Barnkalas ihop där det ena barnet blir sjukt, betalning?

Maléne

Trådstartare
Hej hur skulle ni gjort i ett liknande dilemma?
Dottern och hennes klasskompis skulle ha barnkalas ihop, vi (mammor) planerade vad som skulle köpas in och att vi sedan skulle räkna ut så vi delade helt på kostnaderna.
Samma morgon som kalaset var ringde dom och meddelade att sonen tyvärr fått magsjuka den stackaren :(
Men jag lyckades slänga ihop en till tårta i all hast (tur jag hade bottnar i frysen) och vi bestämde att vi kör det själva och att jag ska komma förbi med presenterna efteråt.

Nu kan jag inte riktigt med att säga till om pengarna, jag handlade allt + avgift för lokalen utan just korv och korvbröd så det diffar en del hon ca150kr och jag 7-800, har inte räknat helt på det då jag är rädd för att anses snål :(

Jag tycker jättesynd om honom som inte kunde deltaga på sitt kalas men båda fick presenter hur hade ni tänkt och gjort? Funderar på att bara be om halva delen på hyran utav lokalen fast det blir bara 150kr så det kan ju lika gärna kvitta med isåfall....

För lite pengar att tjafsa om men tycker att de borde erbjuda sig att betala sin del, hade de hyrt tex lokalen i sitt namn hade de ju ändå fått betala för den?

Ja har inte tänkt att tjafsa om något, det gäller kanske 400kr som jag eg skulle ha.
Nej pojken var inte där därför undrade jag hur ni hade tänkt...hade det varit mitt barn som blivit sjuk så hade jag ändå velat betala (vilket hade hänt om vi skjutit på det en vecka som jagvtyckte) då hon ändå hade fått sina presenter, barnen bryr ju sig inte riktigt om det är deras kalas eller inte, det är ju att det är dom som får klapparna.

Tack för era tankar då vet jag att jag med största sannolikhet tänker rätt

@Maléne Varför är det här med presenterna så viktigt i sammanhanget? :confused:

Förstår inte heller det. Det är ju inte TS som betalar för presenterna, är poängen att det egna barnet skulle fått mer presenter om det inte delats på kalaset och därför står de andra föräldrarna i "skuld", eller jag fattar inte? O_o

Ja har inte tänkt att tjafsa om något, det gäller kanske 400kr som jag eg skulle ha.
Nej pojken var inte där därför undrade jag hur ni hade tänkt...hade det varit mitt barn som blivit sjuk så hade jag ändå velat betala (vilket hade hänt om vi skjutit på det en vecka som jagvtyckte) då hon ändå hade fått sina presenter, barnen bryr ju sig inte riktigt om det är deras kalas eller inte, det är ju att det är dom som får klapparna.

Tack för era tankar då vet jag att jag med största sannolikhet tänker rätt

Det viktiga för barnen med kalaset är väl själva kalaset och kalasmaten? Och det missade ju pojken, att sen få lite paket är väl trevligt men inte jämförbart med att få en tårta, ha ett kalas för alla kompisar, osv.

Jag hade inte sagt något om det. Är ju jättesynd om pojken som blir sjuk och missar sitt kalas, inte ska jag komma där och bröta om några fjuttiga hundralappar! I min ekonomi skulle det inte göra något större till med de pengarna, alltså är min själsfrid viktigare.

Hade däremot mitt barn blivit sjukt hade jag nog erbjudit mig att betala. Men jag kan förstå om det har glömts bort (är ungen magsjuk har man ju i regel annat att tänka på).

Ursäkta mig.
Nä enligt mig spelar inte det så jättestor roll om det är sens egna kalas eller en väns kalas, dom är 5år det dom båda såg fram emot var just att det var dom skulle få presenter denna gång, men det är väl något fel på dessa två barnen då.

Ja kalaset var i januari så nu har vi också hunnit med magsjuka mm men räkningen på lokalen kom nu så därför blev jag påmind.

Jag är själv en sådan person som hade betalat min del utav kalaset om mitt barn blev sjukt, inte bara erbjudit mig att göra det, och då hon inte hört av sig så undrade jag bara hur de flesta människor ställer sig i ett sådant här läge och det har jag nu förstått,
jag hade gjort fel som hade betalt min del...i princip jag som gjort fel som inte betalat korven och korvbrödet :banghead:jag kommer ej att påminna henne om detta och kommer ej att lägga mer energi på det då även min ekonomi klarar det som tur är men för vissa kan det vara svårare tyvärr....

Tack för era tankar :up:

Jag är själv en sådan person som hade betalat min del utav kalaset om mitt barn blev sjukt, inte bara erbjudit mig att göra det, och då hon inte hört av sig så undrade jag bara hur de flesta människor ställer sig i ett sådant här läge och det har jag nu förstått,
jag hade gjort fel som hade betalt min del...i princip jag som gjort fel som inte betalat korven och korvbrödet :banghead:jag kommer ej att påminna henne om detta och kommer ej att lägga mer energi på det då även min ekonomi klarar det som tur är men för vissa kan det vara svårare tyvärr....

Tack för era tankar :up:

Nu hänger jag inte med - vad menar du med att du gjort för fel?

De flesta är ju på linjen att släppa hela grejen om den var i dina skor, men hade agerat annorlunda om den varit den andra föräldern, men det är ju inte det som är frågan. Utan just hur man hade gjort om man var du

@Maléne Men ärlig fråga: Varför nämner du presenterna så mycket? Ja, det är väl klart att barnen ser fram emot att få paket, helt normalt (däremot låter det ju otroligt tråkigt om det bara är presenterna som barnen ser fram emot). Men vad har det med huruvida den andra familjen ska betala att göra? :confused: Ser du det som att får man paket ska man också betala för kalaset eller vad?

Nu hänger jag inte med - vad menar du med att du gjort för fel?

De flesta är ju på linjen att släppa hela grejen om den var i dina skor, men hade agerat annorlunda om den varit den andra föräldern, men det är ju inte det som är frågan. Utan just hur man hade gjort om man var du
Jag menar bara att många verkar tycka att ens tanken på att de fortfarande borde betalt sin del är helt fel vilket jag ej tycker men det är väl beroende på hur man lärt sig. Ja alltså jag borde väl erbjudit mig att betala även korven och korvbröden då det enbart blev min dotters kalas...

Jag tyckte självklart jättesynd om ...... med om ni nu tror något annat.

@niphredil då ni fortsatt frågat om det. Min dotter ser fram emot de andras barnens kalas nästan lika mycket för att man får träffas och leka.

@Maléne Fast nä, jag frågade om presenterna eftersom du, utan att nån annan sagt nåt, nämnt det två gånger.
Jag tycker jättesynd om honom som inte kunde deltaga på sitt kalas men båda fick presenter hur hade ni tänkt och gjort?

hade det varit mitt barn som blivit sjuk så hade jag ändå velat betala (vilket hade hänt om vi skjutit på det en vecka som jagvtyckte) då hon ändå hade fått sina presenter
Här verkar du se presenterna som nån form av skäl till att betala. Jag förstår inte varför.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka