Sv: barnsex

Det är en svår fråga och beror helt på omständigheterna. Det går ju aldrig att förbjuda ungarna att ha sex om de vill, men jag tycker för den delen inte att man ska tillåta det utan genom beslut visar var man står i frågan. Nuppar de sedan någonannanstans, så kan jag inte gör något åt det. Specifik ålder kan jag inte riktigt, säga för det beror till stor del på vem det är. Pojkvän/flickvän är en sak, en helt okänd människa är en helt annan sak.

Sv: tillåter?

Och vad gäller sex så anser jag att man håller sig till lagen.
Vilket ger en absolut gräns på 15 år.

Jag tycker oxå det är viktigt att respektera lagar, så 16-åring och 12-åring hade inte fått sova ihop här. Men om båda är under 15...? Då är det väl inget lagbrott, eller?

Om jag hade en 14-åring som ville låta sin lika gamla flick-/pojkvän sova över, då hade jag sagt att det var okej, tror jag. Men jag hade kollat upp exakt vad lagen säger, och förklarat det för dem.

Jag tycker oxå det är viktigt att respektera lagar, så 16-åring och 12-åring hade inte fått sova ihop här.

Nu så tycker jag att man skall hålla isär sex och sova tillsammans.
Det är möjligt att jag hade tillåtit sova tillsammans.
Beroende på en massa olika omständigheter.

Men jag hade läst lagen för dem.
Och förklarat att Izmet 16 år kan hamna i fängelse för otukt med minderårig om de har sex.

Jag tror inte man kan hindra ungdommar att ha sex, jag är själv 18 och det var inte så länge sen jag var i den åldern,

Vill man ha sex så har man det varesig man får sova över eller inte.

Sv: sex& drugs

Det där måste jag bara säga är ett löjligt påstående! Även om jag vet att det finns "forskning" kring det hela. Jag och syrran fick smaka alkohol hemma och jag har verkligen inte druckit speciellt mycket, har aldrig ens blivit full. :cool:

Och alla är givetvis precis som du? :grin:
Du verkar verkligen ovanligt blåst.

Jag tror det är betydligt mer vanligt än att bara Kratus och hennes syster fick alkohol hemma och inte alls söp ute bara därför.

I princip alla mina vänninor från gymnasietiden fick smaka hemma och vi var då inga fylletrattar på stan bara därför :)

Så då är väl jag också blåst ;)

Nu så tycker jag att man skall hålla isär sex och sova tillsammans.
Det är möjligt att jag hade tillåtit sova tillsammans.
Beroende på en massa olika omständigheter.

Men jag hade läst lagen för dem.
Och förklarat att Izmet 16 år kan hamna i fängelse för otukt med minderårig om de har sex.

Räknas det inte som våldtäkt när hon är under 15?

Jo, det var rätt nyligen det ändrades. Är inte helt hundra men har bestämt för mig att så fort en part är under 15 så räknas det som våldtäkt, då ett barn aldrig kan samtycka till sex.

fel svar

Frågan var inte om man tror, gissar, tycker om eller alla möjliga aspekter utan blott och bart.

När ska man tillåta det?

glt

En länk till dig och Emindy:
http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____29577.aspx

ÖPP (som programmet heter som har sitt ursprung i denna forskning) används av många högstadieskolor och socialförvaltningar runt om i landet.

Visst är det vetenskapligt bevisat men det är inte allas verklighet. I min bekantskapskrets så drack och stal (sprit) de mest som förbjöds dricka. Jag fick smaka hemma och har aldrig stulit en droppe av mina föräldrar. Vid nyåret, 3 mån innan jag fyllde 18, drack jag första gången.

*kl*

Vad gäller TS ursprungliga fråga så är min inställning nu att det beror på mognad. Att hindra någon från att ha sex är svårt. Men jag skulle helst se att mina barn väntar tills de är "lovliga" och att de och deras partner är med på det till 100%.

/Timsetim

Du verkar verkligen ovanligt blåst.

Så får man inte säga, det har jag precis fått lära mig. Jag fick inte säga att knarkare är dumma i huvudet för att de knarkar (eller rökare för den delen). Det är skillnad på person och handling. :angel:

Och ska man hårddra det riktigt riktigt mycket så existerar det inte korkade människor över huvud taget, det är tydligen en myt. Det finns bara korkade handlingar. :cool: :D

Sv: fel svar

Frågan var inte om man tror, gissar, tycker om eller alla möjliga aspekter utan blott och bart.

När ska man tillåta det?

glt

Juridiskt så är det tillåtet från 15 år. Det finns 12-åringar som har analsex och annat avancerat för sig (som man inte har energi till som snart 40-åriga småbarnsföräldrar), men jag tror inte att de ber om tillåtelse först.

Framför allt så ska man prata med sina barn om sex och sexualitet och sexuellt överförbara sjukdomar (tex graviditeter) och hur man bäst skyddar sig och framför allt hur man säger NEJ när man inte vill. Man tar alltså först sitt ansvar som förälder och vuxen, sen ger man sin tillåtelse och hoppas att barnet/ungdomen dels har förstått och dels följer det man kommit överenes om och dels har så stort förtroende för sina föräldrar att h*n tar kontakt om något är på väg att gå eller går galet på något sätt.

Man övar sitt barn i att ta ansvar för både sig själv och sin omgivning, vad det än handlar om, ända från början och sen kan man förhoppningsvis vara lite mindre orolig.

Det går inte att sätta någon exakt åldersgräns, som jag tror att du vet, eftersom alla är individer och mognar olika fort. Det är viktigt att prata med sitt barn om att kroppen och huvudet mognar olika fort! Kroppen vill saker som huvudet inte är redo för och det är viktigt att även huvudet är med, innan man tar steget fullt ut.

tja,

föräldrar med en tillåtande attiyd till alkohol får barn som dricker mer.

om man dessutom får pröva hemma alkohol så blir det värre

det är en sak att accepera och inse faktum, en annan att tillåta.

När är det dags?

*time för nån?*

glt

Vill bara säga emot där.

Jag tror att barn som totalt förbjuds alcohol blir lite busigare när det gäller att prova bakom ryggen.

Jag har alltid fått smaka sen jag ville göra det, och pappa köpte ut lite till mig när jag va 16-17 för han visste att jag drack med vänner och inte gjorde något dumt. Det handlade då bara om ett par öl/cider.

Så jag tror det är värre att lägga tabu på det.

exakt

nä golit tror inte han får en exakt gräns. I viss mån gäller 15, men en del annat avgör.

Det golit blir lite irriterad på är svaren om att tillåta/förbjuda är det samma som att "det inte sker".

barn gör massor av saker som inte sanktionerade av föräldrar. Snatta t ex som i princip 100% gör någon gång.

det är däremot skillnad när man tillåter, accepterar.

vilket är en intressant fråga, även om inte svaret blir exakt.

glt

Jag har alltid fått smaka sen jag ville göra det, och pappa köpte ut lite till mig när jag va 16-17 för han visste att jag drack med vänner och inte gjorde något dumt. Det handlade då bara om ett par öl/cider.

Så var det för mig oxå, och jag tyckte oxå att det var bättre att få en vinflaska från föräldrarna, än att fixa en på egen hand.

Men nu är jag vuxen och inser att om jag inte hade fått de där vinflaskorna, så skulle jag inte ha druckit dem. "Fixa på egen hand" var mest ett hot. Nån gång hängde vi utanför systemet och bad nån alkis köpa ut, men det var faktiskt ganska obehagligt och jag tror inte att jag skulle gjort om det särskilt många gånger.

När jag var tonåring trodde jag att alla drack. Men det var nog snarare så att de jag umgicks med drack.

Som lärare på högstadiet har jag fått en inblick i ungarnas festande. De riktigt trygga ungarna dricker ofta ingenting. Och det beror inte på att de inte blir bjudna på festerna. De är populära, trevliga, vågar säga vad de tycker, men har samtidigt respekt för andras åsikter. De passar in i alla sammanhang och har en bra relation till sina föräldrar.

Sv: exakt

nä golit tror inte han får en exakt gräns. I viss mån gäller 15, men en del annat avgör.

Det golit blir lite irriterad på är svaren om att tillåta/förbjuda är det samma som att "det inte sker".

barn gör massor av saker som inte sanktionerade av föräldrar. Snatta t ex som i princip 100% gör någon gång.

det är däremot skillnad när man tillåter, accepterar.

vilket är en intressant fråga, även om inte svaret blir exakt.

glt

Menar du att många undviker att svara på frågan? Att de typ bara säger: "Jag tror inte att det går att förbjuda."

De svaren skulle man ju kunna tolka som att föräldrarna inte har någon policy i "barn-sex-frågan" överhuvudtaget. Lite som att de har gett upp: Det går inte att påverka - alltså försöker vi inte ens.

Jag tror faktiskt att många föräldrar inte funderar över vad de tillåter/accepterar rent allmänt. De blir upprörda när ungarna överträder gränserna, men de har inte i förväg talat om var gränserna går.

Sv: exakt

Jag tror faktiskt att många föräldrar inte funderar över vad de tillåter/accepterar rent allmänt. De blir upprörda när ungarna överträder gränserna, men de har inte i förväg talat om var gränserna går.
Min uppfattning beskrev jag i ett tidigare inlägg. Den bygger på att förmedla så sunda och rimliga värderingar som möjligt löpande, och därigenom ge barnen/ungdomarna underlag och stöd för att kunna ta egna självständiga beslut i rätt riktning. På så sätt finns ingen anledning att ställa upp strikta FÅR respektive FÅR INTE listor över en massa saker.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 634
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV