mino
Trådstartare
Jag undrar vad ni tycker är normalt socialt umgänge och om ni begränsar barnens sociala liv i nån utsträckning. Mina barn är 5 och 7 och båda är väldigt sociala och har sedan treårsåldern velat följa med andra barn hem eller ta med kompisar hem från dagis, detta är nästan varje dag en diskussion som kommer upp när man hämtar. I genomsnitt har vi nog två vardagar i veckan ett eller flera barn hemma hos oss på kvällstid och ytterligare kvällar där vi hämtar upp våra barn hos kompisar. Och det tycker jag i teorin är helt okej, men rent praktiskt tycker jag att det börjar bli allt jobbigare att behöva vara social med andra än familjen på kvällstid. Det är inte superjobbigt på nåt sätt med "gästbarn" men jag tycker ändå att jag känner en skyldighet att hålla ett visst öga på dem, snicksnacka lite med dem, ordna mat som är mer barnvänlig och konversera trevligt med föräldrarna när de dyker upp.
Jag har inte ett jättestort behov av att umgås socialt på kvällstid, då vill jag helst varva ner och få lite lugn och ro, jag tycker inte riktigt att jag kan göra det när det är barn hemma och föräldrar dyker upp. Jag är inte riktigt nöjd med att så stor del av vårt familjeliv ska kretsa kring barnens behov men samtidigt är det klart att jag vill att de ska ha kompisar och umgås med dem så som barnen verkar umgås där vi bor.
Hur resonerar ni om detta? Hur ska man hitta en balans?
Jag har inte ett jättestort behov av att umgås socialt på kvällstid, då vill jag helst varva ner och få lite lugn och ro, jag tycker inte riktigt att jag kan göra det när det är barn hemma och föräldrar dyker upp. Jag är inte riktigt nöjd med att så stor del av vårt familjeliv ska kretsa kring barnens behov men samtidigt är det klart att jag vill att de ska ha kompisar och umgås med dem så som barnen verkar umgås där vi bor.
Hur resonerar ni om detta? Hur ska man hitta en balans?