Barnn o Plugg

MittNyaJag

Trådstartare
Jag och sambo pratar om att börja bebisverkstad till sommaren... (:love:) men jag tänkte höra med er andra därute i stora världen...
Hur många har pluggat i kombination med små barn? Hur har det gått? Hoppade ni av? Pluggade färdigt? Pluggade med små barn? Hur gick det ihop ekonomiskt?
Jag började lärarhögskolan i höstas och har inte jobbat så mycket/länge/sammanhängande innan så jag lär väl bara få lägsta ersättningen... (180:-??) CSN lär väl inte höja bidragsdelen antar jag. Samtidigt vill jag inte vänta med att skaffa barn tills jag pluggat färdigt och fått jobb.. Då kommer vi ju inte få någon tillökning innan jag går i pension.. ;)

Tja.. jag vet inte riktigt ad jag vill veta egentligen.. Allt?
;):)
 
Sv: Barnn o Plugg

Jag pluggar och har småbran (nr 2 på gång). Hade läst 1 termin på civilekonomprogrammet när jag tog studieuppehåll första gången. Var ledig i ett år (jobbade 2 månader, jan-feb, sen gick jag på havandeskapspenning innan föräldraledigheten). Nu har jag läst 2 terminer till, och ska ha barn i slutet av april (självklart innan tentorns i vår...:angel:) så jag kommer begära studieuppehåll fr.o.m. mitten av denna termin (har en 7,5p-kurs som jag tänkte hinna med innan bebbe kommer).
Eftersom jag hade jobbat i 7 år innan jag fick barn så hade jag iofs hyffsad SGI (fick ut ca 10500kr/månad i FP), men även om jag inte hade haft det så hade det nog inte hindrat bebisproduktionen (vem vill vara pensionär när man blir mamma??:D)
Min man har bra inkomst, så han kan ju försörja oss båda ifall det skulle bli nödvändigt, men som sagt, jag fick ju ut mer i FP än vad jag får från CSN, trots maxlån och tilläggsbidrag för att jag har barn...

Jag resonerar som så att om jag får barn nu medans jag studerar, så har jag ju s.a.s. det "gjort" sen när jag är färdigutbildad och ska söka jobb, och det borde ju arbetsgivarna se som ett plus (de slipper anställa någon som kommer vara föräldraledig och då måste ha vikarie på arbetet).