Fast jag har inget emot att vara pedagog, bara ANSVARET
Skämt å sido, så är det så mycket annat jobb på en förskola, det är dokumentation hit och planeringar dit. Det är personalmöten APT och fortbildning. Det är föräldramöten, och utvecklingssamtal... ja halva arbetstiden gick åt till annat än att utveckla och att utvecklas tillsammans med barnen.
Jag jobbade halvtid hade 1 timmes körning till och från jobbet, och alla "möten/APT osv låg på kvällstid. Dvs jag fick åka en gång till ibland. Eller åka på jobbet på en ledig dag. Jag upplevde att jag jobbade jämt, men så var det ju givetvis inte.
I mitt jobb som städerska är jag en nog så viktig person. Jag är en vuxen i barnens miljö.
Jag tröstar fortfarande lessna barn, plåstrar om någon skadad. Ser och upptäcker bråk mellan barnen (oftast före lärarna) Jag knyter skridskor, hänger upp blöta vantar, och bär med mej hälsningar från föräldrar. Jag rör mej i barnens värld hela dagarna.
Det var helt underbart att jobba med olika teman med barnen på förskolan, men det finns mycket pedagogik runt en städvagn också. Inte behöver jag leka bockarna bruse för att vara pedagog? De gjorde jag i 26-27 år.
Här om veckan frågade ett barn hur mycket sand jag sopade upp varje dag, då vägde vi sanden och kollade det.
Ett barn såg ett stort blåmärke jag hade på armen, ja då kollade vi i bibblan i en bok varför man fick blåmärken. Det slutade med att vi hittade en utförlig beskrivning på matens väg genom kroppen till bajs.
Vi kollar ytspänningen i skurhinken, och tömmer fruktkomposten tillsammans.
Vi jagar spindlar, och fågelskådar genom fönstren ibland.
Jag kan sjunga i korridoren med barnen, jag pratat häst med de som gillar det, och skotrar med de som hellre vill prata om det. Kanske jag hellre är som en städande mormor? men jag älskar mitt jobb!
Till saken hör att jag bara har 24 timmars arbetstid i veckan, men vistas de flesta dagarna mycket mer tid där. För att jag gillar det!
Mitt städschema är tajt... ((minst sagt) Jag brukar börja 5 på morgonen. men även om jag gör ideella timmat upplever jag att jag jobbar mindre ä på förskolan där det var så mycket kvällsjobb.
Jag vet inte varför jag bryr mej om att försvara mitt nya yrkesval? Jag har alltid varit stolt över mitt jobb på förskolan, och i dag får jag många rynkande näsor och beklagande leenden när jag säger att jag städar. Men jag är faktiskt stolt över mitt jobb nu me!
Det är tråkigt att vi ska ses som en andra klassens människor, för att vi inte gör karriär, och tjänar pengar.
Någon ska ju skyffla sand efter de som inte tar av sig skorna också
* Jenny *