det syns ju tydligt om hästen är rak eller inte
Lätta hjälper har väl ändå inte att göra med om tygeln är sträckt eller inte. Ska den var glapp enligt ditt sätt att se det hela, eller har jag missförstått??Och det pratas om lätta hjälper, men också det kan ju var och än se - hur sträckt är tygeln tex.
Jag lyckades riktigt bra inom tävlingsvärlden, tack. Men jag hade en väldigt känslig häst, som inte pallade träningen. Hemma och på tävling gick det bra, på träning svettades han, sprang med sidan före, stegrade sig osv osv. De instruktioner jag fick (av många olika tränare med många olika sätt att instruera) funkade helt enkelt inte. Mycket mer nycklar för den hästen/likadana hästar hittade jag inom blocket klassisk/ar/barock. Den hästen är död nu, men jag har en MINST lika känslig nu, samt en nästan lika känslig.Lyckas man inte på det ena viset så är det ju bara att prova det andra!
Jag lyckades riktigt bra inom tävlingsvärlden, tack. Men jag hade en väldigt känslig häst, som inte pallade träningen. Hemma och på tävling gick det bra, på träning svettades han, sprang med sidan före, stegrade sig osv osv. De instruktioner jag fick (av många olika tränare med många olika sätt att instruera) funkade helt enkelt inte. Mycket mer nycklar för den hästen/likadana hästar hittade jag inom blocket klassisk/ar/barock. Den hästen är död nu, men jag har en MINST lika känslig nu, samt en nästan lika känslig.
Jeg tilhører riktihnok ikke AR Sverige, og ikke skriver jeg svensk heller. Men AR trent hest har jeg og her kommer et par bilder av AR hest som IKKE går som en "ostkrok" til tross for min urkasse sits...
Leser mye her, men orker ikke svare da jeg synes alle diskusjoner munner ut i hvem som har rett og ikke. I tillegg er jeg dårlig på å skrive på svensk...
Mvh Torill og Boz
Nädå, sug i dig . Det är ju vi i Sverige som är U-land. Vi har ju inte visat något i god AR än trots att det gått TIO år!!!??? är det så länge?