Barnn o Plugg

MittNyaJag

Trådstartare
Jag och sambo pratar om att börja bebisverkstad till sommaren... (:love:) men jag tänkte höra med er andra därute i stora världen...
Hur många har pluggat i kombination med små barn? Hur har det gått? Hoppade ni av? Pluggade färdigt? Pluggade med små barn? Hur gick det ihop ekonomiskt?
Jag började lärarhögskolan i höstas och har inte jobbat så mycket/länge/sammanhängande innan så jag lär väl bara få lägsta ersättningen... (180:-??) CSN lär väl inte höja bidragsdelen antar jag. Samtidigt vill jag inte vänta med att skaffa barn tills jag pluggat färdigt och fått jobb.. Då kommer vi ju inte få någon tillökning innan jag går i pension.. ;)

Tja.. jag vet inte riktigt ad jag vill veta egentligen.. Allt?
;):)
 
Sv: Barnn o Plugg

Jag pluggar och har småbran (nr 2 på gång). Hade läst 1 termin på civilekonomprogrammet när jag tog studieuppehåll första gången. Var ledig i ett år (jobbade 2 månader, jan-feb, sen gick jag på havandeskapspenning innan föräldraledigheten). Nu har jag läst 2 terminer till, och ska ha barn i slutet av april (självklart innan tentorns i vår...:angel:) så jag kommer begära studieuppehåll fr.o.m. mitten av denna termin (har en 7,5p-kurs som jag tänkte hinna med innan bebbe kommer).
Eftersom jag hade jobbat i 7 år innan jag fick barn så hade jag iofs hyffsad SGI (fick ut ca 10500kr/månad i FP), men även om jag inte hade haft det så hade det nog inte hindrat bebisproduktionen (vem vill vara pensionär när man blir mamma??:D)
Min man har bra inkomst, så han kan ju försörja oss båda ifall det skulle bli nödvändigt, men som sagt, jag fick ju ut mer i FP än vad jag får från CSN, trots maxlån och tilläggsbidrag för att jag har barn...

Jag resonerar som så att om jag får barn nu medans jag studerar, så har jag ju s.a.s. det "gjort" sen när jag är färdigutbildad och ska söka jobb, och det borde ju arbetsgivarna se som ett plus (de slipper anställa någon som kommer vara föräldraledig och då måste ha vikarie på arbetet).
 
Sv: Barnn o Plugg

Jag resonerar som så att om jag får barn nu medans jag studerar, så har jag ju s.a.s. det "gjort" sen när jag är färdigutbildad och ska söka jobb, och det borde ju arbetsgivarna se som ett plus (de slipper anställa någon som kommer vara föräldraledig och då måste ha vikarie på arbetet).

Det var faktiskt en väldigt klok tanke. Den ska jag nog anamma. :D
 
Sv: Barnn o Plugg

Jag går i liknande funderingar, jag vill helst bli gravid NU.
Och sen lagom tills HT-09 så börjar jag plugga till lärare och då kan sambon vara hemma med bäbisen.
Vi planerar för framtiden redan nu genom att dra ner på fasta kostnader och betala av lån osv.
Försöker även spara så att man har en buffert om det skulle skita sig nån månad.

Jag tror defenitivt på att man kan plugga och ha småbarn samtidigt.
Vad jag undrar är bara, vad gör man på sommaren??
Det är ju inte helt lätt att hitta ett extra jobb som passar ihop med ev dagis osv.:confused:
 
Sv: Barnn o Plugg

Jag väntar mitt andra barn i maj, då kommer min son vara 13 månader. Sen planerar jag plugga till lärare på distans. Vilket innebär att jag kommer vara hemma med barnen i några år. Får plugga på helger och kvällar. De dagar jag måste vara på skolan får pappan vara ledig från sitt jobb. På detta sättet kommer jag vara föräldraledig under sommaren, alltså inget extrajobb när man är ledig. Får man inget jobb direkt efter utbildningen kan jag ju alltid ta ut föräldraledighet.
 
Sv: Barnn o Plugg

Det ultimata hade ju varit om man kunde vara föräldraledig på sommaren, men det beror ju på hur "snål" man kan vara med dagarna.
Och för min del blir det ju plugg i tre år så då skall man klara två somrar...
Jag vill ju gärna men det är svårt att få ihop allt man vill.
 
Sv: Barnn o Plugg

ja, det är sant.. man kan ju försöka läsa vissa kurser på distans... Tänkte inte på det. :D
 
Sv: Barnn o Plugg

Jag funderar på samma sak för jag överväger att hoppa på lärarutbildning till hösten redan (får bebis nu i februari). Frågan är bara om det är lite för tidigt och om man bör vänta till våren med att börja studera?
Jag vill bara inte vänta hur länge som helst med att börja utbilda mig.
 
Sv: Barnn o Plugg

Det ultimata hade ju varit om man kunde vara föräldraledig på sommaren, men det beror ju på hur "snål" man kan vara med dagarna.
Och för min del blir det ju plugg i tre år så då skall man klara två somrar...
Jag vill ju gärna men det är svårt att få ihop allt man vill.

I och med att jag kommer plugga på heltid så får jag ju fullt studiestöd. Och i och med att jag bara är föräldraledig till september så kommer jag ha massor av dagar kvar. Men det kommer bli tufft att plugga med en liten på 3-4 månader.
 
Sv: Barnn o Plugg

Jag funderar på samma sak för jag överväger att hoppa på lärarutbildning till hösten redan (får bebis nu i februari). Frågan är bara om det är lite för tidigt och om man bör vänta till våren med att börja studera?
Jag vill bara inte vänta hur länge som helst med att börja utbilda mig.

Du kan ju plugga den på distans. Det ska jag. Jag får barn igen i maj och jag ska börja plugga till hösten. Allt beror ju på vilken uppbackning man har hemma. Jag har stort stöd av killen.
 
Sv: Barnn o Plugg

Jag kommer vara föräldraledig i sommar, nästa sommar får jag väl stämpla eller försöka hitta ett sommarjobb (om våra dumma politiker inte vill ge oss stackars studenter möjlighet att stämpla på sommaren trots att vi har full rätt till A-kassa i övrigt...)
Har även ett gäng dagar sparade från mitt första barn, så föräldraledigheten kommer nog räcka gott o väl...;)
 
Sv: Barnn o Plugg

Min skrutta var 8månader när jag började plugga. Och storebror var ju då 2år & 2månader.
Det har funkat superbra.
Jag har haft barnen max 30h/v på dagis (från att skruttan var 15månader, innan var pappa hemma med ndom) & ändå lyckats av att heltidsplugga (socionomprogrammet).
Visst det krävs både envishet och planering..och när ungarna har haft jäkla koppor (vattkoppor och svinkoppor) så har det varit tungt. Men det har funkat. Och ärligt talat tror jag att barnen har HJÄLPT mig i mitt pluggande..för såhär organiserad och ambitiös har jag aldrig tidigare varit i livet..:smirk:

Så visst går det!
 
Sv: Barnn o Plugg

Ja klarar vi nu bara att hålla ihop (och det ska vi ju se till att göra) så behöver jag inte oroa mig det minsta för uppbackningen hemma. Då har jag både sambo och föräldrar som backar upp mig.
Men alltså.. organiserad har aldrig varit min starka sida tyvärr. :angel:
Jag klarade hela gymnasiet på sånt jag redan visste mer eller mindre. Hade 50 % frånvaro i många kurser och lämnade nog inte in ett enda arbete i tid, gjorde nog inte ett enda prov i rätt tid heller. :angel:
Men samtidigt måste jag ju säga att jag mognat väldigt mycket sen dess och att jag har inga planer att sköta vidare studier på samma sätt. ;)
 
Sv: Barnn o Plugg

Ja klarar vi nu bara att hålla ihop (och det ska vi ju se till att göra) så behöver jag inte oroa mig det minsta för uppbackningen hemma. Då har jag både sambo och föräldrar som backar upp mig.
Men alltså.. organiserad har aldrig varit min starka sida tyvärr. :angel:
Jag klarade hela gymnasiet på sånt jag redan visste mer eller mindre. Hade 50 % frånvaro i många kurser och lämnade nog inte in ett enda arbete i tid, gjorde nog inte ett enda prov i rätt tid heller. :angel:
Men samtidigt måste jag ju säga att jag mognat väldigt mycket sen dess och att jag har inga planer att sköta vidare studier på samma sätt. ;)


Jag har alltid varit likadan..men *peppar,peppar* har under dessa 2,5år av studerande lämnat in allt i tid & klarat alla arbeten utan problem..så barnen har lyckats med något som ingen annan lyckats med..nämligen att få mig organiserad nog att klara allt plugg!
 
Sv: Barnn o Plugg

*kl*
Eftersom jag inte har något liv än dt framför datorn så var jag tvungen att räkna lite.
Och jag kommer att kunna spara mammadagar till två somrar och då har jag inte ens behövt gå in på lägsta dagarna.

Men mycket är pga att vi kommer att flytta snart och då kommer våra månadskostnader sänkas rejält.

Nu skall jag bara bli gravid också...

Nån som vet hur det är med det, ponera att jag blir gravid nu och därmed skall ha barn i höst.
På våren är det alltid lite längre intagningspoäng än på hösten så då vill jag egentligen försöka söka redan då.
Kan man skjuta upp studiestarten då tills hösten som kommer efter?
 
Sv: Barnn o Plugg

Jag funderar på samma sak för jag överväger att hoppa på lärarutbildning till hösten redan (får bebis nu i februari). Frågan är bara om det är lite för tidigt och om man bör vänta till våren med att börja studera?
Jag vill bara inte vänta hur länge som helst med att börja utbilda mig.

Hoppa gärna på utbildningen till hösten så kan du ju utvärdera hur det fungerar åt mig! ;)

Funderade nämligen häromkvällen när jag inte kunde somna att om jag (som vi tänkt oss) får barn i mars/april -09 så skulle jag ju kunna (vaddå framtidsplanering?? men, drömma går ju!) läsa vt och ht nu -08, vara hemma och vara höggravid och nyförlöst vt -09 och vara mammaledig till ht -09 och då börja skolan igen för att läsa Ped. arb. 2 på hösten istället för våren -09. De dagar jag är i skolan får sambo ta ut pappadagar och vara hemma med bebis som då är ungefär 4 månader. På så vis skulle jag bara missa en termin.. Men det kanske är aldeles för optimistiskt... :)

Ni som faktist HAR barn och vet hur "de" fungerar, skulle det kunna vara genomförbart?
 
Sv: Barnn o Plugg

Är nog väldigt individuellt...
Med min dotter hade det nog inte funkat. Hon vägrade ta flaskan, det enda som dög åt henne var mitt bröst. Vid 4 månaders ålder hade hon inte klarat att vara utan mig den tid jag hade varit borta för föreläsningar. Kompisens dotter däremot klarade sig finfint utan mamma 4-5 timmar när hon var bara 2½månad. Så.... om det funkar hänger nog på vilken "typ" av bebis ni får isf. (sen var iaf jag väldigt trött första halvåret och lite till, eftersom jag var tvungen att gå upp 5-6 ggr/natt hela den tiden för att amma)
 
Sv: Barnn o Plugg

Tänk på att det ingår en hel del praktik på lärarutbildningen. Vi var ute tre veckor redan första terminen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 174
Senast: tex
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 659
Senast: Korven
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp