BArntävling

S

stallet

Min dotter, snart 12 år skall tävla för första gången på en barntävling. Vår häst har aldrig varit på en ovalbana så det känns pirrigt.
Hon skall tävla i två gång och lätt tölt. VAd skall man tänka på? Vad är viktigast.. ?? Jag vet att det är som en pröva på tävling, men vill gärna undvika fel som gör att hon blir struken. Tacksam för tips. :bump:

Sv: BArntävling

På en pröva på tävling är domarna inte så hårda, dom brukar inte stryka barnen om dom gör något litet fel bara påpeka. Men det är ju ändå bra om ni vet om det mesta.
Inte för långt spö undrar om det måste vara under 120 cm jag brukar inte ha mera än 110 cm så är jag säker.
Skorna får inte vara för breda och måste vara av samma metall runt om eller helt avskodd, får ej vara halva hästen skodd och halv avskodd.
En sadel som är godkänd(dom flesta är det), ett bett som passar hästen.
Kläderna på ryttaren ska vara tävlingskläder eller klubbjacka som är ganska tight.
Mycket viktigt att hon hälsar när hon påbörjar programmet och när hon avslutar.
Leta upp reglerna(borde finnas på internet) eller ett fipo för mera regler om det är något annat ni undrar över.
Somsagt så brukar dom inte vara så stränga men man vet aldrig.
Lycka till!! :bump:
Marica

Sv: BArntävling

Tänk framförallt på att du som står utanför banan inte får ropa saker till barnet som hjälper henne inne på banan, det är inte tillåtet!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 705
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar