Barnförsäkring?

Sv: Barnförsäkring?

et har att göra med att om det händer något så skall man inte behöva lida alltför stor ekonomisk skada. Vare sig förälder eller barn.

Det är nog inte alltför många som kan ha 2-3 miljoner liggandes på ett konto som försäkring om något skulle hända.

Problemet är ju att när nåt väl händer så ska man inte räkna med att man får någon ersättning trots att man (eller ens barn) bevisligen blivit sjuk- även kroniskt sjuk med en säkerställd diagnos som kanske kräver tuff behandling och eller leder till kronisk nedsättning av arbetsförmågan.

Jag är chockad över vilken oerhörd nonchalans inledningsvis, men också vilket oerhört slingrande man kan bemötas av.
Att då behöva slåss när man är som svagast .....

Ursäkta utvikningen men jag känner mig så blåst som "känt mig trygg" med min försäkring.....nu är det väl inte klart än men det känns som en lång process och jag tror jag vill lägga krutet någon annanstans än försöka hävda min rätt, är man sjuk så orkar man inte allt.

Vad kostar det per år att försäkra för det beloppet? Och får du ut den summan också om det händer något?

Räknar vi även bundet kapital tangerar vi nästan 2 miljoner om vi nu skulle behöva lägga det på vårt sjuka barn så det blev friskt.

Sen undrar jag om alla som försäkrar använde andningslarm också. Om inte, varför?

Vi betalar kring 2.000 kr/barn och år för deras försäkring. Invaliditetsbeloppet ligger då kring 2,2 miljoner och maxersättning 4,4 miljoner. Sedan kan man givetvis välja lägre belopp och då få en lägre premie.

Nej, men sannolikheten för det är också väldigt liten.
Försäkringsbolag är väldigt smarta och ersätter helst för svåra sjukdomar som ingen får, alternativt dör ganska snabbt av (hjärntumör, ALS, och liknande).

Det gäller ju att läsa vad och hur saker och ting ersätts.

Jag har i alla fall tre pers i min nära omgivning som har haft väldigt stor nytta av sina barnförsäkringar (2 bilolyckor och en cykelolycka).

Man vet aldrig när man drabbas och när det händer så är det väldigt bra att ha en försäkring. Den gör många gånger en stor skillnad.

Problemet är ju att när nåt väl händer så ska man inte räkna med att man får någon ersättning trots att man (eller ens barn) bevisligen blivit sjuk- även kroniskt sjuk med en säkerställd diagnos som kanske kräver tuff behandling och eller leder till kronisk nedsättning av arbetsförmågan.

Jag är chockad över vilken oerhörd nonchalans inledningsvis, men också vilket oerhört slingrande man kan bemötas av.
Att då behöva slåss när man är som svagast .....

Ursäkta utvikningen men jag känner mig så blåst som "känt mig trygg" med min försäkring.....nu är det väl inte klart än men det känns som en lång process och jag tror jag vill lägga krutet någon annanstans än försöka hävda min rätt, är man sjuk så orkar man inte allt.

Sjukförsäkringar kan vara lite luriga ibland. Olycksfall brukar vara enklare.

Sen finns det alltid tillfällen som det kan krångla. Många gånger har jag upplevt att mycket hänger på vilken handläggare man får från början. Vilket givetvis är synd.

Men har man ingen försäkring alls så är chansen att få pengar ingen alls. I slutänden kan det röra sig om mycket stora summor.

Men har man ingen försäkring alls så är chansen att få pengar ingen alls. I slutänden kan det röra sig om mycket stora summor.

Ja, men det förutsätter först att man har extrem otur. Det är ju inte det normala, långt därifrån.
Propagerar du för att alla måste ha en barnförsäkring?

Vad kostar det per år att försäkra för det beloppet? Och får du ut den summan också om det händer något?

Räknar vi även bundet kapital tangerar vi nästan 2 miljoner om vi nu skulle behöva lägga det på vårt sjuka barn så det blev friskt.

Sen undrar jag om alla som försäkrar använde andningslarm också. Om inte, varför?

Jag tror jag betalar runt 6000 kr/år för tre barn. En struntsumma i förhållande till kostnader man kan få.

Jag tror att mycket beror på om man varit med om att någon har haft nytta av sin försäkring eller inte. Människor är ju väldigt duktiga på att tänka "Det händer inte mig". Vilket givetvis är korrekt. Skulle man gå och tänka på allt som faktiskt kan drabba än så skulle man bli tokig.

Min grannes barn tex råkade ut för en cykelolycka vid 15 års ålder. Lång sjukhusvistelse, handikapanpassa huset, vara hemma och ta hand om barnet osv, osv. Dessutom får barnet en ersättning resten av livet + en rejäl klumpsumma. När jag har pratat med mamman så har hon sagt att de aldrig hade fixat det utan sin försäkring. Det ekonomiska stödet från samhället var väldigt begränsat.

Sammanlagt med allt så rör det sig om ca 3 miljoner i pengar under en period på 10 år.

Två andra bekanta var med om varsin lite större bilolycka som tack och lov inte slutade med några allvarliga men men trots det så rör det sig om flera 100 000 kr.

Visst är det så att risken att något händer är liten (i alla fall när det kommer till så stora summor) men med tre barn vågar jag inte chansa och ser ingen anledning till det heller.

Om man räknar vad det kostar att ha försäkring på tre barn i 18 år så är det ju självklart inte gratis. Men om något händer som är lite allvarligare så är det ändå en struntsumma i det stora hela och det kan göra en enorm skillnad för hela familjen inte bara under en kort tid utan under en hel livstid.

Ja, men det förutsätter först att man har extrem otur. Det är ju inte det normala, långt därifrån.
Propagerar du för att alla måste ha en barnförsäkring?

Men trots det så händer det. Om något händer så är det väldigt bra att ha.

Generellt så tror jag det är bra att ha ja.

Men trots det så händer det. Om något händer så är det väldigt bra att ha.

Generellt så tror jag det är bra att ha ja.

Framför allt är det väldigt bra för försäkringsbolagen att intala oroliga föräldrar att de har ett behov som de annars inte anser att de har och att detta skydd innebär en stor trygghet.

Annars är väl den bästa lösningen att inte skaffa barn, så är risken för otäckheter noll!

Nej, precis. Gick igenom de sjukdomar som skulle vara aktuella med den försäkring som min bank vill att jag ska ha:

"De diagnoser som ersätts är specifika former av malign tumör, benign hjärntumör, diabetes typ 1, multipel skleros, allvarliga hjärnskador och njursvikt. Amputation och brännskador av minst 2:a graden ersätts också."

Okej - så om min son drabbas av en hjärntumör - extremt sällsynt hos alla människor i ung ålder - så får jag pengar. Om han däremot får TBE eller neuroborrelia eller infekteras av multiresistenta bakterier - betydligt mer sannolikt - får jag ingenting.

Diabetes 1 vet man ju i allmänhet rätt tidigt om barnet har eller inte, så den diagnosen är sannolikt helt irrelevant för mig. MS är synnerligen ovanligt hos pojkar, så även den diagnosen kan man nog med fog stryka. Då återstår egentligen bara invaliditetsersättningen som kan vara intressant. Och den är säkert en diskutabel gråzon.

Framför allt är det väldigt bra för försäkringsbolagen att intala oroliga föräldrar att de har ett behov som de annars inte anser att de har och att detta skydd innebär en stor trygghet.

Annars är väl den bästa lösningen att inte skaffa barn, så är risken för otäckheter noll!

Ja och jag som orolig förälder är väldigt glad att skaffade en försäkring om det händer något.

Nu har jag en försäkring själv som jag faktiskt har varit väldigt nöjd med att jag hade när jag har behövt den. Inga stora summor runt 70 000 sammanlagt men dom pengarna var goa att få när man var 20 och hade i princip ingen inkomst.

Senast ändrad:

Ja, det är klart. Det är väl alla som vinner på lotto också, om man ska göra en drastisk jämförelse. Det betyder inte att det på något sätt är nödvändigt.

Om det händer något så är den bra att ha. Visst är risken liten men eftersom jag tyvärr saknar förmågan att se in i framtiden så vet jag inte om jag faktiskt hör till dom som har nytta av försäkringen eller inte.

Senast ändrad:

Inga stora summor runt 70 000 sammanlagt men dom pengarna var goa att få när man var 20 och hade i princip ingen inkomst.

Ja, fast det är ju alltid dilemmat när man saknar buffert eller ekonomiska medel. Har man dock det gott ställt finns det väl ingen anledning att skänka bort flera tusen i 18 år av det skälet.

Ja, fast det är ju alltid dilemmat när man saknar buffert eller ekonomiska medel. Har man dock det gott ställt finns det väl ingen anledning att skänka bort flera tusen i 18 år av det skälet.

Allt beror ju på ens ekonomiska förutsättningar kontra hur stort trygghetsbehov man har. Jag och sambon har det ganska ok ställt, trygg ekonomi osv. Vi tycker att ca 1700 kr/år är tillräckligt lite för att det inte ska påverka vår vardagsekonomi samt tillräckligt lite för att ge den tryggheten vi vill ha. Hade vi haft en så stor buffert att det inte skulle påverka vårt barn ekonomiskt att tex ha nedsatt arbetsförmåga med 50-100 procent resten av livet, ja, då hade vi ju inte haft en försäkring.

Sen påverkar ju självklart ens erfarenhet också. Jag fick ut ca 100' på min försäkring innan jag fyllde 18 år och det enbart på tandskada (sprang in i ett staket som barn) + allergi, tämligen vanliga tillstånd. Det gör ju att jag är mer positiv än om jag aldrig hade behövt utnyttja min egna försäkring.

Som sagt jag kan inte se in i framtiden. Jag vet inte vad som händer. Jag vet inte förrän jag dör om jag var en av dom som faktiskt har haft nytta av försäkringen.

Sen är frågan vad du menar med gott ställt. Hade jag tex varit Bill Gates så hade jag nog inte heller brytt mig om att skaffa en olycksfallförsäkring.

Senast ändrad:

Sen påverkar ju självklart ens erfarenhet också. Jag fick ut ca 100' på min försäkring innan jag fyllde 18 år och det enbart på tandskada (sprang in i ett staket som barn) + allergi, tämligen vanliga tillstånd. Det gör ju att jag är mer positiv än om jag aldrig hade behövt utnyttja min egna försäkring.

Ja, om försäkringen täcker allergi hade jag varit positivare. Men försäkringsbolag har ju som bekant en tendens att ändra kriterierna vartefter som en diagnos blir mer vanlig.

Min son hade tex inte kunnat bli försäkrad mot detta - enbart på grund av lite böjveckseksem som 1-åring.

Som sagt jag kan inte se in i framtiden. Jag vet inte vad som händer. Jag vet inte förrän jag dör om jag var en av dom som faktiskt har haft nytta av försäkringen.

Det kanske säger mer om moderna människors kontrollbehov och oro än behovet av försäkringar.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 913
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar