Sv: Barn på begravning?
*knapplån*
Jag kan ju bara tala för mig själv, det är ju upp till var och en -men jag hade aldrig vart med på en begravning förens alldeles nyligen, två morbröder och min mormor har avlidit hittils i mitt liv (konstigt eg. vi är en så himla stor släkt) men jag var tydligen för liten för att vara med tidigare, likväl som mina syskon och kusiner i samma ålder.
Min morbror dog alltså den 21/2 och det var min första begravning någonsin. Jag tyckte det var jätteobehagligt, det hade vart mycket bättre om jag hade vetat om hur det gick till och hur det var innan denna begravning som var den 10/3.
På den här begravningen var mitt
lilla kusinbarn med (satt mellan mig och sin mor) och hon är bara sju år. Och min morbrors barnbarn var med som är mellan 8 och 14.
Mitt kusinbarn som satt med mig rörde inte en min, hon var såpass förberedd på vad som skulle ske och att man kan börja gråta att hon inte vart såhär
till skillnad från två andra kusinbarn på 5 och 7 som var totalt oförberedda på att både deras föräldrar och alla vi andra skulle bli som vi vart.
Bara man förklarar för ungarna vad som händer och att man kommer gråta och att det inte är farligt etc. så tror jag det är enbart bra att ha barn med på begravningar.
Och det är INGEN som tar illa upp, tvärtom.
Det som kan vara (Jag förstår mammas val när min mormor dog) är att det kan vara jobbigt att ha riktigt små barn i kyrkan och hålla reda på dem samtidigt som man ska ta farväl -men de kanske finns andra släktingar eller vänner till familjen som orkar ha koll på barnen.