Barn som rider

alazzi

Trådstartare
Bilder! Vore kul med en tråd med bilder på barn som rider. Hur mycket klarar barnen att göra i olika åldrar? När tycker ni att man kan "våga" låta dem rida?

Vår dotter får nu åka häst med mig som ledare i skritt. Cykelhjälm och minsta säkerhetsvästen som fanns.

Drygt 3 år. Bilder kommer ;)
 
Sv: Barn som rider

min son börjafde sitta framför mig i sadeln när han var 4 månader men när han blev lite större o ville krypa o röra sig mer slutade vi med det ett tag ;) Första gången han satt på en häst var han 4 veckor, i stallet på en tjock, snäll shettis. Han la sig på mage och somnade *skratt*
Nu är han två år och rider gärna ibland, men han gillar inte när hästen står still haha...han har precis börjat sitta själv och hålla sig i sadeln utan att jag håller i honom, men "åkt häst" med mammas stadiga grepp om ryggen har han gjort sen han var ett och ett halvt. De klarar mer än man tror ;)
 
Sv: Barn som rider

Min dotter började rida när hon var 2,5 år (hon är 3 nu). Vi leder henne, men hon sitter själv och håller i sig i sadeln i både skritt och trav (korta bitar). Innan sommaren provade vi även att galoppera, men då höll jag i henne för säkerhetsskull.

Så här ser hon och tjockisponny ut:
ridbild.jpg
 
Sv: Barn som rider

Snälla - inte cykelhjälm! Köp en ridhjälm. Cykelhjälmen skyddar inte på rätt sätt vid en avramling från häst. Man ramlar inte på samma sätt vid ridning, cykling och ishockey. Därför är hjälmarna olika utformade.

Jag ska leta upp bilder från dotterns ridstart och terra dig med. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som rider

Mina har suttit framför någon i sadel eller med voltigegjord sen de kunde hålla upp nacken typ.

Nu är sonen 6 år, skrittar ibland runt själv på en bekants russ. Har tidigre både travat och galopperat med och utan sällskap på våra voltigehästar. Han är dock inte jätteintresserad även om han senaste tiden efterfrågat det mer och mer :)

Dottern är snart två, fick senast igår sitta framför en av mina elever i sadeln och vägrade envist komma ner igen och skrek som en stucken gris när jag till slut var tvungen att ta henne därifrån. Grät förtvivlat och sa sitta där!!!

Båda mina barn är med mycket när jag har mina träningar och då vill de gärna vara med på bocken och köra. Dottern visade igår att hon tagit in det hon sett, hon gjorde fana upprepade gånger *s*

Vad gäller hjälm så har det faktiskt berott lite på omständigheterna, när de varit riktigt små har jag gått bredvid med ett fast grepp i ryggen så jag har kunnat plocka av dem direkt. Jag har inte haft nån hjälm som passat dem tyvärr, det är dåligt jag vet men jag vill inte ha för stor hjälm på dem för då är risken att de skadar sig illa pga det. Har de suttit med en annan voltigör har de inte heller haft hjälm, har enbart satt upp dem med duktiga tjejer som sätter fast sina ben och inte skulle släppa ens om himlen rasade ner över dem. Vid regelrätt ridning har de haft hjälm.
 
Sv: Barn som rider

Hej alla mammor! Min son fick sin häst när han var 2.5 år han är nu 3 och skrittar och travar. han provade galopp förra helgen men vår tokiga ponny bockade så han blev lite rädd. Min son smiter ut till hästarna och drar fram son ponny till en sten och hoppar upp själv. Förbjudet förståss... Jag skickade efter en ponnyputa igår som satt så bra men sadelgjorden på 50 cm var alldeles för stor! Är det någon som vet om man kan sy in den? Tycker ändå att hon är rätt fet...
 
Sv: Barn som rider

Snuffsan skrev:
Snälla - inte cykelhjälm! Köp en ridhjälm. Cykelhjälmen skyddar inte på rätt sätt vid en avramling från häst. Man ramlar inte på samma sätt vid ridning, cykling och ishockey. Därför är hjälmarna olika utformade.

Men jag har läst precis motsatsen :crazy: :confused: Att man SKA använda cykelhjälm när barnen är små eftersom en ridhjälm är för stor och tung. Undrar var jag läste det någonstans :confused:
 
Sv: Barn som rider

Min dotter 3 år på sin shettis (och storasyrran)

Nenagnist.jpg

:love:
Hon började sitta på henne ifjol och än så länge är det vad hon gör, sitter och "åker" ..
 
Sv: Barn som rider

Det finns lättviktsvarianter på ridhjälm.

Jofa plasthjälmen är konstruerad för barn. Testa den. Min dotter hade sådan från 1½ års ålder. Funkade bra.
 
Sv: Barn som rider

Snuffsan skrev:
Det finns lättviktsvarianter på ridhjälm.

Jofa plasthjälmen är konstruerad för barn. Testa den. Min dotter hade sådan från 1½ års ålder. Funkade bra.
Jag håller med dig. Cykelhjälm har man vid cykling och ridhjälm när man rider. Hade aldrig satt upp mina barn på en hästrygg utan hjälm. Nu har de precis fått ridhjälmar, men innan dess när de satt på min häst så hade de min hjälm på huvudet och så höll jag på ena sidan och min man på andra.

Jag längtar tills jag får lära dem rida!! :bump: Killen på 3½ är rädd och vilel inte sitta, men killen på snart 2 älskade att sitta och grät floder av ilska för att jag tog ner honom igen.
 
Sv: Barn som rider

Vi har en tjej i "mitt" stall som rider själv numera. Hon och och hennes lillebror fick ponny som då hon var 3 år och började rida då. Nu är hon nyfyllda 6år och kan rida själv i skog och mark, dock inte ensamen, men hon kan följa med på en ridtur utan problem... hon ska hoppträna på onsdag, kan ta lite bilder då och lägga in senare :)
 
Sv: Barn som rider

Snuffsan skrev:
Det finns lättviktsvarianter på ridhjälm.

Jofa plasthjälmen är konstruerad för barn. Testa den. Min dotter hade sådan från 1½ års ålder. Funkade bra.

Tyvärr finns inte Jofa att få tag i här i Tyskland. Tro mig, vi har verkligen letat efter en passande hjälm till henne :(

Det var svårt nog att få tag i den hjälmen som vi nu har till henne. Vi letade i alla affären som vi hittade.
 
Sv: Barn som rider

Gnist skrev:
Helt appropå hjälmar.. De finns i strl 51 cm....

Tja, det är en liten tjej som vi har och hennes huvud är inte stort. Dessutom är huvudforemn rätt rund och vi fick leta länge för att ens hitta en passande cykelhjälm till henne.
 
Sv: Barn som rider

Tobias som nu är 3 år har redan fått en ny hjälm, det är 2a ridhjälmen för hans del. För en månad sedan så debuterade han på sin första tävling. Det var i Engelska ridklasser, Lead Rein. Det gick bra ända tills de kom till halten och domaren funderade så länge att Tobias tackade för sig och klev av och gick iväg. Kvar stod en mkt snopen mamma med ponny och en lika snopen domare som gav honom en 10a för avsittningen :rofl: Publikfavorit :p blev han och vann sin klass........bild kommer när C disken inte hänger sig. han var stiligt klädd i ridkavaj, ridbyxor och jodphurs :love:
 
Sv: Barn som rider

Min son snart 2 1/2 år var med i sadeln första gången när han var 3 månader, då i bärsele( baby björn) och det var bara i skritt ;)

Därefter har han mest suttit i sadeln när hästen stått stilla eller framför mig i sadeln.

Han är ganska stor så nu har jag lånat en extrasadel som man fäster bakom den westernsadel jag sitter i och det funkar bra, fast än så länge har vi bara skrittat.

Jag har hjälm till honom , han har storlek 52 redan....

Bildbevis finns på min hemsida:
http://groups.msn.com/Cathywesternridning
( funkade inte att få det att visa bild direkt här tyvärr)

Bilden ser du i högerraden för nyinsatta foton..
 
Sv: Barn som rider

Oj, är det inte läskigt att ha barnet bakom sig?

Vi hade ju beställt en dubbelsadel där barnet skulle sitta framför vid ridning men bommen på sadeln var alldeles för smal för vår quarter. Ändå är det en liten quarter som har den smalaste bommen som Deuber & Partner hade på sina westernsadlar.

Var i Sverige finns Jofas små hjälmar? Är modellen rund i passformen eller långsmal?
 
Sv: Barn som rider

Min son på 7år fick sin första ponny (minishettis) när han var någon månad gamal. Han har ridit till å från nu i 7år. När han miste sitt gotlandruss då gick han över till stor häst (eng fullblod på 25år) Han har alltid haft hjälm anpassad till barn. I början var det ett stadigt tag i ryggen men det blev dock svårt när han gick över på fullblodet. Han nöjer sig men skritt å ett par trav steg, det beror nog på höjden...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 596
Senast: Sesca
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 439
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp