Barn som rider

Sv: Barn som rider

Min "låtsas"flicka är nio år nu, hon fick börja rida på ridskola när jag och hennes pappa träffades. Då var hon fem år. Hon fick en shettis när hon var sex år ungefär. Den har vi sålt nu (han var för trög), men hon har "egna" hästar i granngården som hon tar hand om själv när hon är här. Det är två shettisar varav den ena är hingst, men jättesnäll. Dom var med på två klubbhopptävlingar här på ridskolan i våras. Gick inget vidare men dom var med iallafall!
Hon och hennes tioåriga kompis rider ut själva och har jätteroligt med hästarna! Mitt krav är säkerhetsvästar, säkerhetsstigbyglar, hjälmar och mobiltelefon.
Hon kan numera rida mina fjordingar också, men bara om jag är med eller så får hon hålla sej i paddocken.

Den här bilden är på henne och hennes "gamla" shettis (hon är ca 6-7 år här):
AmandaoApache2.jpg


Här är hon i vintras när hon körde barn hos grannen vid hans julgransförsäljning:

UlrikochAmandaJul2004.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn som rider

Jag känner en som jobbar på statensprovningsanstalt.
Han säger att en riktigt utprovad hjälm som sitter bra, cykelhjälm,skidhjälm,ridhjälm och andra hjälmar. Fungerar till allt där man behöver skydda huvudet.

Går du in i en sportbutik så finns det en uppsjö av hjälmar. Men egentligen behövs det inte en till varje hobby. Det är mode.

En cyckelhjälm hjälper minst lika bra som en ridhjälm. Tänk att när man cycklar så kan man få upp högre hastighet än när man rider. Du kan ju flyga av cykeln precis som när du flyger av hästen. Vad är det för skilnad? Samma i skidbacken. Men där blir det ju för kallt med cykelhjälm och därför har man en annan hjälm.

Det viktigaste är att ha en hjälm som är säker och som passar huvudet!

/Åsa
 
Sv: Barn som rider

Vad ett barn klarar av i olika åldrar är olika beroende på var i utvecklingen dom ligger. Det kan ju skilja sig rätt regält precis som det gör när det gäller att lära sig läsa, skriva mm.
Man får gå efter vad barnet är moget för helt enkelt.
Motorik är en viktig del samt förmågan att hålla koll på flera saker samtidigt.
Min dotter började rida lite då och då med sin kontaktfamilj i höstas (max 1 gång i månaden och inte från start) och fick sedan börja att rida på lektion helt nu under vårterminen.
Under vårterminen har hon lärt sig att rida utan att bli ledd, rida och styra i skritt och trav och kunna lätt- och kort trav.
Galopp rider dom inte än i deras grupp utan travar en hel del för att öva upp balans, rider olika vägar, rider över bommar och rider balansövningar.
För att få rida måste dottern ha på sig säkerhetsväst (mitt krav) och ridhjälm.
Kort från en av ridlektionerna i maj (har för mig det är d-ponny hon rider).

63.jpg


61.jpg


Första gången dottern satt på häst var hon 9 månader gammal och det var på Svenska mässan. Jag tror det var året innan dom drog in från att ha shower inne på själva mässan och bara hästhoppning, dressyr mm inne på Skandinavium.
Skulle ha sett smilet jag fick när jag gick fram med min 9 månaders dotter och sa att hon ville rida :D
 
Sv: Barn som rider

vår dotter är nu 7,5 och har hängt i stallet sedan hon var bebis. tror hon var 4,5 när hon började på ridlekis, fick foderponny vid 5,5 och har nu egen welshkorsning på 20 år sedan snart ett år tillbaka.
har hela tiden ridit kvar på ridskolan. där red de med ledare i alla gångarter i en termin och med ledare bara i galoppen ännu en termin. här hemma rider hon ensam i paddocken och på fälten runt stallet. tillsammans med mig eller annan vuxen ut i skogen. hon tycker mycket om att sitta i paddocken och harva :p så hon har börjat med lite sidvärtsrörelser och galopp från skritt. hoppar 30-banor.vi låter henne trixa mycket för sig själv, då jag tror hon lär sig mycket på det. sedan har vi någon lektion ibland och så har hon ju ridskolan. självklart säkerhetsväst o hjälm!

tyvärr får jag inte webshots att visa direkt så ni får en länk;

http://image60.webshots.com/60/9/90/33/403299033fjUfgI_ph.jpg
 
Sv: Barn som rider

Min dotter är 2år och 2mån :)

Hon har fått sitta framför mig i sadeln, hm ja hon fick låna min hjälm eftersom jag glömde hennes cykelhjälm hemma.
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/royalslippers75/detail?.dir=a2e8&.dnm=2e15.jpg&.src=ph

Sen har hon även ridit "ponnyridning" och på slutet höll hon i sig själv :)
Ponnyridning

Visst ser det lovande ut! Skrek gjorde hon oxå när hon skulle lyftas av ponnyn för att lämna plats åt ett annat barn. Nuförtiden säger hon "sitta häst" så fort hon ser en häst :)
 
Sv: Barn som rider

Min son syns ju i min användar bild tror jag bestämt.
Han är 3 och rider lite då och då, men han nöjer sig typ mellan hagen och stallet, han hade en väldig cowboy perid dock i våras när han skulle rida hela tiden :smirk: .
Men nu rider han hellst på käpphästarna.
Använder cykelhjälm när han rider.. dock inte på kortet tyvärr, men det känns onödigt att köpa något mer till de 15 tal meter han rider... dessutom vill han fortfarande att vi håller i honom, så man får gå och hålla i honom hela tiden *fegis* :D .
men han älskar djur osv och har varit med ute och kört "sin" shettis några gånger, och han sitter lyckligt med i nån km, sen är det inte kul längre (tro jag det).
 
Sv: Barn som rider

Vår dotter är nu 2,5 år och helt galen i hästarna. Vi hade visserligen hoppats att hon skulle bli intresserad men kanske inte såååå intresserad att det första hon gör på morgnarna är att tjata om ridningen.
Hon har en egen shetlandsponny som hon faktiskt rider varje dag. Vi har efter mycket letande hittat en hjälm i strl 50 och minsta storleken på säkerhetsväst.
Hon har alltid varit fullkomligt orädd och idag hade jag henne på lina och hon har inga som helst problem med balansen vare sig i skritt eller trav när hon kan hålla sig i "handtaget" som finns på barnsadeln.

Hon är fast övertygad om att lättridning är någonting man gör i skritt...och alls inte i trav som vi säger..:))) kul ser det ut..

Till en början (runt tvåårsåldern) kunder vi leda henne utan sadel och med bara grimma på hästen..men se det duger inte längre...sadel och träns skall det vara annars skriker hon högt..
 
Sv: Barn som rider

Ämelie skrev:
Vi har en tjej i "mitt" stall som rider själv numera. Hon och och hennes lillebror fick ponny som då hon var 3 år och började rida då. Nu är hon nyfyllda 6år och kan rida själv i skog och mark, dock inte ensamen, men hon kan följa med på en ridtur utan problem... hon ska hoppträna på onsdag, kan ta lite bilder då och lägga in senare :)

Här kommer bilder, visst e dom söta :love:

Poppeh.jpg


f7664a0c.jpg


Poppeklo.jpg
 
Sv: Barn som rider

Bangsi skrev:
Jag känner en som jobbar på statensprovningsanstalt.
Han säger att en riktigt utprovad hjälm som sitter bra, cykelhjälm,skidhjälm,ridhjälm och andra hjälmar. Fungerar till allt där man behöver skydda huvudet.

Går du in i en sportbutik så finns det en uppsjö av hjälmar. Men egentligen behövs det inte en till varje hobby. Det är mode.

En cyckelhjälm hjälper minst lika bra som en ridhjälm. Tänk att när man cycklar så kan man få upp högre hastighet än när man rider. Du kan ju flyga av cykeln precis som när du flyger av hästen. Vad är det för skilnad? Samma i skidbacken. Men där blir det ju för kallt med cykelhjälm och därför har man en annan hjälm.

Det viktigaste är att ha en hjälm som är säker och som passar huvudet!

/Åsa

Ja, precis. Det blir ju högre hastigheter när vi cyklar med barnet än när vi leder runt henne i skritt. Och ett fall i asfalt är nog betydligt värre än att ramla i sanden på ridbanan.

Nu när vi var i Sverige på besök provade vi Jofas barnvariant och den passade inte alls.

Sen fick vi prova en Casco hos en vän och den hjälmen satt bra på barnet. Eftersom vi bor i Tyskland så borde det gå att hitta en Casco. Åtminstone via nätet. Ingen av våra närbutiker har haft passande hjälmar till barnet.

Skidhjälm fick vi tag i efter mycket letande när vi var i ett stort barnområde i Österrike.
 
Sv: Barn som rider

Fina bilder!
ursäkta lite OT men jag måste fråga:
Vågar man verkligen låta en så ung ryttarinna använda pessoa-bett? :crazy: Vet själv att man inte var den stadigaste och mjukaste i handen när jag var så ung.
 
Sv: Barn som rider

Här är mina två skyddlingar. :D
Jag har tränat dem sen de var två år gamla, blir 8 senare iår. Idag debuterade de i sin första LD hopptävling!
DSCN1463mindre.jpg

DSCN1468mindre.jpg

Hopp
hopp2
DSCN1476mindre.jpg
 
Sv: Barn som rider

Det var bland det absolut sötaste jag sett! :love:
Kan inte bestämma mej för vem som är sötast! Lilltjejen eller lillponnyn.
 
Sv: Barn som rider

a9e315e2.jpg
[/IMG]
Här är min 3-åriga dotter på jättehästen Mona.. Rider i vanliga fall på shettis, hon har en ridhjälm, hittade än i stl 48, men det var inte lätt, vi har provat ut säkerhetsväst oxå.. Hon "rider" våran shettis utan ledare på banan, annars är det grimskaft som gäller på ute turer..
 
Sv: Barn som rider

IMGP0143.jpg
[/IMG]
Här kommer hon på sin egen lilla ponny, bättre stl. :love:
 
Sv: Barn som rider

Här är en bild på min andra dotter när hon rider sin Piggelin, dom hoppar nu 70 cm, han är en krutburk att rida så hon har haft det lite kämpigt med honom, men nu äntligen efter 1½ år tillsammans så funkar dom bra ihop.
d018ed84.jpg
[/IMG] :love:
 
Sv: Barn som rider

Ämelie och Welsh har bara en sak att säga :love: :love: :love: så söta ekipage.

Min dotter har ridit i princip varje dag i ett år nu och innan det har hon ridit sporadiskt sen innan hon kunde gå, hon är sju nu. Hon skulle nog klara av det mesta själv men orken och koncentrationen räcker inte riktigt till mockning, ryktning, sadling och ridning på samma dag så hon får mocka och fixa foder när hon inte rider och borsta sin ponny samt smörja stövlar och träns efter ridningen de dagar hon rider.


DSC00880.jpg


DSC00842.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 731
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 663
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 372
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp