nej

nej men det är ett rimligt antagande att vaniljsex ligger nära till.

från vilken ålder?

glt

tack

men kan golit få pressa lite?

om de inte kan ringa själv, kan de då ta ansvar för sin sexulalitet?

glt

Sv: barnsex

Sen skyddet, med lite tråkiga erfarenheter i omgivningen kondom fungerar inte med vuxna så varför skall det fungera hos tonåringarna ,"PILLRA" tjejen

Nu är det ju inte enbart oönskade graviditeter man vill hålla borta, utan även otäcka könssjukdommar. Tycker vi ska uppmuntra barnen att hålla hårt om kondomen.

För p-piller är inte heller hundraprocentigt, dessutom skyddar det inte mot könssjukdommar.

Nej, kloka unga med förstånd att ta kloka beslut får vi om vi undervisar dem i för- och nackdelarna med sex.

/dugling- med tre p-piller graviditeter.

Sv: men

den säljer ;)

så gör också det nick man väljer, mer eller mindre.

med en vänlig uppmaning

glt

Precis. En iögonfallande rubrik får fler svar. Och jag har inte uttalat mig negativt om din rubriksättning, bara konstaterat att den förmodligen valdes med omsorg.

Man behöver inte vara dum för att man ser sådan ut.

Nu kommer jag här, 18 år från ÄU in...

Jag skulle aldrig ta med en random kille från krogen hem för att ha sex när jag bor hemma hos mina föräldrar. Såg att du skrev om skoldansen och Izmet :p. Det skulle jag som förälder inte tycka var okej.

Mina föräldrar har alltid haft en väldigt öppen syn på sex. Vi pratar om det och har alltid gjort. Jag tycker om sex och började som 15-åring. Tyvärr inte med pojkvän, men ett tag senare insåg jag mitt värde och faktiskt, hur kyskt det nu är må låta, så skulle jag inte ha ONS eller dylikt. Jag tycker det är äckligt och min mor har präntat in i mig att man ska vara rädd om sig, man vet aldrig vem man drar med hem och ens egna värde är väldigt högt.

Däremot har jag haft pojkvänner som sovit över sedan jag var...16 tror jag. Självklart har vi då haft sex och mina föräldrar skulle nog aldrig förbjuda mig att ha sex med en pojkvän. Kommer ihåg en kompis till mig vars mamma förbjöd henne och pojkvännen att sova över hos varandra vid 13 års ålder, mamman berättade det för min mamma och hon svarade "varför just förbjuda dem att ses på natten? De kan ju ha sex dagtid med." Det är ju faktiskt lika stor "risk" och jag tror man är väldigt naiv om man tror att man kan skydda sitt barn från sex genom att förbjuda att pojkvännen sover över och vice versa.

Pladder från mig men det är lite tankar iaf.

Sv: tack

men kan golit få pressa lite?

om de inte kan ringa själv, kan de då ta ansvar för sin sexulalitet?

glt

Visst kan du få pressa lite;)

Givetvis hade hon kunnat ringa själv, det var jag som var nyfiken hur de resonerar runt olika hormonpreparat.
Det var inte första gången hon gick dit som jag ringde, det var när de absolut inte ville ge henne p-stav utan enbart p-piller (testat ett flertal men är väl tyvärr lik sin mamma som inte tål p-piller) som hon mådde dåligt av som jag ringde för att höra hur de resonerade.

Eftersom de vägrade ge henne p-stav på um så ringde jag den barnmorska jag hade haft kontakt med tidigare och den bm fixade så att hon fick den där.

Orsaken till att jag var med var dels för att dottern är väldigt spruträdd, men också för att sjukhuset ligger avsides så jag körde henne dit.

Så självklart ska de kunna ringa själva:laugh:

Nu kommer jag här, 18 år från ÄU in...

Jag skulle aldrig ta med en random kille från krogen hem för att ha sex när jag bor hemma hos mina föräldrar. Såg att du skrev om skoldansen och Izmet :p. Det skulle jag som förälder inte tycka var okej.

Mina föräldrar har alltid haft en väldigt öppen syn på sex. Vi pratar om det och har alltid gjort. Jag tycker om sex och började som 15-åring. Tyvärr inte med pojkvän, men ett tag senare insåg jag mitt värde och faktiskt, hur kyskt det nu är må låta, så skulle jag inte ha ONS eller dylikt. Jag tycker det är äckligt och min mor har präntat in i mig att man ska vara rädd om sig, man vet aldrig vem man drar med hem och ens egna värde är väldigt högt.

Däremot har jag haft pojkvänner som sovit över sedan jag var...16 tror jag. Självklart har vi då haft sex och mina föräldrar skulle nog aldrig förbjuda mig att ha sex med en pojkvän. Kommer ihåg en kompis till mig vars mamma förbjöd henne och pojkvännen att sova över hos varandra vid 13 års ålder, mamman berättade det för min mamma och hon svarade "varför just förbjuda dem att ses på natten? De kan ju ha sex dagtid med." Det är ju faktiskt lika stor "risk" och jag tror man är väldigt naiv om man tror att man kan skydda sitt barn från sex genom att förbjuda att pojkvännen sover över och vice versa.

Pladder från mig men det är lite tankar iaf.

Precis vad jag alltid har sagt, man är bra dum om man tror att det hjälper att förbjuda att sova över för att man är rädd att de ska ha sex;)

tillåter?

frågan är mer vad man tillåter.

Nu vet inge golit alla sexuella preferenser, men rensa betor låter för golit sett inte lika mycket sex som att sova över.

Kan Izmet , 16 år rensa betor tillsammans med din tolvåring?

kan Izmet, 16 år sova över i samma säng i eget rum?

glt

ser ut

men golit anser att det måste påverka självbilden om man varje gång man sätter sig vid datorn skriver odugl... till skillnad mot okej.

glt

Svår fråga det där.
För mig beror det på barnets mognad. Men jag kan väl generellt säga just sex hemma inte är "problemet". Är barnet moget att ha sex så så är det absolut så att jag tycker de ska få ha det just hemma! Faktiskt hellre där (eller i partnerns hem) än att de känner sig tvingade att ha det i en bil eller dylikt.

Byxmyndig är man ju vid 15, men nog kan det finnas unga personer som är redo kanske något-några år tidigare. Jag skulle inte känna att jag kan (eller vill) förbjuda min 13 eller 14åring att ha sex om de känner sig redo.

Jag har inget svar egentligen. Jag vill bara att barnet ifråga själv känner sig redo o verkligen gör det av "rätt skäl". Och att det är med en någorlunda jämnårig partner första gången.

Ja, precis. Det kan också faktiskt vara så att man sover över hos varandra utan att ha sex. Jag var själv 16 första gången jag frågade om en pojkvän fick sova över (jättepinsamt kändes det). Mamma sa ja (såklart), men pratade sen lite om att jag måste tänka på att skydda mig. - Ja, nej, men vi ska INTE ha sex!, sa jag. Helt sanningsenligt (även om pojkvännen ville). Jag väntade ett år till med just den saken. Den där första sova-över-natten så rörde det sig om hångel och inget annat.

Sv: tillåter?

frågan är mer vad man tillåter.

Nu vet inge golit alla sexuella preferenser, men rensa betor låter för golit sett inte lika mycket sex som att sova över.

glt

Ja tillåter handlade det ju om här ja;)

Nej jag hade nog inte velat att en 16 åring och en 12 åring hade sovit i samma säng för där kommer det ur en annan vinkel.
Att rensa betor, då är det inga sexuella förtecken, man rensar betor.
Om det då skulle vara så att känslorna börjar svalla så är det enklare att dra sig ur och säga nej på betes fältet än vad det är i sängen.

För att återgå till allvaret så fick min dotter inte sova över hos pojkvännen först utan han fick sova över här, just för att om hon inte ville när det kom till sex (han var ganska drivande och min dotter var så kär att hon inte visste vad hon hette) så skulle hon inte gå med på det för att inte känna sig dum, eller för att stå i stan mitt i natten, här hemma kunde hon ju bara gå ner till mej. (Ja jag är överbeskyddande efter mina egna tonårs upplevelser)
Detta handlade inte om någon lång tid och det var innan "första gången" vi har en väldigt öppen relation och har pratat mycket, våra diskussioner i stallet på vinterkvällarna har ofta rört diverse preventivmedel, känslor, sex och andra relationsrelaterade frågor (ja vi har eget stall:D)
När jag kände att killen var ok och att jag visste att hon kunde säga nej så var det inga problem, det var aldrig själva sexet jag var orolig för utan jag visste ju inte om hon kunde säga nej om hon inte ville.

Min pojkvän som jag nu varit tillsammans med i ca 2 år, vi sov med varandra ungefär 5 ggr innan vi hade sex. Då hade jag haft sex med rätt många innan, men eftersom jag tyckte så himla mkt om honom så ville jag liksom vänta. För att det skulle kännas mer speciellt kanske, eller för att jag ville vara säker på att det var mig han tyckte om, på riktigt liksom. Inte det faktum att han "bara ville stoppa in den".

Sv: ser ut

men golit anser att det måste påverka självbilden om man varje gång man sätter sig vid datorn skriver odugl... till skillnad mot okej.

glt

Aha, du menade så! Det missade jag, flåt. Jag håller med dig, jag hajar till varenda gång jag ser oduglings nick, för jag tycker h*n är allt annat än oduglig.

Jag tycker inte man ska förminska sig själv, det försöker andra göra tillräckligt väl för att man åtminstone ska försvara sig gentemot sina egna demoner.

*kl*
Inte under 15 år. Endast om man har ett seriöst förhållande som varat i några månader. Byts det partner så får man "stå ut" med någon månads karenstid innan det får sovas ihop igen.

Sv: tillåter?

Vi har inga betor att rensa.
Men vi kan ta måla huset som exempel i stället.
Och då så är svaret ja.

Det beror på ett antal faktorer.

Hurdan är Izmet?
Känner jag Izmet?
Har Izmet och dottern varit i en nära relation länge så att de visar respekt för varandra?

O.s.v.

Om inte, så får Izmet sova över i egen säng i gästrummet och inte i dotterns rum.
Allt beror liksom på omständigheterna.

När dottern blir äldre och om hon fortfarande några år senare håller ihop med sin Izmet, så kan vi diskutera samma rum och samma säng.
Och om hon fortfarande när hon är 15 har kvar samma Izmet som då är 19 så skulle jag betrakta dem som ett etablerat par.

Och vad gäller sex så anser jag att man håller sig till lagen.
Vilket ger en absolut gräns på 15 år.

jag kunde inte ens ta hem killar, skulle inte ha vågat fråga om de fick sova över.
det var ett j*a liv när en killkompis från en annan stad skulle gå på konsert med mig och jag sa att han fick sova över (på en madrass på golvet)... jesus...

kan säga att det har inte lett till något annat än j*t dåligt självförtroende och en stor osäkerhet.

och inte har jag varit/blivit "smartare" för det...

nä, checka av om barnet VILL ha sex, eller om det är grupptryck eller något annat, och besluta efter det.
barnet kanske inte vill, och därför tycker att det är bekvämt att mamma/pappa bäddar en annan säng att sova över i...

12 år är väldigt ungt , vid fast förhållande får bedömning ske i varje enskilt fall, Egen son 15,5 år fjälla 14,5 år ja både hos henne och hos mig .Men föräldra kontakten mellan familjerna är viktig bla kan dom ljuga på båda ställena och leva helt kontrollöst..I fasta längre förhållanden kommer man ändå att ha samma bakterier så pilller tror jag är det bästa

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 634
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV