Barn som rider

Sv: Barn som rider

Min dotter på ridlektion i februari.

snutt.jpg
 
Sv: Barn som rider

alazzi skrev:
Men jag har läst precis motsatsen :crazy: :confused: Att man SKA använda cykelhjälm när barnen är små eftersom en ridhjälm är för stor och tung. Undrar var jag läste det någonstans :confused:

Just detta har jag också lärt mig. Att ridhjälmarna är för tunga och man ska vänta med att använda dem ett par år. Annars kan barnen få "viplach skador". När jag gick en kurs på rid-f, för måga år sedan fick jag lära mig att Cykelhjälm, rätt avpassad var det som rekomenderades. En dåligt passande ridhjälm är farligt. Mycket bättre att ha en cykelhjälm som var lagom stor och satt bra på huvudet. Fast detta var ju några år sedan.
På ridskolans knatteridning rekomenderade vi alltså cykelhjälmar. Det var svårt att hitta en vettig lånehjälm till småbarnen.

Men nu har det ju kommit lättviktshjälmar, utbudet på hjälmar har ju blivit mycket större de senaste åren också, så det kanske finns bra barnhjälmar??
Mina barn har en cykelhjälm till 2½ åringen och en riktig ridhjälm, jofa, till 4½ åringen.
Sen finns det ju säkerhetsvästar som passar 4 åringar, det har jag inte hittat till 2½ åriingen.

mvh
CiaAn
 
Sv: Barn som rider

Jag tror att det var en artikel i Vi Föräldrar (eller möjligen Föräldrar och barn, jag kan inte kolla då jag brukar gå till bibblan och gratisläsa dem ;)) ganska nyligen om olika hjälmtyper för olika aktiviteter, och jag fick också uppfattningen att det inte är särskilt viktigt att ha en speciell hjälm för till exempel ridning medan barnen är små. Det viktiga är att det är en godkänd och testad hjälm som framför allt är väl utprovad på barnet ifråga. Jag kan återkomma om jag hittar referensen.
 
Sv: Barn som rider

Min son har ridit till och från men tyvärr så är ponnyn som han lärde sig mest på såld nu...

Adam och Storm

adamandstorm.jpg
 
Sv: Barn som rider

http://www.detbastaforhasten.se/show_product.asp?artnr=0109&ref=/show_category.asp%

Mina barn har ridit sen de lärde sig gå i princip och jag har letar som en tok efter bra hjälmar. Denna är totalt överlägsen, sitter kanon, har ett ilägg som man kan ta bort när barnet växer, 2 storlekar i en mao.Väger nästan ingenting och är helt överlägsen alla konkurenter.


Svar på andar frågor om hur man gör för att ta bort rädsla .
Min son vet inte hur man stavar till att vara rädd, men min dotter är rädd. Jag använder deras shettisar som portabla barnvagnar för att kunna gå på långa skogspromenader i raskt tempo med ungarna.

Jag har av misstag kommit på att hennes rädsla gav inte med sig på korta rundor utan förvärrades men efter en havdagsutflykt med picknick och shettisar i koppel så märkte hon snart hur trevligt det var att rida när alternativet var att gå :angel:
Helt ärligt så är det ju rätt tråkigt att ledas runt i en paddock men att gå ut i skogen och let akaninlort, kottar, rådjur etc är skoj.

Jag har inga krav på ungarna, de har sadlar med handtag på och jag leder ponnyerna med grimma och grimskaft.
Jag lär ungarna att sitta mitt på hästen (de har inga stigbyglar. :angel: )
sitter de väldigt snett så leder jag hästen på en liten pluttvolt för då åker de av om de inte hoppar upp i mitteln igen.
Ramlar de av så kramar jag dem och låtsas som ingenting och sätter dem på hästen igen i kramen och sen fortsätter vi leta rådjur.

Travar några meter då och då under förtjusta pip.

Aldrig för ofta utan det ska vara kul, kanske 2-3 gånger i månaden.

Jag trycker inte på om själva ridningen utan det är nått man gör för att slippa gå typ...
Jag har sett många föräldrar få barn som tröttnar på hästar så jag gör precis tvärtom som de har gjort och så hoppas jag att det funkar .:idea:
 
Sv: Barn som rider

Pauling skrev:
Min dotter började rida när hon var 2,5 år (hon är 3 nu). Vi leder henne, men hon sitter själv och håller i sig i sadeln i både skritt och trav (korta bitar). Innan sommaren provade vi även att galoppera, men då höll jag i henne för säkerhetsskull.

Så här ser hon och tjockisponny ut:
ridbild.jpg

vär är klacken? lär dom tidigt....
 
Sv: Barn som rider

Här har vi dottern på våran Islänning Aska i vintras. Dottern blev 9 i april.

1468_img_1396.jpg


Samma dotter på clearround med favvisponnyn på ridskolan.

1468_img_0702.jpg


En sprallig Aska i vintras..

1468_img_1293.jpg


Ännu en ridskoleponny:

1468_img_2624.jpg
 
Sv: Barn som rider

Min son A är 2,5 år och har i några månader ridit "ponnyrunda" i parken varje lördag. (ja vi har för det mesta cykelhjälmen med oss) Han pratar om det hela veckan så det går inte att missa och han vill alltid rida sin favvoponny Betty som ni ser på bilden.:love:
Det blir mest skritt i ledtygel, men en liten sträcka i trav med min hand på hans ben brukar vi också försöka oss på.

rid2.jpg


Ponnyerna står på samma stall som min foderhäst så igår när han följde med mig till stallet erbjöd ägaren (som jag lärt känna) oss att låna Betty för en halvtimmes liten promenad. Gissa vem som sken som en sol hela ridturen!

Har sagt att A får börja rida lektion på Betty när han fyllt tre i höst, men nu har en annan större pojke på stallet sagt att man VISST kan börja rida när man är två. :devil: Så tjatet har redan börjat...
 
Sv: Barn som rider

Vår tjej är 4½ och hon sitter och åker med när vi leder.
Förra året höll vi i henne också men i år får hon hålla i sig själv :D
En bild på ekipaget:
rider_grim2.jpg
 
Sv: Barn som rider

*lånar knappen*

Det är helt underbart att se alla barn som rider:) Jag ska försöka ta nya bilder på dottern så fort som möjligt. Tills vidare får ni hålla tillgodo med den senaste "ridbilden" jag har. Det går ju att rida även på andra djur:angel:

jasminegiraff.jpg


Taget i slutet av februari i Los Angeles. Dottern har sedan hon var på djurpark i Spanien när hon var två år älskat giraffer. "Mina kompisar" kallar hon dem:D
 
Sv: Barn som rider

ja det låter då som på denna tråd att det INTE bara finns EN tokig mamma som låter sin 9 måander gammla dotter sitta framför mamma i sadeln :devil: *pekar på mig själv*

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Barn som rider

Här kommer ytterligare några bilder på min son Axel när han är till häst:
voltigeaxel.JPG


Här är några bilder när han rider på Troyka, ett arabsto på 19 år. Troyka är en riktigt trevlig westernhäst som har varit ute och tälvat en hel del samt varit med på flera yippon eftersom hon är så cool. En gång hade de Westerntema på en bar på avenyn i Göteborg och då var Troyka och hennes mo och matte där och stod vid entren :love: .
Troyka känns tryggare än shettisen, då hon jobbas och är mycket väl artad. Så Axel följer med oss på småturer i skogen med henne (i lina)
Sen är ju hästar, hästar... med allt vad det innebär - så vi har säkerhetsväst och hjälm samt en bra westernbarnsadel inställd efter Axel.

axeltroyka2.JPG


axeltroyka1.JPG


Så nu ska axel nog bli cowboy istället för "hoppare".

Mvh
CiaAn
 
Sv: Barn som rider

*kl*

Testat nya kameramobilen...

Här är Svarten "nej han är inte dräktig" 18½ år + Vidar 5 år och Dreygur 23½ år + Lina 10 år.

Pållarna är våra och "pryar" på en barnridskola en mil ifrån oss.

mandalaki mfl som ridit Svarten - visst är det lattjo att en 5-åring kan ha full koll på honom ;)

vlsd4.jpg



vlds5.jpg
 
Sv: Barn som rider

Är det inga andra som har barn-till-häst-bilder?

jag funderar på en annan sak i sammanhanget också.

När är det läge för att gå på "riktig" ridskola istället för att "bara" rida med mamma?

Min 5-åring är inte helt lätt att tas med i gruppövningar, om han inte kan direkt blir han tvärsur och vägrar vara med. Tålamodsgenen har inte riktigt kommit med i hans uppsättning :p

Men han kan - precis som en del unghästar jag ridit in - prestera bra och ha roligt om man inte försöker tvinga honom till något han ännu inte lärt sig.

Kan man döda hästintresset om man rider i en grupp (med mest tjejer för övrigt) och gör bestämda saker som alla ska klara av samtidigt ?

Precis så gick det till när han slutade dansa nämligen, vilket han egentligen tycker är JÄTTEROLIGT. Men inte ihop med en massa tjejer och med speciella steg han inte kunde direkt :crazy:

vs4.jpg
 
Sv: Barn som rider

På vår ridskola vet jag att man gjort försök med rena killgrupper som slagit väl ut. Kanske det kan vara tips?
 
Sv: Barn som rider

Dottern gick i knatteridning förra året (är äldst) och denna terminen började dom nybörjargrupp.
2 pojkar och tre flickor som är mellan 6-9 år gamla.
Lyssnandet är sådär eftersom det är jobbigt med att hålla koncentrationen uppe när man är såpass liten.
Ridläraren är väl medveten om detta, säger till men gör det på ett mycket snällt sätt även om hon är bestämd.
Dom får gå mycket när det gäller olika banor där målet är att alla skall kunna stanna, sätta igång och styra i både trav och skritt. När dom kan det och har övat mer på kort trav kommer galopp och hoppning in i bilden.
Dom rider också baklänges (med förälder som leder) och har balansövningar allt för att träna balansen samtidigt som barnen inte skall bli uttråkade. Det gör inget om någon inte kan något för ridläraren går aldrig längre än vad den sämsta klarar av att göra.
Kan vara lite tradigt för dom barn som kan snabbare men åt andra sidan är det fortfarande väldigt mycket precission på ridningen så även dom får ut en hel del av ridningen ändå.
Han skulle klart platsa i en grupp på min ridskola där dom yngre eleverna sjunger, skrattar och gör lite tossig saker ibland men som ridläraren styr upp utan att barnet tappar lusten för ridningen.
Många ridskolor har så man kan få testa någon lektion eller två för att se om det är rätt för personen.
Kanske utnyttja något sådant?
 
Sv: Barn som rider

Är det inga andra som har barn-till-häst-bilder?
jag funderar på en annan sak i sammanhanget också.
När är det läge för att gå på "riktig" ridskola istället för att "bara" rida med mamma?
Min 5-åring är inte helt lätt att tas med i gruppövningar, om han inte kan direkt blir han tvärsur och vägrar vara med. Tålamodsgenen har inte riktigt kommit med i hans uppsättning :p

Min son fick i 3-årspresent att få börja på ridskola. Jag trodde att det skulle bli mest ledas omkring i skritt såhär i början, men han är en mycket envis liten unge som redan första gången då ridläraren hade honom i longerlina innanför de andra barnen att "jag vill rida SJÄLV, ingen får hålla i".
Så han rider runt själv i skritt o trav och klarar förvånansvärt många balansövningar (väderkvarn med armarna, sitta i damsadel, klappa hästen på rumpan, sträck er så högt upp ni kan etc.) utan hjälp.
Han börjar också få in "rida lätt", vilket hans pappa aldrig lyckats lära sig, även om han inte gör det just på denna filmen.
g559sc8b.jpg

http://www.zippyvideos.com/1814626966111776/ridlektion/
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som rider

det lät som om jag "skryter" över min son, men jag menade det inte så, ville bara säga att barn kan mer än man tror bara de vill och tycker det är roligt.
Jag skulle vara väldigt försiktig med att pressa honom, för det viktigaste är ju att han får ett livslångt hästintresse *;)* inte att han leds att göra sånt han inte tycker är roligt (första lektionen gapskrattade han hela tiden)
Det svåraste för ridläraren är nog att de yngsta barnen (de är totalt två under fyra år) babblar på om en massa saker samtidigt som de rider för de har svårt att koncentrera sig länge, vad som hänt på dagis, vad deras föräldrar heter etc.
Men samtidigt så verkar de orka rida länge, håller på drygt 45 minuter! Jag hinner ibland rida och sen plocka in min häst själv innan de är klara.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp