Barn som rider

Sv: Barn som rider

Jättefint !!!!!
Kompletterar med en "hoppbild" dottern gick Clear round på en 20 cm hoppning och vann dessutom utklädnaden i påskas hennes första tävling med Benny. Mor och dotter mäkta stolta (svårt att misslyckas i 20 cm hoppning men ändå....:rofl: )
Pga nervositet den "snygga säkerhets linan till stora påskharen (är för gammal för att vara playboy bunny så då får man varra påskhare;) )
pask04.jpg
 
Sv: Barn som rider

Jättesöta tillsammans:love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn som rider

*kl*

En liten fråga: varför köper man en ponny till så små barn? Inte skulle man låta barnen börja träna andra sporter när de är knappa året gamla, eller ge dem en hund att ta hand om, så varför ska de börja rida och få en egen häst?

De flesta ridskolor har ju åldergränser för hur små barnen får vara (7 år på min ridskola), så hur har ni resonerat som köpt egna hästar till barn under tre års ålder?

Jag är nyfiken, alltså, och vill gärna förstå! Det är därför jag frågar.
 
Sv: Barn som rider

Nu är jag inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar:confused: Var ditt inlägg riktat till mig?

Samtidigt kan jag ju svara för egen del:smirk: Jag köpte två shettisar i höstas till dottern som då var 3,5 år. Det är hennes hästar men de står på mig och det är jag som sköter dem. När hon var två fick hon två kattungar, men samma sak där - det är inte hon som sköter matning eller att tömma kattlådan. Däremot får hon alltid hjälpa till så gott hon kan så att hon sakta men säkert lär sig (både vad gäller hästar och katter).

Vår ridskola som dottern rider på har åldersgräns 4år. Hon började faktiskt först rida i Malmö på en ridskola som har 3-årsgräns. De rider då på shettisar, ridskolan här hemma har som minsta häst ett par B-ponnies. Dottern har faktiskt ridit lektion på en stor häst med mankhöjd på runt 160cm:love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn som rider

Lite bilder på min son från i hösten 2005, han var då 2 1/2 år gammal.
Han rider på mitt quartersto, nu 8år, då 7...som är gudasnäll:love:
Hästen är inte så hög, 152 cm, men riktigt stor ändå( är ju en quarter!!!!:angel: )
Magen är ursäktad på märren som just satts igång efter 2 dräktigheter
(själv har jag bara en att skylla på..)

Han har numera egen shettis tillsammans med en kompis son, känns ju som lite bättre rent storleksmässigt......
ska ut och fota dem tillsammans endera dagen med, så bilder på det ekipaget kommer.
Tills dess får ni hålla tillgodo med dessa:
http://i56.photobucket.com/albums/g195/Quarter4ever/ipaddocken2005Joakimppowie.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g195/Quarter4ever/DetrkulatridaJoakim-05.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g195/Quarter4ever/JoakimriderPowwow.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som rider

us_lover skrev:
Nu är jag inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar:confused: Var ditt inlägg riktat till mig?

Samtidigt kan jag ju svara för egen del:smirk: Jag köpte två shettisar i höstas till dottern som då var 3,5 år. Det är hennes hästar men de står på mig och det är jag som sköter dem. När hon var två fick hon två kattungar, men samma sak där - det är inte hon som sköter matning eller att tömma kattlådan. Däremot får hon alltid hjälpa till så gott hon kan så att hon sakta men säkert lär sig (både vad gäller hästar och katter).

Vår ridskola som dottern rider på har åldersgräns 4år. Hon började faktiskt först rida i Malmö på en ridskola som har 3-årsgräns. De rider då på shettisar, ridskolan här hemma har som minsta häst ett par B-ponnies. Dottern har faktiskt ridit lektion på en stor häst med mankhöjd på runt 160cm:love:

Mitt inlägg var inte riktat till dig, det vardärför jag skrev "knapplån".

Men varför vill du att hon ska ha egna djur när hon är så liten? Vad är poängen med att ha egna djur, när hon rimligen inte kan ta hand om dem? Skulle du satt henne i fotbolls- eller simträning som så liten också, eller varför kan det inte vänta tills motorik och annat är mer utvecklat?
 
Sv: Barn som rider

En annan kul bild på både mig och sonen i lånad extrasadel att fästa i sadeln framför.
Tyvärr tyckte inte sonen om att sitta bakom,
annars vore det ju en bra idé med små barn
att rida så här:
JagJoakimitandemsadelpPowie.jpg
 
Sv: Barn som rider

Äsch trodde jag skulle kunna hinna ändra storleken
på bilden, men det gick inte,
ett nytt försök:
TandemsadelpPowie.jpg
 
Sv: Barn som rider

*knapplån*

Här är Vidar fyra år på Svarten arton år:

vidarsvarten.jpg


Mandalaki - visst är han min allra bästa barnponny ;) :idea:
 
Sv: Barn som rider

Har tyvärr inga bilder, men min kompis 8 mån dotter red på min pålle i januari. Det hör till saken att min häst är en väldigt villig islandshäst som vunnit många SM-guld, mamman till bebisen är veterinär och fd islandshästryttare.;)

Pålle skötte sig utmärkt och den söta 8-mån tjejen letade fram sina små händer ur sin overall och grabbade tag i pållens man, helt utan någon instrutktion... Visst, jag ledde hästen, men helt klart kom de bra överens och pålle har talanger som framtida barnhäst!:D Tjejen var som sagt 8 mån, hästen var drygt 15 år.
 
Sv: Barn som rider

Vi beställde ju en sån här på Equitana men den fanns bara i en bomvidd som givetvis inte passade på vår häst.
LuxeFenderN$E4hteBP.jpg
 
Sv: Barn som rider

Mabuse skrev:
Mitt inlägg var inte riktat till dig, det vardärför jag skrev "knapplån".

Men varför vill du att hon ska ha egna djur när hon är så liten? Vad är poängen med att ha egna djur, när hon rimligen inte kan ta hand om dem? Skulle du satt henne i fotbolls- eller simträning som så liten också, eller varför kan det inte vänta tills motorik och annat är mer utvecklat?

Jag skäms:o Såg inte att du hade skrivit knapplån:o

Anledningen till att jag vill att hon ska ha egna djur är för att hon automatiskt blir tvungen att bli lite mer ansvarskännande då. Hon kommer aldrig att skaffa t ex en hundvalp som vuxen "bara för att den är söt" utan kommer att veta att det krävs en del jobb.

Dessutom är det faktiskt hon själv som velat ha både katt och häst. Jag och min man ville från början absolut inte att hon skulle ha häst eftersom vi båda vet hur mycket jobb det är med dem. Från "aldrig i livet" gick vi över en sommar via "Ok, när hon blir större så hon kan sköta den själv" till "klart tösen ska ha häst".

Hade hon velat börja simskola hade hon givetvis fått börja med plask-och-lek (om det finns fortfarande). Nu lär det aldrig inträffa eftersom hon av någon anledning är livrädd för vatten:cool:
 
Sv: Barn som rider

Tim, söta pojkar båda två :love:
Han ser så stor ut nu, fattar inte att det var så länge sedan jag såg honom sist! ( Hm, för Svartens skull kanske jag borde tillägga att det är tvåbeningen jag pratar om :angel: )
 
Sv: Barn som rider

Åh wow, vilken "bra" sadel att ha!:)
Vilken bomvidd fanns den i då?
Klart bättre att ha dem framför sig än bakom
( kostade?)
 
Sv: Barn som rider

Men oj så gulligt! :love:

Måste fråga er alla, har era barn alltid gillat hästar eller har de varit rädda för dem något?

Min dotter började umgås med hästar när hon var ett och ett halvt ungefär. Nu är hon två år och tycker om att klappa på hästarna när jag bär henne, eller att titta på dem på avstånd, men annars är hon livrädd för dem... :(

Hon har suttit i sadel en gång på ena kallblodstravaren och tyckte det var jättekul, även när han tog några steg. Sen senare satt hon barbacka (jag höll i henne) och han rörde sig lite och det är efter det hon har blivit rädd. Jag förstår inte riktigt varför, men det kanske vinglade eller något?

Någon som har tips på vad man kan göra för att rädslan ska lägga sig lite?
 
Sv: Barn som rider

Heira skrev:
Men oj så gulligt! :love:

Måste fråga er alla, har era barn alltid gillat hästar eller har de varit rädda för dem något?

Min dotter började umgås med hästar när hon var ett och ett halvt ungefär. Nu är hon två år och tycker om att klappa på hästarna när jag bär henne, eller att titta på dem på avstånd, men annars är hon livrädd för dem... :(

Hon har suttit i sadel en gång på ena kallblodstravaren och tyckte det var jättekul, även när han tog några steg. Sen senare satt hon barbacka (jag höll i henne) och han rörde sig lite och det är efter det hon har blivit rädd. Jag förstår inte riktigt varför, men det kanske vinglade eller något?

Någon som har tips på vad man kan göra för att rädslan ska lägga sig lite?

Min dotter var rädd men fascinerad av hästar när hon var liten (typ 1 år). Hon ville inte ens klappa dem när jag höll henne i famnen. Det gick över successivt så när hon var tre ville hon alltid klappa hästarna i alla hagar hon kom förbi. På hennes första ridlektion skulle de rida barbacka men det gick inget vidare. Hon red ett halvt varv i ridhuset, gråtande. Det visade sig att hon blivit ledsen när "fröken" hade pratat högt precis bredvid henne. Hon trodde att hennes ridlärare var arg på henne:rofl: :rofl:

Mitt tips är nog att låta det ta lite tid. Låt henne klappa hästar när hon vill. Jag kan tänka mig att hon har en väldig respekt för hästarna eftersom de är så enormt stora jämfört med henne.
 
Sv: Barn som rider

Åh så skönt att höra... :D Hon vill ofta klappa hästarna, men blir rädd om de frustar eller buffas lite, och det är kanske inte så konstigt...

Jag vill ju gärna att hon ska tycka det är kul med hästar, men självklart kan man inte tvinga henne till något... Och hon är försiktig när det gäller de flesta djur, förutom de hon känner väldigt väl, och det är jag ju tacksam över. Hon går iaf inte fram och klappar någon okänd hund eller så. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp