Barnens sociala liv: begränsa?

mino

Trådstartare
Jag undrar vad ni tycker är normalt socialt umgänge och om ni begränsar barnens sociala liv i nån utsträckning. Mina barn är 5 och 7 och båda är väldigt sociala och har sedan treårsåldern velat följa med andra barn hem eller ta med kompisar hem från dagis, detta är nästan varje dag en diskussion som kommer upp när man hämtar. I genomsnitt har vi nog två vardagar i veckan ett eller flera barn hemma hos oss på kvällstid och ytterligare kvällar där vi hämtar upp våra barn hos kompisar. Och det tycker jag i teorin är helt okej, men rent praktiskt tycker jag att det börjar bli allt jobbigare att behöva vara social med andra än familjen på kvällstid. Det är inte superjobbigt på nåt sätt med "gästbarn" men jag tycker ändå att jag känner en skyldighet att hålla ett visst öga på dem, snicksnacka lite med dem, ordna mat som är mer barnvänlig och konversera trevligt med föräldrarna när de dyker upp.

Jag har inte ett jättestort behov av att umgås socialt på kvällstid, då vill jag helst varva ner och få lite lugn och ro, jag tycker inte riktigt att jag kan göra det när det är barn hemma och föräldrar dyker upp. Jag är inte riktigt nöjd med att så stor del av vårt familjeliv ska kretsa kring barnens behov men samtidigt är det klart att jag vill att de ska ha kompisar och umgås med dem så som barnen verkar umgås där vi bor.

Hur resonerar ni om detta? Hur ska man hitta en balans?

Sv: Barnens sociala liv: begränsa?

Går det inte och föreslå att barnen kan leka på helgen dagtid istället då?
Kan ni inte i familjen bestämma att vissa dagar umgås bara familjen? Då får kompisarna stanna hemma och så får de leka dagen efter /på helgen istället?

Allt går ju att lösa, frågan är nog mest om det är rimligt och okej och om mina eller barnens behov ska få mest plats.

Jag hade nog sett det som en sorts investering i deras tonårstid. Hellre att alla ungar kommer till mig och hänger än är nån annanstans liksom.
Det är otroligt mycket värt att känna barnen kompisar och att alla vet att de alltid är välkomna till ens hem. Både när jag var tonåring och när mina barn var tonåringar så tyckte jag att det var värdefullt.

Jag tror att den bästa strategin är att lära sig att hantera att barn och föräldrar kommer och går, utan att känna sig uppbunden eller stressad av det.

Vi har periodvis extra barn här varje dag, och sedan går det perioder då barnen inte vill ha hem någon kompis. Jag funderar inget extra på maten, alla får det som erbjuds (så vidare det inte handlar om allergier, men då är det en annan fråga) vill de inte/tycker inte om så erbjuds smörgås och frukt istället.
Jag tycker att ungarna är roliga att prata med en stund, oftast har de inte tid med det förutom när vi äter mellis eller kvällsmat, men stora tjejen som fyller 11 år och hennes kompisar har ett annat "pratbehov" än sonen och hans kompisar som fyller 8 år, där kan man istället för hålla ett öga på lekarna för att det inte ska urarta till farliga situationer.

Ang föräldrar så är det ju väldigt olika, en del föräldrar gillar jag jättemycket, en del har jag egna relationer till, andra är mer "hej det har gått bra, de har ätit...,ses en annan dag hejdå relationer"

Det vi däremot har bestämt och håller på till största del är att man bestämmer att man ska leka dagen före, så man slipper tjatet och krånglet när man hämtar. Sen finns det undantagsfall självklart, tex grannbarnen kan jag slå en signal och säga att jag tar med hem, vilket i sin tur kan innebära att hela familjen blir kvar på mat. Men det är barn som jag känner väl, och jag känner föräldrarna och det stället inte till några problem för någon part.

Är det inte lite tidigt...? Känns som om det kan hända en hel del på 5-6 år.

Jag tycker att jag kan hantera det, i lagom mängd, men min känsla är att alltför många kvällar blir uppbundna kring barnens sociala liv. Det är att det blir för mycket och att jag inte riktigt har en känsla för vad som är "normalt". Jag kan tycka att det kan räcka att ta hem kompisar en dag i veckan och gå hem till kompisar en annan dag, de leker ju hela dagarna på skola/dagis i den åldern, de behöver inte en massa kvällsaktiviteter också. Men jag undrar lite hur andra resonerar.

(kanske ska tillägga att jag räknar bort helgerna i detta, då tillkommer ju en massa annat både inom familjen och med kompisar)

Det tycker jag också låter rimligt. Det har bara varit supersvårt att få dem att bestämma i förväg. Kanske ska vi gå ihop med de andra föräldrarna och försöka bestämma det gemensamt? Vi har inga grannbarn (fel ålder), kan tänka mig att det är lättare, också lättare att skicka hem dem vid behov. Och jag håller helt med om att det hela blir lättare där man känner och gillar föräldrarna.

Där vi bor är barnlekandet väldigt ordnat i ett visst format, det är alltid så att man hämtar barnen efter skola/dagis och så kommer kompisens föräldrarna vid 19-19.30 och hämtar. Det hade varit betydligt lättare om man kunde skicka hem dem vid tex 18 och de har lekt i 1-1,5 timme.

Våra 7-åringar har kvällskompisar i genomsnitt kanske 2 vardagar mån-fre i veckan och sedan varierar det på helgerna beroende på vad vi ska hitta på som familj. Nu blir det ännu mer eftersom deras ena sportaktivitet avslutats för året.
Vi hade dock helt kompisstopp under 2-3 i vintras då det märktes att de helt enkelt inte orkade. Det gick bra när kompisarna var här men sedan var det grin under kvällen.

19.30 låter lite sent tycker jag, ska inte kompisar sova över så brukar de hämtas vid kl. 19. Spontant tycker jag att det låter lite häftigt med så många kompisdagar, kanske ni skulle prova dra ner antalet dagar istället för att ändra tiden? Slutar vi 17 så är det inte säkert att vi ens hunnit äta klart kl. 18beroende på vilken maträtt vi lagar...

Nej jag tror också att det är lättare att dra ner på tillfällena än att försöka ändra på kutymen som tycks råda... Jag har bara haft dåligt samvete för att jag inte haft något riktigt skäl till att säga nej (som att vi ska göra X eller ordna Y), men nu känner jag att jag inte trivs med hur det hela har utvecklat sig. Framför allt så känns det som om för mycket är på barnens villkor för att de ska ha det härligt vilket inte funkar om det hela tiden blir på bekostnad av vad jag tycker är härligt.

Skulle bara fundera på att begränsar mitt barns sociala liv om det påverkar mitt eget liv. Men jag har för det mesta sett det som positivt både för mig och min dotter när hon har kompisar med sig. Då roar de sig själva mycket bättre. mat brukar man ju ändå få fixa till henne, men nu har hon kommit upp i den åldern att hon fixar mat själv till stor del :)

Men sen är det ju ett "givande och tagande" om kompisarna följer med hem till oss så brukar det bli så att de leker hos kompisarna några andra gånger.

Det tycker jag också låter rimligt. Det har bara varit supersvårt att få dem att bestämma i förväg. Kanske ska vi gå ihop med de andra föräldrarna och försöka bestämma det gemensamt? Vi har inga grannbarn (fel ålder), kan tänka mig att det är lättare, också lättare att skicka hem dem vid behov. Och jag håller helt med om att det hela blir lättare där man känner och gillar föräldrarna.

Där vi bor är barnlekandet väldigt ordnat i ett visst format, det är alltid så att man hämtar barnen efter skola/dagis och så kommer kompisens föräldrarna vid 19-19.30 och hämtar. Det hade varit betydligt lättare om man kunde skicka hem dem vid tex 18 och de har lekt i 1-1,5 timme.

Oj det känns som rätt sent på kvällen, mina är visserligen äldre men å andra sidan åker de skolbuss så 19.30 börjar vi läggningen, så skulle barn vara kvar så länge så skulle jag bli fundersam. Visst finns det vissa som har varit det men då har det varit överenskommet innan, tex att det krockar med syskon som är iväg på aktivitet och de hämtar efter den osv. Här kommer de flesta och hämtar mellan 17-18, antagligen för att vi och nästan alla barnens kompisar bor på landet och föräldrarna är på väg hem från jobbet och de har ingen lust att åka hem och vända för att hämta barnen senare. Så barnen åker hem när föräldrarna är på väg hem.
Sen finns det några som bor i ett villa samhälle och där blir det lite skillnad, det förstår jag absolut, där barnen kan gå mellan kompisarna på egen hand om och inte vara beroende av att någon kan hämta dem.

Har ar ocksa barnlekandet valdigt ordnat i ett visst format, later ratt likt som ni har det. 19.30 hade absolut kants for sent for mig. Har verkar det finnas en oskriven regel att man hamtar runt kl 18 (5-aringar galler det i mitt fall, blir nog senare ju aldre de blir?). Da blir det ett par timmars lek inkl middag och det kanns ratt lagom tycker jag.

Tycker du inte att det jamnar ut sig de dagar dina barn ar hos andra och leker och ater? Jag kan tycka att det ar ratt skont att inte behova hamta efter skolan utan bara plocka upp dem glada och trotta hos kompisen och utan att behova tanka pa att fa mat pa bordet med en gang :)

Jo det är tidigt.

Jag hade nog kanske begränsat antalet kvällar i veckan som det ska lekas om jag lidit av det så som du gör.

Igår tror jag att klockan hann bli 19.45 innan sista barnet var avvinkat. Sen är det väl det att jag har två barn på olika ställen (en i skolan en på dagis) som då har separata umgängen, dvs det är väldigt sällan inget barn här, utan oftast ett eller fler. Femåringens kompisar går ofta tidigare men de behöver å andra sidan lite mer passning och hjälp.

Men jag tror att den stora lärdomen är att planera lite mer i förväg och bestämma om det är en lekdag eller inte så att jag dels slipper tjatet när jag hämtar och dels är inställd på om barn ska med hem. Och inte låta varje dag utan aktivitet vara en potentiell lekdag.

Igår tror jag att klockan hann bli 19.45 innan sista barnet var avvinkat. Sen är det väl det att jag har två barn på olika ställen (en i skolan en på dagis) som då har separata umgängen, dvs det är väldigt sällan inget barn här, utan oftast ett eller fler. Femåringens kompisar går ofta tidigare men de behöver å andra sidan lite mer passning och hjälp.

Men jag tror att den stora lärdomen är att planera lite mer i förväg och bestämma om det är en lekdag eller inte så att jag dels slipper tjatet när jag hämtar och dels är inställd på om barn ska med hem. Och inte låta varje dag utan aktivitet vara en potentiell lekdag.

Ledsen men det blir inte bättre av att ha dem på samma ställe... ;) "värst" var det nog när dottern hade med sig tre kompisar hem och sonen två... Fast å andra sidan så var tjejerna väldigt självgående och grabbarna skulle iväg på innebandy så det blev inte så mycket hemma tid... ;) Fast som sagt, så sent hade inte funkat för oss, skolbussen kommer 7;15 så ungarna måste upp vid 06 för att hinna få i sig frukost och vakna till, och då måste de i säng vid åtta tiden. Sen har vi en härlig röra av träningar oxå... Den här veckan hade dottern träning måndag, ledig tisdag, sonen träning onsdag, dottern träning torsdag och så sonen på fredag, dottern match lördag... :D

Vad exakt menar du med :D jag hade nog skrivit :crazy::arghh:
Glad att jag inte är ensam med att lösa logistikövningar...

Nu är ju vår dotter lite mindre (3.5) men det har redan börjats med att ta hem/gå hem till kompisar.
När hon är så här liten så har vi bestämt att max 1 dag i veckan, och då gärna att de kommer hem till oss då vi bor jättenära dagis och ofta hämtar tidigare än andra föräldrar.
Då kan ngn få följa med hem till oss och bli hämtad av föräldrarna vid sin vanliga hämtningstid (hittils senast kl 17).
Men än så länge har vi haft besök kanske 2 ggr i månaden? Helt lagom just nu, tycker de träffar varandra hela dagen på dagis och är ofta trötta när de kommer hem. Har ej börjat med att äta hos varandra ännu.

Istället är vi mkt ute på gården och leker med bästisen som är vår granne (går ej på samma dagis), det är jätteskönt att slippa dessa hämtningar och lämningar hos kompisar.

Men är beredd på mer och mer sådant ju större hon blir. Och eftersom hon är ensambarn så känns det ganska viktigt att hon får den där tiden med sina vänner.
Gissar , och hoppas faktiskt, att vårt hem blir lite av samlingspunkt sedan när de blir större, vi bår nu nära dagis och bor även nära både låg och högstadiet.
Vi har plats, och då har man även koll på vad dom gör ;)

Men en dag kompisar hemma och en dag kompisar borta låter väl rimligt?

Jag kan känna att livet för våra små liv snurrar snabbt än då. När ska de vila? Barn(vissa?) verkar inte ha den förmågan att riktigt känna efter när de är trötta. Först ska de vara i en miljö hela dagen där det hela tiden händer något och så bara fortsätta hela kvällen med samma intensiva liv.

Vår son som är fem får vara borta eller ta hem någon en dag i veckan. För hans del räcker det för han är väldigt intensiv och går lätt upp i varv.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 157
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka