Barn som ej tackar

movi

Trådstartare
Var hembjuden till en kompis på fika idag,vi skulle rensa kakfaten!
Hon hade haft kalas för sin 13-årige son igår av släkt och kompisar,så jag tänkte jag kunde köpa ett påfyllnadskort till mobilen,går alltid åt!
Satte ett kuvert i en kaktus,han samlar på sådana,och åkte och fikade,sonen kom hem efter skolan,tog kaktusen och sa "fin",öppnade inte kuvertet ens,gick upp på rummet!Jag sa bara,"kasta inte kuvertet innan du tittat i det","närå" svarade grabben!
Lär man inte barn tacka för saker dom får?
Jag har varit noga med att pränta i mina barn att tacka!
Är jag gammalmodig?
 
Sv: Barn som ej tackar

Nä, du är inte gammalmodig. Klart att barnen och även vuxna för den delen skall tacka för saker de får. Ingår i vanligt hyfs och vet, tycker jag.
 
Sv: Barn som ej tackar

Nej gammalmodig är du inte.
Men vissa barn tänker inte på att tacka har jag märkt, det verkar inte vara någon självklarhet för dem.
Så blir det väl om man inte är uppfostrad att tacka, han kanske tyckte det räckte med att visa sin uppskattning med att säga "fin".
Men hade det varit min son hade jag faktiskt tyckt att det vore lite genant att han inte tackade.
 
Sv: Barn som ej tackar

Hans "tack" var nog att han sa att den var fin. Men jag tycker ändå att man ska kunna säga tack när man får saker, oavsett om man är 13 och ska spela lite tuff.
 
Sv: Barn som ej tackar

Nej, verkligen inte.
Det har jag fått lära mig, och såna som inte kan säga tack har inte lärt sig vett och ettiket.
Enligt mig alltså, men jag kanske också är gammalmodig, fast jag bara är 14.
Eller så har jag en gammalmodig mamma;)
 
Sv: Barn som ej tackar

Håller oxå på att pränta in i dottern att man ska tacka.
Det har min farmor präntat in i mig & mina syskon.

"Man ska alltid tacka, för det lilla ordet glädjer så mycket."
 
Sv: Barn som ej tackar

Alla barn ska kunna tacka! Och de ska gärna mena det oxå---min dotter på snart tre tackar alltid för mat och fika mm, trots att hon är en väldigt blyg tjej
Är oxå noga med att själv tacka...finns många vuxna som är dåliga på det.....:mad:
 
Sv: Barn som ej tackar

Inte det minsta gammalmodig!
Jag hade garanterat vrålat "VARSÅGOD" efter killen när han drog iväg utan att tacka.
Det finns några ord som man aldrig kan säga för ofta det ena är tack det andra är hej.
Hos oss hälsar alla ungar/ungdomar som passerar annars kommer mimmipigg och håller "föredrag";)
 
Sv: Barn som ej tackar

ha ha :D det gör jag med, alltså vrålar varsågod tillbaks :angel: likaväl som när tonåringarna (inte mina, men en del av deras kompisar)bara "smiter förbi" utan att vare sig heja eller ens titta upp när dom smyger förbi, då brukar jag smita riktigt nära och säga HEJ och titta dom i ögonen. pinsamt hmm, ja mina barn tycker det :D men numera så hälsar och tackar dom flesta som kommer på besök, säger hej då när dom går oxå :D..
 
Sv: Barn som ej tackar

Gammalmodig? Ja, kanske.... I min familj var det alltid mormor som tjatade om att det skulle tackas, och hon som har "uppfostrat" mig i det avseendet. JAG tackar alltid, men reagerar nog inte så mycket om någon annan inte tackar, jag hade nog i ditt ställe kanske uppfattat det där "fin" som "tack".

Jag märker att jag ibland måste påminna min dotter (snart 7år) om att tacka, särskilt när hon får presenter. I andra lägen, som när hon bett om en frukt och fått det eller liknande, då tackar hon alltid. Vet inte varför det är så, kanske för att det där vardagliga tackandet när man får smöret, mjölken etc. vid matbordet är så "inpräntat" både hemifrån och från dagis och fritids, medan "presenttackandet" är en annan grej som inte sker lika ofta....?

Kan också ibland uppfatta det som att barn/ungdomar tycker det är en lite pinsam situation, att få presenter och förväntas tacka för dem. Och tänker jag lite till så inser jag att JAG också tycker det.... Jag verkligen älskar att få presenter, men vet liksom aldrig hur jag skall reagera när jag öppnar paketet och alla tittar (jodå, jag säger tack).....
 
Sv: Barn som ej tackar

Kom och tänka på något som en kompis sa till mig. Han är fadder till några barn och till varje barn har han sparat pengar i fonder, så de sedan får på sin 18-årsdag. Förra året fyllde den första av fadderbarnen 18 och han kom dit med ett kuvert med fondpapperna som visade att det fanns ca 16 000,- på fonderna. Han sa att hon bara sa ett avmätt tack, hennes far sa då till henne om hon sett hur mycket pengar där var, hon svarade bara typ ja. Inte ett ord mer hon sa, kompisen menade på att ett ordentligt tack kunde han väl fått och kanske lite glädje. Han var nära att ta tillbaka dem sa han. Kan tilläggas att tjejen inte har några rika föräldrar och flera syskon, så pengar är inget som finns i överflöd. Hon tackade iofs med det finns ju olika sätt att säga tack på. Sambons son t ex hade blivit själaglad om han fått 16 000,-.
 
Sv: Barn som ej tackar

Vet själv att jag tyckte det var riktigt pinsamt att säga det lilla ordet "tack" när jag var yngre. Förstår inte varför. Men har föräldrar och morföräldrar som tycker det är jätteviktigt så dom har alltid pushat på mig.

Tycker också att barn ska tacka men jag blir iaf lika glad om dom visar att dom uppskattar saken.

Självklart ska vi försöka uppfostra vår son att tacka för maten, presenter mm.
 
Sv: Barn som ej tackar

Kl

Kom att tänka på en sak ifrån min barndom. Var ca 6-7 år och var hemma hos en klasskamrat och lekte. Vi fick fika och när vi var klara säger klasskamratens mamma om jag inte ska tacka för maten. Jag blev som ett levande frågetecken. Hemma hos oss så har vi aldrig tackat för maten och mina föräldrar har aldrig sagt till mig att göra det de gånger vi var borta, så det var något helt nytt för mig.
 
Sv: Barn som ej tackar

Hellre ett tack som någon menar än det automatiska tack som vissa kläcker ur sig.
 
Sv: Barn som ej tackar

När sånt händer mig säger jag "varsågod", även om det inte kom något tack, då kommer ofta personen i fråga på vad det var som saknades...
 
Sv: Barn som ej tackar

Jag försöker att påminna sonen om att tacka, tycker dock att det finns måtta på "tackandet".

Minns när jag själv var barn/ungdom och man hade födelsedag och släkten kom, paketen skulle öppnas framför allas ögon och man skulle tacka och se överdrivet glad ut efter varje paket (även om det bara var ett par strumpor).

Det är inget jag för vidare till min son, jag tycker det räcker att man tackar just när man får paketet och inte behöva bedyra presenter som man inte ens gillar :p
Får han en present han gillar då märker man det :)

Ska man behöva låtsas att man älskar allt man får ?
 
Sv: Barn som ej tackar

Mina barn ska tacka om dom får något, det är ju inte en självklarhet att få något.
& är någon snäll att ge & lagt ner energi på att hitta på något.
Ska man visa upskattning, det vill väll alla ha som ger bort något?
Upskattning.
 
Sv: Barn som ej tackar

Jag försöker att påminna sonen om att tacka, tycker dock att det finns måtta på "tackandet".

Minns när jag själv var barn/ungdom och man hade födelsedag och släkten kom, paketen skulle öppnas framför allas ögon och man skulle tacka och se överdrivet glad ut efter varje paket (även om det bara var ett par strumpor).

Det är inget jag för vidare till min son, jag tycker det räcker att man tackar just när man får paketet och inte behöva bedyra presenter som man inte ens gillar :p
Får han en present han gillar då märker man det :)

Ska man behöva låtsas att man älskar allt man får ?



Ne inte behöver det överdrivas, ett tack räker väll.
Men man kan väll se lite glad ut kanske :)

Men inte bugga & bocka osv, hehe

Men även om man inte gillar det man får, är det ju alltid en vänlig tanke bakom en present man får, det kan man ju tänka på.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 136
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 169
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 720
Senast: Sunshine
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 962
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp