Barn på ridskola, värderingar?

N

nallepuh

Funderar lite över det här med ridskolor.
Jag har själv lärt mig att rida på ridskola när jag var barn och har även i vuxen ålder ridit på ridskola och varit väldigt engagerad i ridklubben där. När jag för några år sedan började rida mer privat och även hade en foderhäst kände jag att mitt ridsätt och synsätt på hästen förändrades, jag har blivit mer förstående tycker jag och kanske mer NH inriktad om man nu måste benämna sin stil med något.
Nu rider min dotter på ridskola och har provat flera och jag blir lika irriterad varje gång jag är med. När eleverna inte gör tydliga hjälper ryter ridläraren åt dem att de måste vara arga på hästen. När hästen de rider på är sprallig och rusar iväg får de lära sig att såga hästen i munnen. Pisken är en flitigt använd hjälp, mm mm.
Måste det vara såhär? Detta är bara et par exempel för att inte detta ska bli förlångt men är det någon som känner igen det här? Är det inte bra om barnen får lära sig visa hästen respekt redan från låg ålder och att ridningen handlar om ett samspel mellan häst och ryttare?
Har provat de fem ridskolor som finns i kommunen och det här förekommer på alla i varierande omfattning. Vill ju låte henne rida men när mina värderingar, som jag också vill att hon ska få inte stämmer överens med ridlärarens, vad gör man då?

Sv: Barn på ridskola, värderingar?

Jag ryser och kan inte titta när ungarna på vår ridskola får höra att de ska "ta och ge". Släpp och slit borde det heta istället om man tittar på hur det görs. Skulle min dotter börja göra så... då skulle jag bli skitförbannad. Ridläraren säger varken bu eller bä.
Förutom "ge och ta":cry:
En annan sak ang vår ridskola som retar mig är att de ganska ofta köper in unghästar och låter dom gå med på lektioner. 4-5 åringar tycker inte jag är lämpligt, generellt. Jag får inte ihop det med att man ska betala ca 100 kronor för att rida en häst som inte är utbildad. En gång fick jag rida en som inte ännu kunde galoppskänkeln. Visst klarade vi det men det är väl för fasen inte ridskolans elever som ska utbilda hästarna. Jag tror att det finns ridskolor som satt det i system att köpa oerfarna hästar, utbilda dom för att sedan sälja dom. Att många av unghästarna inte håller sedan verkar vara mindre intressant. I alla fall så länge försäkringspengarna betalas ut. Finns det ingen mer som hört talas om hästar till salu på ridksolan men som inte blir sålda varpå de råkar få obotliga sjukdomar varpå de måste slås ut?
Hårda ord... men visst... måste ju bara tillägga att ridskolans verksamhet i mångt och mycket också är kanonbra.

Har liknande erfarenheter av ridskoleverksamhet.
Det sorgliga är att barnen som uppfostras och blivit uppfostrade i denna hästhantering tar med sig det vidare i livet.
Yngre människor/barn kanske inte alltid vågar ifrågasätta, eller ens funderar på varför saker och ting utförs på ett visst sätt.
Bara det att ridläraren ryter åt barnen och hästar är ju helt oroligt dumt! Barnen blir definitivt inte bättre ryttare av det.
Att lära barnen dra och slita, piska och skrika åt hästen är så att man blir mörkrädd!
Som förälder så är det viktigt att ifrågasätta! personligen skulle jag inte låta mina barn vistas eller lära sig hästhantering och ridning vid en sådan skola! Det finns andra alternativ!

Jag håller med er som skrivit. Det är så himlans fel.
Vore lättare om man knde ngn som hade en ponny, som man litade på som kunde lära sin unge endel i början. De får ju trots annat lite annan syn på hästarna.
Jag red en ponny hos några som bodde in närheten, när jag va 6 år eller ngt, att bara få sitta på hästen och lära sig känna sig trygg, ger ju mer till hästen och en själv som liten. Än en ridskola med "Ge och ta"

Hemskt... någon borde ju utbilda ridlärarna egentligen, Hästar är f*n djur ! Ingen leksak !

Jag rider på ridskola nu, och jag vet inte om min är något undantag!

Alla är så måna om hästarna och att dom ska må bra!
Det är en liten ridskola med 19 hästar så det kanske gör den bättre? Allt är så personligt...

Däremot rider jag två hästar i ett privatstall och där är det både pisk och sågning som gäller.

Men som sagt. Det är nog olika över allt..

När eleverna inte gör tydliga hjälper ryter ridläraren åt dem att de måste vara arga på hästen. När hästen de rider på är sprallig och rusar iväg får de lära sig att såga hästen i munnen. Pisken är en flitigt använd hjälp, mm mm.

:eek: Vilket ställe altså! Här är vi måna om hästarna (i alla fall uppfattningen jag har fått)

Det är alltså fler som upplever samma sak som mig. Håller med dig Ponnydamen om att ridskolorna är bra på mycket också, ville tillägga det för om jag bara skulle tycka att det var dåligt skulle jag ju inte låta min dotter rida.

Banjo, det verkar ju vara ett utbrett problem så vilket ställe syftar du på. Vad kul att din ridskola är bra. Önskar att det fanns en riktigt bra ridskola här också...

AB Lund; Ja, jag vet att man som förälder bör ifrågasätta. Jag betalar ju trots allt dyrt för att min dotter ska få lära sig rida. Kanske jag får lite styrka till att ifrågasätta mer nu när jag fört upp frågan här och sett att jag inte är ensam om mina åsikter. Kanske fler av er som läser och håller med kan börja ifrågasätta också. Tänk om åtminstone en av oss, på åtminstone en ridskola kan förändra en liten del. Då kanske 10-20 unga ryttare får ett annat synsätt på hästen som de kan föra med sig upp i vuxen ålder, och sen som ringar på vattnet... Ja, tänk om!

Jag har funderat ibland på att säga något. Men så kommer man till det där med att man ibland får känslan av att det är lite; klubben för inbördes beundran, man har att göra med. Då kanske jag är feg och dum men jag vill inte att mina åsikter ev ska gå ut över min dotter. Ett tag lät jag henne rida privat men så tyckte jag att den sociala biten med klasskamraterna som rider på ridskolan saknades. Den där gemenskapen och dividerandet om vilken häst de skulle rida osv.
Här finns det enbart en ridskola tillgänglig för de utan bil så... Privata lektioner är fö ruskigt dyrt. Själv kan jag oftast se vad hon kan göra bättre eller råda henne. Men att ha mamma till ridlärare är ingen hit.:eek:

Jag är så tacksam att jag rider på en jättebra ridskola. Vi får lära oss att rida hästarna på ett mjukt och harmoniskt sätt. Alla hästar tas omhand av utbildad personal och av veterinär och hovslagare när det behövs. Om någon häst inte trivs på ridskolan så säljs den till ett gott hem. Flera elever som har ridit på andra ridskolor kommer hit pga det goda ryktet. Dom som tidigare haft negativ syn på ridskolor eller ridit andra stilar ex western eller akademiskt blir förvånade över hur trevligt det är där och börjar då rida där. Man får ju inte göra reklam för ridkolor här vilket är lite synd.

Tyvärr är det så på många ridskolor, vilket är väldigt tråkigt. Men det finns nog inte så mycket att göra åt det är jag rädd. Hur du ska göra med din dotter kan jag inte hjälpa dig med.

Ett nytt sätt att tänka och ifrågasätta mångt och mycket av dagens traditionella hästhållning är mycket viktigt, framförallt på ridskolor.

Vår uppfostran, av barnen i hanteringen av hästarna, här på vår gård, bygger på säkerhet och respekt, empati, förståelse och att hästen är din bästa kompis, den varken piskar, skriker eller slår man på.
En förutsättning för att barnen överhuvudtaget ska få sätta sig upp på hästens rygg och rida, är att barnet tränat med hästen i alla tänkbara situationer från marken, självklart i ett lugnt och varsamt tempo, så att barnet börjar förstå hästen signaler, och blir medveten om sitt eget kroppsspråk och de signaler man sänder ut till hästen.

Jag ryser och kan inte titta när ungarna på vår ridskola får höra att de ska "ta och ge". Släpp och slit borde det heta istället om man tittar på hur det görs. Skulle min dotter börja göra så... då skulle jag bli skitförbannad. Ridläraren säger varken bu eller bä.
Förutom "ge och ta":cry:
En annan sak ang vår ridskola som retar mig är att de ganska ofta köper in unghästar och låter dom gå med på lektioner. 4-5 åringar tycker inte jag är lämpligt, generellt. Jag får inte ihop det med att man ska betala ca 100 kronor för att rida en häst som inte är utbildad. En gång fick jag rida en som inte ännu kunde galoppskänkeln. Visst klarade vi det men det är väl för fasen inte ridskolans elever som ska utbilda hästarna. Jag tror att det finns ridskolor som satt det i system att köpa oerfarna hästar, utbilda dom för att sedan sälja dom. Att många av unghästarna inte håller sedan verkar vara mindre intressant. I alla fall så länge försäkringspengarna betalas ut. Finns det ingen mer som hört talas om hästar till salu på ridksolan men som inte blir sålda varpå de råkar få obotliga sjukdomar varpå de måste slås ut?
Hårda ord... men visst... måste ju bara tillägga att ridskolans verksamhet i mångt och mycket också är kanonbra.

det där håller jag med om. På min tidigare ridskola gjorde de detsamma. De köpte in ett helt gäng unga hästar som de red in själva och sedan lät de dem gå lektioner. Dessutom kom det två föl till ridskolan för kanske 5 år sedan eller mer. De reds in för två år sedan ungefär. Och började gå lektion när de var ridna i ett halvår.
Totalt värdelöst!

Unghästar är unghästar, och jag tycker inte ens att man ska ha en tanke på att sitta på en unghäst när man inte har erfarenheten. En del sa att: "men det är ju en bra erfarenhet, och det är ju kul att få prova på en unghäst", totalt fel resonemang, det handlar om hästen i det här fallet tycker jag.

Usch! det behövs mer nh-inspirerade själar till ridskolorna, det hörs tydligt. :eek:

Hmm, känner att jag måste väga över lite här, ridskoleunge som jag är och har varit sen jag var åtta, dvs 12 år nu. På min ridskola har vi fått tag i oerhört bra personal, och alla hästarna klarar att gå alla sorters lektioner; nybörjare, mer erfarna dressyr- och hoppryttare, handikapp, western och en del av dem har provat på akademiskt, och det har verkligen funkat jättebra! En gång i veckan rids dessutom alla hästarna av personal eller lämpliga klubbmedlemmar då man verkligen kan ge hästarna vad de behöver. Vi har inte så många hästar, 13 för närvarande, så det blir verkligen en personlig kontakt mellan hästar och framförallt personal, men även med många av eleverna.

Tråkigt att de ridskolor ni varit på inte har passat, men med tanke på hur mycket hästfolk det finns kan man ju anta att det finns lika många filosofier om hur man ska ta hand om hästar på bästa sätt. Jag tror det bästa är att försöka prata med personalen enskilt, det ligger ju i deras intresse att klubben ska vara bra också.

Måste puffa lite då tråden halkat ner...

Ibland blir jag verkligen förvånad måste jag säga. Ta upp det med ridskolechefen om du inte är nöjd. Varför verkar det finnas en sån fruktansvärt stor rädsla för att ta upp något man är missnöjd med inom hästsporten och då kanske framförallt på ridskolorna? Struntar ni som inte klagar där att klaga på annat ni är missnöjda med också? Själv har jag alltid tagit upp saker jag varit missnöjd med och ofta fått till stånd en förändring. Vi är kunderna som rider på ridskolor. Varför man inte klagar när man betalar dyrt är för mig en gåta. Hur sjutton ska man då kunna få till en förändring någonsin? Själv har jag nog ridit på relativt bra ridskolor men har ifrågasatt det jag tyckt varit konstigt eller felaktigt. Att klaga på anonyma forum det ger däremot inga förändringar, så mycket kan jag i alla fall räkna ut.

Jag är själv ridlärare, och har jobbat rätt många år som ridskolechef bla, även om jag numera bara har privatelever.
Jag håller tyvärr med dig om hur det ser ut på alldeles för många ridskolor. Gummisnoddar och inspänningar till höger och vänster, sporrar på ryttare som inte har en aning om vad de pysslar med, uppmaningar från instruktören att sparka hästen och jag vet inte vad!
Ryttare som får hästen att kröka på nacken, (meddelst sågningar) är den som får beröm av ridläraren.
Man ger även instruktionen att "bli arg" på hästen.

Till viss del kan jag förstå att det blir väldigt fel när det står helt outbildade unga tjejer och håller lektion, men när även utbildade ridlärare säger till eleverna att sparka hästarna, så undrar jag i vilken ridlära de har läst det...

Tänk om en instruktör på en hundkurs skulle säga till sina elever att sparka hundarna! Den instruktören skulle nog få en anmälan på halsen rätt omgående... Varför är det ok att sparka hästar, men inga andra djur?

Ja jag kan tyvärr bara hålla med. Det finns naturligtvis både bra och dåliga ridskolor. Jag har sett båda. Det jag mest reagerar över är att eleverna tillåts ha sporrar och spö alldeles för tidigt. Jag har sagt till ridläraren när jag sett att nybörjare suttit upp med sporrar och då har de åkt av, men jag tyckte faktiskt det var ridläreren som borde sett det. Hjälptyglar används också väldigt flitigt på vissa ridskolor.Som förälder vill man ju inte lägga sig i hela tiden men om man inte lär sig grunden på rätt sätt är det väldigt svårt att lära om.
Vad säger ni om att hästarna ibland varit 10 år eller mer på ridskola?

10 år eller mer?
Tja, om hästen verkar trivas och må bra på ridskolan så är det väl bara bra..O_o
Men blir den mer och mer apatisk och slö eller börjar få olater etc så kanske man borde ändra på något.

Vill inte säga något i debatten om ridskolor då min fasta övertygelse är att ridskolor är det sista stället man lär sig rida på..det finns säkert ett par som är bra men hela synsättet och iden med ridskolor så som de bedrivs idag (många elever, tjäna pengar, ska passa alla, vara hyper säkra så att ingen får ett skrapsår ens etc) funkar nog inte för det mesta. Min erfarenhet/uppfattning, men det är synd.

Jag måste säga att jag är glad att jag har en bra ridskola med instruktörer som förbjuder allt vad såga heter, som förklarar spöets användningsområde och är allmänt pedagogiska och ser till hästarnas bästa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 280
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 600
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar