Sv: sex& drugs

Det där måste jag bara säga är ett löjligt påstående! Även om jag vet att det finns "forskning" kring det hela. Jag och syrran fick smaka alkohol hemma och jag har verkligen inte druckit speciellt mycket, har aldrig ens blivit full. :cool:

Jag håller med. När jag var liten tjatade jag om att få smaka öl och prova röka. Fick snutta på öl och dra ett bloss och jag kan lova att jag än idag blir äcklad av smaken och lukten av både öl och cigaretter. Blä.

Så den teorin stämmer inte ett jota.

Jag håller med. När jag var liten tjatade jag om att få smaka öl och prova röka. Fick snutta på öl och dra ett bloss och jag kan lova att jag än idag blir äcklad av smaken och lukten av både öl och cigaretter. Blä.

Så den teorin stämmer inte ett jota.

Så vetenskaplig forskning är bara att förkasta alltså?

Så vetenskaplig forskning är bara att förkasta alltså?

Vetenskaplig forskning är inte absolut sanning, den ändras ständigt med tiden och kan vara fel i vissa fall. Det är inte alls konstigt. Men eftersom flertalet människor som jag känner och observerat har varit med om samma som mig så känner jag att jag inte behöver ta den forskningen på 100 %.
Dessutom är det mer än bara föräldrars inställning till alkohol och sex som påverkar hur ett barn blir senare- det är så mycket mer. Jag kan ju säga att min far dricker större mängder med alkohol men jag själv dricker inget alls- och då menar jag inget alls.

Forskningen i Örebro har visat att det är föräldrarnas inställning till barnens alkoholkonsumtion spelar större roll än om föräldrarna dricker alkohol hemma eller inte.

Forskningen i Örebro har visat att det är föräldrarnas inställning till barnens alkoholkonsumtion spelar större roll än om föräldrarna dricker alkohol hemma eller inte.
Jag tror inte man skall dra för stora växlar på det resonemanget applicerat på sexvanor, det blir rätt konstigt då.
Min tes är att det är större förutsättningar för att en människa skall växa in i ett harmoniskt och naturligt förhållande till sex om föräldrarna säger "Ta det lugnt, vänta med sex tills DU är redo och känner att du verkligen vill med just DEN personen - när det nu blir" än om föräldrarna säger "Vi tillåter inte under några som helst omständigheter att du har sex innan den dag du fyller femton år".

jepp

"Menar du att många undviker att svara på frågan? Att de typ bara säger: "Jag tror inte att det går att förbjuda."

det är säkert en av anledningarna.

ibland kan jag fundera....

det finns föräldar som tycker att deras barn är mogna nog för sex (med allt vad det innebär av eventuella konsekvenser) men som ändå inte tycker att de ska kunna ta sig upp själv på morgonen.

gl

Sv: jepp

"Menar du att många undviker att svara på frågan? Att de typ bara säger: "Jag tror inte att det går att förbjuda."

det är säkert en av anledningarna.

ibland kan jag fundera....

det finns föräldar som tycker att deras barn är mogna nog för sex (med allt vad det innebär av eventuella konsekvenser) men som ändå inte tycker att de ska kunna ta sig upp själv på morgonen.

gl

Vilken intressant reflektion! Så har jag aldrig tänkt! Å andra sidan var jag självgående i många år innan min sexdebut och har aldrig förstått sättet vissa gör mot sina barn, som låter sina barn verkligen få vara barn långt upp i tonåren. Visst ska man låta barn vara barn, men att serva en femtonåring med 14 väckningar och uppdukad frukost är i mina ögon att göra barnen en björntjänst.

Nu gick jag lite OT, men verkligen en intressant tanke!

kriterier

Kriterier på mogenhet?

vakna själv på morgonen?

städa sitt rum utan tillsägelse?

hantera pengar så de räcker hela tidsperioden?

kunna sin platon? (svensk översättning?

eller vad?

glt

Sv: kriterier

Kriterier på mogenhet?

Att kunna ta ansvar.

Att kunna ta ansvar om något skulle hända, ex. vid en graviditet. Eller att faktiskt använda preventinmedel vid samlag och att kunna vettigt diskutera med sina föräldrar om vilka konsekvenser som skulle kunna ske efter samlag och vad man kan göra åt dem.

Att öppna dialog med barn är bättre än att förbjuda. Man kan aldrig förbjuda ett barn att ha sex men man kan hjärnvtvätta de nog så att de inte vill ha sex förrän de är helt redo ;)

och?

med ansvar menas?

att kunna försörja ett barn?

hantera en abort?

eller slänga problemet i knät på mamma?

glt

Sv: barnsex

Ja men att ta det rätta beslutet. Att tänka på vad som kan ske om du nu skulle bli gravid- tänka igenom dina alternativ. Om du inte är redo för konsekvenserna är det ingen idé att du ger dig in i leken helt enkelt.

För om man nu skulle ha samlag kommer det automatiskt en massa konsekvenser och frågor: preventinmedel? Könssjukdomar? Graviditet? Psykiska välmåendet? etc.

För att barnet ska kunna ha sex så ska de också kunna ta ansvaret för konsekvenserna. Kan de ta ansvar, är de vettiga nog och känner sig mogna så kan inget stoppa dem. För det går inte att förbjuda om du nu inte tänker installera ett kyskhetsbälte eller liknande..

tja,

föräldrar med en tillåtande attiyd till alkohol får barn som dricker mer.

om man dessutom får pröva hemma alkohol så blir det värre

det är en sak att accepera och inse faktum, en annan att tillåta.

När är det dags?

*time för nån?*

glt

detta tycker jag inte stämmer alls... ofta är det faktiskt dom som inte får drick något hemma, som dricker mer.
dom tycker det blir mer spänning i det hela, att lyckas få tag på alkoholen, bli betraktade som lite "coolare" bara för att dom lyckas skaffa alkohol...

Vill bara säga emot där.

Jag tror att barn som totalt förbjuds alcohol blir lite busigare när det gäller att prova bakom ryggen.

Jag har alltid fått smaka sen jag ville göra det, och pappa köpte ut lite till mig när jag va 16-17 för han visste att jag drack med vänner och inte gjorde något dumt. Det handlade då bara om ett par öl/cider.

Så jag tror det är värre att lägga tabu på det.

håller med dig, absolut blir det roligare att dricka när man inte får.

detta tycker jag inte stämmer alls... ofta är det faktiskt dom som inte får drick något hemma, som dricker mer.
dom tycker det blir mer spänning i det hela, att lyckas få tag på alkoholen, bli betraktade som lite "coolare" bara för att dom lyckas skaffa alkohol...

Tja, det finns som sagt vetenskapliga studier som visar att det är precis som golit skrev...

Fast det är väl det här folk i allmänhet (särskilt föräldrar) tror, och därför förser sina barn med alkohol.

jag har själv sett båda delarna, och där har det stämt..
men det är ju olika från person till person självklart..

Sv: barnsex

Exakt vad betyder det att något är "vetenskapligt bevisat" ? Trodde det var ett uttryck som hörde hemma i folkhemmets gryning. :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 634
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV