Barnförsäkring?

Sv: Barnförsäkring?

Min son hade eksem i stort sett hela sitt första levnadsår + även därefter från och till. Det finns inga begränsningar i försäkringen ändå.

Det kanske säger mer om moderna människors kontrollbehov och oro än behovet av försäkringar.

Det är din tolkning av det hela.

Undra om de som har haft nytta av sin försäkring tänker så? Jag skulle nog snarare tro att de tänker "Vilken tur att jag såg till att skaffa en försäkring".

Ja, om försäkringen täcker allergi hade jag varit positivare. Men försäkringsbolag har ju som bekant en tendens att ändra kriterierna vartefter som en diagnos blir mer vanlig.

Min son hade tex inte kunnat bli försäkrad mot detta - enbart på grund av lite böjveckseksem som 1-åring.

Det gäller ju att teckna en försäkring så fort som möjligt. Ingen försäkring (inte som jag känner till i alla fall) täcker skador som fanns där innan försäkringen tecknades.

Mina barn har försäkrats samma dag de föddes. Jag har inga förbehåll angående exem.

Det gäller ju att teckna en försäkring så fort som möjligt. Ingen försäkring (inte som jag känner till i alla fall) täcker skador som fanns där innan försäkringen tecknades.

Mina barn har försäkrats samma dag de föddes. Jag har inga förbehåll angående exem.

Eksem och allergi är inte samma sak.

Det är din tolkning av det hela.

Undra om de som har haft nytta av sin försäkring tänker så? Jag skulle nog snarare tro att de tänker "Vilken tur att jag såg till att skaffa en försäkring".

Ja, det är nog min tolkning av samtiden. Alla risker ska elimineras, helst redan i fosterstadiet. Trots att det egentligen handlar om en oro om något annat, nämligen att barnet ska vara skadat på något vis. Och då är ju en engångssumma pengar knappast någon lösning, även om det är ett plåster på såren i de fall där försäkringen täcker.

Min son hade eksem i stort sett hela sitt första levnadsår + även därefter från och till. Det finns inga begränsningar i försäkringen ändå.

Nej, men nu finns det en svag koppling mellan barn som har eksem och får allergi senare i livet. Och den tar försäkringsbolagen fasta på.

Nej, precis. Gick igenom de sjukdomar som skulle vara aktuella med den försäkring som min bank vill att jag ska ha:

"De diagnoser som ersätts är specifika former av malign tumör, benign hjärntumör, diabetes typ 1, multipel skleros, allvarliga hjärnskador och njursvikt. Amputation och brännskador av minst 2:a graden ersätts också."

Okej - så om min son drabbas av en hjärntumör - extremt sällsynt hos alla människor i ung ålder - så får jag pengar. Om han däremot får TBE eller neuroborrelia eller infekteras av multiresistenta bakterier - betydligt mer sannolikt - får jag ingenting.

Diabetes 1 vet man ju i allmänhet rätt tidigt om barnet har eller inte, så den diagnosen är sannolikt helt irrelevant för mig. MS är synnerligen ovanligt hos pojkar, så även den diagnosen kan man nog med fog stryka. Då återstår egentligen bara invaliditetsersättningen som kan vara intressant. Och den är säkert en diskutabel gråzon.

Att det finns viss diagnosersättning är för mig bara ett extra plus, det är invaliditetsersättningen samt kostnadsbidragen/ersättningar som är intressant. Jag blev tvungen att googla på barnförsäkringar efter att ha läst tråden och hittade följande exempel där en 7-åring får diabetes, ligger inlagd 14 dagar och vårdas hemma i 30 dagar. Försäkringskassan ger föräldrarna rätt till halvt vårdbidrag i två år och en fjärdedels vårdbidrag i 5 år. Diabetes bedöms som en 15% invaliditet men ingen förvärvsmässig dito. På ett invaliditetsbelopp som ligger på drygt hälften av vad vi själva har valt betalas drygt 400.000 tusen ut.
Jag som betalar mer för min bilförsäkring (och 3-dubbelt så mycket för min hästförsäkring där hästen är klart underförsäkrad i livvärde-30.000 kr) än vad jag gör för en barnförsäkring tycker att det är ett rätt hyggligt utfall. I ditt fall med en diagnosförsäkring inbakad hade ytterligare ersättningar utgått.

Precis som med alla riskförsäkringar är ju premien helt bortkastad om inget händer men för oss känns det som en stor trygghet. Att de flesta barnförsäkringar är sådana att de kan omvandlas till en vuxenförsäkring (dock med lägre belopp) känns också bra om hälsan försämras som vuxen och man inte blir godkänd att ta en försäkring eller får en massa reservationer efter att ha fyllt i en hälsodeklaration.
Den vanligaste åldern att bli sjuk i diabetes typ 1 är 10-12 år för flickor och 12-14 år för pojkar enligt http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-1/

Senast ändrad:

Nej, men nu finns det en svag koppling mellan barn som har eksem och får allergi senare i livet. Och den tar försäkringsbolagen fasta på.

Uppenbarligen inte Skandia om barnet är försäkrat innan besvären uppkommer.

Rent statistiskt löper våra barn stor risk att drabbas av allergi eftersom vi båda föräldrar har ganska omfattande besvär. Men inte heller det bryr sig försäkringsbolaget om.

Ja, det är nog min tolkning av samtiden. Alla risker ska elimineras, helst redan i fosterstadiet. Trots att det egentligen handlar om en oro om något annat, nämligen att barnet ska vara skadat på något vis. Och då är ju en engångssumma pengar knappast någon lösning, även om det är ett plåster på såren i de fall där försäkringen täcker.

Väldigt skum tolkning av det hela. Hur skall en försäkring förhindra att något händer?

Saken är den att om det händer något så skall barnet få den ekonomiska möjligheten att trots allt få ett drägligt liv.

Du verkar ha lite svårt att förstå varför man skaffar en olycksfallförsäkring.

Som min kompis som blev sparkad i huvudet av hästen (hur många blir inte det). Fick nästan alla tänderna utslagna. Försäkringsbolaget betalade ut sammanlagt nästan 200 000kr. Även om man nu har dom pengarna hur kul är det att lägga 100 000 på nya tänder pga en olycka?

Min mamma fick två framtänder utslagna av våran hund 20 000 gick det på att fixa dom. Försäkringsbolaget betalade allt.

Så det är inte frågan om en försäkring mot att något händer utan det är frågan om att kunna ha ett bra liv även om något händer.

Senast ändrad:

Diabetes bedöms som en 15% invaliditet men ingen förvärvsmässig dito. På ett invaliditetsbelopp som ligger på drygt hälften av vad vi själva har valt betalas drygt 400.000 tusen ut.

Jag hade bara fått ut på diagnosen, ingenting annat, eftersom det här försäkringsbolaget bara betalar ut vid minst 30 procents invaliditet.

Det jag har läst om diabetes 1 är att barn ofta har symtom tidigt (men att de kan misstolkas). Hursom, 8000 barn under 18 år är drabbade i Sverige på 2 miljoner. Andelen är alltså väldigt få, jämfört med andelen i befolkningen som lider av diabetes 2 (som förvisso bryter ut senare i livet).

Så det är inte frågan om en försäkring mot att något händer utan det är frågan om att kunna ha ett bra liv även om något händer.

En försäkring som garanterar mig ett bra liv även om jag blir invalid hade jag gärna tecknat...

Jag har faktiskt full förståelse för att vissa försäkringar är bra att ha. Men många är faktiskt inte nödvändiga och det är lite skevt att normen är att man som god förälder 'måste' försäkra sin gravida mage, sitt nyfödda barn etc etc.

En försäkring som garanterar mig ett bra liv även om jag blir invalid hade jag gärna tecknat...

Jag har faktiskt full förståelse för att vissa försäkringar är bra att ha. Men många är faktiskt inte nödvändiga och det är lite skevt att normen är att man som god förälder 'måste' försäkra sin gravida mage, sitt nyfödda barn etc etc.

Anledningen till att man skaffar en försäkring tidigt är för att det inte skall finnas några reservationer.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ett bra liv men faktum är att om man har pengar så brukar det underlätta rejält.

Nej, där anser jag att du har fel. Därför att ridning är en extremsport. Det ändrar förutsättningarna ganska mycket.

Ridning räknas inte som extremsport av mitt försäkringsbolag. Det räcker för mig.

Slå ut tänder är väldigt vanligt vid cykelolyckor, räknar du det som extremsport också?

Jag hade bara fått ut på diagnosen, ingenting annat, eftersom det här försäkringsbolaget bara betalar ut vid minst 30 procents invaliditet.

Det jag har läst om diabetes 1 är att barn ofta har symtom tidigt (men att de kan misstolkas). Hursom, 8000 barn under 18 år är drabbade i Sverige på 2 miljoner. Andelen är alltså väldigt få, jämfört med andelen i befolkningen som lider av diabetes 2 (som förvisso bryter ut senare i livet).

Det finns ju en uppsjö med barnförsäkringar så där får man sålla så att man får en som täcker så mycket som möjligt till ett pris man är villig att betala.
På en annan sida läste jag att det är ca 750 barn per år drabbades av barndiabetes (2007). Som diabetiker (oavsett typ) har du ytterst svårt att kunna teckna sjukförsäkringar som kräver hälsodeklaration.

Angående "trygghetsknarkandet" från föräldrars sida kan jag nog resonera så att om jag som vuxen valt att inte försäkra mig så är jag mogen och beläst nog att förstå att jag då får stå mitt kast vid sjukdom eller olycka. Förhoppningsvis har jag hunnit jobba upp en så bra SGI att jag slipper leva på minimibelopp från FK. Men mina barn har inte möjlighet att välja, om de som 18-åringar får reservationer eller avslag på sina försäkringsansökningar de vill ha som vuxna så får de stå sitt kast utan att ha haft ett val. Men visst är det så att vi sett en förändring i samhället när det gäller barns trygghet, själv satt jag utan bilbälte och hade ingen cykelhjälm. Jag tröstar mig med att mina (annars helt fantastiska) föräldrar helt enkelt inte visste bättre....
Specifika försäkringar på vitvaror, värmepumpar etc. kan jag inte heller minnas fanns när jag var ung men nu får man ett erbjudande direkt man handlar....

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 913
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar