barn /ungdom som medryttare , funkar de?

framtidens93

Trådstartare
Jag har haft ute annons om medryttare åt min häst.
MIn häst är en liten häst, och jag har bara fått svar från barn ungdomar.
Vad har ni för erfarenhet av unga medryttare?

Jag hade en 14 åring för något år sen, men hon var VERKLIGEN mogen och kunde rida.

NU har jag skrivit några mejl med en tjej som är 13, tycker hon uttrycker sig märkligt , sådär , svårt att kommunicera med så unga?

Hon skriver bland annat att hon är stark, vad menar de med de?
MIn häst är lätt att rida, men känslig, lyssnar på väldigt små hjälper om man säger så, känns inte som någon behöver vara stark på något vis?
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Min första medryttare var 13 år det året hon började, 15 när hon slutade pga att jag flyttade till en annan stad. Den bästa medryttaren jag haft! Har testat "unga vuxna", 18-22, men dessa har inte alls varit lika passionerade eller flexibla som den unga tjejen. Möjligtvis har de kunnat rida hästen bättre, men det spelade ingen roll för mig då jag mest ville ha motionshjälp.

Vad hon menar med stark vet jag dock inte.. Fråga? Förhoppningsvis menar hon i psyket och inte fysiskt (ridmässigt)!
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Hej!

Det KAN funkar alldeles utmärkt med så unga medryttare. Man kan vara både mogen och bra på att rida.

Jag är den första att ge unga tjejer en chans, tyvärr gillar inte min prinsessa unga människor (barn går bra om vuxen är med och kan "styra").

Jag hade nog gett personen en chans. Kanske ring upp och prata lite mer och se så inställning stämmer er emellan. Om hem känns bra låt hen komma ut och rida.

Jag tror det är väldigt individuellt, tyvärr.

/Lavinia, som haft både unga och äldre som funkat eller för den delen inte funkat.
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Jag hade en medryttarhäst från det att jag var 12 tills hästen dog när jag var 18. Tror inte att den hästägaren hade mycket att klaga på, även om jag inte red hästen så bra i början (lite knepigare sorten, väldigt stor och stark), men motion fick han ju. Efter ett tag fick vi börja träna både hoppning och dressyr tillsammans och då utvecklades ju ridningen också så klart.

Tävlade med hästen också, och följde med när ägaren tävlade. Hästen var hennes egen uppfödning och hon litade nog mer på honom än mig i början, haha.

Tror hon var nöjd ändå för jag fick rida den nya hästen sen också tills jag flyttade :)
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Jag har en som hjälper mig med mina ponnyer, hon va 14 när hon började och är nu 18. Hon är en klippa, och väldigt duktig, mogen och pålitlig. Innan jag hittade henne hade jag haft säkert 5 st minst under loppet av 1 år som kommit och gått.

Hade jag varit du hade jag gett personen en chans. Fråga vad som menas med att hon är stark, prata i telefon och om det känns bra bestämma en träff i stallet. Ska du ha betalt så kolla så föräldrarna är med på den punkten, och prata gärna med föräldrarna också ang ansvar och sånt.
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

hade det varit jag i den åldern så skulle jag menat att jag var stark så jag klarar alla stallsysslor, tror det är så enkelt, många tror inte yngre människor klarar att lyfta en hårdpressad höbal.
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Jag blev själv medryttare när jag var 14 och stannade tills jag köpte egen häst 3 år senare. De var jättenöjda med mig och ägaren till ponnyn och jag blev och är fortfarande goda vänner ;)

Att hon uttrycker sig konstigt kanske kan ha med "ungdomsspråk" att göra? Håller med ovanstående om att prata med henne i telefon, det kanske kan sprida ljus över saken?
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Jag blev inte medryttare förrän jag var 15, och då var ägaren noga med att min mamma var med på det hela. Vissa vill att barn/ungdomar ska ha hästvana föräldrar, men för henne var det mest juridiskt, t ex försäkrings - och ansvarsfrågor. Hon kunde ju inte vara med i stallet och hålla ansvar över mig. Mamma fick skriva på avtalet och jag fick inte rida ut ensam eftersom jag var under 18.

Skötare var jag dock mellan 12-14 och då var det inte riktigt samma sak. Men jag gick ut ensam med hästen på promenader, hade ju kunnat hända grejer där också :p Jag var supernoga och åkte ibland ut på morgonen innan skolan för att ta hand om honom och fixa hans foderhinkar och mocka lösdriften och allt det där.

Så självklart kan ungdomar vara superba medryttare! Men som sagt - man får tänka lite på det här med att de är omyndiga, speciellt om man vill ha kontrakt påskrivet och så där.
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Jag skulle tolka det som att hon menar det varsta och att hon hanger och drar for att hon ar van vid att man ska gora sa pa ridskoleponnys typ. Men jag hade fragat.
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Och jag tolkar det som att hon är ivrig att övertyga om att hon orkar lyfta sadlar, vattenhinkar och höbalar och klarar att mocka och köra skottkärror även om hon bara är 13!
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Min förra medryttare (som numera är en av mina bästa vänner) var 12 år när hon började rida min häst. Är 15 år idag, och rider fortfarande hästen ibland. Hon är på riktigt min 'beridare' och rider min häst (och ALLA ANDRA) hon sitter upp på så JÄVLA BRA! Helt otroligt begåvad tjej. Både ridmässigt, ansvarsmässigt, osv.

:bow:
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Det kan funka om personen är tillräckligt mogen och ambitiös.

Min erfarenhet säger dock att det inte gör det till majoriteten då minderåriga har en tendens till att slarva lite för mycket, inte bara kring hästen utan även i själva stallmiljön och inte tar allt på lika stort allvar. I den ålder kan kompisar vara lite roligare vissa dagar osv..

Det viktigaste är att se till att målsman är involverad och ansvarig också. Så målsman på kontrakt minst så att denne vet vad allt innebär.
 
Senast ändrad:
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Hade en tjej på 13 år till min häst det fungerade jättebra, dock var hennes mamma nästan alltid i stallet med henne.
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Tror nog mycket beror på personen, hur mogen hon/han är osv. Men i många fall så har yngre personer ett litet annat tänk även fast personen är väldigt duktig, ansvarsfull och är duktig på att rida. Det kan bli lite mycket skoj och precis som ovanstående skrev att kompisen kan hamna lite för mycket i fokus. Det hände tyvärr i mitt stall med två stycken kompisar (ca 14år) som var där samtidigt och hittade på lite skoj med varandra, var lite högljudda och insåg inte riktigt att man måste respektera de andra i stallet. Men när man är i den åldern blir det lätt så.

Men yngre är ofta också väldigt engagerade och tycker allt är så roligt, så med rätt mogen person där du även har kontakt med föräldrar kan blir väldigt bra! Värt att ge dem en chans!
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Jag blev medryttare första gången som 11 åring, jag ringde då upp en hästägare och frågade om hon behövde hjälp, vilket hon ville ha 1 dag i veckan. Efter 2-3 månader var vi dock fodervärdar på hästen och hade all skötsel 5 dagar i veckan, samt hela ansvaret över hälsa och foder.

Kan tilläggas då att ingen av mina föräldrar var hästvana och mer eller mindre undvek att vara i stallet med mig :D Så, jag skulle säga att det är otroligt individuellt! Ge henne en chans, bjud in henne till stallet så ni är där tillsammans, känn av hur det känns, hur hon beter sig (jag tycker man märker fort hur pass mogen en sån ung tjej är). Du behöver ju inte lämna henne ensam helt vind för våg de första gångerna :)

Lycka till!
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Rätt person blir en bra medryttare, oavsett ålder. Är det en omyndig person så kan det däremot vara bra att hålla kontakt med föräldrarna av flera anledningar.

Ett fåtal(?) föräldrar har inte det sunda förnuftet, och då kan det vara bra för alla inblandade om man själv håller de delar med föräldrarna som en omyndig medryttare inte kan besluta/styra över hemma. T.ex. ekonomisk ersättning för en borttappad/trasig pryl eller att medryttaren behöver skaffa fler reflexer för att synas ordentligt i mörkret.

/V
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

I mitt förra stall var det en tjej som bara var tolv år när hon började vara medryttare (åt en D-ponny), och hade det bara varit ponnyn så hade det inte varit några problem alls. Problemet var att ponnyn hade föl vid sidan, som tjejen verkade livrädd för, och eftersom fölet var under året var hon så illa tvungen att ha med fölet att göra när hon var i stallet. Men med en vuxen, stabil häst och en ansvarstagande hästägare, absolut.

Däremot är det nog viktigt med en omyndig person att ha god kontakt med föräldrarna. Den här tjejen bodde flera mil bort, och hon kunde omöjligt ta sig till stallet utan föräldrarnas hjälp. De stora fördelarna med det var att föräldrarna alltid var med i stallet när hon red.

Jag hade nog inte litat på en ung person som jag redan på förhand visste skulle ha svårigheter att ta sig till stallet vissa dagar, men så skulle jag aldrig fixa att ha en medryttare (barn/ungdom/vuxen kvittar) överhuvudtaget. Men visst skulle det vara en fördel om barnet/ungdomen bodde i närheten och kunde gå/cykla till stallet.
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Jag var 13 år när jag blev medryttare första gången. Funkade jättebra!
Dock tror jag som andra har sagt att du bör kolla av med föräldrarna. Mina kunde inget om hästar men däremot att de förstår vilket ansvar som det ändå är. Dessutom att tjejen och föräldrar anser att tjejen kommer ha tid med tanke på skola etc.
Sen beror det mkt på persnen. Vissa kan vara mkt omogna som tonåringar och det blir "busridning", däremot finns det andra som är precis tvärtom. Fördelen är att många tonåringar är väldigt engagerade och kanske har drömt om att få ta hand om en häst. när jag var i den åldern kunde jag stå i timmar ohc borsta samt var villig att laga hagar och bygga stall etc. Idag kan andra saker såsom tidbrist etc spela in.
 
Sv: barn /ungdom som medryttare , funkar de?

Jag hade en medryttare för några år sedan som var 12 år. Ville egentligen ha någon som var minst 18 och myndig. Tyckte iallafall inte att detta funkade så värst bra.. Hon och hennes mamma kom och gick lite som dom ville och det passade inte alls mig eftersom jag inte alltid hade möjlighet att vara i stallet alla dagar i veckan. Ibland kunde jag få ett sms på eftermiddagen om att dom inte kunde komma ut vilket inte alltid var så kul..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 978
Senast: nullo-modo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 892
Gnägg Vet inte om detta är rätt område att skriva i - men jag chansar :) Vad innebär det att vara "medryttare", egentligen? Det låter roligt...
Svar
16
· Visningar
3 138
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp