Barn på koncentrationsläger?

vindvissla

Trådstartare
Har en son på 10 år som är intresserad av världen, historia, krig, ledare mm. Min man tänkte ta med honom till Polen och besöka ett koncentrationsläger i sommar. Då säger en bekant att barnet är alldeles för litet. Jag har själv aldrig varit på något koncentrationsläger men förstår att det kan vara både läskigt, hemskt och ge stora intryck men känner att barnet visst skulle klara av detta.
Någon som har varit där och kan säga om det är helt uppåt väggarna att ta med en tioåring dit?

Det är väl individuellt, finns ju vuxna som bryter ihop.
Hur mycket känner han till om förintelsen? Det är ju mycket mer än några byggnader och staket.

Han känner till allt som jag har kunnat berätta. Alltså allt som jag vet. Hur de mördades, hur de bodde mm. Han har sett t ex boy in striped pyjamas. Jag har berättat om Hitler och han har sett filmer och dokumentärer.
Jag tänker att om det blir jättefel så kan de ju gå därifrån.

Jag var 17 och då var det "bara" ett litet läger i norra Polen. Men jag blev rejält berörd, främst då guiden hade suttit i det lägret. Vet inte om jag hade förstått eller kunnat ta in det enorma i att se det när jag var 10. Men detta är ju bara en personlig reflektion, alla är ju olika.

Jag var nio år första gången jag besökte ett koncentrationsläger. Jag fann det intressant och mådde inte dåligt av det.
Min dotter är sex år och lär inom några år få besöka något läger.

Svårt att råda generellt. Tycker det beror på vilket läger man besöker och när, hur barnet är som person och vad man gör av besöket.

Har besökt Dachau utan guidning en solig sommardag och det var mycket besökare, inte minst barnfamiljer. Då hade jag absolut kunnat haft med mig en tioåring som kändes mogen för det.

Vd ett annat tillfälle besökt jag Auschwitz-Birkenau. En grå höstdag, i princip inga andra besökare och en väldigt bra guide. Det besöket gjorde betydligt djupare intryck och hade inte varit helt lämpligt för en tioåring.

Tack för era svar, är det några av dessa som ligger på bilavstånd om man tar färjan från sverige?
Känns som att det kommer gå bra för mitt barn att åka dit. Vill han åka igen när han blir äldre kan han ju göra det.

Lite skillnad på vilket läger det är med kan jag tycka, Dachau var inget förintelseläger som de mer kända Auschwitz och Treblinka t ex.

Jag har varit på lägret i G'dansk när jag var 15 har jag för mig. Skulle inte rekommendera det för små barn, men det är jag det.

Jag har för dålig koll på 10åringar för att säga om det är "skadligt". Däremot tror jag man får betydligt mer ut av besöket som lite äldre så det beror väl på om man tänker sig åka tillbaka eller inte också.

Han känner till allt som jag har kunnat berätta. Alltså allt som jag vet. Hur de mördades, hur de bodde mm. Han har sett t ex boy in striped pyjamas. Jag har berättat om Hitler och han har sett filmer och dokumentärer.
Jag tänker att om det blir jättefel så kan de ju gå därifrån.
Ja det är väl du och hans pappa som känner honom bäst.

Min familj var på Stutthof (utanför Gdansk/Gdynia) när jag var 18, min syster var 14 och vår bror endast 10 år. Ingen av oss har fått några men och våra föräldrar var noga med att förklara vad allting var och vi fick ställa de frågor vi ville.
Det som gjorde starkast intryck på oss alla var galgen där de hängde folk, gravarna och naturligtvis gaskammaren. Allra starkast är minnet av rummet med alla skor... Jag minns fortfarande barnskorna som låg i den helt enorma högen...

Var och en känner sina barn bäst och jag tror inte det är skadligt för barn så länge de vet vad det är och vad som har hänt. Naturligtvis beror det på vilken typ av personlighet barnet har anser jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 005
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar